Permalänk
Medlem

Python 2 v 3 mm

Hej!

Jag har programmerat i lite olika språk och har bestämt mig för att inkludera Python bland dem. Min första fråga är vilken version av Python ni rekommenderar, 2 eller 3. Min andra fråga är att jag kodar på en Raspberry Pi 3 men förstår inte hur jag kan välja vilken mapp jag vill ha mina program i.

Jag har skrivit ett litet testprogram "random.py" som ligger i "/src/python/random.py" men jag får upp detta felmeddelande:
"Traceback (most recent call last):
File "random.py", line 4, in <module>
import random
File "/home/pi/src/python/random.py", line 10, in <module>
random.seed()
AttributeError: 'module' object has no attribute 'seed'"

Men när jag testar att köra samma program i min hemmpp fungerar det.

Jag har letat runt lite och hittat att man kan göra en PATH till den mapp jag har/vill lägga mina program i men har inte fått det att fungera.

Tacksam för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@Svampmux: Angående Python version så beror det lite på vilket typ av projekt du ska använda Python för. Om du tänker lära dig språket ordentligt så skulle jag rekommendera att lära dig både Python 2 och 3, då skillnaderna inte är allt för stora.

Fördelen med Python 2 är att det finns native på alla Unix baserade system- så som Mac och Linux. Av den anledningen så programmerar jag främst i Python 2, dock blir det Python 3 när jag använder mig att Python-baserade Django då Django 2 bygger på Python 3.

Rekommenderar svenska podcasten Kodsnack som har ett väldigt bra avsnitt om Python då dem går in på skillnaden och varför Python 2 fortfarande är relevant.

Permalänk
Medlem

@Aethyr: Okej, då lutar det åt att jag kommer att lära mig både Python 2 och 3. Är Django någon form utav databas till Python?

Har du något tips på hur jag kan lösa mitt problem med filplaceringen?

Tack för länken till Kodsnack!

Permalänk
Medlem

@Svampmux: Har inte råkat ut för detta själv, men det låter onekligen som om att det har med PATH eller PYTHONPATH att göra. Har dock ingen erfarenhet med detta eller Raspberry Pi, så jag kan tyvärr inte vara till nån större hjälp. Testa Python's dokumentation eller att söka Stackoverflow för liknande problem. Lycka till!

Nej, Django är ett "web framework" för att bygga en dynamisk hemsida/webb applikation. Det liknar React, AngularJS eller Ruby on Rails - fast använder Python främst istället för PHP/Ruby/Javascript. Tog upp det bara som ett exempel där jag personligen haft behov av Python 3 framför Python 2. I alla andra fall så föredrar jag att utveckla i Python 2.

Permalänk
Medlem

Lär dig python3, det är framtiden. Är bara envisna användare som är orsaken till att python2 fortfarande är stort. Och jag har skrivit python2-kod professionellt i 2 år och långt mycket längre än det utanför arbete.

Att python2 finns native till alla unix är bara fel då åtminstone Ubuntu nu äntligen bytt till python3.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?