Ny kemikalieskatt ger dyrare elektronik

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat och redigerat ett flertal inlägg då vissa inte tillförde något och några gled iväg off-topic. Försök håll tråden till ämnet.

/KimTjik

Permalänk
Medlem

Det blir bara mer och mer av det där.

Elektronikskatt, boendeparkeringsavgifter, energiskatt, flygskatt, osv, ovanpå gamla klassiker som arbetsgivaravgift och moms. Pålagor på sådant som är direkt nödvändigt i vardagen för en väldigt stor del av befolkningen. Folket tror att de betalar sina ~30%, och lite till om de tjänar hyfsat, och glömmer allt som inte står med i deklarationen.

Parallellt med detta belånar man statliga och kommunala verksamheter, och tar ut de lånade pengarna som avkastning.

Jag inser också att man måste öka intäkterna för att täcka upp för ökade utgifter. Frågan jag ställer är dock huruvida ledarna för en representativ demokrati verkligen har mandat att ta ut skatter lite halvt i skymundan, där de inte syns för den som inte vet var han ska leta? Kanske är det läge att se vad man kan göra åt de offentliga omkostnaderna istället, om det gått så långt att man måste mörka skatteuttaget?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka, läst tidigare att elektronikbranchen själv varit drivande i de här frågorna och att de hoppades kunna komma med mer feedback men blev ignorerade.
Fattade jag rätt så minskar köpsuget till elprylar, kanske får vi några år till med låg ränta i och med att man motarbetar köpsuget hos konsumenter och segar ner inflationsmålet?

Så är ju också frågan om den största boven är elektroniken. Hm jag tänker bara att vi har östersjön precis bredvid som mår rätt risigt. Man kanske borde satsa på den istället, just nu liksom, innan det är för sent.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Skrivet av Fltoig:

Suck...

EDIT: Varför tycker vi i Sverige att skatter är lösningen till alla problem?

Nej det är kommunister (den så kallade röd-gröna röran som styr idag) som tycker det.

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk

Om man nu bryr sig om kemikalier i människors vardag så mycket som lodisen till statsminister försöker påstå, då hade man väl gjort något åt "mat" med kemiska tillsatser istället?

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Inaktiv

Världshaven kommer innehålla mer plast än fisk någon gång runt 2050... Ät fisk och bli smart hette det förr!

Tror man får ändra det till: ät fisk och få en bokstavskombination i diagnos!

Permalänk
Skrivet av Crockett:

Världshaven kommer innehålla mer plast än fisk någon gång runt 2050... Ät fisk och bli smart hette det förr!

Tror man får ändra det till: ät fisk och få en bokstavskombination i diagnos!

Hur får du det till att bokstavskombination = lägre intelligens? Fisk innehåller dessutom essentiella oljor som är viktiga för ammande kvinnor och små barn, käka torsk, lax eller någon annan "säker" fisk bara.

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem

Vi lär inte få renare vatten för detta. Har mycket svårt att tro det, och inte heller är jag rädd att min TV eller dator ska innehålla kemikalier som mina barn kommer för nära. Jag har ju själv överlevt ganska många år i närheten av elektronik och vitvaror.
Nej, jag tror detta är en maskering egentligen, en metod att få in lite pengar i kassan till vår expanderande "mångkultur" i detta landet. Det mesta inom Svensk ekonomi kretsar kring detta för tillfället.

För övrigt är det mycket lite vi kan göra i det stora hela i Sverige, det bästa är att försöka påverka Kinas miljötänk. gl hf med det... .. .

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zelements:

Hur får du det till att bokstavskombination = lägre intelligens? Fisk innehåller dessutom essentiella oljor som är viktiga för ammande kvinnor och små barn, käka torsk, lax eller någon annan "säker" fisk bara.

Herrejösses, det var skrivet med en smula humor. Har du inte hört talesättet att man blir intelligent av att äta fisk?

Sedan är det nog ingen som vet exakt vad som händer med människor som konsumerar plast från fisk, men att vi skulle bli friskare av det kan du väl inte tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Hurdå? Hur "sätter man åt" tillverkar som använder vissa kemikalier? Utöver att detta är en rent generell skatteökning på elektronik så är det även ett klassiskt ekonomiskt styrmedel för att ändra konsumtionsmönster hos konsumenterna. Inte direkt ovanligt sätt att försöka påverka konsumtionsmönster i mer miljövänlig riktning.

Jag vet inte om det är olämpligt att beskatta all elektronik, men om de innehåller kemikalier som går att hitta bättre alternativ till så är det inte olämpligt att beskatta dem. Men det är klart att vem bryr sig om "lilla sverige" inför ännu en skatt? Det är ju lika löjligt som skatterna vi har på drivmedel när det i omvärlden inte används den typen av incitament överhuvudtaget.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

ja! Vad ska man säga, vilken tur att jag har en rätt fet lön, 44 tusen innan skatt denna månaden., men som sagt innan så är detta bara ett annat sätt att få in pengar till statskassan och inget annat. jag får ut 30 efter skatt, de e 14 tusen i skatt, men för min arbetsgivare kostar jag 65 tusen typ, så 35 tusen i skatt totalt, plus all annan skatt på saker som jag köper, och nu detta, var ska detta sluta
Men jag tycker otroligt synd om alla arbetslösa och lågavlönade, livet kan fan inte va lätt, jag har släkt i Kosovo som lever på löner som 300 euro upp till 500 euro, och dom lever fan rikare än vad en snubbe som tjänar 15 efter skatt här gör.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Jag förstår verkligen inte hur folk kan vara så här negativa till att man använder skatter för att försöka minska på hälsofarliga kemikalier i produkter...

Detta är kruxet, i dessa gifter vars syfte är att mörda hela befolkningen finns också beroendeframkallande effekter som gör att man behöver mer av sagda gift.

Kan andra skriva skit som i hela tråden där man genast drar upp diskussioner om asylsökande och immigranter så kan jag också skriva flams. Så otroligt många arga sverigedemokrater i denna tråden.

Skrivet av ThreadRipper:

Om man nu bryr sig om kemikalier i människors vardag så mycket som lodisen till statsminister försöker påstå, då hade man väl gjort något åt "mat" med kemiska tillsatser istället?

Visa mig mat med flamskyddsmedel

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Det skall bestämmas inom EU och EES och gälla hela Europa inte BARA Sverige. Införa en elektronikskatt för miljö och hälsofarliga kemikalier. Om det är bla. flamskyddsmedel man räknar med så får de införa skatt på husgeråd också. Möbler, gardiner etc. Det är bara ett spel för gallerierna att man kan håva in mer pengar till staten.

Vad många inte tänker på är att de kanske spenderar flera timmar varje kväll i sin kemikaliesoffa i vardagsrummet. För att tidigare på dagen suttit i sin bilstol alt. stol i någon buss eller tåg med massa flamskyddsmedel och annat skit i.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Vi kan sluta mata politiker som reinfeldt med bidrag samtidigt som han går plus på miljoner med sitt "företag".

http://www.aftonbladet.se/debatt/article22564085.ab ett exempel.

Som sagt så finns det mycket att dra in skatt på. och här gnäller folk på när dom höjer på datordelar. det är liksom en ickefråga, för datordelar över lever man utan.
Men när skatten sänks såpass att samhället i stort påverkas negativt, som skola,vården,polisen och segregation i samhället i stort.

Jag har barn och är ensamstående pappa på fulltid. När det kommer till skolan och skolan har inte ens utbildad personal till eleverna. så är en "skattehöjning" på datordelar!, en icke fråga.

http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Skatt-pa-arbete/Marg...

Kanske därför folk gnäller.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Jag inser också att man måste öka intäkterna för att täcka upp för ökade utgifter. Frågan jag ställer är dock huruvida ledarna för en representativ demokrati verkligen har mandat att ta ut skatter lite halvt i skymundan, där de inte syns för den som inte vet var han ska leta? Kanske är det läge att se vad man kan göra åt de offentliga omkostnaderna istället, om det gått så långt att man måste mörka skatteuttaget?

58 miljoner för 1,5km cykelbana i Stockholm, bara för att ta ett exempel. Köpa cykelställ för 100,000Kr/styck har redan varit på tapeten tidigare. Finns hur mycket slöseri som helst.
Jag har en bättre idé. Den politiker som inte kan driva landet och ta fram en budget med halverade skatter blir av med jobbet. Låt oss kalla det en anpassning till näringslivet, där man faktiskt hade fått sparken om man var lika inkompetent som en politiker.

Permalänk

Det här öppnar ju upp för ett Thommann fast för elektronikkomponenter, jag hoppas nästan att det dyker upp ett sådant så man slipper betala en tusing extra varje gång man ska sätta ihop en ny dator.

Permalänk
Medlem

Ingen idé att bli upprörd, det är bara att klickasig fram på en utländsk sida och beställa hem vad man skall ha. Utländska sidor lär ligga längst upp när man sorterar på pris på prisjakt.

Min senaste telefon fick jag hem från England och slapp lite koppierings avgifter och annat som vi har hittat på i Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ni som röstade på sossarna, är ni nöjda över ert val nu?

PS: Skatten gäller endast svenska försäljare. Gå beställ era grejer från Amazon DE eller något = skippar skatten.

Permalänk
Medlem

Jag har inte orkat läsa igenom hela tråden.
Men det känns lite som regeringen har insett att de inte kan låta bilister och bilägare stå för Sveriges välfärd och därför riktar in sig på en annan syndabock. Och med tanke på hur långt fram Sverige är i användandet och hur snabba vi är på att anamma senaste tekniken. Så finns det pengar att dra in helt klart.
Har som sagt inte läst hela tråden, men om skatten används till något vettigt och inte bara för att täcka förluster i välfärden så är jag nödvändigtvis inte emot den.

Permalänk
Inaktiv

Folk borde gnälla på rätt saker, att titta på att vi har hög skatt ger ingen grund. Kolla vart skatterna tar vägen. Skattemedel går till dom som redan har pengar t.ex, rot/rut. Sen går företag med med vinst på våra skattepengar. Politiker får fulla fallskärmar även fast dom har löljig hög lön av sitt yrke/företag dom redan har. ska skattebetalarna behöva betala bidrag till politiker som reinfieldt med 156.000 kronor i månaden även fast han omsätter miljoner av sitt företag?

Och sen den som lever på existensminimum eller har ett yrke med en en så låg lön att dom måste söka socialbidrag t.ex https://www.arbetaren.se/2016/03/18/taxiforare-i-vild-protest...
Dom som ligger på botten i samhället får dyrare att leva, åka tåg nu är dyrare än det var innan 2006. Ambulansen kostar pengar. Bostadsbristen är så stor att ingen med normalt arbete har råd att flytta, bo i en ny byggd 2a är inte billigt.

Så att dom beskattar farliga ämnen i elektronik är bra, då får företagen jobba hårt för att ersätta farliga ämnen med nånting bättre, så kan t.ex Asus sälja sina delar utan skatten och sälja det billigare än konkurrenterna om dom får bort dom miljöfarliga ämnena.

Edit: Förtydligande

Permalänk
Medlem

@anon190792: ??????????

Du vill att Asus ska sluta tillverka datorer? Vill du bli eremit? För att det är datorer som blir beskattade. Oavsett om det finns dåligt i det eller inte.

Beloppet beskattas också beroende på total vikt oavsett mängd av det dåliga i produkten.

/e: arga sverigedemokrater? Man behöver inte vara sverigedemokrat för att vara arg. Vem som helst med icke funktionsnedsatt tankeförmåga forstår sig på hur mycket trams det är.

"Vi vill att folk ska använda sig av miljövänligare alternativ"
Vilka miljövänligare alternativ finns det? Papper och penna? Så att du kan bidra till nedhuggande av regnskog?
Faktum är att det inte finns "miljövänliga datorer". Även om de funnits så är de fortfarande "datorer" dvs de beskattas av kemikalieskatten i alla fall.

Denna "skatt" har inte ett dugg med miljön att göra. De vill helt enkelt beskatta oss mer, "miljö" används endast som ursäkt och självklart finns det tusentals personer tänker "okay det är för miljön då är det ok". Om sagt politiker kunde hitta på något sätt att införa obligatorisk bortoperering av en njure för personer med 2 fungerande njurar av "moraliskt positiva" skäl skulle ni väl säkert gå med på det också. Det är ju helt sjjukt.

Otroligt att det är 2016 och folk är fortfarande lika puckade som 1300talet med häxjakter och avlatsbrev. HEN ÄR HEXA BRÄNN DENNE, Jag har betalt prästen jag är en bra person nu eller hur????
HEN ÄR RASIST OCH FACIST ARG SDARE AVSKEDA DENNE, Jag har lagt facebookinlägg om där jag tycker synd om XXXX offer av YYYY olycka är jag en bra person nu eller????

Permalänk
Medlem

Så, det är bra med mer skatt för att skattemedel missbrukas och 1800 miljarder kronor räcker inte?

Permalänk
Master of Overkill

Brb köpa allt från tyskland

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

det finns inga sådana elektronikprodukter, så ur den synpunkten är det inte ologiskt.

Det är väl rätt uppenbart att det sades i kontexten av vilka ämnen förslaget refererar till?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

största delen av en 10kg pc består av "icke" elektronik, låda, kylare etc.
Elektroniken är en mindre del av den totala vikten.

Andelen elektronik spelar ingen roll. Du tror väl inte att vitvarorna har separata regler för de har upp till 40kg tyngre elektronik?

Detta stod om hur de räknar på varans totalvikt:
"En bärbar dator med vikten 2 kilogram riskerar alltså att bli som mest 240 kronor dyrare."

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

58 miljoner för 1,5km cykelbana i Stockholm, bara för att ta ett exempel. Köpa cykelställ för 100,000Kr/styck har redan varit på tapeten tidigare. Finns hur mycket slöseri som helst.
Jag har en bättre idé. Den politiker som inte kan driva landet och ta fram en budget med halverade skatter blir av med jobbet. Låt oss kalla det en anpassning till näringslivet, där man faktiskt hade fått sparken om man var lika inkompetent som en politiker.

Hmm...du har koll på att undersökningar visar att satsningar på cykelinfrastruktur i storstäder är samhällsekonomiskt lönsamt? Dvs stat/kommun i slutändan tjänar in kostnaderna för satsningarna i form av minskade utgifter på andra ställen? Så om man nu av någon anledning skulle få för sig att använda pengarna från denna skatt till att satsa på cykelinfrastruktur i storstäderna så skulle samhället i stort gå plus...

Skrivet av mrwu:

@Franzoa: ??????????

Du vill att Asus ska sluta tillverka datorer? Vill du bli eremit? För att det är datorer som blir beskattade. Oavsett om det finns dåligt i det eller inte.

Beloppet beskattas också beroende på total vikt oavsett mängd av det dåliga i produkten.

/e: arga sverigedemokrater? Man behöver inte vara sverigedemokrat för att vara arg. Vem som helst med icke funktionsnedsatt tankeförmåga forstår sig på hur mycket trams det är.

"Vi vill att folk ska använda sig av miljövänligare alternativ"
Vilka miljövänligare alternativ finns det? Papper och penna? Så att du kan bidra till nedhuggande av regnskog?
Faktum är att det inte finns "miljövänliga datorer". Även om de funnits så är de fortfarande "datorer" dvs de beskattas av kemikalieskatten i alla fall.

Denna "skatt" har inte ett dugg med miljön att göra. De vill helt enkelt beskatta oss mer, "miljö" används endast som ursäkt och självklart finns det tusentals personer tänker "okay det är för miljön då är det ok". Om sagt politiker kunde hitta på något sätt att införa obligatorisk bortoperering av en njure för personer med 2 fungerande njurar av "moraliskt positiva" skäl skulle ni väl säkert gå med på det också. Det är ju helt sjjukt.

Otroligt att det är 2016 och folk är fortfarande lika puckade som 1300talet med häxjakter och avlatsbrev. HEN ÄR HEXA BRÄNN DENNE, Jag har betalt prästen jag är en bra person nu eller hur????
HEN ÄR RASIST OCH FACIST ARG SDARE AVSKEDA DENNE, Jag har lagt facebookinlägg om där jag tycker synd om XXXX offer av YYYY olycka är jag en bra person nu eller????

Miljövänligare alternativ syftar troligen på andra kemikalier som kanske är aningen dyrare att använda men som har mindre påverkan på naturen. Men det utgår jag från att du förstod...är det skatter rent generellt som är problemet för dig, eller är det att man försöker styra konsumtionsmönster med hjälp av varierande skattenivåer som stör dig? Eller du kanske inte bryr dig vilka kemikalier som cirkulerar runt i din kropp och vika effekter det får, exempelvis i form av ökad cancerrisk?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Så, det är bra med mer skatt för att skattemedel missbrukas och 1800 miljarder kronor räcker inte?

Det handlar också mycket om miljöarbetet. Hur gifter påverkar oss och vilken kostnad det har för samhället. Om vi/våra barn ska ha en bra framtid så måste vi göra något åt allt som förstör miljön och vi som människor.

Det här handlar om ett lyx problem. Datorer idag behövs absolut, men det finns nivåer på vilken dator man behöver också. Hade dom där emot höjt skatten på all livsmedel så folk knappt har råd att äta, så skulle jag förstå alla som är upprörda i tråden. men det är är som sagt ett lyxproblem för er som får betala en gnutta mer för elektronik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Men det utgår jag från att du förstod...är det skatter rent generellt som är problemet för dig, eller är det att man försöker styra konsumtionsmönster med hjälp av varierande skattenivåer som stör dig? Eller du kanske inte bryr dig vilka kemikalier som cirkulerar runt i din kropp och vika effekter det får, exempelvis i form av ökad cancerrisk?

Bingo. Där har vi det. Denna förslag funkar utmärkt för allt som inte är elektronik. Dvs färg, väggar, golv, tapeter, möbler, etc. Men när det gäller datorer så gör det absolut ingenting. Notera följande:

-Det finns för nuvarande inga datorer som är helt fria från dessa "hälsofarliga material".
-Dessa "hälsofarliga material" är inkapslade i datorer och endast hälsofarliga när folk kommer i kontakt med dessa dvs vid fel felhandering under skrotningsprocess.
-Beskattning sker med vikt, oavsätt hur lite av det "hälsofarliga materialet" finns i produkten så länge det överskrider 0.1% av kretskortets vikt (vilket det i princip alltid gör)

Nu skulle jag vilja att du förklarar för mig hur exact detta styr konsumenters konsumptionsmönster. Det är som att införa taxa för att andas luft, kommer det att "styra konsumtionsmönster" så att folk slutar att andas om en sådan taxa skulle införas?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Crockett:

Herrejösses, det var skrivet med en smula humor. Har du inte hört talesättet att man blir intelligent av att äta fisk?

Sedan är det nog ingen som vet exakt vad som händer med människor som konsumerar plast från fisk, men att vi skulle bli friskare av det kan du väl inte tro?

http://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-...

jag fiskar då inte i Östersjön.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrwu:

Bingo. Där har vi det. Denna förslag funkar utmärkt för allt som inte är elektronik. Dvs färg, väggar, golv, tapeter, möbler, etc. Men när det gäller datorer så gör det absolut ingenting. Notera följande:

-Det finns för nuvarande inga datorer som är helt fria från dessa "hälsofarliga material".
-Dessa "hälsofarliga material" är inkapslade i datorer och endast hälsofarliga när folk kommer i kontakt med dessa dvs vid fel felhandering under skrotningsprocess.
-Beskattning sker med vikt, oavsätt hur lite av det "hälsofarliga materialet" finns i produkten så länge det överskrider 0.1% av kretskortets vikt (vilket det i princip alltid gör)

Nu skulle jag vilja att du förklarar för mig hur exact detta styr konsumenters konsumptionsmönster. Det är som att införa taxa för att andas luft, kommer det att "styra konsumtionsmönster" så att folk slutar att andas om en sådan taxa skulle införas?

din dator som du skriver på nu osar ut gifter http://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Manniska/Miljogi...