Permalänk

@Garderoben:

Du har korrekt återgivit informationen. Hade förstått om det där var ingångslönen för tre år sedan. Men annars... njae.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beatnutz:

Har ungefär 60k (SEK) efter skatten är dragen. Jobbar i reklambranschen.

Som frilansare här tjänar man mycket mer, gjorde det själv för ett tag sen och då var det mellan 100k-160k i månaden
men det finns en del nackdelar med det. Och pengar är inte allt i världen. Trivs bättre med stadig anställning och kollegor.

Vad gör du mer exakt? Jag är också i branschen men tjänar inte i närheten. Ska snart byta jobb och hade varit spännande att veta. PM om du har lust.

Permalänk
Medlem

mellan 7000-25000 efter skatt. Frilans fotograf/filmare/klippare/videoproducent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Vad gör du mer exakt? Jag är också i branschen men tjänar inte i närheten. Ska snart byta jobb och hade varit spännande att veta. PM om du har lust.

Jobbar som Head of Design, så det är på ganska hög nivå. Men lönerna i reklambranschen i Sverige är generellt lägre än i andra länder. Hoppade nog upp 15-20K/månad med min dåvarande titel när jag drog utomlands. Sen om man vill till NYC eller London så är det ju ännu högre lönder, men levnadskostnaderna stiger rejält också.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Avstängd

Vad betyder det före skatt i landet du bor i? Jag tar tex just nu ut 115k före skatt, ganska ointressant vad jag får efter (Inte för mig dock, hatar värnskatt och inkomstskatt)

Visa signatur
Permalänk

För lite för att ha datorhårdvara som hobby tillsammans med ett litet barn. =/

Permalänk
Medlem

@CyberVillain:

Vad jobbar du med?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SwedZi:

@CyberVillain:

Vad jobbar du med?

Systemarkitekt, egenföretagare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Systemarkitekt, egenföretagare.

Skickades från m.sweclockers.com

Du driver inget AB? Ta ut lön under brytgränsen, resten som lågbeskattad utdelning. Man tjänar knappt något på att ta ut högre lön än brytgränsen vid AB då man redan maxat allmänna pensionen, försäkringskassan etc. Om man nu inte måste ha pengarna direkt och inte kan vänta till bokslut för utdelning!

Eller spara utdelningen till nästkommande år och få 3,9% ränta på det sparade utdelningsutrymmet.

Permalänk
Avstängd

Jo jag vet, nästa år blir det lite bättre skatteplanerade. Av de där 115k så är 15k tjänstepension som iaf har lite lägre sociala avgifter

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av PuMaH:

Vad hade du för ingångslön? Varit på samma företag i tre år?
Tycker inte att det låter särskilt bra faktiskt, tror att ingångslönen för nyexade högskoleingenjörer på företaget där jag jobbar är ca 28-29.

Skrivet av SupakmeGusta:

Netto hoppas jag?

Skrivet av eurythmech:

Holy fuck?

Ingångslönen var 24k. Vilket jag tycker var riktigt uselt. Årets löneförhandling har inte dragit igång ännu men det kanske blir ytterligare en 1000 lapp om man har tur. Har varit på samma företag i 3 år.

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk
Medlem
Skrivet av CebitZeros:

Ingångslönen var 24k. Vilket jag tycker var riktigt uselt. Årets löneförhandling har inte dragit igång ännu men det kanske blir ytterligare en 1000 lapp om man har tur. Har varit på samma företag i 3 år.

Det var verkligen bland de lägsta ingånglönerna jag hört talas om. Inte med många tusen, men ändå.

Det är inte så att du har en högre lön när du jobbar mot ett företag än när du sitter på konsultkontoret? I vilket fall skulle du ha tagit lite statistik med dig och verkligen satt dig på tvären och berätta att du är värd mer, speciellt med 3 år i branschen!

Visa signatur

Spelburk: 4670k + GTX 1060 i ett BitFenix Phenom
HTPC/NAS: AMD Trinity-system i ett Fractal Node 304
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hade 21k före skatt och utan OB som vårdare inom LSS
Nu har jag 25k före som obehörig slöjdlärare på låg-/mellanstadiet med 210hp (inte färdig) i gymnasielärarutbildning ämnena eng/psyk

Permalänk
Medlem
Skrivet av CebitZeros:

Ingångslönen var 24k. Vilket jag tycker var riktigt uselt. Årets löneförhandling har inte dragit igång ännu men det kanske blir ytterligare en 1000 lapp om man har tur. Har varit på samma företag i 3 år.

Varför har du accepterat de små löneökningarna? Du borde ju helt klart ha möjlighet till att byta arbetsgivare och få upp lönen så om man klargör att man vet sitt värde under löneförhandlingen så brukar de oftast öppna plånboken, och om de inte gör de så byter man helt enkelt.

Permalänk
Mattecoach

@CebitZeros:

Byt jobb? Bor du i en storstad?

Permalänk
Medlem

Automationsingenjör - PLC, HMI, SCADA programmering, viss elkonstruktion, dokumentation och driftsättning av maskiner hos kund.

YH examen
22år - 1års erfarenhet.

27500 brutto

Blir dock en hel del mer pga traktamenten och övertid som du aldrig kommer ifrån vid driftsättningar.

Permalänk

@CebitZeros:

Jag tycker du ska byta jobb ASAP! Jag jobbar i en mindre stad, har 1års längre erfarenhet än du men examen från en lite sämre skola. (förutsatt att du gick på Chalmers) Jag får ut 32 Brutto (fjolårslön). Vill tillägga att jag gick upp mer än 1000kr iår på löneförhandlingen. Jobbar inte heller som konsult utan inom privat sektor. Anser att jag har en Svensson lön.

Vi söker dock en ny konstruktör inom maskin/bygg här.

Visa signatur

Citera!

Permalänk

Runt 40kkr innan skatt inklusive OB och extra timmar, beror lite på växelkursen så inte helt enkelt att översätta. Jobbar som ST läkare på sydkusten i England. Skattetrycket är dock lite annorlunda så jag betalar runt 30% totalt. Det var helt klart bättre innan som hyrläkare för £40 i timmen

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Nu är jag student och min inkomst ligger på ca 2800kr i månaden. Men jäklar vad många har hög lön här! Min sambo är kock och tjänar drygt 25 000kr brutto och då jobbar hon 220h i månaden, ofta kväll och helg. Enbart gymnasie utbildning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nja, snarare sagt människor med hög kompetens som efterfrågas av marknaden. Man behöver inte läsa Aftonbladet för att få ett hum om detta. Den här tråden ger ju någon typ av input så att säga.

Återigen, hur går man till väga för att jämföra med "dessa" människor? Menar du också att yrket inte spelar in, utan bara ifall man har hög kompetens eller inte?

Skrivet av Aktsu:

Fast det är ju precis det jag menar, beroende på vad man har för förutsättningar så är olika löner olika märkvärdiga. Framförallt tycker jag det skall vara en gräns som flyttar sig när man rör sig framåt i karriären, så man hela tiden har något att jobba mot.

Jo, om man gör en rent subjektiv bedömning, men återigen, ska bedömningen vara någorlunda objektiv måste du ta ett kliv ut från din personliga sfär och titta på ett bredare spektrum. Generellt sett, i Sverige, är 55K att anse vara en hög lön, punkt! Det finns inget att debattera i den frågan, du kommer aldrig kunna visa att det i generella sammanhang skulle vara lågt. Detta är inte att förväxla med vad som är en hög lön för en specifik tjänst eller vad någons personliga ambitionsnivå att göra.

Sen är det ju lite lustigt hur du totalt utelämnat diskussionen om det svenska löneläget. Visade det sig att din världsbild var lite snedvriden kanske?

Permalänk
Medlem

ca 32000:- innan skatt.
cnc-operatör 136timmar /mån.
Långledig var helg är värt mer än pengar^^

Visa signatur

Intel 4790k, gigabyte gaming 7,16gb ddr3 2400mhz,Sapphire rx470 oc 8gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Återigen, hur går man till väga för att jämföra med "dessa" människor? Menar du också att yrket inte spelar in, utan bara ifall man har hög kompetens eller inte?

Ja, beroende på syftet.

Skrivet av Blomman90:

Jo, om man gör en rent subjektiv bedömning, men återigen, ska bedömningen vara någorlunda objektiv måste du ta ett kliv ut från din personliga sfär och titta på ett bredare spektrum. Generellt sett, i Sverige, är 55K att anse vara en hög lön, punkt! Det finns inget att debattera i den frågan, du kommer aldrig kunna visa att det i generella sammanhang skulle vara lågt. Detta är inte att förväxla med vad som är en hög lön för en specifik tjänst eller vad någons personliga ambitionsnivå att göra.

Och generellt sett i världen är 15k att anse vara en hög lön. Du kan inte på något vis säga att det är objektivitet som säger att när man säger "X kr är en hög lön" endast är en jämförelse med hela Sveriges population som är den korrekta jämförelsen. Så fort du säger att det är vad som skall jämföras med så gör du en subjektiv bedömning att så är fallet. Se nedan för mitt råd.

Skrivet av Blomman90:

Sen är det ju lite lustigt hur du totalt utelämnat diskussionen om det svenska löneläget. Visade det sig att din världsbild var lite snedvriden kanske?

Jag släppte det för att det framgått att du inte riktigt förstod, den delen av posten gjordes för att se om du kopplade till resten av min post. Du tror att du väljer ett "objektivt" jämförelsesätt men du förstår inte att det inte finns något sådant. Jag rekommenderar lite introducerande kurser i mat.stat. faktiskt, bland det första de präntar in hos eleverna är just att man kan "bevisa" det mesta bara man väljer sin hypotes, population, intervall eller vad som "rätt". Historierna man sedan för höra under åren brukar även dem hjälpa till med att få än att inse hur mycket subjektivitet man kan få in i sin analys enkom på att man tror man väljer "det objektiva måttet".

Det enda jag hävdat hela tiden är att det är väldigt mycket subjektivitet inblandat i vad som kan anses vara en hög eller låg lön och att det inte riktigt finns någon objektiv sanning. Jag tycker t.ex. att jämföra med hela Sveriges population är lika "rätt" som att jämföra med hela världens när man säger "X är en hög lön", på samma vis som det lika gärna kan vara "rätt" att jämföra med säg den yrkeskategorin, andra med den personens utbildning, den personens IQ eller vad som. Inget är det korrekta sättet att göra det på utan det enda vi kan göra är att säga vilka vi inkluderat och varför vi gjort det valet.

Bland det farligaste som finns när man kollar på statistik är just att tro att man sitter och tar fram "sanningen".

Permalänk
Medlem

38k Jobbar som konsult i fordonsindustrin
Utbildning: YH CAD konstruktion 2år

Gick in på 22k för 6år sedan.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-990FXA-UD3 || Sapphire Radeon R9 290 4GB || AMD FX8350 || CM 212 Plus || 16Gb Corsair XMS3 1600Mhz || Samsung 850 EVO 250GB || OCZ SSD Agility 3 120GB || 2TB Samsung Ecogreen || EVGA G2 750W || FD Define S||

Permalänk
Skrivet av boylen:

38k Jobbar som konsult i fordonsindustrin
Utbildning: YH CAD konstruktion 2år

Gick in på 22k för 6år sedan.

Skriv gärna om ni gillar ert jobb eller om ni hellre hade gjort nåt annat för mindre lön, det är intressant att veta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Medlem

24300 kr innan skatt, jobbar som motormekaniker inom R&D. Bygger och renoverar prototyp- och testmotorer.
Kul jobb där med mycket variaton, många motorer där man får tänka och lösa egna problem, konstruera och byggna egna lösningar.

1 års erfarenhet, lägst betalda på avdelningen, utbildad till industritekniker och pluggar just nu till civilingenjör i maskinteknik.
Tidigare meriter är svensk mästare i cnc-fräsning 2012 och 13e i världen 2013

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

24300 kr innan skatt, jobbar som motormekaniker inom R&D. Bygger och renoverar prototyp- och testmotorer.
Kul jobb där med mycket variaton, många motorer där man får tänka och lösa egna problem, konstruera och byggna egna lösningar.

1 års erfarenhet, lägst betalda på avdelningen, utbildad till industritekniker och pluggar just nu till civilingenjör i maskinteknik.
Tidigare meriter är svensk mästare i cnc-fräsning 2012 och 13e i världen 2013

Skickades från m.sweclockers.com

Lite OT men hur går en sådan tävling till? Är det mest effektiva CAM-beredning som är bäst eller snyggast resultat av en detalj m.m?
Låter intressant iaf

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Maskinförare som mestadels kör dumper. Timlön så det skiftar lite beroende på månad, men ca 25-26tusen innan skatt plus reseersättning, ska snart ha nya förhandlingar med löneökning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Lite OT men hur går en sådan tävling till? Är det mest effektiva CAM-beredning som är bäst eller snyggast resultat av en detalj m.m?
Låter intressant iaf

Man får en ritning och en budgeterad tid.
I SM var det ingen CAM alls utan hårdkodning rakt in i maskin. I VM var halva tiden budgeterad till CAM, resterande tid hade man tillgång till båda CAM och maskin.
Vinnaren koras genom att man får poäng för varje mått inom tolerans, om man tar extra råmaterial får man poängavdrag. När tiden är slut så ska detaljen ligga på bänken, även om du bara hunnit borra ett hål. Kan skicka ett PM om du är intresserad i hur detaljerna ser ut och vilka moment som ingår.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Byter från ett större konsultföretag inom IT-branschen till att jobba för en just nu, enmanskonsult, i slutet av november. Han matchar i princip mitt nuvarande avtal men att jag byter bort övertidsersättningen mot en vecka extra semester. I och med att det mycket sällan blir övertid tycker jag att det blir värt det.

Blir kvar på 32 500kr/mån brutto första tiden. Jag trivs oerhört bra på mitt nuvarande företag men byter tack vare att jag och min nya arbetsgivare har en hel del drömmar om vilka typer av projekt och produkter vi vill jobba med

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Man får en ritning och en budgeterad tid.
I SM var det ingen CAM alls utan hårdkodning rakt in i maskin. I VM var halva tiden budgeterad till CAM, resterande tid hade man tillgång till båda CAM och maskin.
Vinnaren koras genom att man får poäng för varje mått inom tolerans, om man tar extra råmaterial får man poängavdrag. När tiden är slut så ska detaljen ligga på bänken, även om du bara hunnit borra ett hål. Kan skicka ett PM om du är intresserad i hur detaljerna ser ut och vilka moment som ingår.

Skickades från m.sweclockers.com

Aha, ja det är ju ett intressant och vettigt upplägg givetvis.
Får gratulera till vinsten då om än lite sent
Bra bakgrundskunskaper om du ska jobba som konstruktör sen efter utbildningen!

Vet inte om jag skrivit i tråden men
32 000:-/mån som mek.konstruktör
5 års erfarenhet

Visa signatur

Bara gammalt skräp...