Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

@grimboso: Jo, det kan vara en utmaning, kanske tom så att jag måste byta arbetsgivare för att ro iland det. Jag visste var det var jag skrev på så ingen fult spel där, jag ville åt erfarenheten och var beredd att ta en lägre lön för det. Facket är överens med både dig och mig, jag får för lite men så länge jag är medveten om det och har valt det själv är det bara att köra på. Lär väl inte sitta här för 22 resten av livet heller :).

De stora hoppen brukar man ju ofta göra med att byta arbetsgivare, så kanske dags å söka nytt? Att investera 1-2 år för att få erfarenhet (SharePoint t.ex är väldigt eftertraktat idag) är ju inte direkt en dårlig ide, sedan får man bara passa sig för att bli bekväm i en roll bara för att man har ett jobb.

Hoppas ditt samtal går bra och att du får det du förtjänar

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Medlem

@grimboso: Tack och trevlig helg :).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Ja det man måste inse är att det sämsta man kan göra är att gå in lågt, det är extremt jobbigt att "jobba upp lönen", speciellt i större företag. Cheferna har sina budgetar de blir tilldelade och sin snittprocent som de måste följa (på ett ungefär åtminstone).

Så: Gå inte in för lågt, hur obekvämt det än må kännas. Det är högst osannolikt att arbetsgivaren bara droppar dig för att du lägger ett högt önskemål angående lönen. Lägger man sitt önskemål lite över vad "som är rimligt" så får det ändå arbetsgivaren att känna att dom "lyckats pruta" (och förhoppningsvis känna sig lika obekväma att försöka förhandla ner din lön som du känner dig när du vill förhandla upp den) när de lyckas få ner den under din önskan. Du känner dig ändå nöjd eftersom du sannolikt fick högre lön än du egentligen räknat med. Win-win.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Ja det man måste inse är att det sämsta man kan göra är att gå in lågt, det är extremt jobbigt att "jobba upp lönen", speciellt i större företag. Cheferna har sina budgetar de blir tilldelade och sin snittprocent som de måste följa (på ett ungefär åtminstone).

Så: Gå inte in för lågt, hur obekvämt det än må kännas. Det är högst osannolikt att arbetsgivaren bara droppar dig för att du lägger ett högt önskemål angående lönen. Lägger man sitt önskemål lite över vad "som är rimligt" så får det ändå arbetsgivaren att känna att dom "lyckats pruta" (och förhoppningsvis känna sig lika obekväma att försöka förhandla ner din lön som du känner dig när du vill förhandla upp den) när de lyckas få ner den under din önskan. Du känner dig ändå nöjd eftersom du sannolikt fick högre lön än du egentligen räknat med. Win-win.

Jo, du har helt rätt. Att ta en låg lön för att skaffa mig en ny karriär gratis var det dummaste jag någonsin gjort. Jag skulle stannat i ett jobb jag inte trivdes med istället. Vart fanns du när jag tog detta ödesdigra beslut?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk

Lön

Får ut ca 20 efter skatt inom handeln viktigast är att man har någorlunda vettiga utgifter kontra inkomst och att man är där man vill vara och är lycklig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/olle

Permalänk
Medlem

Ligger på ungefär 18-20tkr efter skatt(timlön), inhyrd fabriksgolvsarbetare.

Ska dock försöka klura ut vad man ska plugga eller göra, för trivs inte med mina arbetsuppgifter i dagsläget.

Permalänk
Medlem

22k brutto, kommun.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

30-31.000 innan skatt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Jo, du har helt rätt. Att ta en låg lön för att skaffa mig en ny karriär gratis var det dummaste jag någonsin gjort. Jag skulle stannat i ett jobb jag inte trivdes med istället. Vart fanns du när jag tog detta ödesdigra beslut?

Nja bli nu inte så dramatisk. Om det är ett bra eller dåligt beslut beror ju givetvis på vad syftet med jobbet är. Vill man få ut så mycket pengar (i form av lön alltså) som möjligt så är det sämsta man kan göra att gå in för lågt. I ditt fall låter det som att syftet varit att bygga erfarenhet för att sannolikt senare söka ett annat jobb när lönen (återigen?) hamnar i fokus. Det är väl då du kan dra nytta av tipset om att inte gå in lågt.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av someone88:

Får ut ca 20 efter skatt inom handeln viktigast är att man har någorlunda vettiga utgifter kontra inkomst och att man är där man vill vara och är lycklig

Skickades från m.sweclockers.com

Hur många timmar jobbar du ?

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Hur många timmar jobbar du ?

Heltid lite kvällar och var tredje helg

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/olle

Permalänk
Medlem
Skrivet av someone88:

Heltid lite kvällar och var tredje helg

Skickades från m.sweclockers.com

Tack, jag jobbar själv i butik så det är intressant och jämföra lite.

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Tack, jag jobbar själv i butik så det är intressant och jämföra lite.

Ok är ju handels avtalet så samma timlön i princip alla butiker i sverige är du med i facket kan du se exakta timlön i kolektivavtalet på handels hemsida annars bara fråga någon kollega som är ansluten till facket. Vissa butiker har "ansvarstjänster " som då kan ge tillägg

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/olle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

0 före skatt, är färdig datanom samt kock och är för tillfället arbetslös. har haft ett jobb som anställd som kock i två månader, nog är det härligt att jobb kräver expertis inom det "här" + 2-5 års erfarenhet.

Du får ta och laga bra mat hemma varje dag, det är ju oxå erfarenhet 😃

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Du får ta och laga bra mat hemma varje dag, det är ju oxå erfarenhet 😃

Skickades från m.sweclockers.com

Mmm men vad är mer pålitligt, ordet av en första kock på ett hotell eller min författar pappa?

Jo håller med om att man får erfarenhet av det men har ändå på känn att många jobb vill ändå att man skall erfarenhet från ute i världen inte från en mancave.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Mmm men vad är mer pålitligt, ordet av en första kock på ett hotell eller min författar pappa?

Jo håller med om att man får erfarenhet av det men har ändå på känn att många jobb vill ändå att man skall erfarenhet från ute i världen inte från en mancave.

Haha nej det är klart, men ljug ihop att ni är 9 pers i familjen, bra att krydda CV med.
Även om du får kicken efter en månad så har du ju fått lite mer erfarenhet av det. 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Löneökning för andra gången i år. Förra gången +500, denna gången +700.
Ny lön: 31 521 kronor.

Jobbar som processoperatör, 5-skift.
Jobbar cirka 144h per månad inkl. raster.

edit: kan tillägga att jag jobbat lite storhelg osv, så mina faktiskt medellön detta året hamnar på cirka 36k / månad.
Tjänat 325k i år än så länge, på cirka 1042 timmar.. Ganska bra imo

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Avstängd

Jobbar som Tech-support för en stor välkänd datortillverkare. Jobbat där i 7 mnd och har en fast lön (utan ob och övertid) på typ 19200kr/mnd.

Aldeles för kasst gentemot det jag gör (imo) men har inte riktigt orkat söka mig till annat jobb ännu.

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem

Har 50'/mån plus betald övertid, jobbar inom IT med 15 års erfarenhet.

Permalänk

Update nu när lönerevisionen klar blev en 1000 kr mer i månaden.

Konstruktör på konsultfirma i Göteborg
Högskoleingenjör (Yrkeshögskola)
25 År
3 års erfarenhet
27000 fast lön
Friskvårdsbidrag 3000

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk
Medlem
Skrivet av CebitZeros:

Update nu när lönerevisionen klar blev en 1000 kr mer i månaden.

Konstruktör på konsultfirma i Göteborg
Högskoleingenjör (Yrkeshögskola)
25 År
3 års erfarenhet
27000 fast lön
Friskvårdsbidrag 3000

Har du en Bachelor-examen?
Kan man verkligen få en en högskoleingenjörsexamen från yrkes"hög"skolan?
Vilken skola har du gått på?

Permalänk
Medlem

@Aldric T:

Nu börjar den "svåra" uppgiften att profilera dig som en sharepoint expert.
LinkedIN är viktig.
Kanaske starta en blogg, där du skriver om sharepoint utmaningar, och dina tankar kring det.
Bara så att det finns under ditt namn på en evt. google sök. Behöver inte vara aktivt, en gång i månaden under din sök för nytt jobb.
Kanske ta en cert eller två inom sharepoint eller office 365, cloud services, rekryterare gillar det.

Många ignorerar LinkedIN som en källa för jobb, mina 2 senaste kom därifrån.
Sikta för 35k minst
Lycka till.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

@Aldric T:

Nu börjar den "svåra" uppgiften att profilera dig som en sharepoint expert.
LinkedIN är viktig.
Kanaske starta en blogg, där du skriver om sharepoint utmaningar, och dina tankar kring det.
Bara så att det finns under ditt namn på en evt. google sök. Behöver inte vara aktivt, en gång i månaden under din sök för nytt jobb.
Kanske ta en cert eller två inom sharepoint eller office 365, cloud services, rekryterare gillar det.

Många ignorerar LinkedIN som en källa för jobb, mina 2 senaste kom därifrån.
Sikta för 35k minst
Lycka till.

Goda råd, det tackar vi för. Hade en egen site men den drevs på trial-versioner av både Windows Server och SharePoint så när licenserna gick ut blev det malpåse på den men den ska upp igen. LI har jag en profil på, behöver ta tag i den lite men den är iallafall up-to-date. Har även jag fått napp den vägen så håller med om att LI är underskattat. Certifikat ligger lite längre fram misstänker jag, men det har varit på tal. Tack!

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

En femhundring mer i plånboken efter årets revision.

24500Kr/mån.
Jobbar med blandade uppgifter inom ett större it-företag i Jönköping. Test/testlefing, systemförvaltning mm.
7 års erfarenhet (på exakt samma företag)
32 år.

Kan oftast jobba hemma 2-3 dagar i veckan
valfri mobil som företaget står för alla kostnader på, som även kan användas privat.
3000Kr friskvårdsbidrag.
Betald övertid
Årsbonus baserat på företagets samt teamets resultat.

2 års eftergymnasial utbuldning inom nätverksteknik.

Låg lön säger säkert en del... Men betänk då att jag har varit på samma företag i 7 år. Började på 18250Kr så det är ändå helt OK löneutveckling.

De som tjänar 40-50K i månaden som en del gör här verkar ju ha en enorm press på sig, jobbar mycket övertid och får tumma på fritiden osv vad det verkar. Jag skulle inte vilja byta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

En femhundring mer i plånboken efter årets revision.

24500Kr/mån.
Jobbar med blandade uppgifter inom ett större it-företag i Jönköping. Test/testlefing, systemförvaltning mm.
7 års erfarenhet (på exakt samma företag)
32 år.

Kan oftast jobba hemma 2-3 dagar i veckan
valfri mobil som företaget står för alla kostnader på, som även kan användas privat.
3000Kr friskvårdsbidrag.
Betald övertid
Årsbonus baserat på företagets samt teamets resultat.

2 års eftergymnasial utbuldning inom nätverksteknik.

Låg lön säger säkert en del... Men betänk då att jag har varit på samma företag i 7 år. Började på 18250Kr så det är ändå helt OK löneutveckling.

De som tjänar 40-50K i månaden som en del gör här verkar ju ha en enorm press på sig, jobbar mycket övertid och får tumma på fritiden osv vad det verkar. Jag skulle inte vilja byta.

När jag började jobba på ett litet IT-bolag med tjänst inom drift/support gick jag in på 24 000 kr. Detta var 6,5 år sedan och jag hade precis innan pluggat en tvååring KY-utbildning inom administration av servrar, nät osv. Detta är Sthlm, men jag tycker ändå att du med så många års erfarenhet bör ligga betydligt högre. Problemet är nog lite som du antyder själv, att du gick in på en förhållandevis låg lön. Själva löneutvecklingen är som du säger helt ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KesoB:

Tog examen i våras (Fil.Kand). Fick precis jobb med en lön på 30kkr, förmånsbil (Varken netto/brutto-löneavdrag) samt 6 veckors semester (dock utan övertid). Jobbar med kommunikation och marknadsföring.
Jag är ganska nöjd, men man är fan girig och vill alltid ha mer, inte ok!

Akta dig där med bilen. När det inte gör något löneavdrag avdrag så antar jag att du inte betalar förmånskatt på den? (Förmånsbil jämställs med lön från företaget).

För får skatteverket upp näsan för den så kommer du åka på moppo! (skönhetstaxerad i efterhand och det kan bli många 10tals tusen)

På mitt bolag så har skatteverket stenkoll. Kollar körjornaler mot mätar inställningar etc.

Bara ett varnande finger....

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Efter lönerevision: 25.225:-
675:- mer, hur ska jag förvalta dessa extrema summor?
Med den extrema belastning man haft i 14-15 månader så hade man väntat sig en knuff upp till 26k, men nej. Alla ska ha samma ökning.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

28 000:- / mån

Reklambyrå.

Väntar på iPhone 7 som jobbmobil. Gym, möjlighet att jobba relativt fria tider (skall finnas tillgänglig för kunder på kontorstid).

Helnöjd.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Ozzed:

De som tjänar 40-50K i månaden som en del gör här verkar ju ha en enorm press på sig, jobbar mycket övertid och får tumma på fritiden osv vad det verkar. Jag skulle inte vilja byta.

Nu ligger jag inte inom det nämnda spannet, men kommer hamna där snart om jag inte gör något gigantiskt snedsteg.
Man behöver inte ha ett stressigt jobb för det. Finns de på min arbetsplats som har långa dagar, stressar hela dagarna, jobbar helg (utan extra lön) osv. Det finns också de som går hem vid tre varje dag och inte plockar fram datorn på fritiden utan att göra ett sämre jobb, och därför har ledningen heller inga problem med det.

Jag har lägre arbetsbelastning, även om jag har mer ansvar, än vad jag hade på mitt gamla jobb och har gått upp ungefär 11000 i lön efter skatt. Känns helt okej.

Permalänk
Medlem

40'/mån med betald övertid. Civilingenjör, jobbar inom automation för ett större företag, 2 års erfarenhet. Tycker inte att arbetsbelastningen är för hög, jobbar 160h/månad enligt kollektivavtal och blir det övertid har jag betalt