Permalänk
Medlem

Ca 36000
Industriarbetare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hooga:

Jag har 24 500 innan skatt och jag jobbar som IT- konsult/drifttekniker
Sedan extra käckar jag för mest nöje, som kundtjänst inom större elektronik återförsäljare dok känar bara 116 kr/tim där kanske blir ca 10 - 15 tim/mån extra där.

Vill lägga till att jag har ingen utbildning inom IT.

Permalänk
Medlem

Jag kör sjukbil, även känt som färdtjänstbil. Dock mest sjukresor mellan lasarett o vårdcentraler. Brukar få ut mellan 24000 och 30000 efter skatt.
Högsta jag fått någonsin är 40k efter skatt, blev "utlånad" till ett företag som hade problem att hitta chaufförer.
Har ej fast anställning men jobbar mer än heltid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 4790K @ 4.7Ghz, 1.25 Vcore, (NH-D14)
Gigabyte Z97X-Gaming 7
R9 290x & R9 290 DirectCU II i CrossfireX
8GB CL9 1600Mhz Vengeance LP
CM V1000, 1000W

Permalänk
Medlem

30k ish innan skatt, PC/nätverkskonsult. Relativt nyanställd.

2 års eftergymnasial utbildning, CCNA cert etc etc..

Permalänk
Medlem

@voro12:

Kan tänka mig att de flesta blir CAD-apor, jag som ogillade det sökte mig till annat. Jag är provningsingenjör och utför dragprov!

Permalänk
Medlem

Nytt jobb sen ett par veckor tillbaka. First line support, ingen utbildning eller erfarenhet. Lär mig allt genom jobbet.
Kan en del innan.
Jobbar 40 timmar i veckan enbart mot företag.
Har stora utvecklingsmöjligheter och med tanke på att vi gör vad en normal second line gör så ser jag detta jobb som en grym språngbräda.
21150 före skatt. Tjänar mindre än förut , men jobbar bättre tider och kan utvecklas mycket mera

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

36,000kr brutto som tekniker inom säkerhet (inbrottslarm, brandlarm, passer). Gick elprogrammet.

Permalänk

27 år gammal och jobbar som Projektledare / Tekniker inom fiberbredband

35 000 grundlön och 1 000:- (+ 18,5 skattefritt per mil) fast tillägg på grund av jag använder egen bil i tjänsten.

7-16 vardagar. 56h arbetstidsförkortning per år och betald övertid.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dblade:

Stör mig på att vänsterpolitiken bygger upp ideologin på att det skall bli rättvist.

SKATT är ett begrepp som i mitt huvud förknippas med orättvisa! De som jobbar och sliter hårt ska ge bort pengar till dom som inte jobbar. Att låta någon annan slösa bort sina surt förvärvade slantar.

Nu lever jag visserligen på andra, men instämmer helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

27 år gammal och jobbar som Projektledare / Tekniker inom fiberbredband

35 000 grundlön och 1 000:- (+ 18,5 skattefritt per mil) fast tillägg på grund av jag använder egen bil i tjänsten.

7-16 vardagar. 56h arbetstidsförkortning per år och betald övertid.

Vad har du för utbildning för att jobba med det här om man får fråga? Är själv intresserad av något liknande.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

@mixxo:
Hej. Jag jobbar också som provningsingenjör, vilket företag är du på?

Permalänk

@TrueType: Nu kan jag inte svara för dalledalle men jag är i samma branch och de flesta jag vet har ett förflutet inom el/tele-projektering.
Vissa med långa utbildningar vissa med inga alls.
Det är ett ganska brett jobb där man där jag är verksam behöver ha kunskap om ganska mycket.
Man behöver vet hur schaktning ska gå till.
Man behöver ha kunskap om hur man lägger rör.
Man behöver veta hur fibreringen går till.
Cadkunskaper är ett måste.
Det är inte bara att slänga ner en db7 mellan två brunnar och hoppas att det är nog för framtiden.

Om du är intresserad av ämnet kan du nog börja jobba med detta ganska omgående och börja med att vara någons springschas för att ganska snart vara självgående på enklare projekt.

Mitt råd är dock att undvika denna bransch iom först in först ut och utbyggnaden är eller passerar snart max över hela landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

@mixxo:
Hej. Jag jobbar också som provningsingenjör, vilket företag är du på?

Exova i Linköping. Ser att du kör OFP på din profil. Får man fråga vad du har för utbildning, hur länge du har jobbat och vilken lön du har?

Permalänk
Medlem

@mixxo:
Utbildning (som spelar roll): Gymnasiet Natur/Data. Resten är internutbildningar på branschägt utbildningscenter i Västerås.
Jobbat på samma företag sedan 2007 och har 30223:- före skatt. Det är 2015 års lön, årets lönesamtal är inte färdiga, så i bästa fall kanske 3% löneökning?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mackansson:

Vill bara tipsa om SVTs enkla men intressanta visualisering var man ligger på inkomstskalan:
http://pejl.svt.se/visualisering/inkomster/var-ar-du/

Om ni sitter hemma och surar över dålig lön, gå in och kolla här. Alla som jag bett gissa innan de kollar har underskattat var på skalan de placerar sig (alla tror att de tjänar sämre jämfört med andra än vad de gör).

Något gamla siffror nu, men fortfarande brukbart, inflationen har ju varit låg sedan 2014.

Undra om den verkligen stämmer. Säger att jag tjänar mer än 99% av alla män & kvinnor i min ålder.
Känns verkligen inte så när man snackar med människor i min ålder vad dem tjänar

EDIT: 24 år, 34tkr/mån brutto.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraction_91:

Undra om den verkligen stämmer. Säger att jag tjänar mer än 99% av alla män & kvinnor i min ålder.
Känns verkligen inte så när man snackar med människor i min ålder vad dem tjänar

EDIT: 24 år, 34tkr/mån brutto.

dom flesta jag snackat med runt din/min ålder bruka ligga runt 20tkr-25tkr så jag skulle tycka att den stämmer ganska bra, men sen beror ju det på vilka man snackar med också. Har dock en polare som faktiskt tjänar 32tkr.
Min lön är 23tkr brutto men brukar landa på 30-32tkr typ 8 månader på året, sen dom resterande månaderna ganska nära normal lön eller lite mer än vanligt. (vi säljer jätte mkt mer typ 8 månader om året (mkt övertid) sen efter den perioden är det typ dött på jobbet (i snitt inge övertid) )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraction_91:

Undra om den verkligen stämmer. Säger att jag tjänar mer än 99% av alla män & kvinnor i min ålder.
Känns verkligen inte så när man snackar med människor i min ålder vad dem tjänar

EDIT: 24 år, 34tkr/mån brutto.

Den statistiken inkluderar väl alla, inklusive sjukskrivna och studenter?

I så fall är det inte så konstigt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mixxo:

28 000 kr, studerat högskoleingenjör i maskinteknik och precis börjat jobba. 28 600 efter prövotiden som är maximalt 6 månader.

Är lite nyfiken på hur lätt du hade för att få jobb när du var klar, är inne på andra året i maskin nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noob:

jobbar som städare och har 100000 efter skatt jobbar 320 timmar i månaden. 18 år.

Reggade du dig på SweC som bara fem år gammal???

Permalänk
Medlem

Tjänar mellan 40-45k innan skatt för att vara lite diffus. Systemutvecklare, 32 år, jobbat i branschen i 6 år. Närmare 45 än 40

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

@biorrith: Han är iaf ironsk, inte en av 90% som verkar överdriva om sina löner i tråden. Allt från folk som jobbar på ICA med 38K till USK med 90K.

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Medlem

Jag tycker det skulle vara trevligt om de med höga löner kan försöka sig på lite navelskådning och bifoga en förklaring till den höga lönen. Kanske är just Du jävligt bra på ditt jobb jämfört med dina kollegor? Jag tänker mig att det är så iaf, att man kan få bra betalt om man "bara" är väldigt duktig. Själv kommer jag aldrig nå dit vilket gör mig en smula bitter.

Permalänk
Inaktiv

Oj, man förstår ju att det konsumeras som det gör när man läser denna tråd och de lönerna folk har.
Själv har jag jobbat i 30år i år och 16år som servicetekniker på senaste jobbet och har 28500sek före skatt. Är dok väldigt nöjd med mitt arbete, frihet under ansvar och jobbar 7-16 ingen övertid och helger.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrQke:

@biorrith: Han är iaf ironsk, inte en av 90% som verkar överdriva om sina löner i tråden. Allt från folk som jobbar på ICA med 38K till USK med 90K.

Skulle dom flesta ha det så bra lönemässigt som dom skriver i tråden då är det ingen som helst risk för ekonomisk superkris i Sverige som ju är på g inom 5 till max 10 år. Fullt med raketforskare i forumet. Känner en kille och tjej som knappast är ensamma i sitt beteende, dom köper allt nytt svindyrt det senaste inom dator, mobil, bil, osv. Det enda dom gör är jobb, ytterst lite fritid så dom hinner ju knappt använda sakerna dom köper, jobb och jobb, inga muntergökar givetvis, enda dom har i skallen är att köpa så mycket nytt dom kan ta lån och gå till jobbet tills dom dör.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olegh:

Jag tycker det skulle vara trevligt om de med höga löner kan försöka sig på lite navelskådning och bifoga en förklaring till den höga lönen. Kanske är just Du jävligt bra på ditt jobb jämfört med dina kollegor? Jag tänker mig att det är så iaf, att man kan få bra betalt om man "bara" är väldigt duktig. Själv kommer jag aldrig nå dit vilket gör mig en smula bitter.

Bli bitter är ju definitivt bland det sämsta du kan göra för dig själv. Du kanske inte har upplevt något omskakande i ditt liv som fått dig att uppskatta dom små sakerna i livet, du behöver givetvis inte uppleva omskakande för att uppleva glädjen i dom små sakerna i livet. Finns så mycket att glädjas åt i livet, det är därför du finns att uppleva glädjen och i den mån du kan dela med dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

För egen del: Tog examen för 11 månader sedan, kandidat företagsekonomi/logistik. 28000 före skatt på första jobbet som var visstid. Kom in via sommarjobb. På annan ort = dubbel hyra, resor och andra extra utgifter. Nytt, fast, jobb där jag börjar om två veckor 30000. Utan de extra utgifterna så skillnaden blir närmare 10000 i månaden efter utgifter. Dessutom ett jobb jag verkligen ser fram emot och där jag tror att jag kommer att utvecklas. Det sista känns mycket viktigare än ett par tusen hit eller dit.

En uppdatering: 1,5 år på nya jobbet. Årets lönerevision gav 2000 så nu 32000 brutto. Har tagit på mig rätt mycket ansvar, varit drivande både för mig själv och åt andra och dragit in bra med jobb. Ökningen känns därför rätt rimlig och faktiskt bättre än jag räknat med men inte fantastisk i förhållande till insatsen från min sida. Men det jag är mest intresserad av är hur det blir i längden så det blir intressant att se hur det utvecklar sig framöver

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Jag tycker det skulle vara trevligt om de med höga löner kan försöka sig på lite navelskådning och bifoga en förklaring till den höga lönen. Kanske är just Du jävligt bra på ditt jobb jämfört med dina kollegor? Jag tänker mig att det är så iaf, att man kan få bra betalt om man "bara" är väldigt duktig. Själv kommer jag aldrig nå dit vilket gör mig en smula bitter.

Om vi nu säger att den lön jag har är hög så kan jag försöka. Jag jobbar inte speciellt hårt enligt mig och det känns mest som jag inte alls gör mig förtjänt av min lön, jag känner mig väldigt "fake" på jobbet om vi säger så, jag vevar ihop lite saker och är då klar. Det känns inte som om jag kan bidra alls med tillräckligt för att göra mig förtjänt av lönen. Jag gillar dock det jag gör även om mycket känns "för lätt" för att vara värt att betala någon så mycket för.

Anledningen till varför min lön ser ut som den gör är dock till stor del för att jag krävt den, vid varje löneförhandling har jag varit relativt hård och krävt mellan 10-20% per år sedan jag tog examen, har jag inte fått det har jag bytt jobb där jag fått ca 30% mer vid varje byte.

Skall jag vara lite snäll mot mig själv så är det gissningsvis så att mina chefer tyckt jag bidragit tillräckligt för att motivera lönen, annars skulle jag nog inte fått höjningarna jag fått. Har även bara fått väldigt bra referenser också när jag använt gamla chefer så de verkar ha varit nöjda med min insats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Skulle dom flesta ha det så bra lönemässigt som dom skriver i tråden då är det ingen som helst risk för ekonomisk superkris i Sverige som ju är på g inom 5 till max 10 år. Fullt med raketforskare i forumet. Känner en kille och tjej som knappast är ensamma i sitt beteende, dom köper allt nytt svindyrt det senaste inom dator, mobil, bil, osv. Det enda dom gör är jobb, ytterst lite fritid så dom hinner ju knappt använda sakerna dom köper, jobb och jobb, inga muntergökar givetvis, enda dom har i skallen är att köpa så mycket nytt dom kan ta lån och gå till jobbet tills dom dör.

Du får tänka på att urvalet här på sweclockers inte är representativt för samhället.
Datorintresserade tenderar att söka sig till IT, teknik etc och där finns det jobb med bra löner.
Dessutom är det mest (nästan bara?) män.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Bli bitter är ju definitivt bland det sämsta du kan göra för dig själv. Du kanske inte har upplevt något omskakande i ditt liv som fått dig att uppskatta dom små sakerna i livet, du behöver givetvis inte uppleva omskakande för att uppleva glädjen i dom små sakerna i livet. Finns så mycket att glädjas åt i livet, det är därför du finns att uppleva glädjen och i den mån du kan dela med dig.

Bara en smula som sagt. Jag är betydligt mer förbittrad av andra saker

Skrivet av Aktsu:

Om vi nu säger att den lön jag har är hög så kan jag försöka. Jag jobbar inte speciellt hårt enligt mig och det känns mest som jag inte alls gör mig förtjänt av min lön, jag känner mig väldigt "fake" på jobbet om vi säger så, jag vevar ihop lite saker och är då klar. Det känns inte som om jag kan bidra alls med tillräckligt för att göra mig förtjänt av lönen. Jag gillar dock det jag gör även om mycket känns "för lätt" för att vara värt att betala någon så mycket för.

Anledningen till varför min lön ser ut som den gör är dock till stor del för att jag krävt den, vid varje löneförhandling har jag varit relativt hård och krävt mellan 10-20% per år sedan jag tog examen, har jag inte fått det har jag bytt jobb där jag fått ca 30% mer vid varje byte.

Skall jag vara lite snäll mot mig själv så är det gissningsvis så att mina chefer tyckt jag bidragit tillräckligt för att motivera lönen, annars skulle jag nog inte fått höjningarna jag fått. Har även bara fått väldigt bra referenser också när jag använt gamla chefer så de verkar ha varit nöjda med min insats.

Jag har försökt skriva ett svar ett tag nu men jag får inte ihop det. Jag har några parallella tankespår.

#humblebrag. Dvs. du är visst smart som fan och passar utmärkt i din(a) roll(er) men försöker spela ner det. Många av dina inlägg här på forat tyder iaf på god analytisk och kommunikativ förmåga (smicker).

Du tror att det är din hårda löneförhandlingsteknik som hjälpt dig? Jo tjena, en vanlig högpresterande ingenjör skulle då få byta jobb varje år. Efter ett par, tre år eller så, kommer arbetsgivarna inte längre vara så sugen på att ta in en dagslända som kräver kanske 10k mer än andra sökande med lika lång erfarenhet. Oavsett hur bra du/man är.

Tur? Rätt bransch, rätt arbetsgivare, connectar bra med chefen/cheferna? Förmodligen en tungt vägande faktor utifrån det du faktiskt skriver, också mest nedslående

http://i.imgur.com/SenfbrI.gif

Permalänk

eget

kör eget i IT svängen, tar mellan 430-650:-/h + moms.
plockar ut 25.000 efter skatt (om jag haft att göra) kan ju bli 0:- ibland

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|