Fokusen missar? - Tamron AF SP 70-200/2,8

Permalänk
Medlem

Fokusen missar? - Tamron AF SP 70-200/2,8

Innan jag kontaktar företaget ang detta vill jag bara höra några av era åsikter, om det är något jag missat.

Har precis köpt en Tamron AF SP 70-200/2,8 Di IF till Canon.
Enligt recensioner är detta ett väldigt skarpt objektiv och kvalitén är nästan identiskt till Canons egna 70-200mm F2.8 modell.

Efter att varit ute och testat, men fått ganska "oklara" bilder, så var jag tvungen att verkligen sätta den på prov.
Jag kom fram till att nästan alla bilder tagna med autofokus blir suddiga, medan bilder jag kör manuell fokus med blir skarp.

T.ex riktat kameran mot en tall, med tydliga kontraster i barken, bra ljus och komposition. Testat 1-punk fokus samt mittenområdet (9-punkter) Sen tagit exakt samma bild, en med auto och en manuellt. Autofokusen blir dock ALLTID lite oskarp/suddig precis som om fokusen ligger lite framför det jag fokuserar på.

Har aldrig haft detta problem med mina andra objektiv, har aldrig behövt manuellt fokusera för att få skarpa bilder.

Är detta något jag bör kontakta företaget om? Eller är jag en blådåre som inte vet hur man använder de tyngre objektiven?

Kamera Canon 70D
Tamron AF SP 70-200/2,8 Di IF Macro

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Har samma objektiv fast till min Nikon D750, och upplever inte alls samma problem. Inte testat autofokusen så jättenoga än iofs men har inte haft några problem att fota mina hundar när dom springer iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Har samma objektiv fast till min Nikon D750, och upplever inte alls samma problem. Inte testat autofokusen så jättenoga än iofs men har inte haft några problem att fota mina hundar när dom springer iaf.

Ja det känns ju som en sådan sak man märker. Eftersom man fotar ofta och försöker få bra och skarpa motiv så reagerar man direkt på att det man fotar inte ens är skarpt.

Kom ihåg att jag fotade en fjäril på marken, men fjärillen var suddig medan marken framför blev skarp.
Antar att det bara är att skicka tillbaka objektivet?

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Rekordmedlem

En del kamerahus har en trimfunktion för autofokusen, vt inte om din har det men det kan vara värt att kolla upp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En del kamerahus har en trimfunktion för autofokusen, vt inte om din har det men det kan vara värt att kolla upp.

Vad kallas denna funktion?
Jag hittade en funktion i kameran där man kan göra separata inställningar för fokusen per objektiv, inte gått in och testat allt där än.
Men det känns som att jag inte borde behöva ändra inställningar i kameran för att få objektivet att träffa rätt. Eller är det en vanlig grej?

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Skrivet av Florrpan:

Vad kallas denna funktion?
Jag hittade en funktion i kameran där man kan göra separata inställningar för fokusen per objektiv, inte gått in och testat allt där än.
Men det känns som att jag inte borde behöva ändra inställningar i kameran för att få objektivet att träffa rätt. Eller är det en vanlig grej?

I vissa fall tror jag det kan gå på garanti om du behöver ställa objektivet mer än +-5 steg
har för mig att Nikon har det för kamerahus att Pro modeller går på garanti ifall de har fokusen av med +-3 steg och andra +-5 annars räknas det inom felmarginalen

Skriv ut denna

Dold text

Hur det fungerar Beskrivning

För just 70D : https://www.youtube.com/watch?v=E9fqWcgtHWA

Tänk på att ställa in vid den brännvidd och det avstånd du använder mest där det är som mest kritiskt att fokus sitter. typ öga vid 200mm @ 2.8 på porträttavstånd

Visa signatur

2500k | Noctua NH-U14S | Sabertooth Z77 | 16Gb Vengeance
3850 † 5770 † 660ti † 970 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joel_Sthlm:

I vissa fall tror jag det kan gå på garanti om du behöver ställa objektivet mer än +-5 steg

Många tack. Ska ta och titta på detta imorgon och även sända ett meddelande till företaget jag köpte objektivet av för att kolla vart dom ställer sig till dessa fel.
Jag återkommer!

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joel_Sthlm:

I vissa fall tror jag det kan gå på garanti om du behöver ställa objektivet mer än +-5 steg
har för mig att Nikon har det för kamerahus att Pro modeller går på garanti ifall de har fokusen av med +-3 steg och andra +-5 annars räknas det inom felmarginalen

Skriv ut denna

Hur det fungerar Beskrivning

För just 70D : https://www.youtube.com/watch?v=E9fqWcgtHWA

Tänk på att ställa in vid den brännvidd och det avstånd du använder mest där det är som mest kritiskt att fokus sitter. typ öga vid 200mm @ 2.8 på porträttavstånd

Nu har jag testat runt så länge att jag ser i kors... men resultat blev att jag var tvungen att ställa både Wide och Telefoto på +20 för att få den skarpaste möjliga bilden i mitten på fokuspunkten. Har då testat direkt mot pappret, men efter ett tag började jag skjuta mot mer detaljer. Körde med stativ och körde mot text/skyltar långt bort på både 70 och 200mm, samt macrofoto. Alla resultat pekade på att +20 blev skarpast.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk

var inte vara så mycket att snacka om då... om toleranserna ska ligga runt +-5... typiskt garantiärende men kolla även med tamron vad deras garanti säger är acceptabelt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Florrpan:

Nu har jag testat runt så länge att jag ser i kors... men resultat blev att jag var tvungen att ställa både Wide och Telefoto på +20 för att få den skarpaste möjliga bilden i mitten på fokuspunkten. Har då testat direkt mot pappret, men efter ett tag började jag skjuta mot mer detaljer. Körde med stativ och körde mot text/skyltar långt bort på både 70 och 200mm, samt macrofoto. Alla resultat pekade på att +20 blev skarpast.

oj ja det var väldigt mycket (antar att din kamera har +-20 som max. i värsta fall kan ditt objektiv tom behöva "+23" och då finns det inte så mycket att göra).
Hör av dig till åf/tamron och kolla hur de möter sig till detta.
Återkom gärna om hur de bemöter dig har varit sugen på ett par tamron objektiv vore intressant och få höra hur de behandlar garantiärenden

Visa signatur

2500k | Noctua NH-U14S | Sabertooth Z77 | 16Gb Vengeance
3850 † 5770 † 660ti † 970 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joel_Sthlm:

oj ja det var väldigt mycket (antar att din kamera har +-20 som max. i värsta fall kan ditt objektiv tom behöva "+23" och då finns det inte så mycket att göra).
Hör av dig till åf/tamron och kolla hur de möter sig till detta.
Återkom gärna om hur de bemöter dig har varit sugen på ett par tamron objektiv vore intressant och få höra hur de behandlar garantiärenden

Precis, max +20.
Bilderna tagna innan denna ändring blev verkligen suddiga, som du nog förstår.
Jag har inte fintestat något mellan +16 till +20, men skärpan ökade i det hoppet, så mycket möjligt att den går över 20. Känner ändå inte att jag får knivskarp fokus på det som ska vara i fokus. Ska försöka testa med en annan kamera bara för att utesluta min kamera.

Har skrivit till återförsäljaren i förrgår, väntar fortfarande på svar. Gav dom länken till denna tråd så jag slipper beskriva och förklara allt igen för dom.

Nu när jag ändå lärt mig hur man kalibrerar fokusen har jag även tagit upp de andra objektiven till operationsbordet. Alltid trevligt att lära sig hur man får skarpare bilder på de andra objektiven, även om deras fokus har varit bra. Har fått mitt 50mm att bli snäppet vassare.
Är det vanligt att de flesta objektiv har några små felmarginaler? Detta är första gången jag hört talas om det. Brukar "proffsen" kalibrera sina objektiv?

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

Ska försöka testa med en annan kamera bara för att utesluta min kamera.

Tänk på att det inte bara är objektivet det handlar om, kameror är sällan perfekt kalibrerade de heller (se denna artikel om problemet). Så det kan helt enkelt vara så att du fått ett objektiv som är väldigt fel för just din kamera, men som kanske fungerar ok på en annan kamera. Men om felet är så pass stort att det inte ens går att justera för det i kameran så är det ett solklart garantifall, om din kameran inte är helt felkalibrerad (vilket ju inte verkar vara fallet eftersom dina andra objektiv fungerar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:
Skrivet av mrqaffe:
Skrivet av Joel_Sthlm:
Skrivet av perost:

Har nu forskat vidare i problemet för att utesluta kameran, men tyvärr var svaret inte det roligaste.
Efter fler tester, t.o.m testat objektivet på en sketen 1200D(som fick knivskarpa bilder med mitt objektiv), så har jag kommit fram till att min 70D är felfabrikerad.

Började googla på min modell och fokusproblem, hittade flera hundra trådar och tusentals svar om att fokuspunkten i mitten på vissa 70D inte kan träffa för fem öre. Däremot märks inte detta jättetydligt vid användning av andra objektiv. Nu när jag tänker efter har jag haft problem med att bilder inte blivit knivskarpa. Har inte fotat så mycket med min 70D som jag velat detta år.
Vissa objektiv, speciellt vissa bländare, visar däremot tydligt detta fel.

Så nu måste jag prata med Återförsäljaren om detta och se om jag kan få det fixat. Bör ju ha Canons garanti kvar, samt att min kamera är försäkrad direkt via min ÅF.

En jämförelse jag satt ihop...
STÖRRE BILD

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Du kan skicka objektivet på kalibrering, för vissa (till exempel Sigmas nya serie) finns det även usb-dockor så att du kan göra detta själv.

Får du objektivet så här så skall du kunna skicka det till tillverkare för omkalibrering. Då brukar de även vilja ha med kamerahuset.

Jag pratade med Fotokungen i Stockholm om detta och de var väldigt hjälpsamma, du kan ju alltid mejla och fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Du kan skicka objektivet på kalibrering, för vissa (till exempel Sigmas nya serie) finns det även usb-dockor så att du kan göra detta själv.

Får du objektivet så här så skall du kunna skicka det till tillverkare för omkalibrering. Då brukar de även vilja ha med kamerahuset.

Jag pratade med Fotokungen i Stockholm om detta och de var väldigt hjälpsamma, du kan ju alltid mejla och fråga.

Har kommit fram till att det är en felande 70D, inte ett felande objektiv. Se mitt senaste inlägg.
Tack för din input iaf!

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti