Apple lanserar Iphone 7 och Iphone 7 Plus

Permalänk
Medlem

Kalla mig baktåtsträvare, men jag gillar faktiskt sladdar på mina prylar. Mus, tangentbord, hörlurar, högtalare, ethernet, samt min icke-trådlösa X360 kontroller till datorn. Allt sitter med sladd, och jag behöver aldrig oroa mig för döende batterier!
Vill gärna ha samma valmöjlighet till mobilen med, men nu kommer säkerligen alla andra tillverkare följa Apple. Synd om man måste välja mellan BT eller adapter i framtiden.

När jag dör vill jag bli begravd i en redig sladdhärva, med damråttor och metervis med hoprullad Cat 6...

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Uhh..har bara läst på nätet att det är ALDRIG problem med iPhones ju? It just works!

Airpods 1795:- Inte konstigt dom tagit bort 3.5mm kontakten.

Vad är det som "We cant live without" med iphone 7? enligt Mr. Cook?

Du menar väl "Vad är det som 'We can't live without' med IOS? enligt Mr. Miyamoto?
-Kommande versionen av Flappy Mario såklart!!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Inaktiv

*gäsp*
Trådlösa lurar mhm... framtiden... mhm.
Lagom till iphone mhm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker att det är riktigt dåligt att 3.5mm försvinner trots att jag sedan flera år tillbaka använder bluetoothhörlurar och earbuds. Flexibiliteten som 3.5mm ger är oslagbar och ljusårslänger framför Lighting som en ljudanslutningsstandard.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Precis! Finns många fördelar med lightningkontakt istället för 3,5-pluggen. Digital ljudöverföring vilket innebär bättre ljudkvalité samt betydligt mer strömsnålt. För min del är det bara positivt att kontakten försvann. Dels pushar det företagen att göra robusta trådlösa modeller, samt att det är lite same thing som att avveckla 5,25" platsen på en PC

Alla mobiler spela digitala filer, även på 7s måste den digitala signalen konverteras till analog i någon form av dac annars kan du inte spela någon musik, en högtalare kan inte avkoda digitala signaler.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Snusfri

Dat overprice..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Precis! Finns många fördelar med lightningkontakt istället för 3,5-pluggen. Digital ljudöverföring vilket innebär bättre ljudkvalité samt betydligt mer strömsnålt. För min del är det bara positivt att kontakten försvann. Dels pushar det företagen att göra robusta trådlösa modeller, samt att det är lite same thing som att avveckla 5,25" platsen på en PC

Men den måste ju ändå konvertera ljudet till en analog signal i mobilen för ljud är inte digitalt. Man kanha en dac i kablen vilket kommer resultera i att alla hörlurar kommer bli dyrare och när det kommer till billigare hörlurar ha svindåligt ljud. Det kommer ju ändå dra lika mycket batteri om man inte kör på bluetooth för samma process måste ju göras ändå¨.

Permalänk
Inaktiv

Phil Schiller sa på pressreleasen att iPhone 7 ska kosta samma som iPhone 6s, dvs från 649 USD. De svenska priserna verkar inte stämma med det uttalandet. Här kostar iPhone 6s från 6495 kr medan iPhone 7 kostar från 7495 kr.

Varför är det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Precis! Finns många fördelar med lightningkontakt istället för 3,5-pluggen. Digital ljudöverföring vilket innebär bättre ljudkvalité samt betydligt mer strömsnålt. För min del är det bara positivt att kontakten försvann. Dels pushar det företagen att göra robusta trådlösa modeller, samt att det är lite same thing som att avveckla 5,25" platsen på en PC

Förstår inte det här tänket. Om det varit en USB-C kontakt som används så skulle jag kunna köpa det, men nu? Totalt värdelöst. Jag kan inte använda mina hörlurar till någonting annat än en iPhone? Typiskt-Apple-fasoner att uppfinna hjulet på nytt och skita i övriga standarder.

Eller ja, fylla väskan med adaptrar i vanlig Apple-ordning fungerar ju också..

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

@anon130700: De menade nog att de skulle kosta lika mycket som 6s gjorde vid lansering. De har rimligtvis sänkt priset på 6s sen den kom ut.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Skrivet av LAO:

Ser ett problem med att ta bort 3.5mm. Hur ska man lyssna på musik och ladda mobilen...

Trådlös laddning?

Nej justja iPhone har väl inte så moderna saker

Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz

Permalänk
Medlem

Om man ändå inte har nått som tillför tråden varför skriva? Sida efter sida med kommentarer som får en att fundera på om folk verkligen inte har nått vettigare att göra.
Är väl bra att det iallafall finns två stora aktörer när det gäller mjukvara varav den ena har flera olika som gör mobiler enligt vad dem tycker är bra. I slutändan är det bara bra för oss konsumenter med olika aktörer som kommer med nyheter flera gånger om året.

Det står väl inte i manualen för diverse android lurar att man måste hata och skriva kommentarer om apple bara för man köpt en sån telefon eller tvärtom? Har jag missat nått eller är man "cool" om man gör det? Iofs inte unikt när det gäller nyheter om apple. Men folk borde verkligen bli lite mer open-minded. Är kanske en ålders grej?

Tyckte iallafall att det var trevligt att den får IP67. Mitt val till hösten blev inte lättare. S7 edge vs iPhone7(+) som det ser ut nu. Trådlösladdning klarar jag mig utan och ser som helt onödigt (vill gärna kunna använda mobilen även om den laddas) ser hellre nån form utav snabbladdning vilket är synd att den inte fick. Blev också lite förvirrad av att dem sa att den skulle ha bättre batteritid men om man kollar i artikeln här på sweclockers så värkar 7:an vara sämre än 6s gällande batteritid på ett par punkter? Hade hoppats på mer skillnad gällande batteritid när dem nu värkar göra nån "biglittle"-konfig. Att man inte kan koppla in 3.5mm hörlurar längre gör inte så mycket för mig iheller kommer komma många trevliga alternativ framöver då även ett par anrdroid lurar redan valt att skippa den utgången. Tror ju inte riktigt på deras earpods men dem visade några beats in-ear som så trevliga ut. Nya hemknappen ska bli intressant att se vad det kan tillföra.

Efter nästan 4år med iphone5 är frågan om en android känns lika fräsch så länge då dem inte uppdaterar dem i lika många år. Ska bli kul att åka till nån butik och klämma på s7 edge och iphone7

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Precis! Finns många fördelar med lightningkontakt istället för 3,5-pluggen. Digital ljudöverföring vilket innebär bättre ljudkvalité samt betydligt mer strömsnålt. För min del är det bara positivt att kontakten försvann. Dels pushar det företagen att göra robusta trådlösa modeller, samt att det är lite same thing som att avveckla 5,25" platsen på en PC

Nä det är det inte. Det Apple har gjort är att de har flyttat 5,25 platsen till hörlurstillverkaren istället. DACen måste fortfarande finnas och eftersom Apple sparat in på den hamnar ansvaret och kostnaden på ägaren av mobilen. Du måste alltså betala extra för något du alltid fått med innan På Apple kallas det inovation och utveckling, jag tycker det är lurendrejeri att kalla det annat än ren snålhet och girighet.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Mithras: Glöm vad?
Det är ju inte direkt så att någon av de andra stora aktörerna vågar sig på något sådant, inte än iallafall.
Och om detta är ett bra beslut eller inte är det ingen som vet än.

Men att automatiskt gå in och skriva negativa inlägg ger ingenting, diskutera istället möjligheterna eller bristen därav.

Nej, jag har bara hört att något obskyrt litet företag vid namn Motorola gjorde det innan...

Visa signatur

Case: Phanteks Enthoo Luxe PSU: EVGA SuperNova G2 750W MoBo: ASUS X99 Deluxe CPU: Intel Core i7 5820K RAM: Crucial Ballistix Sport 32GB DDR4 2400 Mhz GPU: 2x MSI GTX970 Gaming 4GB Cooling: Noctua NH-D15 SSD: Samsung 950 pro 512GB & Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Därför att mängden jobb som GPUn måste hantera ökar kvadratiskt med PPI (om skärmens storlek inte ändras)? När man nått "tillräckligt hög PPI" är det ren idioti att öka PPI, framförallt på en strömsnål enhet.

Hur kommer det sig då att en mobil som Samsung S6 edge har mycket högre upplösning och överlägsen batteritid jämfört med Apple Iphone 6 plus? Jag menar när mängden jobb GPU måste göra ökar kvadratiskt med PPI. Är Samsung så mycket bättre på att göra energisnåla mobiler att de kan kosta på sig högre upplösning och ändå vinna i batteritid. Kanske är det så att upplösningen inte spelar riktigt lika stor roll totalt som du vill påskina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biffendanan:

AirPods kostar 1795:-, Vilket skämt.

Vad i helvete? 1795:-???

Nu börjar jag förstå varför man tog bort 3.5mm jacket...

Visa signatur

"Vad ljuvligt är det inte när ett lindrigt rus drar sin töckenslöja över tillvarons elände....."

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Då undrar jag va är billigare och "bättre" i ditt tycke? då jag jobbar med telefoner och testat runt 50 olika så vill jag gärna veta!

De flesta andra mobilerna skulle jag säga.

Visst finns det mycket som gör en iPhone bra, men lika mycket som gör den dålig. Ganska subjektivt faktiskt. Beroende på vad man själv tycker är viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Men den måste ju ändå konvertera ljudet till en analog signal i mobilen för ljud är inte digitalt. Man kanha en dac i kablen vilket kommer resultera i att alla hörlurar kommer bli dyrare och när det kommer till billigare hörlurar ha svindåligt ljud. Det kommer ju ändå dra lika mycket batteri om man inte kör på bluetooth för samma process måste ju göras ändå¨.

DAC;arna som sitter i telefonerna idag kostar inte ens som en Gott & Blandat. Det är knappast ett problem. Ja, utom möjligen att det kan bli lättare att marknadsföra som "HiFi" och lura okunniga att betala dyrt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jonasc:

@Pro377: De menade nog att de skulle kosta lika mycket som 6s gjorde vid lansering. De har rimligtvis sänkt priset på 6s sen den kom ut.

Ja så kanske man kan tolka uttalandet men 649 USD mot 7495 SEK är väl ändå ganska stor skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kroonkanon:

fast du beter dig precis som honom, ord mot ord. Förutom att du är tvungen att påpeka att han är ett barn.

Påpekade inte att han va ett barn nödvändigtvis utan i allmänhet här. Iaf när de är apple relaterat. Wuää, min androidtelefon är mycket bättre bla bla bla. Androidanvändare verkar ha ett behov att gnälla på Apple men tvärtom är inte lika förekommande.

Jag gillade iaf nyheterna. Har haft iPhone sedan 4an med ett kortare uppehåll med android och nu 6s. Älskar att svart är tillbaka, aldrig gillat space gray. Sen om jag byter till 7an eller väljer den mindre iPhone SE har jag inte bestämt ännu.

Summan av kardemumman är att de ska alltid gnällas från androidanvändarna. Fortsätt kör på eran android och va nöjda me att Apple sätter ribban som sedan andra tillverkare vill följa.

Permalänk
Medlem

#PowerNet Du har i tidigare trådar sagt att andra tillverkare kopierar Apple rakt av, vilket stämmer till viss del.
Och de funktioner som andra tillverkare har men iPhone inte har, säger du bara är onödigt.
Men nu har ju iPhone introducerat 3 funktioner som är direkt från andra tillverkare, är dessa också onödiga?
Dubbla kameror - Huawei.
IP67 - Samsung med flera.
Stereo högtalare - HTC med exakt samma placering.

Med detta sagt, jag tycker det är riktigt bra uppgraderingar Apple har gjort, skit samma att det finns i andra telefoner.
iPhone blir mer och mer intressant i mina ögon, lite mindre döyta och något högre skärmupplösning hade jag önskat.
Att man inte kan ändra om i gränssnitt och mindre kompatibel med saker utanför iOS ekosystem får man väl ta, det är väl det som gör att iPhone fungerar så bra.

Permalänk
Inaktiv

Fullständigt oövertänkt att ta bort 3,5mm kontakten.
Nu kan appleägare inte lyssna på musik när de tex. är ute och flyger...

Nedan saxad text från KLM:
länkadress --> https://www.klm.com/travel/se_sv/prepare_for_travel/on_board/...

Användning av elektroniska enheter
Nu behöver du inte längre stoppa undan din mobiltelefon eller surfplatta ombord! Du kan använda många typer av portabla elektroniska enheter under alla KLM-flygningar. Du behöver bara aktivera enhetens flygplansläge eller stänga av mobiltelefonnätet.

Enheter som är tillåtna inkluderar: smartphones, surfplattor, e-boksläsare, mediaspelare, radioapparater, kameror, hörlurar (förutom trådlösa Bluetooth-hörlurar), handhållna spel, personsökare och vissa typer av medicinsk utrustning. Om du vill ta med dig medicinsk utrustning kontaktar du KLM Cares två arbetsdagar före avresa.
Du måste använda hörlurar om din enhet avger ljud. Trådlösa Bluetooth-hörlurar är inte tillåtna.
Du kan alltid ansluta dina egna hörlurar till underhållningssystemet och även koppla in din strömförsörjning i World Business Class. Med det nyaste underhållningssystemet som nu finns tillgängligt på allt fler av våra flygplan kan du till och med ansluta din USB eller strömförsörjning i både Economy och World Business Class.
Bärbara datorer och liknande större enheter, samt enheter som väger mer än 1 kg (2,2 lbs), måste stoppas undan vid taxning, start och landning.
Vår besättning kommer endast att be att du helt stänger av och stoppar undan dina enheter under särskilda omständigheter.

Självmål..

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon76929:

Fullständigt oövertänkt att ta bort 3,5mm kontakten.
Nu kan appleägare inte lyssna på musik när de tex. är ute och flyger...

Nedan saxad text från KLM:
länkadress --> https://www.klm.com/travel/se_sv/prepare_for_travel/on_board/...

Användning av elektroniska enheter
Nu behöver du inte längre stoppa undan din mobiltelefon eller surfplatta ombord! Du kan använda många typer av portabla elektroniska enheter under alla KLM-flygningar. Du behöver bara aktivera enhetens flygplansläge eller stänga av mobiltelefonnätet.

Enheter som är tillåtna inkluderar: smartphones, surfplattor, e-boksläsare, mediaspelare, radioapparater, kameror, hörlurar (förutom trådlösa Bluetooth-hörlurar), handhållna spel, personsökare och vissa typer av medicinsk utrustning. Om du vill ta med dig medicinsk utrustning kontaktar du KLM Cares två arbetsdagar före avresa.
Du måste använda hörlurar om din enhet avger ljud. Trådlösa Bluetooth-hörlurar är inte tillåtna.
Du kan alltid ansluta dina egna hörlurar till underhållningssystemet och även koppla in din strömförsörjning i World Business Class. Med det nyaste underhållningssystemet som nu finns tillgängligt på allt fler av våra flygplan kan du till och med ansluta din USB eller strömförsörjning i både Economy och World Business Class.
Bärbara datorer och liknande större enheter, samt enheter som väger mer än 1 kg (2,2 lbs), måste stoppas undan vid taxning, start och landning.
Vår besättning kommer endast att be att du helt stänger av och stoppar undan dina enheter under särskilda omständigheter.

Självmål..

Köp ett par lighting eller använd adaptern?
P7 Wirelsss har både och tex.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Nu var moto z med att ta bort jacket först, inga problem.
Men att inte ha USB typ C. Va fan lixom

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Cyberz:

Nu var moto z med att ta bort jacket först, inga problem.
Men att inte ha USB typ C. Va fan lixom

Skickades från m.sweclockers.com

va spelar de för roll om det är usb-c eller lightning?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DasIch:

Det verkar lite mer komplicerat än så:
https://www.quora.com/At-what-screen-resolution-is-the-human-...

Jag anser för egen del att Apple gott kan ge iPhone högre upplösning till nästa generation. Tycker inte det är en stor grej men visst finns det skärmar som ser skarpare ut. Till nästa generation bör det dock vara dags för ett lyft där.

Om jag inte misstolkar vad som står i den länken så motsäger det inte direkt vad jag skrev ovan. Tvärt om säger den att för text så blir det effektiva PPI-värdet högre förutsatt att systemet utnyttjar det faktum att varje pixel på en full RGB-matris faktiskt består av tre individuellt styrbara underpixels (en för röd, blå och grön).

Att man standardiserat upplösning för tryck av tidningar och böcker till 300 DPI beror tydligen också på att det är "tillräckligt" högt för mer än 95 % av oss människor, d.v.s. färre än 5 % har en så pass skarp syn att de kan urskilja "taggighet" i bokstäver tryckta med 300 DPI från normalt läsavstånd.

Vilket faktiskt säger att högre PPI än 300 är inte totalt meningslöst, men det är en rätt smal nischmarknad man riktar in sig på då... Marknaden är än mindre jämfört med trycksaker då skärmar kan utnyttja sub-pixel anti-aliasing vilket ökar den effektiva PPIn för text.

Går däremot inte att använda sub-pixel anti-aliasing för video då tekniken kräver att programvaran som renderar text är medveten om hur skärmpanelen är konstruerad. Så där finns ännu en förklaring till varför man kanske kan se en skillnad på YouTube. För mig personligen är det just att text renderad i webbläsare, epost-program och liknande ser "perfekt" ut som är kritisk.

Länken du postar förklarar nog också varför en Pentile matris måste ha långt högre högre PPI. När man renderar text finns skarpa konturer och även flera lodräta och vågräta linjer. Matrisen i Pentile gör att en helt rak lodrät linje kommer inte vara rak då underpixels av samma färg har en offset mellan rader

Då vårat öka kan uppfatta förskjutningar med betydligt högre precision linjer (enligt din länk) så krävs långt högre PPI med Pentile för att just text ska uppfattas som "perfekt".

Skyr paneler med Pentile som pesten och efter denna diskussion tror jag numera kan basera den avsmaken på vetenskap också

Skrivet av Buio:

Hur kommer det sig då att en mobil som Samsung S6 edge har mycket högre upplösning och överlägsen batteritid jämfört med Apple Iphone 6 plus? Jag menar när mängden jobb GPU måste göra ökar kvadratiskt med PPI. Är Samsung så mycket bättre på att göra energisnåla mobiler att de kan kosta på sig högre upplösning och ändå vinna i batteritid. Kanske är det så att upplösningen inte spelar riktigt lika stor roll totalt som du vill påskina.

Jag refererade inte till batteritid, beroendet på effektuttag och upplösning är ju betydligt mer komplext då GPUn till största del inte gör något och då kvittar det om den tidigare renderade ett pixel eller miljontals pixels. Då GPUn rimligen är i vila långt oftare än den jobbar så lär påverkan på batteritid vara minimal.

Möjligen drar en högupplöst panel mer än samma panel med lägre upplösning, vet inte hur stor den effekten är dock.

Min poäng här är att när man faktiskt måste uppdatera saker på skärmen så måste de ske inom en rätt kort tidsrymd, har för mig att både Ios och Android siktar på 60 FPS så 17 ms.

Om t.ex. scrollar, zoomar eller liknade i en applikation som tar hela skärmen måste en telefon med 1920x1080 ha en dubbelt så kraftig GPU för att ge samma responstider som på en telefon med 1366x750.

Mobila enheter har inte jättemycket luft mellan vad GPUn är kapabel till och vad som faktiskt behövs i kritiska applikation som webbläsaren. DET är orsaken till att mobila enheter absolut inte ska ha högre PPI än nödvändigt. Det är också orsaken till varför Pentile är hål i huvudet på mobila enheter då en sådan matris kräver betydligt högre PPI för att rendera text lika bra som en full RGB-matris.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

http://appleplugs.com/

Haft lite funderingar på att testa ett byte till iphone efter att ha kört android men måste säga att 3,5mm inte är annat än hål i huvudet.

Med tanke på att ljud är analogt och i regel är stereo det vanligaste så har jag otroligt svårt att se hur man skulle kunna få till något som slår två ledare+jord (3+jord med mic). Kontakten i sig är dessutom ganska robust, sitter bra, och är enkel att använda. För att inte tala om alla miljarder enheter som redan är utrustade för att använda 3,5mm. Att dessutom förlita sig på ett uttag för allt, där slitaget dessutom ökar rejält med lurar banar bara väg för fler trasig kontakter => oanvändbara telefoner. Vilket förvisso är trevligt när man som företag vill sälja nytt.

I övrigt tycker jag att telefonen verkar trevlig. Gillar att man håller nere upplösningen då man på de flesta adroidlurar börjat sifferkriga med specifikationer som oftast inte tillför något extra. Eller i vissa fall till och med försämrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

va spelar de för roll om det är usb-c eller lightning?

Lightning är något som bara Apple stödjer till skillnad från USB-C som är öppet för alla tillverkare. Men det finns väl adaptrar?

Permalänk
Datavetare

Angående priset på Iphone och även andra premiumlurar: ja det är vrickat.

Men i praktiken är det tyvärr så att priset inte är speciellt relevant då mobiltelefon måste vara i det närmaste en standardförmån för alla tjänstemän idag, d.v.s. för en stor grupp är telefonen "gratis", har själv inte behövt köpa en personlig mobil för egna pengar de senaste 15 åren.

För övriga uppleves telefonen som "gratis" då man "får den vid när nytecknande av abonnemang". Att det egentligen är en avbetalningsplan göms tydligen tillräckligt bra och faktum är att i många fall blir det dyrare att köpa telefonen separat (egen erfarenhet då kidsen "kräver" Iphones).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Min första Android-lur (HTC Magic) var jag tvungen att köra adapter till för att kunna koppla in trådade lurar, skulle aldrig gå tillbaka till det igen. Speciellt inte med dagens telefoner, då man i vissa lägen kan vilja ladda mobilen samtidigt som man lyssnar på musik. Jag har kört studiolurar till mina mobiler i flera år nu, och jag planerar inte att sluta med det.

Jag kör Android privat och iPhone som jobbtelefon, men just detaljen med 3,5mm-uttaget gör att jag inte kommer byta ut jobbtelefonen mot en annan Apple-lur framöver, det är ett som är säkert.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED