BILLIG telefon för e-post?

Permalänk
Medlem

BILLIG telefon för e-post?

En polare som i det närmsta bor i lastbilen har fått bestämt åt sig att kontakten med terminalen ska skötas per e-mail, så ag undrar om det finns någon modell som rekommenderas före andra? Hans eget förslag är "det billigaste han hittar, skit samma vad de tär för något" vilket känns... kontraproduktivt. Tips?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Borde inte företaget stå för det då?

Men konkret tips, inte snorbilligt men bra ppk (prestanda per krona); Nexus 5X, ~2400kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

En polare som i det närmsta bor i lastbilen har fått bestämt åt sig att kontakten med terminalen ska skötas per e-mail, så ag undrar om det finns någon modell som rekommenderas före andra? Hans eget förslag är "det billigaste han hittar, skit samma vad de tär för något" vilket känns... kontraproduktivt. Tips?
B!

Telia brukar ha en för 1-2 kkr med kontantkort. Och de har bra mottagning i hela landet.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Motorolas G-serie är ganska billig och bra!

Motorola Moto G 3 LTE 16GB eller Motorola Moto G4 Plus 16GB rekommenderar jag.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: ska den ersätta hans vanliga telefon eller komplettera? Spontant tänker jag en Ipad mini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

@-=Mr_B=-: ska den ersätta hans vanliga telefon eller komplettera? Spontant tänker jag en Ipad mini.

En saftig prislapp.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Skulle med säga att Nexus 5x är en väldigt bra kompromiss. Väldigt billig telefon, även om den inte är den billigaste. Men för priset får du en väldigt stabil telefon, vilket jag anser är viktigt i arbetssammanhang.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

@Dreijer: en begagnad 1th gen tänkte jag då.

Permalänk
Medlem

Om den bara ska användas till e-post och inget annat hade jag kollat in en Microsofttelefon. De billigaste brukar gå för typ 500 och dras inte med samma brister som billiga Androider, d.v.s. obefintliga säkerhetsuppdateringar och dessutom brukar de vara ganska rappa enligt vad jag sett.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Borde inte företaget stå för det då?

Ensamåkare, egen bil. Så visst, hans företag får stå för det, men med dagens lönsamhet i åkeribranschen är det inte detsamma som att det är fritt fram för spenderande.

Skrivet av biorrith:

ska den ersätta hans vanliga telefon eller komplettera?

Han kommer troligtvis att ersätta den befintliga. Han är inte riktigt typen för att släpa runt på 2 enheter, och jag skule gissa på att det där med att allt ska ske per e-post , kommer fungera lika bra som "allt ska ske per SMS", vilket har betytt att man har skickat ett SMS, och 5 minuter senare har motparten ringt upp... Med andra ord, det ska garanterat telefoneras en del på enheten med.

Skrivet av biorrith:

Spontant tänker jag en Ipad mini.

Jag misstänker att han vill ha en ny enhet för att dra av momsen, även om vi pratar småpengar.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-:

Använder själv Intel computer stickan, satte in en skärm i lastbilen 24"
Och mobilt bredband eller dela ut från den andra mobilen, körde så i början,
Men satte i mobilt bredband 99:-/månaden om man har fiber hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taggis58:

Använder själv Intel computer stickan, satte in en skärm i lastbilen 24"

Det är ju faktiskt en gångbar lösning, som skulle ge fullstor funktionalitet. Frågan är om hans befintliga telefon har hot-spot funktion, vilket ju kan vara ett litet bekymmer. Windows telefon, eller Intel sticka verkar vara de bästa alternativen just nu.

Fördelen med en telefon är väl möjligen att då får man GPS på köpet, men jag misstänker att han har en GPS redan.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Går att köpa Nokias Lumiatelefoner, typ en Lumia 920 eller så för 7-800:-. Tror det går att få nyare modeller, typ 550 eller så för ~500:- om man bara köper telefonen löst. Är man bekväm med att handla på typ eBay eller så kan man förmodligen hitta ännu billigare. Det är helt OK telefoner, och ska man bara ha för mail så är det defenitivt kapabelt.

Exempelvis här en begagnad Lumia 521 för 19 dollar plus frakt.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fördelen med en telefon är väl möjligen att då får man GPS på köpet, men jag misstänker att han har en GPS redan.

OFT: kanske går att hacka in en epostläsare i nån GPS, en del har ju även GSM-data.

ONT: budgettelefoner brukar ändå vara rent oanvändbara som GPS. är inte mottagningen usel så är gränssnittet ryckigt, och är det inget av det så överhettas den av stressen istället. samtliga tre är också en vanlig modell.

en väldigt billig telefon 500-1000kr och en billig surfplatta för 1500-2000kr kan vara en bättre balans. teelfon kan alltid hjälpligt skicka datan, och är tackasam att tappa. plattan är bekvämare att skriva post på, och GPS funkar oftast även i dessa prisnivåer.

en enkel bärbar dator är åas ännu bättre att skriva breven med.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Rekordmedlem

Skaffa en stor surfplatta med integrerat modem och ett riktigt tangentbord, lite dyrare än den billigaste telefonen men mycket bekvämare att använda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med min Nokia N9, så jag kommer inte byta, och inte kör jag lastbil i heller. Men jag har skickat vidare folks tips så får vi se vad han gör med det.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Ifall man inte är van att använda mobilen för att skriva på kanske det är klokt att välja en med ganska stor skärm?

Ljusstark skärm är även det klokt, samt att telefonen inte är för långsam. Jag tror ju att en extra tusenlapp kan spara en del frustrationer i framtiden.

Galaxy A5 kanske, ellern en av dom nya Moto G?

Annars är Nexus 5x inte dum.

Jag tror att det skulle funka fint med en lite platta eller liknande också, men ifall internetdelningen eller vad man nu använder slutar fungera är ju risken att man missar mail eller bara blir galen.

Så, en lite större mobil är mitt tips.

Edit: ifall det kommer på förslag att köpa nån surfplatta för 1000kr med nån gammal mediatekprocessor eller liknande så säger du blankt nej, ok? Samma gäller ju såklart alltför prisvärda mobiler.

Visa signatur

.:bjorn