GreatTech, återköp behöver hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Brukar du inte läsa villkoren för vad som gäller när du köper så dyra saker?

Skickades från m.sweclockers.com

i ärlighetens namn nej det brukar jag inte göra jag har inget tålamod att läsa saker som jag tycker är fullständigt ointressant även om det kan vara något som kommer tillbaka o biter mig i arslet.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ta upp det med din riksdagsledamot för det är riksdagen som stiftar lagarna.

Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler
Verkan av att konsumenten utövar sin ångerrätt
13 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska konsumenten utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar på egen bekostnad lämna eller sända tillbaka varan till näringsidkaren.

http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-for...

jahap där ser man.. hade varit trevligt om företaget stod för kostnaden men har man inget val får man bita i det sura äpplet och betala.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kethsi:

frakten hur mycket kostar det för en dator? inte mycket sen säljer dom datorn för 10k+ igen för dom kan bara montera ner den eller sälja som den är om den knappt är använd.

Du tycks ha missat att de missar vinsten de skulle gjort på dig som första kund. Du skriver som att det skulle vara en vinst för företaget om du ångrar ditt köp. Det är det långt ifrån. Varje ångrat köp är en kostnad för säljaren. Är det sedan något man beställt för kundens räkning av en produkt som kanske inte säljs så mycket riskerar man att ha pengar som ligger på hyllan.

Vidare skriver du flera gånger om huruvida det är lagligt att skriva A eller B i sina villkor. Säljaren kan skriva vilka villkor hen vill, man kan inte ha olagliga villkor. Däremot kan det vara så att det finns lagkrav som sträcker sig längre än säljarens villkor och då gäller lagen. Olagligt blir det möjligtvis först när man agerar på det ena eller andra sättet.

Helt klart är att säljaren inte får orsaka extra kostnader för kunden, så i fallet där en dator levereras före eller efter kunden har gjort en avbeställning är klockslagen viktiga. Det finns utslag i ARN där en säljare skickade en vara fast den var avbeställd eftersom säljarens system inte medgav att man stoppade leveransen. I det fallet dömde ARN att säljaren skulle stå för kostnaderna att skicka tillbaka varan.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du tycks ha missat att de missar vinsten de skulle gjort på dig som första kund. Du skriver som att det skulle vara en vinst för företaget om du ångrar ditt köp. Det är det långt ifrån. Varje ångrat köp är en kostnad för säljaren. Är det sedan något man beställt för kundens räkning av en produkt som kanske inte säljs så mycket riskerar man att ha pengar som ligger på hyllan.

Vidare skriver du flera gånger om huruvida det är lagligt att skriva A eller B i sina villkor. Säljaren kan skriva vilka villkor hen vill, man kan inte ha olagliga villkor. Däremot kan det vara så att det finns lagkrav som sträcker sig längre än säljarens villkor och då gäller lagen. Olagligt blir det möjligtvis först när man agerar på det ena eller andra sättet.

Helt klart är att säljaren inte får orsaka extra kostnader för kunden, så i fallet där en dator levereras före eller efter kunden har gjort en avbeställning är klockslagen viktiga. Det finns utslag i ARN där en säljare skickade en vara fast den var avbeställd eftersom säljarens system inte medgav att man stoppade leveransen. I det fallet dömde ARN att säljaren skulle stå för kostnaderna att skicka tillbaka varan.

"Du skriver som att det skulle vara en vinst för företaget om du ångrar ditt köp."

nej det jag menade var att dom tjänar tillbaka pengarna dom lägger på frakt om dom lyckas sälja delarna / datorn igen när dom fått tillbaka den.

"Vidare skriver du flera gånger om huruvida det är lagligt att skriva A eller B i sina villkor."

jag frågar tills jag förstår vad varför och hur och jag fick svar på mina frågor så ja..

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kethsi:

"Du skriver som att det skulle vara en vinst för företaget om du ångrar ditt köp."

nej det jag menade var att dom tjänar tillbaka pengarna dom lägger på frakt om dom lyckas sälja delarna / datorn igen när dom fått tillbaka den.

Jag skulle vilja hävda att de inte tjänar tillbaka pengarna.

När du köper en vara så gör säljaren en vinst på varan. Låt oss säga att den är 300kr. Detta täcker säljarens kostnader för personal, lokaler osv. samt genererar förhoppningsvis ett litet överskott till säljarens ägare. När du ångrar ditt köp så får säljaren betala tillbaka köpeskillingen till dig. Nu har han alltså förlorat de 300kr'na, men han har fortfarande lagt ner hela arbetet med att skicka iväg ordern. Man kan alltså säga att han har kvar personalkostnaden associerad med ordern. Säg att personalkostnaden är 100kr (man kan inte jobba särskilt länge för 100kr). Dessutom får han ta hand om varan när den kommer tillbaka, så personalkostnaden blir runt den den dubbla.

Du föreslår att han dessutom ska betala returfrakten. Nu har säljaren dessutom fått ytterligare en kostnad på kanske 100kr.

Nu har säljaren förvisso fått tillbaka varorna, men har också en associerad kostnad på i mitt exempel 300kr som han har fått betala själv. Nästa gång han säljer varorna kan han tjäna 300kr, men kommer återigen att ha kostnader för arbetet, så han hamnar fortfarande på ett negativt belopp.

Nu kan man hävda att mina summor är fel, men betänk då att med den prispressade värld så är den del av vinsten som normalt skulle gå till ägaren, dvs det man faktiskt tjänar när alla kostnader är täckta, inte särskilt stor. Det är den delen av vinsten som säljaren har att spela med när det gäller returer och goodwill ärenden.
Dessutom skriver du själv "om han lyckas sälja varan". Det är inte säkert att han kan det. Säljaren kanske till sist måste sälja varan till rabatterat pris för att alls kunna bli av med den.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag skulle vilja hävda att de inte tjänar tillbaka pengarna.

När du köper en vara så gör säljaren en vinst på varan. Låt oss säga att den är 300kr. Detta täcker säljarens kostnader för personal, lokaler osv. samt genererar förhoppningsvis ett litet överskott till säljarens ägare. När du ångrar ditt köp så får säljaren betala tillbaka köpeskillingen till dig. Nu har han alltså förlorat de 300kr'na, men han har fortfarande lagt ner hela arbetet med att skicka iväg ordern. Man kan alltså säga att han har kvar personalkostnaden associerad med ordern. Säg att personalkostnaden är 100kr (man kan inte jobba särskilt länge för 100kr). Dessutom får han ta hand om varan när den kommer tillbaka, så personalkostnaden blir runt den den dubbla.

Du föreslår att han dessutom ska betala returfrakten. Nu har säljaren dessutom fått ytterligare en kostnad på kanske 100kr.

Nu har säljaren förvisso fått tillbaka varorna, men har också en associerad kostnad på i mitt exempel 300kr som han har fått betala själv. Nästa gång han säljer varorna kan han tjäna 300kr, men kommer återigen att ha kostnader för arbetet, så han hamnar fortfarande på ett negativt belopp.

Nu kan man hävda att mina summor är fel, men betänk då att med den prispressade värld så är den del av vinsten som normalt skulle gå till ägaren, dvs det man faktiskt tjänar när alla kostnader är täckta, inte särskilt stor. Det är den delen av vinsten som säljaren har att spela med när det gäller returer och goodwill ärenden.
Dessutom skriver du själv "om han lyckas sälja varan". Det är inte säkert att han kan det. Säljaren kanske till sist måste sälja varan till rabatterat pris för att alls kunna bli av med den.

så ungefär hur mycket går dom i vinst om dom säljer en dator för 15000kr till en kund?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kethsi:

så ungefär hur mycket går dom i vinst om dom säljer en dator för 15000kr till en kund?

Enligt http://www.allabolag.se/5568515885/Greattech_Stockholm_AB så hade Greattech en omsättning 2014 på 8104 tkr (tusen kr) och ett resultat på 26 tkr. Lite förenklat är resultatet är det som blir över när alla kostnader är betalda, dvs den vinst som ägarna kan ta ut. Räknar man att de bara säljer likadana datorer som kostar 15 tkr så har de sålt 540 st och då blir vinsten från dessa till ägaren 48 kr per dator.

Nu är inte detta en helt rättvis uträkning, men det bör framgå med all önskvärd tydlighet att man inte skär guld med täljkniv i denna branschen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Enligt http://www.allabolag.se/5568515885/Greattech_Stockholm_AB så hade Greattech en omsättning 2014 på 8104 tkr (tusen kr) och ett resultat på 26 tkr. Lite förenklat är resultatet är det som blir över när alla kostnader är betalda, dvs den vinst som ägarna kan ta ut. Räknar man att de bara säljer likadana datorer som kostar 15 tkr så har de sålt 540 st och då blir vinsten från dessa till ägaren 48 kr per dator.

Nu är inte detta en helt rättvis uträkning, men det bör framgå med all önskvärd tydlighet att man inte skär guld med täljkniv i denna branschen.

jösses jag trodde dom fick bättre erbjudanden från tillverkare av delarna så det inte kostar dom lika mycket att bygga en dator som det gör för oss som köper varje enskild del till bara 1 dator fast sen så är väl greattech ett ganska litet företag eller hur? borde inte större butiker få bättre paket priser t.ex köper in 100st av en del får dom ett företagspris eller paketpris eller liknande?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Greattech
Skrivet av giplet:

Enligt http://www.allabolag.se/5568515885/Greattech_Stockholm_AB så hade Greattech en omsättning 2014 på 8104 tkr (tusen kr) och ett resultat på 26 tkr. Lite förenklat är resultatet är det som blir över när alla kostnader är betalda, dvs den vinst som ägarna kan ta ut. Räknar man att de bara säljer likadana datorer som kostar 15 tkr så har de sålt 540 st och då blir vinsten från dessa till ägaren 48 kr per dator.

Nu är inte detta en helt rättvis uträkning, men det bör framgå med all önskvärd tydlighet att man inte skär guld med täljkniv i denna branschen.

Nu är det lite svårt att räkna utifrån allabolag.se eftersom vinsten där är efter alla kostnader ett företag har. Personal, hyra, skatt osv. Dock är du inne på rätt spår. Bruttovinstmarginal innan lön, skatt osv är på ca 25-30% enligt allabolag.se men detta hamnar på 0-3% efter alla kostnader. Företag som säljer produkter där många byten sker kan returfrakten blir en enorm kostnad. Nu säljer vi endast dyra datorer vilket många planerat ett bra tag innan man beställer vilket gör antal returer minimal. Men företag där returer är vanligt med fri returfrakt har enorma kostnader med fri retur vilket gör att man går minus på grund av detta. Av denna anledning är inte fri retur praxis idag, inte än i falla fall med tanke på transportkostnaderna i Sverige idag.

Rent generellt är vinsten per såld dator riktigt bra, men detta ska täcka mycket vilket gör att vinsten efter allt som blir kvar är några %.

- GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

nej men jag tycker det är rimligt att företag står för frakt om man vill skicka tillbaka en så pass dyr sak som en dator dom får ju tillbaka alla komponenter osv som kan senare säljas igen och då får dom tillbaka den fraktkostnaden med stor marginal samtidigt som det ger kunden som skickade tillbaka den mer förtroande och respekt för företaget.
kanske bara är jag som tänker så..

Denna bransch är ju inte direkt kända för att ha bra marginaler. Hur mycket marginal tror du det är rent generellt på datorkomponenter?

Permalänk
Medlem

Vill passa på att säga att GreatTech är ett superbra företag, och förstår att det var drygt av mig att avbeställa ordern på det sättet. Uppskattar att ni kunde lösa det ändå!

Till er andra så vill jag säga att jag inte avbeställde datorn för att jag fruktade att GreatTech skulle vara dåliga, utan endast för att jag hade väldigt begränsat med tid innan jag var tvungen att ha datorn.
Min förra dator var från GreatTech och den höll i många år.

Denna situation handlade endast om vad som gällde om jag skulle bli skylldig till att betala. Denna tråd skulle startats oavsett om det var GreatTech, Webhallen, Inet eller Elgiganten som var inblandad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

nej men jag tycker det är rimligt att företag står för frakt om man vill skicka tillbaka en så pass dyr sak som en dator dom får ju tillbaka alla komponenter osv som kan senare säljas igen och då får dom tillbaka den fraktkostnaden med stor marginal samtidigt som det ger kunden som skickade tillbaka den mer förtroande och respekt för företaget.
kanske bara är jag som tänker så..

Kan garantera dig att marginalerna gällande datorkomponenter är extremt låga, ibland så lite som några få procent.

Tycker som flera andra här att GT (eller något annat företag för den delen) ska behöva betala frakt vid ångerrätt. Sen att det finns vissa som gör det ändå är en annan sak, oftast är det butiker som säljer varor med större marginaler (tex kläder) som har det i sitt affärsupplägg.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Kan garantera dig att marginalerna gällande datorkomponenter är extremt låga, ibland så lite som några få procent.

Tycker som flera andra här att GT (eller något annat företag för den delen) ska behöva betala frakt vid ångerrätt. Sen att det finns vissa som gör det ändå är en annan sak, oftast är det butiker som säljer varor med större marginaler (tex kläder) som har det i sitt affärsupplägg.

jo du det börjar kännas en aning tjatigt när 50 människor skriver i princip samma sak till mig. inget illa menat bara börjar bli aningen drygt, jag fattar!

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greattech:

Enda gången vi inte godkänner " ångerrätten " är när man vill beställa en produkt vi inte säljer. Skulle man vilja köpa en TV från oss trots att vi inte säljer några TVn alls så meddelar vi kunden att produkten är utanför vår ordinarie sortiment och ångerrätten inte gäller.

Nu kan dock inte ångerrätten förhandlas bort på detta vis. Från Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler:
"1 kap 4 § Ett avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för konsumenten är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen. Lag (2014:14)."

De fall där ångerrätt inte föreligger regleras i 2 kap 11§, och bland de tretton punkterna så finner jag ingen som verkar kunna tillämpas för att neka ångerrätt baserat på att en vara inte ingår i det ordinarie sortimentet.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Avstängd

Bara för att ta ett till exempel. När man köper beg delar från bilskroten så har alla någon form av försök till friskrivning om kostnader i samband med fel på delen man har köpt. Alltså skroten vill inte betala ev kostnader som du har betalat till en verkstad för att först montera delen, och sedan montera ur den på grund av att det är fel på den.

Konsumentköplagen går inte att avtala bort. Men företag försöker.

Permalänk
Medlem

Man har alltid rätt att avbeställa grejer som konsument, även specialbyggda sådana. Avbeställer man innan något arbete gjorts så kan jag inte se hur krav på någon ersättning skulle hålla rättsligt. I det här fallet är det en standard-konfiguration med standard-komponenter som skulle kunna säljas till annan kund direkt utan extra arbete även om de hade hunnit bygga ihop den. Ångerrätten går i vissa fall att förhandla bort, men rätten att avbeställa går inte att förhandla bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcbawzy:

Fick precis meddelande om att ordern har makulerats. Det löste sig ändå!

Tack för alla svar

Dom hade aldrig gett sig om du inte skapat din tråd här även fast du har rätt att häva köpet, den 23 åriga VD för företaget är oerhört aktiv här på Sweclockers.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

nej men jag tycker det är rimligt att företag står för frakt om man vill skicka tillbaka en så pass dyr sak som en dator dom får ju tillbaka alla komponenter osv som kan senare säljas igen och då får dom tillbaka den fraktkostnaden med stor marginal samtidigt som det ger kunden som skickade tillbaka den mer förtroande och respekt för företaget.
kanske bara är jag som tänker så..

Många företag som tänker så, bland annat Komplett och CDON, tror även NetonNet kör med det, så nej inte bara du :)! Skulle inte bli förvånad om det snart är praxis hos alla seriösa företag inom den här branschen.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Många företag som tänker så, bland annat Komplett och CDON, tror även NetonNet kör med det, så nej inte bara du :)! Skulle inte bli förvånad om det snart är praxis hos alla seriösa företag inom den här branschen.

Nackdelen med detta är ju att man tar död på småföretagarna. Elektronikbranschen är ju redan enormt prispressad med minimala marginaler. Ska företag köra praxis med retur så vad ska företagen tjäna på egentligen? Gör ju bara att stora kedjorna överlever för dom har större kassa tillgodo för dräpa småföretagarna.

Elgiganten och Mediamarkt slåss ju ständigt om att ta död på allt och alla. Dom har ju lyckats ta död på kedjor/butiker redan. Tycker det är rätt sjukt att företag säljer varor där man går minus bara för ta död på konkurrenter. Elgiganten för mig är ju ett typ av callcenter för försäkringsbolag. För försäkringar är det dom tjänar pengar på. Men dom har ju tillräckligt med kapital för gå back år efter år för att i det långa loppet tjäna pengar då dom sitter med monopol och börjar dra upp priserna.

Men det är ett intressant ämne. Tycker inte siffran på varan man köper är det som är det väsentliga för få retur. Utan mer vad företaget har för marginal. Säljer en butik en iMac för 24000:-, vilket är mycket pengar. Så räcker det med att en klädbutik säljer en jacka för 2500:- och tjäna mer än butiken som sålde iMac. Visst Apple har extra låga marginaler. Men det ger ju ändå en bra fingervisning i hur sjuk branschen är. Klädbutiken har ju enorm marginal och inga problem att ha praxis att stå för retur.

Så jag tycker verkligen inte företag inom elektronik ska börja stå för returer. För jag tycker det är viktigt att bevara småföretagarna som då det är just småföretagarna som skapar 8 av 10 jobb i Sverige. Sen tycker jag det är trevligt med mindre butiker för det finns mer utrymme för flexibilitet och kan göra det lilla extra.

Permalänk
Inaktiv

Du måste ha oerhört stora volymer för att inte gå back vid returer av nyttjande av ångerrätten vid distansköp. CDON.com kräver tex att köparen betalar frakten tillbaka.