Tips på trådlös router till semester

Permalänk

Tips på trådlös router till semester

Hej!

Oftast brukar hotell ha internetuppkoppling via kabel (normal nätverkskabel) på rummen, men WiFi på hotellområden kan variera - till att endast erbjudas i t.ex. lobbyn.

Min tänkta lösning är därför att ta med enklast möjliga trådlösa router, för att själv sätta upp ett trådlöst nätverk i rummet (och närområde på x meter) - via kabel i hotellrummet. Tanken är att kunna använda mobiltelefon och surfplatta under vistelsen, främst i rummet.

Jag vill hitta den absolut billigaste och smidigaste lösningen för detta eftersom routern endast kommer att användas någon enstaka gång då och då och har siktat in mig på:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=463734 (primärt val)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1958651 (sekundärt val)

  1. Synpunkter på modellerna ovan?

  2. Kan jag enkelt konfigurera nätverket via en iPad genom att ansluta routern till nätverkskabeln, surfa till 192.168.1.1 på iPad:en och logga in som admin samt slutligen skapa ett lösenord (så att inte alla andra gäster surfar på samma anslutning?

  3. Något annat jag bör tänka på?

Permalänk
Medlem

Internet via kabel i rummen är inte så vanligt längre. Kolla upp om det finns dit du ska.
Och wifi enbart i lobby och liknande känns som 5-10 år tillbaka i tiden. Det är ofta bra täckning i varje rum numera.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är svårt att veta om det kommer att fungera alls, om det är ett litet ställe med "amatörnätverk" så kanske, om det är nånstans med moderna företagsprylar så är det mer tveksamt att det är tillåtet och fungerar om de vill sälja access, det är iallafall inga problem att stoppa funktionen rent tekniskt om man har företagsdelar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

som qaffe säger är det ytterst tveksamt att du kommer få det att fungera alls, då det nätverksuttag du pratar om troligtvis är anslutet till hotellets egna nätverk. och om de nätverket är korrekt konfigurerat borde din router inte fungera. det är inte bara plug and play som ett nätverksuttag hemma alltså

Visa signatur

Dator: Lian Li Q58 White | Seasonic Focus SGX 650W | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING | AMD Ryzen 7 5700X | Gigabyte GeForce RTX 2080Ti 11GB Windforce 3 | EK-AIO 240 D-RGB | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB M.2 | Kingston A2000 1TB M.2|

Permalänk

Tack för era snabba svar!

Skrivet av teejee:

Internet via kabel i rummen är inte så vanligt längre. Kolla upp om det finns dit du ska.
Och wifi enbart i lobby och liknande känns som 5-10 år tillbaka i tiden. Det är ofta bra täckning i varje rum numera.

Min tråd är skapad med dessa förutsättningar. Jag vet vad hotellet erbjuder, jag vet vad andra resenärer skriver på bl.a. Tripadvisor osv. Vissa rum kan ha täckning, andra inte alls. Därav min tråd här på SC.

Skrivet av mrqaffe:

Det är svårt att veta om det kommer att fungera alls, om det är ett litet ställe med "amatörnätverk" så kanske, om det är nånstans med moderna företagsprylar så är det mer tveksamt att det är tillåtet och fungerar om de vill sälja access, det är iallafall inga problem att stoppa funktionen rent tekniskt om man har företagsdelar.

Hotellet är femstjärnigt, så det lär inte vara ett amatörnätverk. Man kan heller inte köpa access. Därav min tanke om egen lösning - via kabel - som jag ju vet finns på varje rum.

Skrivet av Kuzefix:

som qaffe säger är det ytterst tveksamt att du kommer få det att fungera alls, då det nätverksuttag du pratar om troligtvis är anslutet till hotellets egna nätverk. och om de nätverket är korrekt konfigurerat borde din router inte fungera. det är inte bara plug and play som ett nätverksuttag hemma alltså

Sant. Möjligen har de någon slags inloggning också. Tänkte inte på att de troligen har någon slags "portal" eller motsvarande för att logga in.

*suck* Kanske inte kommer att fungera ändå då. Kanske får gå på plan B; logga ner helt och läsa böcker på kvällen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sean.wiklund:

Hotellet är femstjärnigt, så det lär inte vara ett amatörnätverk. Man kan heller inte köpa access. Därav min tanke om egen lösning - via kabel - som jag ju vet finns på varje rum.

Sant. Möjligen har de någon slags inloggning också. Tänkte inte på att de troligen har någon slags "portal" eller motsvarande för att logga in.

*suck* Kanske inte kommer att fungera ändå då. Kanske får gå på plan B; logga ner helt och läsa böcker på kvällen.

Kan ju bara delge dig mina erfarenheter av en liknande situation. För några år sedan var vi på i Grekland. Bodde på ett 4- eller 5-stjärnigt lägenhetshotell. Jag, fru och barn i en lägenhet och svärföräldrarna i lägenheten bredvid. Här fanns det internettillgång via trådade uttag i varje lägenhet samt wifi på området (som dock inte täckte alla lägenheter).

På ren chans (medveten om tänkbara problem med en router bakom en router) tog jag med vår DIR-655 och pluggade in på rummet. På detta hotell köpte man internetåtkomst i receptionen. Man kunde köpa en timma och sedan nyttja den tiden vid flera tillfällen, ända tills man förbrukat den köpta tiden. Köpte helt enkelt en kod, anslöt telefonen till min routers WiFi och försökte besöka en webbsida, kom till hotellets inloggningssida, loggade in och kunde sedan surfa. Det kunde även alla andra enheter som kopplade upp sig mot vår router.

Systemet för surftid såg oss alltså som en och samma enhet, förmodar att det gick mot routerns MAC-adress.

Summering: Ta med en router och testa - det kan ju fungera!

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Det är värt att ta med en sådan billig router. Sätta upp ett SSID och köra NAT med dynamisk adress på WAN. Kommer fungera även om det är inloggning.

Permalänk
Skrivet av [SH]:

Kan ju bara delge dig mina erfarenheter av en liknande situation. För några år sedan var vi på i Grekland. Bodde på ett 4- eller 5-stjärnigt lägenhetshotell. Jag, fru och barn i en lägenhet och svärföräldrarna i lägenheten bredvid. Här fanns det internettillgång via trådade uttag i varje lägenhet samt wifi på området (som dock inte täckte alla lägenheter).

Ja, det här ju i princip nästan ett identiskt exempel, bortsett från att det inte är ett lägenhetshotell utan enbart ett hotell.

Ska fråga hotellet direkt hur inloggningen fungerar.

Tack!

Permalänk
Skrivet av sean.wiklund:

Ska fråga hotellet direkt hur inloggningen fungerar.

Intressant. Fick precis svar, där jag verkligen verifierade dubbel upp, att det tydligen bara ska vara att ansluta nätverkskabeln till t.ex. en laptop och starta surfa. Inga krav på att logga in eller köpa tid etc.

Det borde ju betyda att min tanke om att ta med en router, faktiskt kan fungera. Når jag internet på det sätt som hotellet beskriver, måste jag ju kunna sätta upp ett eget nät snabbt och enkelt. Happy days!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sean.wiklund:

Intressant. Fick precis svar, där jag verkligen verifierade dubbel upp, att det tydligen bara ska vara att ansluta nätverkskabeln till t.ex. en laptop och starta surfa. Inga krav på att logga in eller köpa tid etc.

Det borde ju betyda att min tanke om att ta med en router, faktiskt kan fungera. Når jag internet på det sätt som hotellet beskriver, måste jag ju kunna sätta upp ett eget nät snabbt och enkelt. Happy days!

Nä det måste inte fungera så men det kan fungera så, det är som sagt inga större tekniska problem att övervaka så att ingen utökar nätverket och så skulle man ha gjort på ett företag som kräver hög säkerhet men det är inte alls säkert att hotellet gör så om de inte försöker sälja access som ett tillval, det finns ju fortfarande hotell som inte har bredband och såna brukar inte bjuda på internet men för ett som har bredband är det snarare en konkurrensfördel att ge gästerna access så enkelt som möjligt, men man kan trots det ha spärrar mot gästernas egna nätverksutrustning, jag kan tänka mig att det ibland kopplas fel och då kan det drabba andra gäster och det vill nog inte hotellet-

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har du med dig en laptop?
Går att köra internetdelning och skapa eget wifi.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Beroende på vart du ska, se till att strömadaptern klarar av 100-240V.
Annars så finns ju liknande lösningar: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad... som är lite mer kompakta (men lite dyrare)

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nä det måste inte fungera så men det kan fungera så, det är som sagt inga större tekniska problem att övervaka så att ingen utökar nätverket och så skulle man ha gjort på ett företag som kräver hög säkerhet men det är inte alls säkert att hotellet gör så om de inte försöker sälja access som ett tillval, det finns ju fortfarande hotell som inte har bredband och såna brukar inte bjuda på internet men för ett som har bredband är det snarare en konkurrensfördel att ge gästerna access så enkelt som möjligt, men man kan trots det ha spärrar mot gästernas egna nätverksutrustning, jag kan tänka mig att det ibland kopplas fel och då kan det drabba andra gäster och det vill nog inte hotellet-

Dock svårt om enheten har NAT. Möjligtvis på trafikmönster eller mac-adressen. Skillnad när man inte har nat och där hamnar mer än 1 mac adress på en switchport. Eller om man har en okänd accesspunkt med stark signal i byggnaden