Nvidia Geforce GTX 1080

Permalänk
Medlem

Verkar som författaren missat en legend på effektmätningstestet på kapitel 22, prestanda vid överklockning.

Permalänk
Medlem

så....Nvidia ljuga men verka så att folk bara strunta i det. Hypen talade ju om att det skulle var dubbelt så snabbt som Titan X. Se bara ett "vanligt" hopp i prestandan men inget som motsvara dubbelt så snabbt. Men förvåna mig inte. när det gäller Nvidia så får man ju göra så.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Oj oj oj.
Bara lusläst lite snabbt, men änsålänge verkar det som att mitt 780 får gå i pension!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Skippade de asynchronous compute i Dx12 igen eller varför är resultaten där bara några procent över Fury? (På de titlar som använder det)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag var lite sval till 1080 först, tänkte vänta till HBM2. Men nu när man ser att 1080 har i de flesta tester dubbelt så hög prestanda som mitt 780Ti börjar plånboken bli nervös.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

så....Nvidia ljuga men verka så att folk bara strunta i det. Hypen talade ju om att det skulle var dubbelt så snabbt som Titan X. Se bara ett "vanligt" hopp i prestandan men inget som motsvara dubbelt så snabbt. Men förvåna mig inte. när det gäller Nvidia så får man ju göra så.

Inte bara det, temperaturen när de presenterade kortet stämmer verkligen inte med default fläktkurva. Hardwarecanucks kort uppmätte 83 grader sedan började det klocka ner sig...

Så förmodligen körde de custom fläktkurva och lurade alla på eventet.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Inaktiv

Acceptabelt för första grafikkortet sub-28nm tycker jag men klart roligare när entusiastkorten kommer. Själv väntar jag mest på mer info om Vega.

Runt 7000kr för ett kort i denna produktnivå är en utveckling åt klart fel håll IMHO.

Permalänk
Medlem

Man undrar ju lite vad ett 1080ti referens kommer att kosta? Över 10k? Suttit och övervägt delar till en dator för VR ett tag men efter att ha läst denna recension tror jag att jag väntar tills det röda laget sagt sitt, hade priset varit mycket lägre hade jag varit mycket mer imponerad....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Priser enligt Guru3D:

Serbian Dinar RSD 96,900
Czech Koruna CZK 21,400
Danish Krone DKK 6,150
Germany EUR 789
France EUR 789
British Pound GBP 619
Hungarian Forint HUF 259,850
Norwegian Krone NOK 7,599
Polish Zloty PLN 3,599
Romanian New Lei RON 3,499
Russian Rouble RUB 54,990
Indian Rupee INR 63,250
Swedish Krona SEK 7,699
Turkish Lira TRY 2,850
South African Rand ZAR 13,599
Switzerland CHF 790
UAE AED 2,850
USA USD 699

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bernd_P1:

så....Nvidia ljuga men verka så att folk bara strunta i det. Hypen talade ju om att det skulle var dubbelt så snabbt som Titan X. Se bara ett "vanligt" hopp i prestandan men inget som motsvara dubbelt så snabbt. Men förvåna mig inte. när det gäller Nvidia så får man ju göra så.

Det uttalandet handlar om VR-prestanda och det återstår att se om det är sant tack vare "Simultaneous Multi-Projection".
Det gäller att alltid läsa det finstilta.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Det känns som att NVIDIA medvetet "bromsat in" på en del ställen för detta kort just för att det är menat att ersätta 980. Som nämnt är det stor prestandaskillnad mellan 1080 och 980 men då kostar även ett 1080 så mycket som $699 när ett 980 kostade $549 vid release väl? $150 skillnad för ett kort som är menat att ersätta ett annat? Ujuj. Och om 1080 faktiskt är menat att ersätta 980 Ti så är prestandaskillnaden inte lika imponerande längre.

Äh jag vet inte. Väntar och ser.

Permalänk
Medlem

Blir lite kvällsläsning Gott!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

så....Nvidia ljuga men verka så att folk bara strunta i det. Hypen talade ju om att det skulle var dubbelt så snabbt som Titan X. Se bara ett "vanligt" hopp i prestandan men inget som motsvara dubbelt så snabbt. Men förvåna mig inte. när det gäller Nvidia så får man ju göra så.

Det var för VR det skulle vara 2x....

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

Blir per automatik att man jämför mot 980ti korten då det ligger på samma prisnivå.

Ja tyvärr är ingångspriset för GTX 1080 saftigt så jag hoppas AMD svarar för jag misstänker att där finns rum för justering nedåt

980 TI har ju prispressats rejält den senaste tiden med, men jag förstår vad du menar, men inte omöjligt vi får se GTX 1080 under 6000kr redan i höst och då ner mot vad GTX 980 låg när det kom. Mycket här hänger på AMD.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Entusiast

Blir inget denna generationen för mig men kul att se prestandatester, ett monster kort verkligen och som vanligt så kan man ju räkna med förbättringar framöver via bättre drivrutiner.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Läste nyss detta:

Medan de flesta användare nöjer sig med ett grafikkort finns andra som väljer att köra flera i Nvidia SLI eller AMD Crossfire. Att få bra skalning med fler än två grafikkort är dock en utmaning för de båda, någonting som blivit alltmer uppenbart i takt med att spel blir mer komplexa. En annan utmaning är nya gränssnitt som DirectX 12 och Vulkan, som ger utvecklarna mer kontroll över hårdvaran.

Till följd av detta går Nvidia öppet ut med att fokus ligger på att möjliggöra SLI med två grafikkort "riktigt bra", och att lösningar med tre eller fyra grafikkort inte längre rekommenderas. Upp till två grafikkort är även rekommendationen Nvidia ger systembyggare.

Trots en stark avrådan att köra med fler än två grafikkort kommer det finnas vissa spel som kan dra nytta av fler. För entusiaster som trots Nvidias avrådan vill köra med tre eller fyra kommer det därför vara möjligt, men funktionen måste då låsas upp genom en "Enthusiast Key" som framöver ska kunna efterfrågas på en landningssida på Nvidia officiella webbplats.

Nvidia rekommenderar två grafikkort i SLI

Vad tycker ni om detta?

För min del passar det bättre - sitter och väntar på att GTX 780 ska gå ner till åtminstone 1000 kr begagnat så man kan slå till på en för SLI och därmed få ungefär samma prestanda som GTX 1080, men all denna stutter/microlag samt diskussionen om att SLI inte är något man bör satsa på längre just för att vissa AAA titlar inte stödjer det fullt ut känns lite sisådär. Men får hoppas att Nvidia verkligen kommer satsa på det (tri/quad SLI för min del är ointressant)!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Så var det igång med "Inte ett dugg imponerande" etc., vad förväntar ni er för underverk varenda gång egentligen?

Permalänk
Medlem

4K The old king remains as a king

All hail Fury x

Permalänk
Medlem

Tja, inget Founders Edition för mig i alla fall. Nu väntar jag på testa av partnertillverkarnas egna kort. Lutar även mer åt att jag bestämmer mig för en uppgradering då jag vet hur Vega presterar och vad det kostar.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

För en prislapp på 6500 (tredjeparts korten) är det ju inte så någon funderar länge på vilket kort man köper i den prisklassen

Permalänk
Medlem

Ytterligare en generation som inte fixar 4k med singel GPU..något besviken tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

4K The old king remains as a king

All hail Fury x

läste vi samma test?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Icte:

Läste nyss detta:

Medan de flesta användare nöjer sig med ett grafikkort finns andra som väljer att köra flera i Nvidia SLI eller AMD Crossfire. Att få bra skalning med fler än två grafikkort är dock en utmaning för de båda, någonting som blivit alltmer uppenbart i takt med att spel blir mer komplexa. En annan utmaning är nya gränssnitt som DirectX 12 och Vulkan, som ger utvecklarna mer kontroll över hårdvaran.

Till följd av detta går Nvidia öppet ut med att fokus ligger på att möjliggöra SLI med två grafikkort "riktigt bra", och att lösningar med tre eller fyra grafikkort inte längre rekommenderas. Upp till två grafikkort är även rekommendationen Nvidia ger systembyggare.

Trots en stark avrådan att köra med fler än två grafikkort kommer det finnas vissa spel som kan dra nytta av fler. För entusiaster som trots Nvidias avrådan vill köra med tre eller fyra kommer det därför vara möjligt, men funktionen måste då låsas upp genom en "Enthusiast Key" som framöver ska kunna efterfrågas på en landningssida på Nvidia officiella webbplats.

Nvidia rekommenderar två grafikkort i SLI

Vad tycker ni om detta?

Heh, ja det är ju ett minst sagt udda system att behöva be om en nyckel för att göra det men jag har verkligen ingenting emot att de fokuserar 100% på 2st kort i SLI.

Med tanke på hur få som faktiskt kör 3 eller 4 grafikkort så spelar det ingen stor roll (Förlåt @Tvelander ) och som en forna ägare av 2 grafikkort så tycker jag inte att upplevelsen var bra nog och den är därför värd att fila lite extra på.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Ser väldigt bra ut, en värdigt uppföljare till 980.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Heh, ja det är ju ett minst sagt udda system att behöva be om en nyckel för att göra det men jag har verkligen ingenting emot att de fokuserar 100% på 2st kort i SLI.

Med tanke på hur få som faktiskt kör 3 eller 4 grafikkort så spelar det ingen stor roll (Förlåt @Tvelander ) och som en forna ägare av 2 grafikkort så tycker jag inte att upplevelsen var bra nog och den är därför värd att fila lite extra på.

Agreed, om de löser all problem som 2 kort i SLI och kanske ger en större prestandaskjuts (vad ger SLI nu för tiden, 80% eller så extra FPS i spel?) så lär det definitivt vara ett intressant alternativ!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tar 2
Vänta på partnertillvärkares versioner först bara

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

@Viochee: Nej men pris per prestanda lär inte 1080 slå. Fury X kom ut förra året och ligger inte så mycket efter 1080 som kommer ut denna månad dvs cirka 1 års skillnad.
"Observera att SweClockers prestandaindex är ett "medelvärde av medelvärden", alltså en mycket förenklad bild av verkligheten. " Dvs basera inte hela testet på bara indexet. Sen kan vi också så att DX12 4k så ligger Fury x betydligt närmare 1080. Så om du sitter på ett Fury x och lirar 4k så lär det vara en dyr uppgradering.

Permalänk
Medlem

jag avvaktar till hösten dels för att se vad som kommer från AMD. Dels för att detta är alldeles för dyrt, lagom till BF5 borde detta kort ha droppat ner till under 5k. då kan det eventuellt bli ett köp om det ligger bra till pris/prestandamässigt i konkurensen, är faktiskt lite sugen på att testa nvidia denna gång även på stationära fronten då det är ett tag sedan sist.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Saknade VR tester .....

Permalänk
Skrivet av Icte:

sitter och väntar på att GTX 780 ska gå ner till åtminstone 1000 kr begagnat så man kan slå till på en för SLI och därmed få ungefär samma prestanda som GTX 1080,

Du tror att två 780 i SLI kommer i närheten av ett 1080? LOL