Flyttade runt på fläktar och nu går datorn sjukt segt

Permalänk

Flyttade runt på fläktar och nu går datorn sjukt segt

Igår kväll flyttade jag runt på några fläktar. Allt gick bra, den startade och hade temps på 20 - 30 C. Testade sedan CS:GO och där låg jag på extremt låga 30fps?! Stängde av CS och testade uppdatera till nya grafikdrivrutiner men hade samma problem efteråt. Nu känns datorn väldigt seg och 30 fps på spel. Datorn är relativt ny så vill gärna fixa detta.

Specs:
ASUS Z170 Pro Gaming Moderkort
Intel i5-6600K Processor
ASUS NVIDIA 970 Strix
Corsair Vengeance DDR4 RAM minne
Corsair CX750M PSU 750W
Corsair H75 CPU kylare

Permalänk
Inaktiv

Vad har du för CPU-kylare?
Vad har du för rumstemperatur?

Permalänk
Skrivet av El_Raspberry:

Vad har du för CPU-kylare?
Vad har du för rumstemperatur?

Temps är på 20-25 på CPU och 38 på GPU så tror inte det är problemet. Men rumstemperaturen ligger väll på 23 grader om jag får gissa

Permalänk

Ovanligt seg dator efter fläktfix?

Tja lägger upp detta inlägg igen då jag inte fick svar förra gången

I fredags kväll flyttade jag runt på några fläktar i min dator. Allt gick bra, datorn startade och bootade in i Windows. Sedan skulle jag testa spela cs och då låg jag på 30fps?! Tyckte detta var väldigt konstigt då jag låg på ungefär 300 fps innan jag flyttade runt på fläktarna. Jag testade uppdatera till nya grafikdrivrutiner men det löste sig inte. Testade sedan att sätta igång The Division och det gick inte bättre. Jag fick blackscreen och var tvungen att stänga av den. Själva datorn i sig känns väldigt seg nu också, t.ex när jag ska öppna en sida på internet eller starta steam osv. Temperaturerna låg på 20-30 på cpu och 40-50 på gpu.
Datorn är ungefär 3 veckor gammal så jag vill gärna fixa detta!

Specs:
ASUS Z170 Pro Gaming
Intel i5-6600K @ 3.5 GHz
ASUS GeForce 970 Strix
Corsair vengeance DDR4 8gb RAM
Corsair CX750M PSU
Corsair H75 CPU kylare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ericmaster:

Tja lägger upp detta inlägg igen då jag inte fick svar förra gången

I fredags kväll flyttade jag runt på några fläktar i min dator. Allt gick bra, datorn startade och bootade in i Windows. Sedan skulle jag testa spela cs och då låg jag på 30fps?! Tyckte detta var väldigt konstigt då jag låg på ungefär 300 fps innan jag flyttade runt på fläktarna. Jag testade uppdatera till nya grafikdrivrutiner men det löste sig inte. Testade sedan att sätta igång The Division och det gick inte bättre. Jag fick blackscreen och var tvungen att stänga av den. Själva datorn i sig känns väldigt seg nu också, t.ex när jag ska öppna en sida på internet eller starta steam osv. Temperaturerna låg på 20-30 på cpu och 40-50 på gpu.
Datorn är ungefär 3 veckor gammal så jag vill gärna fixa detta!

Specs:
ASUS Z170 Pro Gaming
Intel i5-6600K @ 3.5 GHz
ASUS GeForce 970 Strix
Corsair vengeance DDR4 8gb RAM
Corsair CX750M PSU
Corsair H75 CPU kylare

I förra tråden skrev du vad du hade för temps i idle, så jag antar att du gör det nu också? Du får ge temps som är aktuella när du spelar eller under stresstest för att det ska vara relevant.

Är temperaturerna fortfarande bra när du spelar så har det inte med att du flyttat några fläktar att göra, men det kan ha att göra med något som hänt när du gjort det, så som att minnen hoppat ur, grafikkortets kylare har fått sig en dänga eller att cpu-kylaren hoppade loss lite.
Vad är det för "fix" du har gjort, lite mer specifikt? Flyttat några fläktar är ju ganska ofarligt.. har du satt in fler? Använt andra fläktkontakter eller dylikt? Kan vara hårdvarufel, men kolla temps i load först och främst.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Skrivet av Slarre:

I förra tråden skrev du vad du hade för temps i idle, så jag antar att du gör det nu också? Du får ge temps som är aktuella när du spelar eller under stresstest för att det ska vara relevant.

Är temperaturerna fortfarande bra när du spelar så har det inte med att du flyttat några fläktar att göra, men det kan ha att göra med något som hänt när du gjort det, så som att minnen hoppat ur, grafikkortets kylare har fått sig en dänga eller att cpu-kylaren hoppade loss lite.
Vad är det för "fix" du har gjort, lite mer specifikt? Flyttat några fläktar är ju ganska ofarligt.. har du satt in fler? Använt andra fläktkontakter eller dylikt? Kan vara hårdvarufel, men kolla temps i load först och främst.

I load ligger cpu runt 30 och gpu runt 60 så temperaturerna är de inge fel på de.
Det enda som skulle kunna gjort någon typ av skada på grafikkortet är att jag använde det som en typ av hylla för cpu radiatorn men det kan väll inte gjort så mycket skada. Radiatorn väger väll inte ens 100g?

Mer specifikt på min fix var att jag satte cpu kylarens radiator och fläktar fram på chassit så den får kall luft istället för att den sitter bak på lådan då den får varm luft. Bytte även plats på 2 fläktar. Den som satt i toppen sitter nu i botten och Aa den som satt i toppen sitter nu i botten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ericmaster:

Det enda som skulle kunna gjort någon typ av skada på grafikkortet är att jag använde det som en typ av hylla för cpu radiatorn men det kan väll inte gjort så mycket skada. Radiatorn väger väll inte ens 100g?

"använde det som en hylla"? hur ska man tolka det? la du en radiator på grafikkortet?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Skrivet av Naga:

"använde det som en hylla"? hur ska man tolka det? la du en radiator på grafikkortet?

Typ ungefär så. Tog bort fläktarna på den och eftersom slangarna redan var fast mot processorn så ville inte jag att den skulle hänga så jag la den på grafikkortet istället.

Permalänk
Medlem

@Ericmaster: Har du "backplate" på grafikkortet? Eller är det bart kretskort?
Jag vet inte hur du lagt radiatorn på grafikkortet, men där finns en uppenbar risk att du skavt på nått som inte tål det.
En annan sak jag tänker på är hur snabbt snurrar fläktarna? Har du koll på dem? Kör du dem kopplade på moderkortet, eller separat fläkt kontroller?

GPU kan vara skadat av hanteringen, men jag tror mera att det är nått som går varmt för att en propeller inte snurrar, eller kanske sitter åt fel håll.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Avstängd

Och du har kopplat in skärmen i grafikkortet igen? så du inte kopplat den till moderkortet....

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

@Ericmaster: Har du "backplate" på grafikkortet? Eller är det bart kretskort?
Jag vet inte hur du lagt radiatorn på grafikkortet, men där finns en uppenbar risk att du skavt på nått som inte tål det.
En annan sak jag tänker på är hur snabbt snurrar fläktarna? Har du koll på dem? Kör du dem kopplade på moderkortet, eller separat fläkt kontroller?

GPU kan vara skadat av hanteringen, men jag tror mera att det är nått som går varmt för att en propeller inte snurrar, eller kanske sitter åt fel håll.

Grafikkortet har en backplate
Har 7 fläktar totalt inklusive 2 cpu fläktar som sitter på samma plats om du fattar vad jag menar. Styr 3 av dom med en fan controller som är inbyggd med lådan. 3 av de resterande 4 styr jag via moderkortet. Har låtit AI SUITE 3 anpassa fläktarna åt mig!

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Och du har kopplat in skärmen i grafikkortet igen? så du inte kopplat den till moderkortet....

Ja!

Permalänk
Hedersmedlem

@Ericmaster *Trådar sammanfogade*

Observera att vi inte tillåter flera trådar om samma ämne. Den här gången har jag sammanfogat trådarna åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Och du har dubbekollat att ingenting glappar? Alla kablar, minnen, kylare, mm sitter i och fast ordentligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem

Det är ett typiskt caseexempel på att du kopplat in skärmen på den interna GPUn så kolla det igen. Ett grafikkort börjar inte helt plötsligt prestera sämre om det inte är ett värmeproblem, eletroniken fungerar inte så. Ta en bild bak på din dator så får vi se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ericmaster:

I load ligger cpu runt 30 och gpu runt 60 så temperaturerna är de inge fel på de.
Det enda som skulle kunna gjort någon typ av skada på grafikkortet är att jag använde det som en typ av hylla för cpu radiatorn men det kan väll inte gjort så mycket skada. Radiatorn väger väll inte ens 100g?

Mer specifikt på min fix var att jag satte cpu kylarens radiator och fläktar fram på chassit så den får kall luft istället för att den sitter bak på lådan då den får varm luft. Bytte även plats på 2 fläktar. Den som satt i toppen sitter nu i botten och Aa den som satt i toppen sitter nu i botten!

Då är ju temperaturerna ingenting att bry sig om, så antingen har du, som andra sagt, slängt igång din integrerade grafik eller så har någonting annat hoppat ur eller så är det mjukvaruproblem.

Du kan testa att ta ur RAM och sätta tillbaka det igen och se till så att din GPU sitter i PCI-e som den ska.
Du installerade nya drivers sa du också va? Avinstallerade du de tidigare du hade ordentligt med DDU innan du installerade nya? Vilka drivers är det du har nu och har du testat att gå tillbaka till de du hade tidigare?

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har svårt att tro att CPU'n kan ligga på 30º vid load med den kylaren du har. Även 20º vid idle låter väldigt lågt. Temperaturen kan ju inte vara lägre än i rummet, och de flesta har ju typ 21º hemma. Om du sedan kör datorn en stund så lär du snabbt komma upp i typ 25-30º även vid idle. Ju mindre skillnad det är mellan CPU-temp och omgivande temp, desto svårare att kyla, så temperaturen stiger snabbt där i början för att skillnaden mot omgivningen är så låg.

Vilket program mäter du med? Kan du posta lite grafer från tex Afterburner när du spelar så att man kan se belastning, klocka och temps för både CPU och GPU. Och se gärna till att spela ett tag innan du mäter så att du får upp värmen på komponenterna.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

kanske cpu kylaren lossnat när du juckat på slangarna? Då kommer du få låga värden på tempsen från Corsair utilityn, då kylaren delvis hänger i luften? Samt att då kommer CPU:n throttla ordentligt, för den är säkert närmare 100 grader när du spelar

// LZ

Permalänk
Skrivet av Slarre:

Då är ju temperaturerna ingenting att bry sig om, så antingen har du, som andra sagt, slängt igång din integrerade grafik eller så har någonting annat hoppat ur eller så är det mjukvaruproblem.

Du kan testa att ta ur RAM och sätta tillbaka det igen och se till så att din GPU sitter i PCI-e som den ska.
Du installerade nya drivers sa du också va? Avinstallerade du de tidigare du hade ordentligt med DDU innan du installerade nya? Vilka drivers är det du har nu och har du testat att gå tillbaka till de du hade tidigare?

Uppdaterade till de nyaste drivers (inte koll på vilken verision). De stod i installationen att de gamla drivrutinerna tas bort så de behövde jag inte oroa mig för. Hade samma problem innan jag installerade de nya drivrutinerna men jag kan testa det när jag kommer hem !

Permalänk
Skrivet av giplet:

Jag har svårt att tro att CPU'n kan ligga på 30º vid load med den kylaren du har. Även 20º vid idle låter väldigt lågt. Temperaturen kan ju inte vara lägre än i rummet, och de flesta har ju typ 21º hemma. Om du sedan kör datorn en stund så lär du snabbt komma upp i typ 25-30º även vid idle. Ju mindre skillnad det är mellan CPU-temp och omgivande temp, desto svårare att kyla, så temperaturen stiger snabbt där i början för att skillnaden mot omgivningen är så låg.

Vilket program mäter du med? Kan du posta lite grafer från tex Afterburner när du spelar så att man kan se belastning, klocka och temps för både CPU och GPU. Och se gärna till att spela ett tag innan du mäter så att du får upp värmen på komponenterna.

Använder HWMonitor för att kolla temps samt belastning, klocka etc. Kan spela när jag kommer hem men de är så tråkigt, får ba 30 fps finns det bättre program till att kolla temps osv?

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske, men vilken frekvens kör din cpu med?
Låter som om den inte släpper powersave mode (om man nu kan uttrycka sig så). Med tanke på load temp etc.

Om allt är bra med cpu så kan du iaf bocka av denna från din felsökningslista

Visa signatur

¤ Myllox ¤

# NZXT H510 # Corsair RMx 850 # Windows 11 Pro 64bit # i5-13500X # ASUS TUF GAMING B760-PLUS WIFI D4 # 16GB Trident Z Neo @ 3600 # 970 EVO NVMe 500GB # Noctua NH-U12A Chromax Black # Gigabyte RTX3070 Eagle# Acer Predator XB237U 1440p@170hzT # Kuriosabild: RX580 8GB Dual OC [noctua mod]

Permalänk
Medlem

Kollat så att ditt grafikkort inte ligger kvar i Idle mode när du spelar? jag hade det felet förut och blev av med det när jag avinstallerade nVidia Experience.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av Myllox:

Dum fråga kanske, men vilken frekvens kör din cpu med?
Låter som om den inte släpper powersave mode (om man nu kan uttrycka sig så). Med tanke på load temp etc.

Om allt är bra med cpu så kan du iaf bocka av denna från din felsökningslista

Tror den ligger på 3.5 GHz när jag är på load, inte helt säker för att jag orkar inte tabba ur spelet o kolla :3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ericmaster:

Tror den ligger på 3.5 GHz när jag är på load, inte helt säker för att jag orkar inte tabba ur spelet o kolla :3

Tror eller är? Du verkar inte så engagerad att försöka lösa problemet.

Hade liknande problem här om dagen och det visade sig att min CPU bara körde på 5% ibland medan GPUn låg på 100%. Detta hände efter att jag uppgraderade till Windows 10. Googlade lite och folk sa att det kan bero på att man har balance i power settings så jag la den på full performance istället för balance, men det verkade inte ha så mycket med saken att göra då det fixades efter en ren ominstallation av mina grafikdrivrutiner med hjälp av DDU, i safe mode.

Förbättrade min förklaring
Visa signatur

ASUS PRIME X570, Ryzen 5900x, 32GB 3200MHz, RTX 3080, Corsair SF600, Samsung 980 PRO 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ericmaster:

Tror den ligger på 3.5 GHz när jag är på load, inte helt säker för att jag orkar inte tabba ur spelet o kolla :3

Ursäkta att jag lägger mig i och inte tillför något ny ide eller så, men om du ska få hjälp här på forumet så får du nog se till att faktiskt orka tabba ur spelet och kolla. Ingen här vill eller kan lös problemet åt dig om du själv inte ens försöker.

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ericmaster:

Tror den ligger på 3.5 GHz när jag är på load, inte helt säker för att jag orkar inte tabba ur spelet o kolla :3

The engagemang is strong with this one..

Tabba ut ur spelet och kolla temperaturen. Lite får du jobba. Seså.

30 grader i load. Låter som att kylpastan inte är där den ska vara.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ericmaster:

Uppdaterade till de nyaste drivers (inte koll på vilken verision). De stod i installationen att de gamla drivrutinerna tas bort så de behövde jag inte oroa mig för. Hade samma problem innan jag installerade de nya drivrutinerna men jag kan testa det när jag kommer hem !

Som andra sagt så får du ta och engagera dig om du vill lösa problemet med hjälp från hjälpsamma personer på Swec. Inga stordåd som krävs och har du inte tid eller lust för tillfället så är det bara att ta bort tråden och lägga upp den när du faktiskt har tid och lust.

Kolla genom HWmonitor att grejerna faktiskt arbetar, som andra sagt. Jag skulle börja med att tanka ner DDU (Display Driver Uninstaller) och installera om drivrutinerna. Bör inte vara några problem med nyaste som finns, men fanns några med någon version bakåt eller två. GeForce Experience har skapat problem för användare förut, så testa att inte installera det utan bara ta och sånt.
Testa detta (och/eller eventuella saker andra föreslagit) och kom tillbaka med lite mer info, så kanske vi kan få dina spel att springa på som förr.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Hedersmedlem

Taggat flera bra inlägg. Problemet kommer så klart inte att lösa sig om man inte orkar felsöka.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Enic:

Tror eller är? Du verkar inte så engagerad att försöka lösa problemet.

Hade liknande problem här om dagen och det visade sig att min CPU bara körde på 5% ibland medan GPUn låg på 100%. Detta hände efter att jag uppgraderade till Windows 10. Googlade lite och folk sa att det kan bero på att man har balance i power settings så jag la den på full performance istället för balance, men det verkade inte ha så mycket med saken att göra då det fixades efter en ren ominstallation av mina grafikdrivrutiner med hjälp av DDU, i safe mode.

Skrivet av ehallq:

Ursäkta att jag lägger mig i och inte tillför något ny ide eller så, men om du ska få hjälp här på forumet så får du nog se till att faktiskt orka tabba ur spelet och kolla. Ingen här vill eller kan lös problemet åt dig om du själv inte ens försöker.

Skrivet av EyeNEye:

The engagemang is strong with this one..

Tabba ut ur spelet och kolla temperaturen. Lite får du jobba. Seså.

30 grader i load. Låter som att kylpastan inte är där den ska vara.

Skrivet av Slarre:

Som andra sagt så får du ta och engagera dig om du vill lösa problemet med hjälp från hjälpsamma personer på Swec. Inga stordåd som krävs och har du inte tid eller lust för tillfället så är det bara att ta bort tråden och lägga upp den när du faktiskt har tid och lust.

Kolla genom HWmonitor att grejerna faktiskt arbetar, som andra sagt. Jag skulle börja med att tanka ner DDU (Display Driver Uninstaller) och installera om drivrutinerna. Bör inte vara några problem med nyaste som finns, men fanns några med någon version bakåt eller två. GeForce Experience har skapat problem för användare förut, så testa att inte installera det utan bara ta och sånt.
Testa detta (och/eller eventuella saker andra föreslagit) och kom tillbaka med lite mer info, så kanske vi kan få dina spel att springa på som förr.

Skrivet av giplet:

Taggat flera bra inlägg. Problemet kommer så klart inte att lösa sig om man inte orkar felsöka.

Nej nej inte så jag menade. Jag har ibte varit vid datorn sen i lördags och då visste jag inte ens vad jag skulle göra, blev mest frustrerad för att datorn var ny :/ Nu vet jag ju vad jag ska testa och göra då är det klart att jag kan tabba ut ett spel haha. Orkar inte var fel ordval :s

Permalänk
Skrivet av Enic:

Tror eller är? Du verkar inte så engagerad att försöka lösa problemet.

Hade liknande problem här om dagen och det visade sig att min CPU bara körde på 5% ibland medan GPUn låg på 100%. Detta hände efter att jag uppgraderade till Windows 10. Googlade lite och folk sa att det kan bero på att man har balance i power settings så jag la den på full performance istället för balance, men det verkade inte ha så mycket med saken att göra då det fixades efter en ren ominstallation av mina grafikdrivrutiner med hjälp av DDU, i safe mode.

Skrivet av EyeNEye:

The engagemang is strong with this one..

Tabba ut ur spelet och kolla temperaturen. Lite får du jobba. Seså.

30 grader i load. Låter som att kylpastan inte är där den ska vara.

Skrivet av Slarre:

Som andra sagt så får du ta och engagera dig om du vill lösa problemet med hjälp från hjälpsamma personer på Swec. Inga stordåd som krävs och har du inte tid eller lust för tillfället så är det bara att ta bort tråden och lägga upp den när du faktiskt har tid och lust.

Kolla genom HWmonitor att grejerna faktiskt arbetar, som andra sagt. Jag skulle börja med att tanka ner DDU (Display Driver Uninstaller) och installera om drivrutinerna. Bör inte vara några problem med nyaste som finns, men fanns några med någon version bakåt eller två. GeForce Experience har skapat problem för användare förut, så testa att inte installera det utan bara ta och sånt.
Testa detta (och/eller eventuella saker andra föreslagit) och kom tillbaka med lite mer info, så kanske vi kan få dina spel att springa på som förr.

Skrivet av giplet:

Taggat flera bra inlägg. Problemet kommer så klart inte att lösa sig om man inte orkar felsöka.

http://prntscr.com/b2ioda
Där är temperaturerna samt hur mycket den klockar :/
Detta är ingame i cs