980ti Hybrid SLI - Sänka ljudnivåerna

Permalänk
Inaktiv

980ti Hybrid SLI - Sänka ljudnivåerna

Hej,

Kör idag ett S340 med 980ti-hybrids i SLI. För att få det att funka "ok" så har jag vänt på luftflödet så att det pumpas från baksidan av chassit och går ut genom fronten där grafikkorten pumpar ut varm luft. Jag har bytt ut fläktarna som ingick mot ett par Noctua NF-12 Industrial (se bild) men tycker fortfarande att de låter en del. Har dessutom ljudisolerat chassit med ett kit från Be Quiet.

Korten blir hyfsat varma, runt 73-78 grader vid dräglig ljudnivå men skulle vilja få datorn ännu tystare och behålla samma temps. Har läst att det är att föredra att sätta radiatorerna i taket på chassit. Mitt S340 har endast en sådan plats och slåss lite om utrymmet med en Noctua-kylare.

Funderar nu på om jag ska dumpa chassit till fördel för ett Phanteks EVOLV. Det verkar ha plats för det jag behöver samtidigt som det är sjukt snyggt Är det någon som har några tankar eller tips? Hur har ni gjort eller hur skulle ni gjort om ni hade likadana kort och vill få ner ljudnivåerna så mycket som möjligt? Custom loop är inget alt, är för okunnig.

Är öppen för att köpa nytt chassi, fläktar osv så ge alla tips ni kan tänka er

Permalänk

Byt chassi kör aldrig sli/cf med ett ljudisolerat chassi. Det gäller att se till att korten kan andas så kan du ha tur att få ner volymen på datorn.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

Går inte noctua industrial fläktar på mycket höga RPM? Prova sänka varvtalet med speedfan eller liknande och se hur mycket temperaturen ökar på korten.

Permalänk
Medlem

Noctuas industrial har väll en mycket högre specad ljudnivå än standard noctuas? har du överklockat grafikkorten? Ljuddämpare chassin är ju mycket varmare då det är isolering som plockar upp ljudet(och stänger inne värmen).

Hur ser dina fläkt kurvor ut? Har du allting på stock eller har du gjort egna kurvor?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gunner357:

Byt chassi kör aldrig sli/cf med ett ljudisolerat chassi. Det gäller att se till att korten kan andas så kan du ha tur att få ner volymen på datorn.

Givet att korten är vattenkylda så bör väl inte det ha superstor påverkan?

Skrivet av JohanKJIP:

Går inte noctua industrial fläktar på mycket höga RPM? Prova sänka varvtalet med speedfan eller liknande och se hur mycket temperaturen ökar på korten.

Sänkt till ca 30-40% men då blir korten för varma.

Skrivet av PV52:

Noctuas industrial har väll en mycket högre specad ljudnivå än standard noctuas? har du överklockat grafikkorten? Ljuddämpare chassin är ju mycket varmare då det är isolering som plockar upp ljudet(och stänger inne värmen).

Hur ser dina fläkt kurvor ut? Har du allting på stock eller har du gjort egna kurvor?

Inga kurvor men meckar runt i Openhardware Monitor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Hej,

Kör idag ett S340 med 980ti-hybrids i SLI. För att få det att funka "ok" så har jag vänt på luftflödet så att det pumpas från baksidan av chassit och går ut genom fronten där grafikkorten pumpar ut varm luft. Jag har bytt ut fläktarna som ingick mot ett par Noctua NF-12 Industrial (se bild) men tycker fortfarande att de låter en del. Har dessutom ljudisolerat chassit med ett kit från Be Quiet.

http://i.imgur.com/93fTGeS.jpg

Korten blir hyfsat varma, runt 73-78 grader vid dräglig ljudnivå men skulle vilja få datorn ännu tystare och behålla samma temps. Har läst att det är att föredra att sätta radiatorerna i taket på chassit. Mitt S340 har endast en sådan plats och slåss lite om utrymmet med en Noctua-kylare.

Funderar nu på om jag ska dumpa chassit till fördel för ett Phanteks EVOLV. Det verkar ha plats för det jag behöver samtidigt som det är sjukt snyggt Är det någon som har några tankar eller tips? Hur har ni gjort eller hur skulle ni gjort om ni hade likadana kort och vill få ner ljudnivåerna så mycket som möjligt? Custom loop är inget alt, är för okunnig.

Är öppen för att köpa nytt chassi, fläktar osv så ge alla tips ni kan tänka er

http://www.guru3d.com/files-details/msi-afterburner-beta-down...
Msi fläkt kurva kör jag Ej längre...du kanske behöver det.

MEN däremot ett par Noctua topp fläktar (med motstånd på) så dom går typ i 0,5db, som drar ut all värme. plus 2 i fronten som trycker in kall luft. (plus 1+1 fläkt bak, till Vatten CPun)
pc i sign............blev grym ljudnivå o luft cirkulation

Visa signatur

4670K @4.4Ghz (vatten kyld). Strix GTX 970. 8GB Ram. Samsung EVO 850. Skärm: DELL ultrasharp IPS 22".
Laptop: DELL 17R Special edition, IPS panel =) Mobil: Iphone 6s

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Givet att korten är vattenkylda så bör väl inte det ha superstor påverkan?

Sänkt till ca 30-40% men då blir korten för varma.

Verkar ju som du har så att kalla luften kommer från fläkten längst bak och utblås fram med dina grafikkort.

Prova byta håll på fläktarna?

Noctua's varma luft går mot framsidan ochså till dina radiatorer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon193054:

Givet att korten är vattenkylda så bör väl inte det ha superstor påverkan?

Sänkt till ca 30-40% men då blir korten för varma.

Färdigbyggd vattenkylning är inte så mycket bättre än luftkylning, tänk på att radiatorerna kyls fortfarande med luft..

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av spel_va:

http://www.guru3d.com/files-details/msi-afterburner-beta-down...
Msi fläkt kurva kör jag Ej längre...du kanske behöver det.

MEN däremot ett par Noctua topp fläktar (med motstånd på) så dom går typ i 0,5db, som drar ut all värme. plus 2 i fronten som trycker in kall luft. (plus 1+1 fläkt bak, till Vatten CPun)
pc i sign............blev grym ljudnivå o luft cirkulation
http://www.ladda-upp.se/tumnagel/vqxtnctljheabs/

Tack för tipsen

Permalänk
Medlem

@anon193054: Du skulle ju kunna testa att köra en push/pull-konfig på radiatorerna. Push/pull brukar vara bra om man vill få ner varvtalet på fläktarna för att kunna få ut ungefär samma temperaturer och samtidigt ha det lite tystare.

Kan bli lite konstigt med två olika fläktar i push och pull på samma radiator dock, så testa köra båda noctua på en och dom du fick med på den andra.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Slarre:

@dix_xib: Du skulle ju kunna testa att köra en push/pull-konfig på radiatorerna. Push/pull brukar vara bra om man vill få ner varvtalet på fläktarna för att kunna få ut ungefär samma temperaturer och samtidigt ha det lite tystare.

Kan bli lite konstigt med två olika fläktar i push och pull på samma radiator dock, så testa köra båda noctua på en och dom du fick med på den andra.

Tack!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Moflows:

Verkar ju som du har så att kalla luften kommer från fläkten längst bak och utblås fram med dina grafikkort.

Prova byta håll på fläktarna?

Noctua's varma luft går mot framsidan ochså till dina radiatorer.

Körde så först innan jag skaffade de svarta Noctua-fläktarna (jobbigt namn) men då jag förvisso täppt igen taket på chassit så det fanns bara ett utblås. Ska testa att byta igen men även köra pushpull och addera motstånd för att se om det löser mina problem. Annars blir det nog ett nytt chassi trots allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Körde så först innan jag skaffade de svarta Noctua-fläktarna (jobbigt namn) men då jag förvisso täppt igen taket på chassit så det fanns bara ett utblås. Ska testa att byta igen men även köra pushpull och addera motstånd för att se om det löser mina problem. Annars blir det nog ett nytt chassi trots allt.

Vet inte om du har sett dom här men dom är bra.

Push, Pull and Push / Pull setups for Radiators JayzTwoCents

Radiator Fan Config LinusTechTips

Permalänk
Medlem

ett annat tips OM ni kör vatten kylning på CPUn.........gör rent radiatorn 1-2 ggr per år (bildas ordentligt med damm där, jag "glömde" det och nu när jag dammsög...boom, CPUn nere i 64C i load

Visa signatur

4670K @4.4Ghz (vatten kyld). Strix GTX 970. 8GB Ram. Samsung EVO 850. Skärm: DELL ultrasharp IPS 22".
Laptop: DELL 17R Special edition, IPS panel =) Mobil: Iphone 6s

Permalänk

74 grader är väl inte så himla varmt för 2st 980 Ti i SLi, ett single med normalfläkt kan gå upp till 85 grader.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Inaktiv

Liten uppdatering till alla intresserade:

Jag har nu fått ner temperaturerna rejält (50-58 i full load under längre sessioner).
Lösningen var kanske lite väl bananas med 10st Noctua NF-F12 i ett Phanteks Evolv ATX-chassi.

Fläktarna hörs knappt, men...pumparna i korten hörs väldigt mycket. Har flyttat om dem för att få ner ljudet lite men är ett ganska jobbigt ljud som är svårt att sätta fingret på. Upplever det väldigt störande.

Jag funderar nu på om man vågar installera ljuddämpningsmaterial innanför plastkåpan på Hybridkortet. Tänkte mest trycka dit material på själva ovansidan av GPU-blocken. Givet att det är plast så borde det väl inte vara någon fara med brand osv? Vill mest få bort eventuella vibrationer och att missljud går in i materialet ist.

Permalänk
Medlem

läser jag rätt 10st fläktar ??? (he he he). DAMN, nu har du väl cirkulation i den burken
har själv enbart Noctua fläktar (dom som drar ut varm luft (2st topp fläktar) koppla jag in medföljande motstånd på...de låter knappt ingenting...niiiiice.

Visa signatur

4670K @4.4Ghz (vatten kyld). Strix GTX 970. 8GB Ram. Samsung EVO 850. Skärm: DELL ultrasharp IPS 22".
Laptop: DELL 17R Special edition, IPS panel =) Mobil: Iphone 6s

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Liten uppdatering till alla intresserade:

Jag har nu fått ner temperaturerna rejält (50-58 i full load under längre sessioner).
Lösningen var kanske lite väl bananas med 10st Noctua NF-F12 i ett Phanteks Evolv ATX-chassi.

Fläktarna hörs knappt, men...pumparna i korten hörs väldigt mycket. Har flyttat om dem för att få ner ljudet lite men är ett ganska jobbigt ljud som är svårt att sätta fingret på. Upplever det väldigt störande.

Jag funderar nu på om man vågar installera ljuddämpningsmaterial innanför plastkåpan på Hybridkortet. Tänkte mest trycka dit material på själva ovansidan av GPU-blocken. Givet att det är plast så borde det väl inte vara någon fara med brand osv? Vill mest få bort eventuella vibrationer och att missljud går in i materialet ist.

Kan du inte sänka varvtalet på pumparna? Jag kan det på mitt swiftech så därför jag undrar. Kör min pump på 30% och den e helt ljudlös.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Inaktiv

@Defender:

Hur gör man det? Den enda kontakten pumparna har med moderkortet är via PCI-expressportarna

Permalänk
Inaktiv

@Defender:

Hittade en tråd på EVGas forum där det länkas till en adapter för korten så att du kan koppla in radiatorerna till moderkortet och på sätt addera motstånd, ska testa det

Tack för idén!