Funderingar kring ny GPU och eventuellt ny CPU

Permalänk
Medlem

Funderingar kring ny GPU och eventuellt ny CPU

Tja!

Tänkte eventuellt fläska på med ett 980 TI inför Division release (har inga problem med AMD så kan även tänka mig ett sådant).
Har även börjat tänka på att byta ut min 2700k kör den idag i stock och har inte direkt märkt några problem från igår när jag streamade Division en stund och märkte att OBS klagade på att CPUn gick på 100%.
Den har ju även 4-5 år på nacken så det börjar väl bli dax för ett utbyte.
Vad tycker ni vilka är dom bästa uppgraderings möjligheterna på säg en budget kanske 10k och då behöver jag CPU, mdoerkort, GPU och eventuellt RAM allt annat har jag.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

@Kajlie: Kruxet är ju att du idag sitter på en ganska kompetent rigg, så ska du göra någon uppgradering värd namnet så blir det rätt dyrt. En uppgradering till X99/Z170 + GTX980 Ti skulle gå på ca 15000:-. En uppgradering till en 4790k tror jag inte är värt det.
Du kanske skulle börja med att klocka din nuvarande CPU och bara köpa en ny GPU, ex. ett GTX 980 Ti.
Annars kan du ju alltid invänta Pascal/polaris och Broadwell-E, men å andra sidan finns det ju alltid något bättre runt hörnet.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

Vilken upplösning kör du? Har själv ett crossfire system vilket jag tycker är grymt, bara värmen som är att klaga på. Men hade satsat på 970 sli! Har en kompis som kör 980ti. Har 5-10 fps mer än han i alla spel med två 290x. Tror också du kan få två 970 billigare än ett 980ti vilket är ett stort plus i kanten

Denna länken talar för 970 sli tycker jag:
http://candytech.in/gtx-980-ti-vs-gtx-970-sli-the-better-choi...

Annars är ju 980ti ett bra alternativ ändån såklart men är du sugen på dem få extra fps så hade jag satsat som sagt på 970 sli. Tror inte det kommer vara några värme problem med 970 sli dock, mest amd korten som har dem problemen. Problem kanske är fel att säga eftersom dem är lite mer anpassade för högra tempraturer!

När det kommer till CPU så hade jag satsat på ett 1150 system med en i7 4790k. Har den själv verkligen prisvärd! Men börjar din i7 2600k fungera normalt igen, så hade jag behållt den ett tag till faktiskt.
Fortfarande en riktigt bra processor som klarar av ett sli system utan flaskande!

hoppas det var till hjälp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Pc 1
CPU: I7 4790k GPU: Palit 2080ti RAM: 16 GB 1866 Mhz MB: Msi Z87 G55 PSU: Fsp 1200W Ljudkort: Asus Xonar Essence Stx II Chassi: Phanteks Enthoo Pro

Pc 2
Cpu: I7 4770 GPU: Gtx 660 Gigabyte RAM: 12 GB 1066 Mhz MB: Asrock z67: Corsair 400W Ljudkort: Asus Xonar Dgx Chassi: Silverstone Grandia

Permalänk

https://m.prisjakt.nu/product/3189890
Här är ett billigt allternativ av ett 970. Dock är det orginal kylare! Kommer ju bli lite varmare än andra modeller. Dock tror jag dem kommer kunna klara en godkänd tempratur ändån! Du får även Rise Of The Tomb Raider på köpet

https://m.prisjakt.nu/product/2809955
Vill du ha bättre kylning hade jag köpt dessa dock dyrare, kan även höras lite mer, men dem är ett av det bästa alternativet om du vill ha ett svalt system!

Om du vill vara lite snålare finns ju marknaden här på Sweclockers till hjälp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Pc 1
CPU: I7 4790k GPU: Palit 2080ti RAM: 16 GB 1866 Mhz MB: Msi Z87 G55 PSU: Fsp 1200W Ljudkort: Asus Xonar Essence Stx II Chassi: Phanteks Enthoo Pro

Pc 2
Cpu: I7 4770 GPU: Gtx 660 Gigabyte RAM: 12 GB 1066 Mhz MB: Asrock z67: Corsair 400W Ljudkort: Asus Xonar Dgx Chassi: Silverstone Grandia

Permalänk
Medlem

Som tidigare inlägg varit inne på..
Klocka 2600k, du kommer utan problem upp över 4Ghz. Vad har du för kylare idag?
Gällande gpu hade jag tittat på swecs marknad efter ett till 290 för crossfire.

=Totalkostnad max 3k inkl. ny cpu kylare om det skulle behövas. Dvs en spottstyver för likartad prestanda.

Ev nackdelar är värmeutveckling samt att dubbla gpu inte alltid har lika utbrett stöd.

Jag hade inte lagt mer än så i dagsläget med nuvarande rigg, speciellt inte med en ny generation både cpu o gpu runt hörnet. Onödiga dollars att spendera..

Kan vara värt att se över nätaggregat dock. Runt 750w-agg kan vara bra för crossfire.

/Dave

Permalänk
Medlem

Många bra svar som fått mig att tänka om lite, tack!
Kommer inte ihåg exakt samn på min CPU kylare men det är en tower kylare, Noctua så det ska inte vara några problem att överklocka med den.
Tror faktiskt jag satsar på ett 290 från marknaden och försöker hålla mig en generation till innan jag köper nytt.

Visa signatur

Citera för svar!