Förhandsbokning för Oculus Rift börjar imorgon

Permalänk
Avstängd

Man kanske ska vänta åtminstone tills HTC visat sitt "stora genombrott" på CES. Kanske därför Oculus lagt förbokningar så tidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Dock borde ju Facebook ha råd att gå in och subventionera produkten för att öka marknadsandelar om det skulle krävas. 1500-2000Kr hade kännts mer rimligt.

Varför är det just en Xbox-kontroll som behövs? Varför inte t. ex em Playstation-kontroll i så fall? Tycker det känns som att det är något skumt med det hela.

Det du slänger ur dig visar att du faktiskt inte är så insatt i det hela så du kanske borde lägga tid på att läsa på om frågan istället för att sitta här och gnälla?

Som folk redan svarat på så är förmodligen anledningen till valet av ersättningskontrollen (Xbox) gjort pga att det finns gott stöd för den i spel och det är en redan populär modell.

Sen varför inte Oculus har någon budgetmodell på gång? Kanske för att den nu kommande modellen är så budget det bara går men med tillräckligt hög prestanda för att slå igenom. Folk vill inte ha lågupplösta paneler eller höga svarstider. De kunde förmodligen gjort slutprodukten ännu bättre men då med en mycket högre prislapp och det är inte vad VR behöver för att slå igenom.

Speldatorer är redan vad som kan anses lyx- och skrytprodukter och dyra tillbehör finns det gott om. Vad kostar inte en schysst ratt egentligen?

Visa signatur

WS: i5 2500K@4,7GHz| Noctua NH-D14 | Asus Maximus V Gene | Asus HD7850@1450/1050 | 8 GB Corsair XMS 3 | Corsair CX V2 600W | OCZ Agility 3 120GB | Fractal Design R3 | Dell U2412M
Server: AsRock FM2A85X-ITX | AMD A4-6300 | 8GB | Kingston V300 60GB | 12TB HDD | Fractal Design Array R2
HTPC: Sapphire Pure Fusion | 4GB | OCZ Agility 2 40GB | Fractal Design Array R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

De subventionerar redan. Allt jobb och forskning och priset på hårdvaran är inte gratis
https://twitter.com/PalmerLuckey/status/680125746719805440

För att xbox kontroll är standardkontroll för pc. Alla pc-spel som stöder kontroller använder sig av xbox kontroll och xinput i windows som standar.d Varför ta en ps4 som inte är det? det skulle vara skumt då

Hur har det kunnat bli så att en enskild tillverkare fått bli "standard" inom kontroller?? Det skulle ju vara som att optimera andra aspekter av mjukvarar mot en viss hårdvarutillverkare också. Men ja ja det är väl vad det är. Använder inte handkontroll till PC så jag har väl inte "hängt med" i Microsofts standardiseringsresa, eller vad man ska kalla det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Så bortsett från de 2 titlar man får med, vilka spel/program kan man använda med OR? EVE verkar kul men är inte det ett spel med månadsavgift? Lucky's Tale kanske är kul en stund, men misstänker att jag inte tillhör rätt åldersgrupp, 40+ Såå... vad kan man köra med OR vid släpp utöver dessa titlar? Kanske bättre att vänta ett par månader, eller.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man måste betala direkt när man förhandbokar?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SabreWulf:

Så bortsett från de 2 titlar man får med, vilka spel/program kan man använda med OR? EVE verkar kul men är inte det ett spel med månadsavgift? Lucky's Tale kanske är kul en stund, men misstänker att jag inte tillhör rätt åldersgrupp, 40+ Såå... vad kan man köra med OR vid släpp utöver dessa titlar? Kanske bättre att vänta ett par månader, eller.

Steam har en kategori för VR-spel, kolla här.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K @ 5GHz / ASUS ROG Strix RTX 2080 / ASUS ROG Maximus X Hero / 16GB 3200MHz G.Skill Trident Z RGB / HyperX 3K 240 GB / Seagate Barracuda 4TB / WD Caviar Blue 1 TB / Corsair RM850x / Windows 10 Pro / ASUS VG278HR 1080p 144Hz & 2x Acer K272HL 1080p 60Hz / Oculus Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur har det kunnat bli så att en enskild tillverkare fått bli "standard" inom kontroller?? Det skulle ju vara som att optimera andra aspekter av mjukvarar mot en viss hårdvarutillverkare också. Men ja ja det är väl vad det är. Använder inte handkontroll till PC så jag har väl inte "hängt med" i Microsofts standardiseringsresa, eller vad man ska kalla det.

Enkelt. Handkontrollen från Xbox sedan Xbox 360 har tämligen överlägset framhållits som den bästa handkontrollen på marknaden. Xbox One kontrollen är ännu lite bättre. Själv sitter jag på en både en Xbox 360 och en PS4 och inget fel med dualchock 4 men den når inte alls upp till samma nivå.
Att Microsoft inte skulle ge kompatibilitet till sin egna, och överlägset mest använda, handkontroll vore direkt tjänstefel.

Snälla sluta nu och förstör den här tråden med osakligt gnäll och låt oss istället diskutera det tråden egentligen ska handla om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SabreWulf:

Så bortsett från de 2 titlar man får med, vilka spel/program kan man använda med OR? EVE verkar kul men är inte det ett spel med månadsavgift? Lucky's Tale kanske är kul en stund, men misstänker att jag inte tillhör rätt åldersgrupp, 40+ Såå... vad kan man köra med OR vid släpp utöver dessa titlar? Kanske bättre att vänta ett par månader, eller.

Jo men så är det väl alltid när något nytt släpps?
Men eftersom en så stor del av oss är giriga små jävlar som vill ha allt nu och genast är det ändå många som kommer lägga sina förbokningar imorgon (dock jag exkluderad denna gång).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Bara för att du har en handkontroll betyder inte det att alla har en.

Exakt varför då gå för den gamla Xbox kontrollen istället för nya?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av SabreWulf:

Så bortsett från de 2 titlar man får med, vilka spel/program kan man använda med OR? EVE verkar kul men är inte det ett spel med månadsavgift? Lucky's Tale kanske är kul en stund, men misstänker att jag inte tillhör rätt åldersgrupp, 40+ Såå... vad kan man köra med OR vid släpp utöver dessa titlar? Kanske bättre att vänta ett par månader, eller.

Det kommer många många fler spel. Imorgon kommer nog all info
De kommer ha sin egen affär till oculus, liknande Steam där alla spel finns
Tror det ska finnas tiotals olika spel vid lanseringen. Gissar på 30-50+ olika spel

Eve har ingen månadsavgift. Det är inte samma EVE mmo som finns ute nu till pc utan ett helt annat spel

Permalänk
Medlem

Det står ju att det följer med en Xbox One kontroll vilket är den nya.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F GAMING - AMD Ryzen 7 5800X3D - Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C - PNY GeForce RTX 4080 - LG 34'' UltraGear 34GN850P

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Exakt varför då gå för den gamla Xbox kontrollen istället för nya?

Gamla? det är den nya kontrollen som följer med, xbox one kontrollen....

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Den som har väntat på slutversionen av Oculus Rift behöver inte vänta länge [...]

I skrivande stund motsvarar 400 dollar 3363 kr, inte "en bit över 4 000 kronor inklusive moms".

Skrivet av Ozzed:

4000Kr?? Jag tycker det här stärker min åsikt om att (Facebo)oculus rift är en "lyx och skrytprodukt" och knappast något som kommer finnas i var människas hem som det talats så flitigt om. [...]

Som andra påpekat så är det ju såhär det är att vara en "early adopter", när SSDs började komma var det i princip hutlöst dyrt och få som skaffade, samma vad gäller HD-tv, 4K-skärmar osv... Att vara först på bollen kostar, oavsett om det är VR, el-bil eller vad det nu må vara. Med det sagt kan VR naturligtvis bli en flopp som HDDVD, 3D-film (imo), laserdisc, eller bara en nischad marknad som projektorer eller joysticks. Oavsett tycker jag att det hela verkar sjukt spännande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Du tror vive kommer kosta mindre??

Det kommer inte finnas i var mans hem och det har ingen sagt, inte ens någon på oculus tror på det för det är ett idiotiskt påstående
Om ca 10 år tror de att många fler använder VR men idag är det en "lyxprodukt" som du säger det
Det är början på ett nytt segment i tekniken, alla kommer inte ha råd med det.

De levererar en xbox kontroll med varje oculus för man måste ha en xbox kontroll för att spela något VR spel. Att levera utan en kontroll är som att leverera en ps4 utan kontroll, lika dumt.

Vadå man kan la spela med mus o tangentbord?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Vadå man kan la spela med mus o tangentbord?

Nej
Spel byggda för oculus är det xbox kontroll eller deras nya touch kontorll som gäller

Mus och tangentbord är ett av det sämsta "kontrollen" man kan ha till VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirWhoever:

I skrivande stund motsvarar 400 dollar 3363 kr, inte "en bit över 4 000 kronor inklusive moms".

Som andra påpekat så är det ju såhär det är att vara en "early adopter", när SSDs började komma var det i princip hutlöst dyrt och få som skaffade, samma vad gäller HD-tv, 4K-skärmar osv... Att vara först på bollen kostar, oavsett om det är VR, el-bil eller vad det nu må vara. Med det sagt kan VR naturligtvis bli en flopp som HDDVD, 3D-film (imo), laserdisc, eller bara en nischad marknad som projektorer eller joysticks. Oavsett tycker jag att det hela verkar sjukt spännande!

Fast nu är det ju som så att moms tillkommer på de 400 dollarsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirWhoever:

I skrivande stund motsvarar 400 dollar 3363 kr, inte "en bit över 4 000 kronor inklusive moms".

Fel, ty priset ≈
3363 kr + 3363 * 0,25 = 4203,75.
-> Antagandet i nyhetsartikeln är korrekt.

Visa signatur

XPS 15 9529 | i7-12700H | RTX 3050 Ti | 32 GB DDR4 | SK Hynix 1 TB | Dell U2719DC
"Computers are like bicycles for our minds."

Permalänk
Medlem

Mycket tyder dock på att det snarare kommer hamna på 499 dollar eller mer om man tittar Palmer Luckeys senaste tweets. Men 400 dollar vore ju najs.

Visa signatur

CPU: i7 2600k RAM: Corsair Vengeance 16GB CL9 1600MHz Grafik: GTX 570 CPU Kylare: CM Hyper 212 Plus Moderkort: ASUS P8P67 Pro B3.1 Chassi: CM HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite motsägelsefullt att säga att xbox kontrollen är det bästa alternativet för det redan är standard inom PC spelande och samtidigt säga att det är en bra ide att skicka med, och ta betalt, för en xbox kontroll... som många redan sitter på.

Skulle gärna betala mindre och slippa handkontrollen.

Permalänk
Medlem

Räkna med minst 6500 kr inkl moms i Sverige...

Jag gissar på 599 usd plus moms i USA med tanke på vad Luckey skrivit på sistone.

Vive kanske 7-8000 kr.

Men det är ju ändå vad man lägger på en mobiltelefon.

/Hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Tycker det är lite motsägelsefullt att säga att xbox kontrollen är det bästa alternativet för det redan är standard inom PC spelande och samtidigt säga att det är en bra ide att skicka med, och ta betalt, för en xbox kontroll... som många redan sitter på.

Skulle gärna betala mindre och slippa handkontrollen.

Xbox kontrollen kostar mindre än 10 usd för ms partners och det är inte orimligt att anta att Microsoft skickar med dem gratis här iom deras samarbete med Oculus (man kommer att kunna spela Xbox One spel i ett virtuellt vardagsrum i Riften med Windows 10).

/Hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Tycker det är lite motsägelsefullt att säga att xbox kontrollen är det bästa alternativet för det redan är standard inom PC spelande och samtidigt säga att det är en bra ide att skicka med, och ta betalt, för en xbox kontroll... som många redan sitter på.

Skulle gärna betala mindre och slippa handkontrollen.

Men precis. Oculus har redan såpass specifika och höga systemkrav att det inte finns en risk för att Nisse Hult som sitter med integrerat grafikkort går och köper "på måfå" utan de som köper är såklart pålästa och vet vad som krävs, så jag tror det är ren mjölkning av dem att de är "snälla och skickar med en handkontroll".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Tycker det är lite motsägelsefullt att säga att xbox kontrollen är det bästa alternativet för det redan är standard inom PC spelande och samtidigt säga att det är en bra ide att skicka med, och ta betalt, för en xbox kontroll... som många redan sitter på.

Skulle gärna betala mindre och slippa handkontrollen.

Som jag skrev innan, för att spela något oculus spel så måste man ha minst en xbox kontroll och de måste veta att alla kommer ha oculus kommer ha en xbox kontroll så de måste skicka den med, det är inget val utan ett måste för att kunden ska ha så bra upplevelse som möjligt.
Vill du att playstation och xbox och wii etc ska skickas utan kontroll? du kan jo köpa en sen

Priset du får betala för den kontrollen i oculus paketet är så liten så det skulle inte göra någon skillnad alls på paketpriset eller du tror verkligen att oculus betalar 500kr för en xbox kontroll som du gör i affären?
Om du säljer den vidare eftersom du har extra så tjänar du pengar på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skumtomten:

Fel, ty priset ≈
3363 kr + 3363 * 0,25 = 4203,75.
-> Antagandet i nyhetsartikeln är korrekt.

Notera att EU har TULL på skärmar, denna ligger på 15% så du får slå på det priset med.

Dessutom ryktas det faktiskt om pris på 600$ på senare tid och inte 400$, mestadels på grund av att tillbehören som kommer till kostar bara de nästan 100$, + lite spel o.s.v.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Notera att EU har TULL på skärmar, denna ligger på 15% så du får slå på det priset med.

Dessutom ryktas det faktiskt om pris på 600$ på senare tid och inte 400$, mestadels på grund av att tillbehören som kommer till kostar bara de nästan 100$, + lite spel o.s.v.

Gissar också nog $600 som max men tror det blir $500
Bara 1 dag kvar tills man får veta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Gamla? det är den nya kontrollen som följer med, xbox one kontrollen....

Jag citerar ett gammalt inlägg där någon vill ha gamla xbox kontrollern i stället. Vilken röra det här blir

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Jag känner typ såhär just nu: HELVETES FUCKING YES YES YES.

Ja jag kommer boka imorgon

så att du kan sen se på virtuel porr filmer va ? haha

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

@pytonOrm: Klart man kommer testa xD

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Jag tycker att förbokningar i princip alltid är av ondo då man köper grisen i säcken så att säga. Ta lärdom av förbokningar av andra produkter och vänta tills efter lanseringen så att man inte sitter där med en dyr produkt man inte är nöjd med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk

Don't preorder.