Problem kring uppgradering, installation och aktivering av Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteLilltroll:

@janee: Ja det är väl lika bra att ta bort all gammal skit, det blir väl bara problem av sånt. Är det Recovery (D) som gäller? Det kanske visar sig automatiskt. Måste säga att det här gör mig nervös, blev tvungen att göra en sån här process tidigare när jag hade W8 eller W8.1 på den här datorn. Kommer inte ihåg ett smack av hur jag gjorde, däremot kommer jag ihåg att jag var omväxlande rasande och förtvivlad, och pörskans mjörsken i flera dar sen.

Det är det som är huvudproblemet bokstavligen, jag kan verkligen göra anspråk på att ha dåligt minne. Det hände saker 2008 som gör att det ibland tom. kan hända att jag har svårt att hitta i min hemstad där jag bott sen -94. Så att komma ihåg hur jag gjorde nåt med datorn för ett halvår sen är helt kört och därför måste jag ha alla tänkbara scenarion uppklarade i förväg och därmed blir det många frågor.

Det som finns på Recovery är fyra någonting som heter Återställningspartition, en EFI-systempartition, en OEM-partition och en växlingsfil, OEM-partition. Den sista med NTFS filsystem. Ska jag ta bort allt förutom den?

Blir det problematiskt av att det är så trångt på den disken?

Om du vill ha en helt ren installation så skall du ta bort alla partitioner.

Visa signatur

janee

Permalänk

@janee: Eftersom allt som ligger där är partitioner så åker dom ut, är det något som dyker upp när jag bootar upp med USB-minnet eller något jag ska göra innan, hur i så fall? Jag vill ju en ren installation av W10, filmen är för W8 men nu vet jag lite mer rent praktiskt vilka knappar som ska tryckas för att komma dit jag vill, hoppas jag. Sätter mig vid en annan dator imorgon så jag kan se länkarna, filmen och hoppas på det bästa. Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteLilltroll:

@janee: Eftersom allt som ligger där är partitioner så åker dom ut, är det något som dyker upp när jag bootar upp med USB-minnet eller något jag ska göra innan, hur i så fall? Jag vill ju en ren installation av W10, filmen är för W8 men nu vet jag lite mer rent praktiskt vilka knappar som ska tryckas för att komma dit jag vill, hoppas jag. Sätter mig vid en annan dator imorgon så jag kan se länkarna, filmen och hoppas på det bästa. Tack för hjälpen!

Om du vill göra en ren W10 installationen så är det denna video som gäller https://www.youtube.com/watch?v=E49IjCMKU4g

Och du skall ta bort alla partitioner så att hela utrymmet på Disk 0 blir Inte allokerat (Unallocated Space).

Edit: Du behöver inte göra något annat innan om du har ett bootbart USB minne med W10 installationsfilerna så bootar du USB minnet och gör som videon visar.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av SvanteLilltroll:

@janee: Ja det är väl lika bra att ta bort all gammal skit, det blir väl bara problem av sånt. Är det Recovery (D) som gäller? Det kanske visar sig automatiskt. Måste säga att det här gör mig nervös, blev tvungen att göra en sån här process tidigare när jag hade W8 eller W8.1 på den här datorn. Kommer inte ihåg ett smack av hur jag gjorde, däremot kommer jag ihåg att jag var omväxlande rasande och förtvivlad, och pörskans mjörsken i flera dar sen.

Det är det som är huvudproblemet bokstavligen, jag kan verkligen göra anspråk på att ha dåligt minne. Det hände saker 2008 som gör att det ibland tom. kan hända att jag har svårt att hitta i min hemstad där jag bott sen -94. Så att komma ihåg hur jag gjorde nåt med datorn för ett halvår sen är helt kört och därför måste jag ha alla tänkbara scenarion uppklarade i förväg och därmed blir det många frågor.

Det som finns på Recovery är fyra någonting som heter Återställningspartition, en EFI-systempartition, en OEM-partition och en växlingsfil, OEM-partition. Den sista med NTFS filsystem. Ska jag ta bort allt förutom den?

Blir det problematiskt av att det är så trångt på den disken?

D är bara en av partitionerna. Olika partitioner kan ha olika bokstäver. Du kanske har koll på detta, men var osäker med tanke på dina formulerade inlägg. Bäst att vara säker

Jag skulle tro du kan ta bort precis alla partitioner utan problem. Ibland kanske man gör en extra partition för att spara filer på som man vill ha kvar, men jag tror inte så är fallet för dig.

Angående virusprogram så skulle jag rekommendera dig att köra på Windows 10 egna. Det fungerar alldeles utmärkt bra så länge man inte trycker på några konstiga poups eller laddar hem suspekta filer. Många är helt emot Microsofts egna antivirus, men ända sedan Windows 8 släpptes har jag kört det på alla mina datorer, och det har varit både mest effektivt samt resurssnålt än tidigare antivirus jag använd, bland annat Avast. Program så som Emsisoft Emergency Kit och Norton Power Eraser du nämner behöver du inte heller, det kan faktiskt göra mer skada än nytta.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk

@klasvonklas: Tack för virustipsen, provar så, det verkar ju vettigt att det som är inbyggt och anpassat till systemet borde funka. Är det bra mot malware också? Det är mitt största bekymmer här tills man har fått rätsida på nätverket. Som det är nu så försöker man leda om trafiken till en annan ip-adress och det varnar Avast för vilket känns skönt. Då är jag ju dessutom skyddad direkt, tex när jag hämtar Google som blir det första. Sen vete tusan hur jag ska få fram en frisk Spotify, fick hem nån avart i förrgår som jag trodde att jag laddade från rätt källa, såg helt äkta ut, men när den var installerad så syntes den ingenstans, inte ens när jag gjorde en sökning bland program och appar.

Hittade den inte förrän jag gjorde en sökning på Den Här Datorn och då var det långt upp i Mumindalen, slängde alla mapparna. Annars är jag väldigt försiktig med vad jag tar hem, tar hem allting via sandlådan i Avast. Open Office tror jag att jag fick in nån skit med, men det hittade NPE. Men det jag vet att jag tar hem är just Google, Spotify, Open Office och CClean. Kanske du har förslag på nåt annat som är användbart i form av verktyg för underhåll av datorn etc.? I övrigt skyr jag alla sidor som jag inte kan känna mig nästan helt säker på, jag är skittråkig på nätet helt enkelt.

Det finns en partition, primär partition, på (C:) också. Ska jag lämna den? Känns instinktivt som att jag inte ska peta runt på (C:).

Permalänk
Medlem

@SvanteLilltroll:

Du skall även ta bort C: som är en primär partition eftersom denna partition innehåller Windows 10 uppgraderings installationen och gamla filer från W8 installationen.

När du bootar USB minnet som innehåller W10 installationsfilerna och får upp flera alternativ i bootmenyn för USB minnet så skall du välja boota USB EFI eller USB UEFI om någon av dessa alternativ finns i bootmenyn.

Visa signatur

janee

Permalänk

@janee: Håll tummarna, idag ska det göras. Ska bunkra mat och vatten, ta ut semester, hänga upp en skylt på dörren, låsa den, dra för djävulens kalsonger och ta en Valium stor som en tvål först. När allt är klart ska jag ringa terapeuten och boka tider för det kommande halvåret.

@klasvonklas: Du har min välsignelse att rensa som du vill bland mina inlägg, vad som kan höra hit eller inte osv. Men vänta tills jag förhoppningsvis kan skriva att jag lyckades fixa det. Ska skriva en rad till feedbacken sen och önska mig ett forum för allmänna frågor om och efter program för oss mugglare. Skulle vara bra så behöver man inte "förorena" trådar med sånt och driva bort från ämnet.

Permalänk
Skrivet av SvanteLilltroll:

@klasvonklas: Tack för virustipsen, provar så, det verkar ju vettigt att det som är inbyggt och anpassat till systemet borde funka. Är det bra mot malware också? Det är mitt största bekymmer här tills man har fått rätsida på nätverket. Som det är nu så försöker man leda om trafiken till en annan ip-adress och det varnar Avast för vilket känns skönt. Då är jag ju dessutom skyddad direkt, tex när jag hämtar Google som blir det första. Sen vete tusan hur jag ska få fram en frisk Spotify, fick hem nån avart i förrgår som jag trodde att jag laddade från rätt källa, såg helt äkta ut, men när den var installerad så syntes den ingenstans, inte ens när jag gjorde en sökning bland program och appar.

Hittade den inte förrän jag gjorde en sökning på Den Här Datorn och då var det långt upp i Mumindalen, slängde alla mapparna. Annars är jag väldigt försiktig med vad jag tar hem, tar hem allting via sandlådan i Avast. Open Office tror jag att jag fick in nån skit med, men det hittade NPE. Men det jag vet att jag tar hem är just Google, Spotify, Open Office och CClean. Kanske du har förslag på nåt annat som är användbart i form av verktyg för underhåll av datorn etc.? I övrigt skyr jag alla sidor som jag inte kan känna mig nästan helt säker på, jag är skittråkig på nätet helt enkelt.

Det finns en partition, primär partition, på (C:) också. Ska jag lämna den? Känns instinktivt som att jag inte ska peta runt på (C:).

Det skyddar mot allt.
Jag måste säga det låter lite konstigt med nätverket. Om du har något virus eller annat som snurrar runt i ditt nätverk så är det någon maskin i nätverket som är infekterad och det borde kollas upp omgående. Om det inte är någon i nätverket så är det nog tyvärr något du fått hem via någon fil eller nåt som redan ligger på din dator. Malware får man oftast i program man laddar ner, t.ex program som ska rensa i registret, snabba upp datorn m.m. Det enda egentligen vettiga och erkänt bra mjukvaran för att rensa är CCleaner.
Det är inte alltid säkrare att leda om sin ip heller, det kan i vissa fall vara värre beroende på hur man lägger om sin ip. Använder du någon tjänst på nätet så kan de se all din trafik samt manipulera den. Oftast är det bästa och enklaste att bara köra upp sig direkt på nätet utan att routa om någon trafik. Om man inte är någon stor organisation eller företag så behöver man inte vara orolig för att bli utsatt för attacker osv, då är det mera filnedladdning och skräp via mail man får akta sig för.

Min erfarenhet när jag hjälp vänner är att ju mer de försöker skydda sig mot skadlig mjukvara med diverse program som ska rensa på datorn är att de oftast har fler virus och problem än andra, och de som bara håller sig till ett enda

Spotify är enkelt att få hem, gå bara in på deras hemsida: www.spotify.com/se/download/
Så länge man laddar ner installationsfiler direkt från skaparen så behöver man inte vara orolig. Samma sak med open office. Det enda jag vet är väll nån toolbar eller liknande som man får klicka ur under installation, sen är det lugnt. När du hämtar hem Google Chrome så räcker det att gå in på Google.se så får du en fråga om du vill installera Chrome.

Alla partitioner ska bort, C, D, systemreserverade m.m. Så länge du inte har någon partition som du bara lagrar filer på och du vill ha kvar, annars ska allt bort.

Skrivet av SvanteLilltroll:

@janee: Håll tummarna, idag ska det göras. Ska bunkra mat och vatten, ta ut semester, hänga upp en skylt på dörren, låsa den, dra för djävulens kalsonger och ta en Valium stor som en tvål först. När allt är klart ska jag ringa terapeuten och boka tider för det kommande halvåret.

@klasvonklas: Du har min välsignelse att rensa som du vill bland mina inlägg, vad som kan höra hit eller inte osv. Men vänta tills jag förhoppningsvis kan skriva att jag lyckades fixa det. Ska skriva en rad till feedbacken sen och önska mig ett forum för allmänna frågor om och efter program för oss mugglare. Skulle vara bra så behöver man inte "förorena" trådar med sånt och driva bort från ämnet.

Kan inte rensa bland inläggen, tyvärr måste jag säga. Dina kommer jag inte ta bort, men det finns andra här i tråden som ställt frågor som redan besvaras i första inlägget samt längre fram i tråden. Människor är för lata för att läsa igenom!

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk

@klasvonklas: Det finns nån skit här och jag vet på vilken dator det sitter också, på den som inte kan logga in på sitt Norton där alla inställningar säger "Det här är våran dator nu. Pilutta er! Det här är något jag tjatat om sen december utan gehör. "- Jamen min dator funkar". Det är inte förrän nu när kanslisten upptäckte det i sin datorn som poletten trillat ner. Men kanslisten skriker i panik så fort det ens viskas om utgifter. Jag bytte en router för nån månad sen i förhoppning om att den gamla var kass rent fysiskt (svårt misshandlad). Men eftersom dom har en liten ledfyr i hans dator så tog det två dagar innan dom var inne igen. Jag tog den till butiken så att dom med kompetens fick fixa inställningar och sånt. Men jag kopplar inte in den igen utan kör på den gamla tills nätverket är åtgärdat, det är ingen vits.

Det enda som jag ser som en lösning är att lämna in alla fyra datorer på nätverket (varav två på kansliet där det "roliga" finns), byta första routern (delar upp signalen till tre olika hus) som datakillen redan sagt till om att den passar in i antikrundan, koppla in andra routern (den nya) och ta bort en accesspunkt från den. Accesspunkten är helt oskyddad och till för en gästdator och gästers egna (det här ett vandrarhem, typ). Gästdatorn är helt obevakad och dom kan hitta på vad f-n som helst där, lösenordet till admin. är det ingen som vet, måste vara en gäst som lyckats ändra det, så när datorn saneras så får dom bryta sig in där och fixa alla tänkbara inställningar så att ingen jävel kan göra nåt ofog.

Nåväl, nog om detta! Det började inte bra, jag laddade hem programmet. Men det konstiga är att det är på bara 18,8 MB, på länk-sidan vill dom att man ska ha ett nytt USB-minne på minst 4 GB redo. Vad handlar det om? Känns som jag har hamnat på nån skit igen.

Tack för att ni står ut med mig!

Permalänk

@SvanteLilltroll:

Det är ingen fara, det är programmet som är så stort. Du har alltså inte laddat ner några installationsfiler ännu utan detta kommer programmet göra åt dig. USB-minnet är till för installation. Går och göra med skiva också såklart men det ser jag inte längre någon mening med att använda.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk

@klasvonklas: Hittade en grej i sista sekunden; "På sidan Var vill du installera Windows? väljer du först önskad partition och sedan det formateringsalternativ du vill ha (om så behövs). Följ sedan anvisningarna."

Vad ska jag välja, om det behövs?

Permalänk

@SvanteLilltroll:

Det är det som vi pratat om tidigare i tråden. Du ska ta bort alla partitioner, sen välja det tomma utrymmet och gå vidare.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk

@klasvonklas @janee
Jaha, det där gick ju som väntat.
Spelar ingen j-a roll i vilken ordning jag placerar startordningen, kommer alltid till den vanliga inloggningssidan. Så nu behöver jag hjälp med det också, eller förslag åtminstone eftersom det här kanske inte är lika på alla datorer.

Valmöjligheter i Boot Order:
USB Diskette on key/USB Hard Disk
USB CD/DVD ROM Drive
OS Boot Manager
Internal CD/DVD ROM Drive
! Network adapter
För närvarande har jag lagt dom i den ordningen, hur dom var från början glömde jag skriva ner tyvärr så jag är tacksam för förslag.

Det finns fler alternativ som ligger som en egen grupp på samma sida, dom har jag inte ändrat:
CD ROM Boot, aktiverad
Internal Network Adapter Boot, avaktiverad
Network Boot Protocol, IPv4+IPv6 (UEFI)
Legacy Support, avaktiverad
Secure Boot, aktiverad

Känns som om något av det senare måste ändras medans man kör uppstarten från USB och sen ändras tillbaka när allt är klart, någon idé?
Det bör väl rimligen vara så att den variant i Boot Order som ligger längst upp är den som gäller? Jag har provat båda varianterna av USB-val, ingen skillnad. Har provat att boota om med USB-minnet i från början och direkt efter mitt val. Dessutom började internettillgången tjura också, den brukar göra det när den blir hotad av virusprogram och dylikt har jag märkt, är väl någon försvarsmekanism inbyggd i malware antar jag. Dessutom hade nån idiot ändrat språket i Google på gästdatorn som jag skulle ha som facit till Holländska och jag får inte bort skiten.

Det här börjar bli pinsamt, kastar snart in handduken och säger 42.

Permalänk
Medlem

@SvanteLilltroll:

Har du testat att trycka på F9 tangenten när datorn startar med USB minnet som har W10 installationsfilerna inkopplad i datorn?

Edit: Du kan även kolla denna video som visar hur man bootar ett USB minne på en HP Laptop https://www.youtube.com/watch?v=D-v7t8ZcIvk

Visa signatur

janee

Permalänk

@janee: Har provat både via F9 och F10, båda hans metoder. Men jag kan inte dra mig något "Patriot memory" till minnes när jag provade metod ett. Oavsett vilken av mina två valmöjligheter jag än använde så dök det upp en liten grå ruta och ingenting hände. Metod två har jag provat 5-6 gånger men kommer bara till den vanliga startsidan. Men när han kommer fram till Boot Order så har han två grupper av val färre än jag har och det är mitt problem sitter tror jag, någonting måste aktiveras eller deaktiveras i någon av de grupperna, eller så är filen jag laddade hem kass. Jag ska leta mer på tuben och med lite tur så hittar jag en film för just min dator, kollade tidigare men då var blodsockret för lågt och jag ofokuserad.

Permalänk
Medlem

@SvanteLilltroll:

Vad heter ditt USB minne?

Det är namnet på ditt USB minne som du skall hitta och boota i någon bootmeny.

Visa signatur

janee

Permalänk

@janee: Kingston, men det hade jag koll på. Däremot efter mat, kaffe och en stärkande cigarett så kunde jag samla tankarna och hittade en film om en likadan dator som min. Oddsen blev genast bättre. Det var som jag misstänkte det skulle ändras en inställning i de andra menyerna. Det kommer nog lösa sig imorgon tror jag faktiskt.

Permalänk

@SvanteLilltroll:

Gillar referensen till Liftarens guide till galaxen!

Det är inte ovanligt att man måste ändra bootordningen på två ställen. I det första "lagret" kan vi kalla det, så väljer man om man t.ex vill att hårddiskarna ska bootas från först. Dock så kan man i det andra "lagret" välja vilken av hårddiskarna man vill det ska boota från och denna inställning kan man få behöva göra i en undermeny någonstans. Förmodligen är det de du har gjort med ditt USB-minne.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk

@klasvonklas: @janee: Har fastnat i en loop, kommer inte vidare ur installationsprogrammet. Har gjort precis som den här mannen, exakt likadan dator, har följt varje steg. Råkade till och med göra samma tabbe. Men där han ska välja USB att starta från så har jag helt plötsligt två USB att välja mellan. Och det nästa steget för honom där han väljer Windows Set Up dyker aldrig upp hos mig.
https://www.youtube.com/watch?v=ZezmjKBqp-c

Följer också denne mans väg, gjorde min installations-USB precis som han, den har inte vid något tillfälle tagits ut från d
datorn och alla partitioner är borttagna. Första vändan var dom åtta stycken men nu är dom fyra när jag går varvet runt. Men vad jag inte gjorde var att trycka F9 i mitt fall precis i början (ca 18.30). Där hans dator bootar om och börjar jobba går min skrothög tillbaka till starten vid 19.13.
https://www.youtube.com/watch?v=77IJBj_MLgM

Jag har provat att gå in till Boot-menyn med F9 när datorn bootar om, jag alltså välja mellan två USB där och har provat båda men sitter kvar i samma loop.
Valmöjligheterna är:
USB Hard Drive(UEFI) - Kingston
OS Boot Manager
Boot from EFI File
USB Hard Drive - Kingston
Notebook Hard Drive

Startordningen är ändrad enligt första videon. Törs inte dra ut USBn ur datorn och prova mig fram, det är väl min livlina i det här läget? Men Windows är i alla fall installerat enligt den loopen 5-6 gånger nu.

Förslag?

Permalänk
Medlem

@SvanteLilltroll:

Nu har jag jag lite svårt att hänga med i din beskrivning men för att undvika installation loopen så är det bara att rycka bort USB minnet från datorn när installationen meddelar att den kommer starta om efter 10 sekunder.

Edit: Jag vet att du har någon typ av HP Pavillion -13 men det vore bra om du kunde skriva hela modell namnet på din HP Laptop så kanske vi kan lista ut hur du sedan skall ställa in din hårddisk (Hard Drive) som första bootenhet i BIOS/UEFI.

Edit 2: Jag tror att standard inställningen för boot är att CD/DVD är första bootenhet och hårddisken är andra bootenhet, och innebär att datorn bootar CD/DVD skivan om det finns en skiva instoppad i datorn men om det inte finns någon skiva i CD/DVD enheten så kommer datorn boota hårddisken.

Visa signatur

janee

Permalänk

@janee: @klasvonklas: Tusen tack! Jag hade en smygande känsla av att det var där problemet satt men jag var för feg för att prova. Var rädd för att stå helt utan OS. Jag är mycket tacksam för er hjälp och ert tålamod, det är väldigt uppenbart att jag aldrig hade gått i land med det här utan Er!

För framtida mugglare kan jag varmt rekommendera den senare av de två länkarna här ovanför. Den är nästan en halvtimme lång och går en pedagogisk tur ända från uppgradering av W7 till W10 och sen vidare till ren installation av W10.

Permalänk

Efter att ha kört en vecka med win 10 (det gick bra) så fick jag för mig att göra en ren installation. (du är en idiot sa min son att du inte väntar några månader, och så rätt han fick).

Fastnade när jag kom till partitionering, därifrån blev det stop med svart skärm. Kom varken åt bios eller nåt annat. Efter mycket googlande och egna försök så lämnade jag in den till en servicefirma som ställt diagnosen trasigt moderkort, dvs bara att köpa en ny dator. Dom säljer inte standarddatorer, så dom rekommenderade Elgiganten eller liknande.

Själv provade jag med att nollställa cmos, extern skärm, olika kommandon i blindo och jag minns inte allt
Asus k55vm-
Windows 7
nvidia
UEFI
Har ju bla sett lite om svart skärm här, men min är ju inte konstaterad med samma drivrutin etc.

https://forums.geforce.com/default/topic/862417/geforce-drive...

Just my sad story.

Permalänk

@Lundstroem1:

Det är verkligen inte Windows 10s fel att ditt moderkort gick/har gått sönder. Förmodligen var det redan på gång att gå sönder innan, bara att du hade oturen det var under installationen. I tråden du länkar, om jag förstår den rätt, tas det upp att de fått svarta skärmar med Nvidias drivrutin. Det har alltså inget med din situation att göra eftersom du var mitt uppe i en installation och därför inte ännu hade någon drivrutin.

Du är för övrigt ingen idiot som uppgraderar till Windows 10. Rykten om att man ska vänta i några månader är osanna. De problem som uppståt för användare har inget med själva Windows 10 att göra utan andra problem i deras befintliga installationer. Man vill dock inte inse det utan ha något att skylla på, och tyvärr blir det Windows 10.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Tog äntligen tummen ur röven och installerade win10 idag. Ångrade mig direkt, vad är det här för jävla skit?

Gjorde en uppgradering från win7 till win10, fortsatte därefter med att göra en ren installation. Rensade alla partitioner och installerade win10 igen. Nu är min produktnyckel helt plötsligt ogiltig och Microsoft supporten går inte att kontakta.

allvarligt, va fan, är det här skämt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fromis:

Tog äntligen tummen ur röven och installerade win10 idag. Ångrade mig direkt, vad är det här för jävla skit?

Gjorde en uppgradering från win7 till win10, fortsatte därefter med att göra en ren installation. Rensade alla partitioner och installerade win10 igen. Nu är min produktnyckel helt plötsligt ogiltig och Microsoft supporten går inte att kontakta.

allvarligt, va fan, är det här skämt?

För att göra en ren installation är det nödvändigt att Windows 10 har blivit aktiverad (enligt Inställningar...) först.
Under den rena installationen ska ingen produktnyckel anges.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fromis:

Tog äntligen tummen ur röven och installerade win10 idag. Ångrade mig direkt, vad är det här för jävla skit?

Gjorde en uppgradering från win7 till win10, fortsatte därefter med att göra en ren installation. Rensade alla partitioner och installerade win10 igen. Nu är min produktnyckel helt plötsligt ogiltig och Microsoft supporten går inte att kontakta.

allvarligt, va fan, är det här skämt?

Vad jag vet finns det bara två sätt att göra en ren installation
1. Du har köpt en win 10 nyckel (fungerar inte med en win7 elr win 8 vad jag vet, kan ha ändrats)
2. I windows finns en funtion som gör precis detta som fungerar precis utmärkt, där det också finns ett alternativ att formatera alla hårddiskar kopplade till datorn.

Om du nu sitter på en ogiltig version av windows 10 finns även enn "app" där du antiglien kan chatta med ms support eller ringa dom.

Btw har du prövat med att aktivera via telefon finns längst ner

Visa signatur

Intel I7-6700K 4.6GHz@1.320v | Ghost S1 MkII Limestone | Asus Z170I PRO | EVGA 3070 | Corsair 16Gb @2666MHz | Samsung 970 evo 500Gb + 860 evo 1TB | BenQ XR3501
Samsung S10+ | Bose QC35 | Lenovo X1 Yoga och dyslektiker

Permalänk
Medlem

@igtl314:

Okej, så vad är mina alternativ? Installera win7 igen och antingen göra en uppgradering eller formaterings funktionen du pratade om under punkt 2?

Hittar ingen aktivering via telefon i win10, såvida jag inte är blind.

Min win7 nyckel var/är såklart äkta om det inte framgick.

Edit: Tror jag fixar en bootbar Win7-sticka och går tillbaka istället (om det nu fortfarande är möjligt). Win10 kan fan brinna alltså.

Permalänk
Medlem

Kanske har fel i det jag är påväg att skriva. Men jag ser det som att du fortfarande behåller din win7/8 nyckel. Men MS ger dig möjlighet att använda en modifierad version av win10. Dvs dom ger en inte möjligheten att uppgradera på riktigt.

Går nog tillbaka till win7 som sagt.

Permalänk
Medlem

@fromis
Jag förstår helt om du återgå till win7. Men beroende på hur "ny" version det är av win 7 finns det en jävla massa uppdateringar.
Fick själv gå tbx till win 7 då jag gjorde ett liknande misstag som du. Och då jag hade en windows 7 utan service pack 1 blev det ca 300 uppdateringar som tog ca 4 timmar xD

och om du vill gå över till windows 10, kan du ju alltid testa på en annan dator eller göra en backup och om något skiter sig kan du bara gå tillbaka untan att installera om en massa uppdateringar

Visa signatur

Intel I7-6700K 4.6GHz@1.320v | Ghost S1 MkII Limestone | Asus Z170I PRO | EVGA 3070 | Corsair 16Gb @2666MHz | Samsung 970 evo 500Gb + 860 evo 1TB | BenQ XR3501
Samsung S10+ | Bose QC35 | Lenovo X1 Yoga och dyslektiker

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

@Lundstroem1:

Det är verkligen inte Windows 10s fel att ditt moderkort gick/har gått sönder. Förmodligen var det redan på gång att gå sönder innan, bara att du hade oturen det var under installationen. I tråden du länkar, om jag förstår den rätt, tas det upp att de fått svarta skärmar med Nvidias drivrutin. Det har alltså inget med din situation att göra eftersom du var mitt uppe i en installation och därför inte ännu hade någon drivrutin.

Du är för övrigt ingen idiot som uppgraderar till Windows 10. Rykten om att man ska vänta i några månader är osanna. De problem som uppståt för användare har inget med själva Windows 10 att göra utan andra problem i deras befintliga installationer. Man vill dock inte inse det utan ha något att skylla på, och tyvärr blir det Windows 10.

Håller delvis med, men då behöver personen i fråga vara så duktigt med datorer att han vet hur man gör ren installation.

Så tycker oavsett det inte riktigt bra gjort av MS, vist smidigt uppgradering när det fungerar. Men har man en installation som är par år gammal har det ju hänt grejer på vägen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar