Problem kring uppgradering, installation och aktivering av Windows 10

Permalänk

@beyondthemind:

Otroligt nog visade sig att jag fått tre korrupta ISO filer från Microsoft. Så nu är datorn up and running igen. Tack för hjälpen dock! Det uppskattas verkligen!

Permalänk

@Vincentswe95 Härligt att du löste det! Men tråkigt när det råkar bli tre korrupta. Hur fick du den som var hel?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Någon som fått att windows knappen inte fungerar?, dvs startmenyn funkar inte för mig. Har googlat runt lite men inte hittat något.

EDIT: Fick det att funka, högerklickade på start(varför testade jag inte det innan??) command prompt som admin, sen skriva "sfc /scannow"
Den hittade korrupta filer och reparerade dem. Startade om datorn, nu funkar det prima Tips till andra som fått samma problem.

Permalänk
Medlem

Så har jag förstått det rätt om jag nu kan använda en Windows 7/8/8.1-nyckel (MSDNA) direkt vid en ren installation a' USB, utan en tidigare uppgradering & aktivering av mitt 8.1? Isåfall är jag beredd att prova uppgradera...det är dags att blåsa om burken.

Visa signatur

Intel Core i5 3570k @ 4.2 / ASRock Z77E-ITX / Sapphire 7950 OC @ 1150/6200 / A-Data 8GB 1600MHz / Kingston V300 120GB + WD 3 TB / Noctua NH-L12 / Bitfenix Prodigy / bq! E9-CM 480W / LG IPS236V / Ett fan av tysta datorer.

Permalänk

@rufsen: Även jag har förstått det så. Om du lyckas får du väldigt gärna återkomma!

Tyvärr kan jag inte längre redigera första inlägget för att lägga till detta. Har hört av mig till moderatorerna men får inga svar, synd.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av beyondthemind:

@rufsen: Även jag har förstått det så. Om du lyckas får du väldigt gärna återkomma!

Tyvärr kan jag inte längre redigera första inlägget för att lägga till detta. Har hört av mig till moderatorerna men får inga svar, synd.

Hej igen!

Det lyckades! Ren installation med en Windows 8 PRO-key - Aktiverat och klart inte stört mig på Win10 än...tvärtom trevligare från start än 8/8.1 tycker jag. Win!

Visa signatur

Intel Core i5 3570k @ 4.2 / ASRock Z77E-ITX / Sapphire 7950 OC @ 1150/6200 / A-Data 8GB 1600MHz / Kingston V300 120GB + WD 3 TB / Noctua NH-L12 / Bitfenix Prodigy / bq! E9-CM 480W / LG IPS236V / Ett fan av tysta datorer.

Permalänk

@beyondthemind: Laddade ner en 4:e gång från jobbdatorn på jobbets internet. Antar att den inte gillade min andra dator med 4690K och Fiber. Men men....

Permalänk
Medlem

@murak

Löste det sig? sitter med samma problem även efter att jag återställt till windows egna bootloader.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk

@Ragin Pig: Din lösning hittar du i första inlägget i tråden.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

hm, jag hittar då inget i första inlägget som behandlar en misslyckad installation pga ett okänt fel. Om du inte menar detta:

Citat:

Jag har reserverat min uppgradering, men Windows Update vill inte börja ladda ner installationen.

Ska prova att tanka hem skivan och uppgradera från den.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

@murak

Löste det sig? sitter med samma problem även efter att jag återställt till windows egna bootloader.

Nej, jag lyckas inte. Planen just nu är att skapa installationsmedia (win7 på usb), blåsa hårddisken, installera rent win7 och sen pröva att uppgradera till win10. Jag har snålt med tid just nu dock så det kanske dröjer, men jag ska rapportera om jag lyckas.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av murak:

Nej, jag lyckas inte. Planen just nu är att skapa installationsmedia (win7 på usb), blåsa hårddisken, installera rent win7 och sen pröva att uppgradera till win10. Jag har snålt med tid just nu dock så det kanske dröjer, men jag ska rapportera om jag lyckas.

löste det (från windows 8):

1. Återställde windows bootloader
2. Raderade alla filer i Windows\SoftwareDistribution\Download\
3. Körde wuauclt.exe /updatenow från en administrativ kommandoprompt.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av murak:

Nej, jag lyckas inte. Planen just nu är att skapa installationsmedia (win7 på usb), blåsa hårddisken, installera rent win7 och sen pröva att uppgradera till win10. Jag har snålt med tid just nu dock så det kanske dröjer, men jag ska rapportera om jag lyckas.

Skrivet av Ragin Pig:

löste det (från windows 8):

1. Återställde windows bootloader
2. Raderade alla filer i Windows\SoftwareDistribution\Download\
3. Körde wuauclt.exe /updatenow från en administrativ kommandoprompt.

Annars kan man ju bara installera win 10 och använda nyckeln från tidigare os

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Ragin Pig:

hm, jag hittar då inget i första inlägget som behandlar en misslyckad installation pga ett okänt fel. Om du inte menar detta:

Ska prova att tanka hem skivan och uppgradera från den.

Skrivet av murak:

Nej, jag lyckas inte. Planen just nu är att skapa installationsmedia (win7 på usb), blåsa hårddisken, installera rent win7 och sen pröva att uppgradera till win10. Jag har snålt med tid just nu dock så det kanske dröjer, men jag ska rapportera om jag lyckas.

Precis, laddar man ner och gör ett installationsmedium med dvd/usb-minne så kan du uppgradera direkt med den, du slipper alltså krångla med uppdateringar.

Kom dock ihåg, som redan sagts, att man inte längre behöver installera ett tidigare OS och uppgradera, det går bra att skriva in sin nyckel från Windows 7/8/8.1 direkt när man installerar Windows 10.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har tabbat mig lite och undrar om jag kan fixa det med er hjälp.

Jag har precis plockat ihop en ny dator med nytt moderkort osv. Jag ska använda samma SSD för installation av windows som tidigare. Har ett win 10 retail (från ett uppgraderat win 8 retail). Jag har ingen cd/dvd-spelare så jag skapade ett installationsmedium på en USB-sticka.

Jag kunde starta upp datorn direkt och komma in i windows utan att installera om så jag vet att moderkort osv fungerar. Jag ville dock göra en ren installation så jag stoppade i stickan för att göra detta.

Jag fick dock ett problem med att datorn påstod efter några steg att disken inte kunde användas för installation. Jag klickade då i min enfald på en knapp som hette formatera ---> jag formaterade disken som jag skulle ominstallera win på.

Nu kan jag inte komma längre eftersom datorn inte hittar något OS. När jag startar om datorn kommer jag bara till en text som lyder "an operating system wasnt found. try disconnecting any discs that doesnt contain an operating system " det enda alternativ jag ges är att trycka ctr alt del för att starta om datorn.

Vad måste jag göra?

Permalänk

@olwe: Kan du inte använda usb-stickan du gjorde?

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk

Jag hade ett helsike att installera cs och annat via Internet. Raderade filer och laddade om igen säkert tio gånger.
Det funkade aldrig.
Det var ett trasigt ram minne som förstörde allt .
Så kolla minnena oxå kanske?

Permalänk

@olwe: Nu när jag tänker efter, du valde bara att formatera va? Det du ska göra är att ta bort alla partitioner istället så att disken blir helt tom, sen trycker du på nästa. Du ska alltså inte skapa några partitioner att installera på utan det kommer installationen själv att göra.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Jag startar om datorn men får samma svar oavsett tickan sitter i eller ej. Förut så lyckades den läsa stickan så det är inget fel på USB-porten/den kabeldragningen.

Samma med ram. Innan jag försökte installera om win så startades datorn utmärkt. Ram-minnena har jag inte pillat på sedan dess. Det borde inte vara en hårdvarusak? Behöver ett installationsmedia ett matchande gammalt OS som redan är installerat på något vis? Och som jag nyss råkat radera helt?

Permalänk

@olwe: Du måste välja så att den bootar från usb-stickan först. Just nu bootar den från din SSD först, även när usb-minnet är i.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

@beyondthemind: Alright. Hur gör jag det? Jag ges inga alternativ... Ska jag koppla bort SSDn helt först?

Permalänk

@olwe: Du gör det i BIOS. Hur du gör det kan du läsa i manualen till ditt moderkort. Det brukar heta något i stil med "boot order" eller liknande. Och kom ihåg att ta bort ALLA partitioner sen under installationen. Du ska alltså inte formatera något.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

@olwe: Om du har skapat ett bootbart USB minne med hjälp av Microsoft verktyg MediaCreationTool som innehåller Windows 10 installationsfilerna och har USB minnet instoppat i datorn så är det bara att starta om datorn och trycka på en funktionstangent när datorn startar upp och då bör du få upp en bootmeny där du kan välja boota USB minnet.

Här är en liten lista på vilken funktionstangent som du skall trycka för olika moderkort
Asus - F8
MSI - F11
Gigabyte - F12
EVGA - ESC

Och här ser du hur man gör en ny och helt ren Windows 10 installation, jag misstänker att du har ett moderkort med UEFI och då kan du välja en UEFI installation i bootmenyn där du väljer boota USB minnet https://www.youtube.com/watch?v=E49IjCMKU4g

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Tack hörrni! Jag testar och återkommer

Permalänk

@olwe: En annan viktig sak innan du installerar! Med en SSD rekommenderas det starkt att köra i AHCI-mode. Det går också att finna i ditt moderkorts manual om du inte hittar det på egen hand. Det är dock viktigt att du gör detta innan du installerar, annars kan du inte starta datorn om du ändrar efter installation.

Varför AHCI? Det blir snabbare!

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Tack för alla tippsen! Nu fungerar allt! Hann inte läsa det sista tipset, får ta ställning till det imorgon men ni har definitivt räddat dagen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av olwe:

Tack för alla tippsen! Nu fungerar allt! Hann inte läsa det sista tipset, får ta ställning till det imorgon men ni har definitivt räddat dagen!

Nya moderkort med UEFI har ofta redan AHCI aktiverat och det kan du kolla med ett program tex AS SSD, om detta program visar ett grönt OK vid röda pilen som min bild visar så är AHCI redan aktiverat.

Nedladdnings länk till AS SSD http://www.techspot.com/downloads/6014-as-ssd-benchmark.html

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av olwe:

Tack för alla tippsen! Nu fungerar allt! Hann inte läsa det sista tipset, får ta ställning till det imorgon men ni har definitivt räddat dagen!

Går att ändra i efterhand, men då ska du göra det i rätt ordning dock.

Först ändra ett värde i registret sen BIOS.
Tar du det lungt så är det inget problem.
https://bengansblogg.wordpress.com/2010/11/25/sla-till-ahci-m...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av beyondthemind:

@olwe: En annan viktig sak innan du installerar! Med en SSD rekommenderas det starkt att köra i AHCI-mode. Det går också att finna i ditt moderkorts manual om du inte hittar det på egen hand. Det är dock viktigt att du gör detta innan du installerar, annars kan du inte starta datorn om du ändrar efter installation.

Varför AHCI? Det blir snabbare!

Går att göra det efteråt, är som sagt bara prioritet som Windows lägger på ide i stället för ahci.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

@Broken-arrow: Jo jag vet, har själv gjort samma ändring några gånger. dock så kändes det som att det för olwe skulle vara lättast att göra det innan med tanke på den kunskapsnivå jag uppfattar att han har inom det här området. Hoppas du inte tar illa upp olwe!

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!