Intel Core i7-6700K och i5-6600K "Skylake"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

känns ju helt värdelöst att upgradera med haswell i5/i7 för någon sketen % och ganska många tusenlappar sen dom flesta haswell klockar minst lika bra så ...nä blir att vänta in zen

Enligt vad AMD själv sagt blir det +40% IPC, alltså ungefär Sandy/Ivy. Onödigt att byta till för folk som sitter på Sandy och uppåt. Nästan bara folk som sitter på AMD CPU som Zen blir värt det om inte AMD plötsligt lyckas med något magiskt och tar sig förbi Intel som är flera år före och har en mer än 12 gånger så stor FoU-budget.

Skrivet av FabriciusRex:

Det hade varit intressant att se tester på högre upplösningar. Det verkar ju som att ju mer grafikkrävande spel desto mer jämnar sig skillnaderna ut mellan det olika processorerna.
Visst är det intressant att se skillnaderna i 720p när CPU'erna får fritt spelrum men det är ju knappast realistiska scenarier idag. Syntetiska tester i all ära men jag vill veta hur i7 6700k med ett gtx 980 ti @ 1440p står sig.

Bara att kolla 980 Ti-recensionen då det är grafikkortet som sätter begränsingen med en så kraftfull processor. Till och med i 1080p var det nästan grafikkortet som stoppade.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ArcticFire:

Enligt vad AMD själv sagt blir det +40% IPC, alltså ungefär Sandy/Ivy. Onödigt att byta till för folk som sitter på Sandy och uppåt. Nästan bara folk som sitter på AMD CPU som Zen blir värt det om inte AMD plötsligt lyckas med något magiskt och tar sig förbi Intel som är flera år före och har en mer än 12 gånger så stor FoU-budget.

Bara att kolla 980 Ti-recensionen då det är grafikkortet som sätter begränsingen med en så kraftfull processor. Till och med i 1080p var det nästan grafikkortet som stoppade.

Har stått att dom ska matcha haswell och d.i.v och tror dom kommer med en bra cpu och är prestandan likvärdig köper jag en amd bara för att det är en amd

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jonasies:

Helvete va propparna har stuckit i pris! Fan 1000 kr över vad jag köpte min 3570k för.

Det beror på att dollarn har stuckit iväg jämfört med kronan. Från Intel är Skylake billigare än Haswell. Så den stora prisskillnaden beror på dollarkurs och det faktum att återförsäljarna vill bli av med gamla lager Haswell. Titta på prisutvecklingen på Haswell, den kostar runt 3400 kr nu och den låg på 2800 kr strax efter lansering. Som lägst låg den på 2600-2700 kr.

Skrivet av Paddanx:

10% bättre my ass. Hype är vad det är. Ser 1-2-3 kanske 5% max.
Visst, i optimala situationer med rå CPU prestanda, ja, men det gör extremt lite skillnad mot 4790k. Inte värt pengarna imho. I7-6700k är utan tvekan den snabbaste stock CPUn, med högst IPC. 4,6Ghz är väl helt okej i i7 sammanhang, inga rekord men bra, dock gör ju 4790k gör ju detta också, på snarlik IPC.

I5-6600k dock... ren besvikelse. I en Skylake recension så visar sig BROADWELL vara den bättre CPUn... vf har vi väntat på denna då för?!?! Känns som vi underskattade broadwell lite, dock har de visat sig inte vara några bra överklockare.
Blir intressant om de kan få tag i en i7-broadwell, då den verkar bättre i verkligheten @ stock iaf.

Sen är den integrerade GPU ett skämt fortfarande när den gamla A10 spöar den med DDR3.
Stort plus för energieffektivitet dock. Blir trevligt när jag sätter min i7-6700k i min laptop... eller vänta.

Aja, som många kommer säga... Vi får iaf ett fräckt moderkort med en massa nya överklockningsfunktioner.... För det är därför vi köper ny CPU

Vi får se hur det blir när klockarna på forumet (och övriga entusiaster) får tag i dem. Kanske de kan skrämma dem till 5Ghz på något sätt ändå. Jag tror jag hugger en prisvärd 4790k istället...

Var fick du 10 % ifrån? Ett par procent förbättring är ju precis exakt vad vi förväntade oss.

Skrivet av rektor:

Ingen PCI Express 4.0, ingen USB 3.1, ingen USB Type-C, ingen OpenGL 4.5.

Intel wtf?

Fail!

PCIe 4.0 finns fortfarande inte. Det går inte fortfarare för att du klagar på det varje gång. Intel har ingen tidsmaskin. Det väntas bli klart 2017 så du får vänta i två år innan du klagar.

USB 3.1 är tråkigt att det inte är integrerat men det löses med externa styrkretsar. Intel brukar vara relativt långsamma med att få in nya standarder i sina chipset. Typ-C kan du inte gnälla på Intel för. Det är en kontakt på moderkortet. Intel tillverkar inte moderkort. Det har redan visats en hög moderkort med USB 3.1 och typ-C så du behöver inte oroa dig.

Skrivet av Dussan89:

Trist att redaktionen valde 720p framför 1440p men iaf ser rätt klent jämfört med 5820k som toppmodellen kostar skrämande nära.

Skickades från m.sweclockers.com

Meningslöst att testa i högre än 1920x1080 eftersom du bara flyttar flaskhalsen från processorn till grafikkortet. Tester vid högre upplösningar säger inget mer utan det blir mer ett test av grafikkort istället vilket inte är så nyttigt. Deras tester på 720p med låga grafikinställningar är inte så realistiska men de är designade för att göra så att grafikkortet inte är en faktor i testet.

Skrivet av SAAB340:

Prestanda för oss överklockare på stationära datorer har ju minst sagt stagnerat. Den som sitter på en tidigare generations CPU har inte nämnvärt större anledning att uppdatera idag jämfört med om de skulle uppdaterat till 4770K Haswell för över 2 år sen! Snacka om tråkigt!

Hade verkligen hoppats på/förväntat mig en bättre prestandaökning från Haswell till Skylake i och med att det är både en krympning och en ny arkitektur.

Hoppas nu mest på att Intel ska släppa en 8kärning K version av Haswell-E snart. Det kan möjligen vara värt investeringen som uppgradering från 3930K känner jag. Att vänta på Broadwell-E eller Skylake-E verkar ju aningens värdelöst givet hur vanliga Broadwell och Skylake presterar jämfört med Haswell.

I annat fall ser jag mest fram emot en Surface Pro med Skylake. På den bärbara fronten är Skylake säkerligen en bra förbättring jämfört med Haswell.

Om du förväntade dig mer så har du bara dig själv att skylla för det fanns ganska exakt noll och inget som pekade på att det skulle bli mer prestanda än så här. Ett par procent var exakt det man kunde förvänta sig.

Skrivet av DominatorPC:

Javisst men av dem 20% så är det "0.000005%" som används för att R&D på Skylake serien samt alla andra generationer.
Intel lägger knappast allt sitt krut på utvecklingen av deras processor serie för mainstream användare det är ju tydligt =P

"Fysiken" har inte börjat sätta stopp utan det är företagsgirigheten som bromsar utvecklingen!

Ta tillex icke civil teknik såsom militär utrustning mm där ligger man i många saker 20 år före i tiden jämfört med våran civila teknik.

Det är två saker som sätter stopp för prestandan. Del ett är fysiken som gör att man inte kan köra kisel snabbare än strax över 4 GHz utan att strömförbrukningen sticker all världens väg. Del två är att det inte går att parallellisera mjukvara mer än man gör idag. Det allra mesta vi gör med datorer är inte parallelliserbart. Beräkning n måste ha värdet på n-1 för att fortsätta och då går det inte att köra båda samtidigt. Fler kärnor eller en bredare design med fler instruktioner per klockcykel gör ingen nytta. Det man kan göra för att komma runt detta är att man gissar vad resultatet för n-1 är och kör flera n(x) där x kan vara 1, 2 och 3 som exempel. När det sedan visar sig att resultatet av n-1 är 2 så slänger man resultatet av n(1) och n(3) och sparar n(2). Fast om möjliga svaren är många så blir det snabbt väldigt svårt att köra sådär. Det grenar också ut sig väldigt snabbt om man tittar på fler steg i rad. Men det är den här manövern som har lett till mycket av den ökade prestandan de senaste åren. Har ett svagt minne av att @Yoshman har sagt att du realistiskt kan få ut strax över 2 instruktioner per klockcykel.

Så Intel sitter inte och rullar tummarna. Även Apple och IBM har slagit i samma vägg. Jag är lite nyfiken på vad det är för militär hårdvara du pratar om. Militären sitter ofta på urgamla prylar för att de är väl testade. De köper in grejer från samma stora tillverkare som alla andra. De har inga egna hemliga fabriker som tillverkar supersnabba generella processorer. De har säkert en hel del ASICs och liknande men det är ju inte en relevant jämförelse.

Skrivet av FabriciusRex:

Det hade varit intressant att se tester på högre upplösningar. Det verkar ju som att ju mer grafikkrävande spel desto mer jämnar sig skillnaderna ut mellan det olika processorerna.
Visst är det intressant att se skillnaderna i 720p när CPU'erna får fritt spelrum men det är ju knappast realistiska scenarier idag. Syntetiska tester i all ära men jag vill veta hur i7 6700k med ett gtx 980 ti @ 1440p står sig.

Som jag skrev lite högre upp så säger tester på höga upplösningar och höga inställningar inte mer om processorn då du dumpar över mer av flaskhalsen på grafikkortet. Det du kommer se är ännu fler processorer som presterar identiskt med varandra.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Datavetare

TechReport har en del syntetiska tester som är intressant då de visar saker som faktiskt är signifikant förbättrat i Skylake (SKL) jämfört med tidigare versioner.

Dels verkar SKL ha en del förändringar kring minneshierarkin något som visar sig i att SKL, till skillnad från Haswell-E, faktiskt verkar dra nytta av den högre bandbredden som DDR4 ger i fall där man hanterar så stora datamängder att det inte får plats i CPU-cache. Finns även förbättringar i L2-cache, den har väsentligt högre bandbredd jämfört med tidigare.

Problemet är att "vanliga" program får nästan alltid plats i CPU-cache och de är väldigt sällan begränsade av bandbredd. Haswell fick också högre bandbredd i både L1 (i princip dubbelt mot tidigare) och L2 (i teorin dubbelt, i praktiken var det betydligt mindre), redan då såg man att högre bandbredd väldigt sällan ger något i program som man typiskt kör på skrivbordet.

Det finns definitivt förbättringar även förbättringar i prestanda rent generell, det förutsatt att flaskhalsen verkligen är CPUn och inte någon kringkomponent. Bl.a. kompilering (som är en "svår" last att optimera för) uppvisar runt 8% bättre prestanda jämfört med 4790k. Haswell såg ännu större förbättring mot Ivy Bridge på just detta, 4790k är 27% snabbare än 3770k på detta (effekt av att HT är mer effektiv på Haswell).

Vidare har effektiviteten för AVX2 förbättrats mot tidigare, har inte gått igenom alla de program SweC testade, Cinebench kändes som en god kandidat för att använda AVX2 (är främst en flyttalsbenchmark) men efter att läst på lite visade det sig att R15 inte ens använder AVX1 ännu (använder SSE).

<EDIT>Luxmark borde använda AVX2 när man kör endast CPU då det ska gå via Intels OpenCL drivare som har stöd för AVX2/FMA.</EDIT>

Ovanpå detta har SKL stöd för lite nya instruktioner, bl.a. för mer effektiv hantering av godtyckligt stora heltal. Åter igen något som normalanvändaren knappast har någon större nytta av.

Tror ändå att SKL är ett stort steg framåt från tidigare modeller, men det kommer främst gälla modeller med TDP på 15W eller mindre. Sedan 45nm (eller 65nm beroende på vem man frågar) har effekten av krympning haft rätt liten påverkan i de högre segmenten, är främst perf/W vid lägre TDP som påverkats kraftigt positivt i de senare krympningarna. Kommer garanterat vara SLK-baserade Core M som tar det största klivet framåt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av iCannot:

Duger inte 5960x?

Det beror lite på hur man ser det. Intels Extreme Edition har ju aldrig varit direkt prisvärda. Men å andra sidan, ska man lägga en sån summa pengar på en CPU så har det ju aldrig varit så framtidssäkert som nu. Roade mig i kväll med att kika på lite CPU prestanda historik i Cinebench både entrådat och flertrådat samt lanseringspriser i $$$.

För nästan 10 år sen (Januari 2006) lanserades Presler och Pentium Extreme Edition 955 för det numer klassiska priset $999. När Conroe lanserades 6 månader senare kunde man få samma prestanda i en E6400 för 1/4 av priset och 18månader senare när Allandale lanserades gav en E4500 samma prestanda för 1/8 av priset.

Med Conroe lanserades Core 2 Extreme X6800. 12månader senare fick man samma prestanda med en E6850 för 1/4 av priset och 18månader senare med Wolfdale gav E4500 samma prestanda för 1/5 av priset.

I november 2006 lanserades Kentsfield och Corel 2 Quad Extreme QX6700. 9 månader senare fick man samma prestanda i en Q6700 för 1/2 priset och 18månader senare med Yorkfield fick man en Q9450 för 1/3 av priset

Yorkfield gav Extreme CPUn QX9650 november 2007. 7 månader senare släpptes Q9650 för 1/2 priset efter 12 månader kom Bloomfield och man fick en i7 920 för 1/4 av priset. Efter 22 månader kom Lynnfield och man fick en i5 750 för 1/5 av priset.

Bloomfield gav i7 965 Extreme Edition. Nu tog det hela 26 månader ända fram till Sandy Bridge i5 2500K tills man fick samma prestanda billigare, men nu till 1/5 av priset.

Gulftown gav i7 980X. Efter 15 månader fick man en 980 för 3/5 av priset. Efter 20 månader kom Sandy Bridge-E och 3930K med mycket mer prestanda, också för 3/5 av priset. Med Ivy Bridge efter 25 månader fick man liknande prestanda med en 3770K för 1/3 av priset och med Haswell Refresh fick man efter 51månader liknande prestanda för 1/4 av priset.

Med Sandy Bridge-E 3960X fick man vänta 22månader för 3/5 av priset när Ivy Bridge-E 4930K kom. Efter 33månader kom Haswell-E 5820K för 2/5 av priset och nu först efter 45 månader kom Skylake i7 6700K med liknande prestanda till 1/3 av priset.

Med Ivy Bridge-E 4960X fick man efter 11månader Haswell-E 5930K med liknande prestanda för 3/5 av priset och det är fortfarande det bästa alternativet nu 23 månader senare.

5960X är nu 12 månader gammal. Förhoppningsvis kan man snart köpa nått som presterar lika bra för ungefär halva priset snart, men det ser verkligen ut som att det kommer ta många år till innan man kan köpa samma prestanda för 1/3 av priset.

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Om du förväntade dig mer så har du bara dig själv att skylla för det fanns ganska exakt noll och inget som pekade på att det skulle bli mer prestanda än så här. Ett par procent var exakt det man kunde förvänta sig.

Nu tycker jag allt att du var lite väl hård. Historiskt sett har ny arkitektur gett mer prestanda per klock än vad en krympning gör. Men nu gav Broadwell-Skylake lika lite som Haswell-Broadwell.

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Var fick du 10 % ifrån? Ett par procent förbättring är ju precis exakt vad vi förväntade oss.

Jag förväntade mig inget.
Jag fick dock tryckt ner i halsen på mig att de hade förbättrat den ännu mer, typ 10% mot föregångaren...

Med tanke på att en hel del 4790 faktiskt når bra bit över 4,6Ghz så är det dessutom frågan om inte Haswell är snabbare CPUn sett till överklock.
Tittar man sett till icke överklock, är broadwell vinnaren.

Det enda skylake vinner på är moderkortet, vilket är löjligt...

Skrivet av SAAB340:

Nu tycker jag allt att du var lite väl hård. Historiskt sett har ny arkitektur gett mer prestanda per klock än vad en krympning gör. Men nu gav Broadwell-Skylake lika lite som Haswell-Broadwell.

Du menar Haswell-Broadwell? Broadwell-Skylake var ju en negativ "förbättring", sett till klock för klock.

Skrivet av Sisyfos:

Du får ju också ha i åtanke att 6700K naturligt körs i 4.2GHz medan 6600K körs i 3.9ghz men ja det är en hel del skillnad när höga frekvenser skall nås dvs inte bara "fjuttiga" 60FPS och så har det alltid varit

Men som sagt så var det ett riktigt välskrivet, stort test och tummen upp till SweClockers för att ni inkluderade GTA V och The Witcher 3 till slut!

Skickades från m.sweclockers.com

Sen att 6600k inte nådde mycket högre än 4.2 är dock en rätt kraftig fingervisning.

Normalt har det varit enklare att skrämma upp i5or än i7or, eftersom HT inte bråkar med en. Men när man når ynka 4,4Ghz på i5an, så är det inte bara bas frekvensen som är "fjuttig". Kan ju hoppas att det var Sweclockers som haft dåligt ex dock.

Permalänk

Min CPU 3930K
6 Kärnor
12 Trådar
Cache-minne 12 MB
4 minneskanaler Bredband 51,2GB/s
Maximalt antal PCI Express-fält 40

i7-6700K
4 kärnor
8 Trådar
Cache-minne 8 MB
2 minneskanaler Bredband 34,2GB/s
Maximalt antal PCI Express-fält 16

i7-5930K
6 kärnor
12 Trådar
Cache-minne 15 MB
4 minneskanaler Bredband 68GB/s
Maximalt antal PCI Express-fält 40

Permalänk
Medlem
Skrivet av asard1212:

Min CPU 3930K
6 Kärnor
12 Trådar
Cache-minne 12 MB
4 minneskanaler Bredband 51,2GB/s
Maximalt antal PCI Express-fält 40

i7-6700K
4 kärnor
8 Trådar
Cache-minne 8 MB
2 minneskanaler Bredband 34,2GB/s
Maximalt antal PCI Express-fält 16

i7-5930K
6 kärnor
12 Trådar
Cache-minne 15 MB
4 minneskanaler Bredband 68GB/s
Maximalt antal PCI Express-fält 40

Min bil Opel Vectra
4 hjul

BMW 5-serie
4 hjul

VW Transporter
4 hjul

Typ lika intressant! Vart vill du komma?

Permalänk
Medlem

Själva CPU:n 6700K lockar inte speciellt, men Z170 som plattform kan vara intressant inom en snar framtid fast man inte får ut allt för mycket mer prestanda så har det sina fördelar med M.2 ssd osv som är bättre på Z170.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Till de som tycker att 6700K inte förtjänar "toppklass", vilken annan CPU i denna klass är bättre? Toppklass bör man alltid få om man lanserar en produkt som är klassledande, oavsett hur liten skillnaden är mot tidigare.

5820K tycker jag känns som ett bättre val som nu ligger i samma prisklass.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Skrivet av Sifear:

5820K tycker jag känns som ett bättre val som nu ligger i samma prisklass.

Ja det är det jag med tycker.
Helt otroligt med en ny CPU och bara 2 minneskanaler.
Framför allt nu när DDR 4 är på ingång.

Permalänk
Medlem

Var väll inte direkt chockad av att det inte var någon enorm prestandaökning. Däremot blev jag lite förvånad över hur stor skillnad det var i fps i speltesterna (framförallt då när de körde i 1080p).

Det skulle vara intressant att se tester med andra grafikkort. Jag är lite sugen på att göra ett mitx bygge med ett gtx980, detta testet talade om för mig att om jag spelar på 1080p med "high" settings så ser jag en skillnad med ett gtx980ti, är det samma saga med gtx980, eller kommer alla processorer presentera jämna resultat?

Permalänk
Medlem

Jag kan fortfarande inte bestämma mig för om jag ska uppgradera min 920 eller inte. Men ska jag uppgradera så kan jag lika väl ta Skylake 6700K före 4790K och spara in på elräkningen istället kommande år.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Inaktiv

Min reaktion på Skylake "floppen" var att köpa en ny Phanteks monsterkylare och ett väl ventilerat chassi (Define S). Detta så att jag kan klocka min fina 3570K lite mer. Som det är nu så får den absolut leva åtminstone ett år till

Att göra en ny processor som presterar till och med sämre än föregående generation var det som inledde AMD's förfall (Phenom II - Bulldozer). Hoppas verkligen att AMD fortfarande har nog resurser att komma tillbaka i leken nästa år.

Permalänk
Relik 📜

Såg att det var lite frågetecken kring våra effektsiffror då alla (?) andra verkar ha tvärt om i förhållandet 6700K/4790K. Dubbelkollade nu på morgonen, och värdena jag har antecknat stämmer för både Blender samt x264.

Kan inte säga så mycket mer om saken, är väl så "enkelt" att vi fått en extra törstig 4790K och en extra snål 6700K. Sådant som händer i CPU-lotteriet, speciellt när det handlar om ES-exemplar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SAAB340:

Nu tycker jag allt att du var lite väl hård. Historiskt sett har ny arkitektur gett mer prestanda per klock än vad en krympning gör. Men nu gav Broadwell-Skylake lika lite som Haswell-Broadwell.

Ja fast historiskt sett har vi även sett en kraftig diminishing return när det gäller förändringar i arkitekturen. Så för normala laster finns det inte så mycket man kan göra då det inte finns så mycket till mer optimeringar kvar. Däremot är prestandavinsterna större i mer nischade saker som Yoshman nämnde. Fast det märker de flesta inte.

Skrivet av Paddanx:

Jag förväntade mig inget.
Jag fick dock tryckt ner i halsen på mig att de hade förbättrat den ännu mer, typ 10% mot föregångaren...

Med tanke på att en hel del 4790 faktiskt når bra bit över 4,6Ghz så är det dessutom frågan om inte Haswell är snabbare CPUn sett till överklock.
Tittar man sett till icke överklock, är broadwell vinnaren.

Det enda skylake vinner på är moderkortet, vilket är löjligt...

Du menar Haswell-Broadwell? Broadwell-Skylake var ju en negativ "förbättring", sett till klock för klock.

Sen att 6600k inte nådde mycket högre än 4.2 är dock en rätt kraftig fingervisning.

Normalt har det varit enklare att skrämma upp i5or än i7or, eftersom HT inte bråkar med en. Men när man når ynka 4,4Ghz på i5an, så är det inte bara bas frekvensen som är "fjuttig". Kan ju hoppas att det var Sweclockers som haft dåligt ex dock.

Vem har tryckt ner 10 % i halsen på dig för 10 % i generell prestanda är rena fantasisiffror.

Sen får du nog läsa igenom testet igen. Broadwell är inte snabbare än Skylake. Däremot är 5675C snabbare än 6600K i en del saker tack vare 128 MB L4 cache. Yoshman förklarade konceptet tidigare i tråden men det är relaterat till att DX11 är kasst på att hantera cache av grafikresurser så att processorn inte vet vad som egentligen behöver ligga i cache utan allt hamnar där. Kan man då arbeta mot 128 MB L4 istället för RAM så sparar man en del. När Intel släpper Skylake med L4 kommer de få samma prestandavinst. Det verkar komma fler processorer med L4 och kraftigare GPU än tidigare och det verkar även komma några lite billigare med 64 MB L4 istället för 128 MB. Du kan ju höra av dig om du lyckas hitta en Broadwell utan Iris Pro som presterar bättre än motsvarande Skylake sen när de släpper mobila kretsar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vem har tryckt ner 10 % i halsen på dig för 10 % i generell prestanda är rena fantasisiffror.

Just därför jag sa som jag gjorde också

Skrivet av Zotamedu:

Sen får du nog läsa igenom testet igen. Broadwell är inte snabbare än Skylake. Däremot är 5675C snabbare än 6600K i en del saker tack vare 128 MB L4 cache. Yoshman förklarade konceptet tidigare i tråden men det är relaterat till att DX11 är kasst på att hantera cache av grafikresurser så att processorn inte vet vad som egentligen behöver ligga i cache utan allt hamnar där. Kan man då arbeta mot 128 MB L4 istället för RAM så sparar man en del. När Intel släpper Skylake med L4 kommer de få samma prestandavinst. Det verkar komma fler processorer med L4 och kraftigare GPU än tidigare och det verkar även komma några lite billigare med 64 MB L4 istället för 128 MB. Du kan ju höra av dig om du lyckas hitta en Broadwell utan Iris Pro som presterar bättre än motsvarande Skylake sen när de släpper mobila kretsar.

Naje, jag behöver inte läsa igenom testet igen.
Broadwell, som kostar typ samma pris som skylake är snabbare klock för klock, eftersom den versionen med just Iris Pro är den enda av sitt slag som finns för desktop och upplåst. Kommer inte komma något likt detta (om jag inte missat det) till skylake. Laptop, ja. Enkel desktop, ja, men inte upplåst. Sen förstår jag mycket väl "varför" det är så. Men tills jag ser en i5-6600C så är det inget vi kan jämföra med. Och det är inte endast 5675C, utan om du läser runt verkar samma trend finnas på 5775C också.

Jag jämför CPU 1 med CPU 2, för samma pris, med de versioner som finns att tillgå. Är väl i så man borde jämföra? Stor L4 cache borde egentligen kosta betydligt mer... men konstigt nog gör den inte det och med den cachen så är den CPUn snabbare på en hel del (med DDR3 dessutom), och du kan trycka in den i befintliga Z97/Z87 socklar.

Permalänk
Medlem

@emilakered: Kan kanske bero på att ni testar med andra builds? TechReport noterade t.ex att x264 fått betydligt bättre stöd för flertrådad encoding i den nya build de använde.

Visa signatur

Digital Equipment 386SX/16MHz | 640KB+4MB minne | 40MB HDD | MS-DOS 6.22/Slackware 7

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Paddanx:

Just därför jag sa som jag gjorde också

Naje, jag behöver inte läsa igenom testet igen.
Broadwell, som kostar typ samma pris som skylake är snabbare klock för klock, eftersom den versionen med just Iris Pro är den enda av sitt slag som finns för desktop och upplåst. Kommer inte komma något likt detta (om jag inte missat det) till skylake. Laptop, ja. Enkel desktop, ja, men inte upplåst. Sen förstår jag mycket väl "varför" det är så. Men tills jag ser en i5-6600C så är det inget vi kan jämföra med. Och det är inte endast 5675C, utan om du läser runt verkar samma trend finnas på 5775C också.

Jag jämför CPU 1 med CPU 2, för samma pris, med de versioner som finns att tillgå. Är väl i så man borde jämföra? Stor L4 cache borde egentligen kosta betydligt mer... men konstigt nog gör den inte det och med den cachen så är den CPUn snabbare på en hel del (med DDR3 dessutom), och du kan trycka in den i befintliga Z97/Z87 socklar.

Så du vet att 10 % var fantasisiffror och ändå är du besviken på att det inte blev 10 %?

Fast ska du jämföra prestandan hos två processorer kan du inte säga att det är skillnad på arkitekturen. Det är ju bara trams. Broadwell finns i ett gäng bärbara processorer som saknar Iris Pro. Ditt uttalande om att Broadwell är snabbare än Skylake är rakt av fel. En specifik Broadwellprocessor visade sig prestera bättre än en specifik Skylake i vissa tester, inte alla. Den var bättre då storleken på cache var relevant vilket inte alltid stämmer. Sen till exempel testet på Cinebench där Skylake är snabbare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Det är intressant att se hur väl Sandy Bridge fortfarande står sig mot de senaste monsterna i prestanda. Den är nu närmare 5 än 4 år gammal och fortfarande relevant i jämförelserna, det måste jag säga att jag nog inte hade förväntat mig när den släpptes.

Men samtidigt känns det som att ungefär vid Core 2 så kom vi till den nivån där man processorprestanda inte längre gjorde någon märkbar skillnad för en typisk normalanvändare och det känns helt rätt att istället jobba mot energieffektivare processorer för bärbara datorer så att man kan få bättre batteritid på resande fot.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Har stått att dom ska matcha haswell och d.i.v och tror dom kommer med en bra cpu och är prestandan likvärdig köper jag en amd bara för att det är en amd

Vissa sidor säger tydligen Haswell.
Men använd inte den vanliga orsaken att Skylake är för liten ökning från Haswell om du tänker köpa en processor som har en ännu mindre ökning eller till och med är sämre. Det kallas hyckleri.
Att stöda AMD är en annan sak men då ska man använda den orsaken också och inte något helt annat.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Skrivet av Coca:

Det blir bättre om du skriver lite om vad du vill komma fram till med din post så blir det mer diskussionsvärde är vad han menar.

Komma fram till ?

Det ser du om du tittar på det jag har skrivit.
Man behöver inte skriva så mycket för att förstå att 6700K är inte bra alls.

Jag vill inte sitta och spekulera just nu. För vi måste vänta några veckor och se flera tester på 6700K.
Sen det som jag har skrivit innan. Man ska inte sitta och titta sig blind på tester.
Det är hur det kommer bli i slutändan. Verkligheten.

2 minneskanaler Bredband 34,2GB/s VS 4 minneskanaler Bredband 68GB/s

Behöver inte skriva något. Eller Testa. Tänk.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av asard1212:

Komma fram till ?

Det ser du om du tittar på det jag har skrivit.
Man behöver inte skriva så mycket för att förstå att 6700K är inte bra alls.

Jag vill inte sitta och spekulera just nu. För vi måste vänta några veckor och se flera tester på 6700K.
Sen det som jag har skrivit innan. Man ska inte sitta och titta sig blind på tester.
Det är hur det kommer bli i slutändan. Verkligheten.

2 minneskanaler Bredband 34,2GB/s VS 4 minneskanaler Bredband 68GB/s

Behöver inte skriva något. Eller Testa. Tänk.....

Du jämför den nästbästa Sandy-E och den nästbästa Haswell-E med den bästa vanliga Skylake istället för den kommande nästbästa Skylake-E.
Den är inte menad att tävla mot E-versionerna, utan mot 2600k/2700k/3770k/4770k/4790k.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Ser fram emot ett test av Core i7-5775C och Core i5-5675C inklusive överklockning då dessa är upplåsta (men inte fullt lika överklockvänliga som renodlade K-modeller). Kan bli spännande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Så du vet att 10 % var fantasisiffror och ändå är du besviken på att det inte blev 10 %?

Fast ska du jämföra prestandan hos två processorer kan du inte säga att det är skillnad på arkitekturen. Det är ju bara trams. Broadwell finns i ett gäng bärbara processorer som saknar Iris Pro. Ditt uttalande om att Broadwell är snabbare än Skylake är rakt av fel. En specifik Broadwellprocessor visade sig prestera bättre än en specifik Skylake i vissa tester, inte alla. Den var bättre då storleken på cache var relevant vilket inte alltid stämmer. Sen till exempel testet på Cinebench där Skylake är snabbare.

Nej jag, blev som jag sa, "övertygad" att det skulle vara 10%. Läser du inte vad jag skriver??? Eller vill du bara jävlas? Jag drogs med i hypen, men hade mina tvivel på det. När man sen började se resultaten pekade åt andra hållet så stärktes dessa tvivel. När jag sen fick Sweclockers tester så stod det klart att det vara bara 100% hype.

Nu syftar jag endast på desktop versionerna, inget annat:
Så då min gode man, om nu Skylake är några få % bättre än Haswell-Refresh, hur mycket skilland är det då mellan broadwell och skylake? hmm? Typ så lite att det kan nästan handla om "inom felmarginaler", är vad jag läst på div tester, även om de är få pga broadwell ansågs skit (troligen pga sin lansering).
Så DDR4 och alla andra förbättringar kan göras genom att sätta L4 cache istället, som normalt kostar betydligt mer. Utom att just 5675C inte gör det...

Sen ber jag så hemskt mycket ursäkt att jag inte klart och tydligt sa att 5675C är bättre än 6600k, när jag råkat skriva broadwell bättre än skylake. För naturligtvis tolkade du det som hela arkitekturen, när hela artikeln handlar om just 2 CPUer och diskussionen efter var just om 5675C vs dessa. Lovar att jag ska skriva det så exakt så att inte ens en advokat kan misstolka det i framtiden...

Nöjd?

Permalänk
Medlem

Jag som hade tänkt uppgradera från min 4790K för att bygga en HTPC av den istället, känns inte som en prisvärd idé längre. Får bli någon billig i5 till den istället.

Permalänk
Medlem

Har man en 1:a/2:a gen Core eller äldre är det en klockren plattformsuppgradering.
Systemet blir rejält mkt snabbare som helhet.
Förstår faktiskt inte riktigt de som klagar och som blint klänger sig fast vid sin 2xxx:a.
Uppade själv för 2 år sen till Haswell från min 920:a och var ruskigt nöjd.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av asard1212:

Alltså vad är detta.

Tänker inte köpa Skylake.

Kolla minneshanteraren

http://www.nordichardware.se/Processorer-Recensioner/intel-co...

Vad är det du tycker ser konstigt ut?
Högre bandbredd på bekostnad av lite högre latency var helt väntat med tanke på DDR4 och jag ser inte vad du syftar på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ovanpå detta har SKL stöd för lite nya instruktioner, bl.a. för mer effektiv hantering av godtyckligt stora heltal. Åter igen något som normalanvändaren knappast har någon större nytta av.

Tja, det är väldigt användbart för de flesta crypto, inklusive EC*, men att stoppa in support för det i crypto-libbar brukar ta.. ett tag.

Om man läser på libgmp:s sidor t.ex. så har de planer på att snart (tm) stoppa in support för de instruktioner som finns i sandy bridge+.