polisen ger din AI bil böter, vem ska betala?

Permalänk
Medlem

Ser det likadant som med lagen gällande tillsyn av hund och katt. Det är ägaren som är juridiskt ansvarig. Och om bilen skapar för mycket problem så får den avlivas.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Intressant diskussion.

Parkering är väl rätt ointressant, det lär väl fungera som idag, ägaren åker på det.

Men resten, kommer fullt automatiskt tillåtas? Kan man ringa bilen och be den hämta mig på krogen?
Eller kommer det fortfarande krävas att "föraren" har huvudansvaret.

Ska man tro googles resultat så här långt bör ju fullt automatiskt uppmuntras, sist jag läste något om det berodde alla olyckor på andra förare. Även om bilarna då inte är 100% säkra så skulle det ju minska mängden olyckor.

Sen lär det ju vara en lång övergångstid, massor med 20-30 år gamla bilar rullar fortfarande på vägarna.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Är din epostapp en AI då den kan sortera skräpmail? Nä, har bilen en AI för att den kan hålla koll på några andra bilar och styra, skulle inte vilja säga det. Bilen kör ett mycket avancerat datorprogram för att navigera i trafik, men att kalla den för "Artificiell Intelligens" tycker jag är en överdrift. Den är verkligen inte intelligent, den kan köra bil. Den analyserar inte heller vad människor gör, den inser hur snabbt saker kan röra sig i förhållande till fysikens lagar. Hur snabbt kan en bil stanna etc.

Det finns bilar idag som kan hålla avstånd, hastighet läsa skyltar etc (tesla exempelvis). Den styr inte själ, men justerar hastigheten utefter alla möjliga parametrar. Krockar du är det ditt fel.

Skulle din bil köra för fort när du ansvarar för den är det ditt problem. Biter din hund någon är det ditt problem. Man skulle nog få se över hunden också, på samma vis som man skulle behöva se över varför bilen körde för fort.

Bilen hanterar troligtvis 99,9% av alla situationer bättre än en människa, men skulle den göra fel och en människa lyckas märka det är det ju upp till dig, som ägare att se till så felet rättas till.

Om vi går över till självstyrande bilar kan vi inte påverka om den kör för fort eller inte. Eller menar du att man ska ha en nödbromsknapp i bilen så fort bilen kör olagligt?

Den som sitter i bilen kan ju inte påverka den mer, än säga vart denne vill åka. Är i så fall tillverkaren av datorprogrammet/företaget bakom detta som får ta smällen i så fall.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Ser det likadant som med lagen gällande tillsyn av hund och katt. Det är ägaren som är juridiskt ansvarig. Och om bilen skapar för mycket problem så får den avlivas.

Problmet är att man kan inte påverka bilens beteende, ingen normal Svenssons kommer behöva programeringskurs, då är det helt meningslöst med självstyrande bilar.

Utan det är företaget som antingen gör programvaran eller bilen som är ansvarig.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Om vi går över till självstyrande bilar kan vi inte påverka om den kör för fort eller inte. Eller menar du att man ska ha en nödbromsknapp i bilen så fort bilen kör olagligt?

Att det är fullkomligt omöjligt att påverka bilen har jag svårt att se. Kommandon såsom för att reglera hastighet, destination och annat är ju mycket viktigt.
"Kör snabbare, jag har bråttom"
"Sakta ner lite, jag vill titta på naturen"
"Du kan inte parkera här"
"Du kör för fort"
"Detta är inte rätt väg"
etc.
Är ju ett måste, för att det ens skall kunna finnas. Har du en bil som kör helt själv, utan möjlighet att påverka, ligger felet ändå för dig.

Att ha en nödbroms är ju rentutav idiotiskt, för att inte nämna farligt. Men ett nödstopp, där bilen stannar kontrollerat, är mycket viktigt. Nödstopp finns redan i dagens bilar

Det är en pryl, likt alla andra. Skadar dina prylar något är det ditt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Att det är fullkomligt omöjligt att påverka bilen har jag svårt att se. Kommandon såsom för att reglera hastighet, destination och annat är ju mycket viktigt.
"Kör snabbare, jag har bråttom"
"Sakta ner lite, jag vill titta på naturen"
"Du kan inte parkera här"
"Du kör för fort"
"Detta är inte rätt väg"
etc.
Är ju ett måste, för att det ens skall kunna finnas. Har du en bil som kör helt själv, utan möjlighet att påverka, ligger felet ändå för dig.

Att ha en nödbroms är ju rentutav idiotiskt, för att inte nämna farligt. Men ett nödstopp, där bilen stannar kontrollerat, är mycket viktigt. Nödstopp finns redan i dagens bilar

Det är en pryl, likt alla andra. Skadar dina prylar något är det ditt fel.

Jo vist, men bilen ska aldrig åka fortare än vad som är tillåtet eller parkera olagligt. Dessutom ska bilen undvika köra ihjäl någon vad än personerna i bilen säger.

Var lite av ironi jag tog med nödstopp. Ska bilen bli oberoende av någon kontrollerar bilen, så kan ju ägaren inte bli ansvarig för olyckor. Om inte denna uppsåtligt skitigt i servis eller vandaliserat bilen.

Sen bygger man egen självstyrande bil i garaget, så är jag med på att man själv blir ansvarigt för olyckor. Men inte om man själv inte kan eller kunskap i hur man kontrollerar skicket på mjukvaran.

Då kan ju ingen skaffa självstyrande bil, blir ju helt meningslöst för bilen kan man ju inte styra som normal bil utan den kör ju själv.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Att det är fullkomligt omöjligt att påverka bilen har jag svårt att se. Kommandon såsom för att reglera hastighet, destination och annat är ju mycket viktigt.
"Kör snabbare, jag har bråttom"
"Sakta ner lite, jag vill titta på naturen"
"Du kan inte parkera här"
"Du kör för fort"
"Detta är inte rätt väg"
etc.
Är ju ett måste, för att det ens skall kunna finnas. Har du en bil som kör helt själv, utan möjlighet att påverka, ligger felet ändå för dig.

Att ha en nödbroms är ju rentutav idiotiskt, för att inte nämna farligt. Men ett nödstopp, där bilen stannar kontrollerat, är mycket viktigt. Nödstopp finns redan i dagens bilar

Det är en pryl, likt alla andra. Skadar dina prylar något är det ditt fel.

om det är något fel, tex att en loop returnerar 1 istället för 2 av någon anledning. hålls du ansvarig för något du aldrig har kunnat påverka?
ska du dömmas för mord/vållande till annans död/vårdslöshet i trafik om din bil du aldrig kan styra mejer ned en 90 åring?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Jo vist, men bilen ska aldrig åka fortare än vad som är tillåtet eller parkera olagligt. Dessutom ska bilen undvika köra ihjäl någon vad än personerna i bilen säger.

Var lite av ironi jag tog med nödstopp. Ska bilen bli oberoende av någon kontrollerar bilen, så kan ju ägaren inte bli ansvarig för olyckor. Om inte denna uppsåtligt skitigt i servis eller vandaliserat bilen.

Sen bygger man egen självstyrande bil i garaget, så är jag med på att man själv blir ansvarigt för olyckor. Men inte om man själv inte kan eller kunskap i hur man kontrollerar skicket på mjukvaran.

Då kan ju ingen skaffa självstyrande bil, blir ju helt meningslöst för bilen kan man ju inte styra som normal bil utan den kör ju själv.

Varför ska bilen inte kunna köra fortare än vad som är tillåtet, tänk om jag är skadad och behöver akut skjuts. Hur ska bilen veta vad som är en laglig parkering. Det kanske är en ny parkering, med en vanlig lapp som berättar det. Bilen kan ju inte åka runt och leta efter en handskriven lapp. Eller så vill jag spara lappen till en kompis.

Bilen måste givetvis genomgå någon slags kontroll. Typ precis som bilar gör idag...

Det är ju inte alls meningslöst. Visst, det kan potentiellt bli dåligt, om bilen gör fel. Poängen är att bilen är mycket bättre än dig på att köra, i alla situationer. Du skaffar ju bilen dels för bekvämligheten, dels för säkerheten att om man tar bort människan från ratten hammnar du i mindre olyckor. De bilar som finns idag är redan ofantligt mycket bättre på att köra bil än gemene man.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Christley:

om det är något fel, tex att en loop returnerar 1 istället för 2 av någon anledning. hålls du ansvarig för något du aldrig har kunnat påverka?
ska du dömmas för mord/vållande till annans död/vårdslöshet i trafik om din bil du aldrig kan styra mejer ned en 90 åring?

Tänk om loopen returnerar 1 istället för 2 för att det stod fel i ett mail, skall då chefen dömmas istället kanske. Eller är det sekreteraren, som borde varit bättre. Eller skolan som gav mig högre betyg fast jag inte förtjänade det?

Om jag tar beslutet att ta ut min bil i trafiken skall jag dömmas för brottet. Jag hade kunnat trycka på nödbromsen, jag hade kunnat gå eller ta bussen. Lathet från min sida gjorde så personen i fråga dog. Du hade alltså kunnat påverka det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Varför ska bilen inte kunna köra fortare än vad som är tillåtet, tänk om jag är skadad och behöver akut skjuts. Hur ska bilen veta vad som är en laglig parkering. Det kanske är en ny parkering, med en vanlig lapp som berättar det. Bilen kan ju inte åka runt och leta efter en handskriven lapp. Eller så vill jag spara lappen till en kompis.

Bilen måste givetvis genomgå någon slags kontroll. Typ precis som bilar gör idag...

Det är ju inte alls meningslöst. Visst, det kan potentiellt bli dåligt, om bilen gör fel. Poängen är att bilen är mycket bättre än dig på att köra, i alla situationer. Du skaffar ju bilen dels för bekvämligheten, dels för säkerheten att om man tar bort människan från ratten hammnar du i mindre olyckor. De bilar som finns idag är redan ofantligt mycket bättre på att köra bil än gemene man.

Säger så här, så du förstår hur jag tänker.

Du lämnar in din bil hos en mekaniker, han klantar sig och skär av bromsledningarna. Är det du som har ansvaret då bara för du inte kontrollerade att bromsrören är hela (när du inte kan något om bilar mer än köra dom)?

Eller om du hämnar ut en ny bil från bilhandlaren och helt plötsligt har du inte bromskraft, är det dit fel då också att du orsakade en trafikolycka?

Det med akut skjuts till sjukhus går lätt fixa, alarmcentralen aktiverar vist läge i bilen eller ja vad det finns för smart lösning på det hela. Annars finns det ju ambulans just för akutvård, finns troligen lösningar på det hela.

Poängen är att du inte ska ta ansvar när bilen gör fel, men påverkar du bilen på något vis eller på eget bevåg tvingar den parkera fel är det så klart den som sitter i bilen som får ta det.

Men inte om bilen självmant får för sig att det är motorväg mitt i centrum och gasar upp i 100 knyck och mejar ner flertalet personer.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Tänk om loopen returnerar 1 istället för 2 för att det stod fel i ett mail, skall då chefen dömmas istället kanske. Eller är det sekreteraren, som borde varit bättre. Eller skolan som gav mig högre betyg fast jag inte förtjänade det?

Om jag tar beslutet att ta ut min bil i trafiken skall jag dömmas för brottet. Jag hade kunnat trycka på nödbromsen, jag hade kunnat gå eller ta bussen. Lathet från min sida gjorde så personen i fråga dog. Du hade alltså kunnat påverka det.

om så vore fallet att det endast går att rädda mitt skinn av att använda nödbromsen skulle jag aldrig åka i en bil som är så.
du påverkar inget av det. om bilen kommer emot ett övergångsställe kanske jag tror att den håller på att motorbromsa, och sen när jag faktiskt märker att den inte gör det och trycker nödbromsen. då har jag gjort allt jag humant kunde ha gjort. döms jag fortfarande för vållande till annans död där? trots att jag inte kunde gjort mer utan att det är bilen som fått fnatt?

och om det står fel i ett mail så är det ändå någon bakom ratten som har gjort fel. vilket kan spåras tillbaka.
att skolan inte gav dig bättre betyg kan också spåras tillbaka till att du inte gjort tillräckligt bra i skolan.
att du inte kan se vad datorn tänker och påverka det ska inte göras att jag kan dömmas för det.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Säker på det? Vad jag har hört så ökar det fortfarande.

Det lär nog vända om inte annat eftersom det är svårt att sälja en bil med en massa obetalda avgifter...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det lär nog vända om inte annat eftersom det är svårt att sälja en bil med en massa obetalda avgifter...

Beror på om köparna börjar kolla upp detta eller inte. Bilförsäljning privat brukar gå rätt fort, så att hinna kolla upp skulder på bilen i alla lägen är nog tveksamt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Beror på om köparna börjar kolla upp detta eller inte. Bilförsäljning privat brukar gå rätt fort, så att hinna kolla upp skulder på bilen i alla lägen är nog tveksamt.

Folk lär sig nog det också ska du se.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Broken-arrow:

Säger så här, så du förstår hur jag tänker.

Du lämnar in din bil hos en mekaniker, han klantar sig och skär av bromsledningarna. Är det du som har ansvaret då bara för du inte kontrollerade att bromsrören är hela (när du inte kan något om bilar mer än köra dom)?

Eller om du hämnar ut en ny bil från bilhandlaren och helt plötsligt har du inte bromskraft, är det dit fel då också att du orsakade en trafikolycka?

Det med akut skjuts till sjukhus går lätt fixa, alarmcentralen aktiverar vist läge i bilen eller ja vad det finns för smart lösning på det hela. Annars finns det ju ambulans just för akutvård, finns troligen lösningar på det hela.

Poängen är att du inte ska ta ansvar när bilen gör fel, men påverkar du bilen på något vis eller på eget bevåg tvingar den parkera fel är det så klart den som sitter i bilen som får ta det.

Men inte om bilen självmant får för sig att det är motorväg mitt i centrum och gasar upp i 100 knyck och mejar ner flertalet personer.

Att testa bromsen på ett enkelt sätt ingår ju i säkerhetskontrollen så föraren har ansvar för det idag, men troligen så har vi annan lagstiftning när självkörande bilar godkänns ute på vägarna, det är ju därför man testar och diskuterar frågan idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Drones har (eller hade iaf för bara något år sedan) alltid en pilot som trycker på knappen. Dem kan styra sig själva, hitta och märka mål men man har valt att ha en människa emellan som tar det sista beslutet om ett märkt mål skall beskjutas. Sen att missilen i sig själv är en autonom robot (och har varit i närmare 30 år) är något man inte har brytt sig om så mycket. Det ses som typ "tekniskt fel" eller "pilotfel" och sen går man vidare. Man pratar inte så mycket om ansvar för civila förluster, men dem gånger man gör så hamnar det på militären som organisation. Tror aldrig jag hört ett fall där tex lookheed martin fått ta skit för felaktig beskjutning

Jo men detta har du i den självkörande bilen också.. Någon anger ju destinationen, och trycker på start. Dessa bilar har ju ingen "äkta" AI heller, utan de måste ju guidas till vart de ska köra.

Ägaren till fordonet har ju ansvaret att se till att bilen är i körbart-godkänt skick, med skatt, försäkring mm. Sen är föraren alltid ansvarig för fordonets framfart, och ev hastighetsböter mm ska förare (som är den ansvariga till att trycka "start" imho) se till att detta fordon framförs säkert. Vi har idag massa hjälpmedel, ABS, Automatlådor, Automatiska bromsar, skydd mot att somna osv. Men hur mycket "extra hjälpmedel" du än sätter i så är dessa fordon aldrig helt "automatiska" med en självtänkande, äkta AI. Så det finns alltid en förare.

Sen OM nu TS, syftade på att vi skulle ha dessa äkta AI, då är ju fråga, varför fan skulle den tycka det är kul att köra dig överallt? Om den "lever" så vill den nog göra vad den vill. Vi har dock inga lagar för detta, för denna situation finns inte än. Utan vi ligger mellan mänskligt fel i programmeraren av AIn, eller mänskligt fel av Operatören.

Skrivet av Broken-arrow:

Säger så här, så du förstår hur jag tänker.

Du lämnar in din bil hos en mekaniker, han klantar sig och skär av bromsledningarna. Är det du som har ansvaret då bara för du inte kontrollerade att bromsrören är hela (när du inte kan något om bilar mer än köra dom)?

Eller om du hämnar ut en ny bil från bilhandlaren och helt plötsligt har du inte bromskraft, är det dit fel då också att du orsakade en trafikolycka?

Du kan ju titta på de buss olyckorna som skedde i Norge, där bromsarna slutade fungera.
Firman (ägaren) fick ansvaret för att fordonen inte hade servats rätt, och föraren hade ju gjort allt han kunnat för att stanna. Bromsarna hade fungerat vid avfärd, så inget han kunde märka.

Om du märker det vid testet och då kan stanna, men väljer att köra vidare, då är det ju föraren som är "blåst".
Men om det sker pga verkstaden gjort detta fel och olycka sker när du testar det på parkeringen när du hämtar den så är det ju verkstaden. Om dock du som ägare inte sköter fordonet och därför slutar bromsarna att fungera är du som ägare ansvarig, då alla fordon som ska köras på allmän väg måste vara i körbart skick, och det ansvarar ägaren alltid för.
Om vi dock lägger en tvist på det hela och säger att verkstaden har orsakat ett fel som 2 månader senare fick fordonet att haverera så är det initialt ägaren, tills han kan bevisa att fordonets skada har orsakats av verkstaden, och om så är fallet är verkstaden ansvarig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Säker på det? Vad jag har hört så ökar det fortfarande.

Den 1 juli i fjol ändrades lagen för att komma åt bilmålvakternas fordon. De nya reglerna skulle göra det möjligt för Kronofogden och parkeringsbolag att ta hand om bilarna. Men lagen har inte fungerat som det var tänkt.

– Än så länge har vi inte tagit så många bilar i anspråk, säger Johan Krantz, verksamhetscontroller på Kronofogden.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/ny-lag-tandlos-mot-bilmalvak...

Jo så den finns men funkar inte så bra än men kommer säkert funka om dom trimmar ihop sina system lite med alla parkeringsvakter.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Den 1 juli i fjol ändrades lagen för att komma åt bilmålvakternas fordon. De nya reglerna skulle göra det möjligt för Kronofogden och parkeringsbolag att ta hand om bilarna. Men lagen har inte fungerat som det var tänkt.

– Än så länge har vi inte tagit så många bilar i anspråk, säger Johan Krantz, verksamhetscontroller på Kronofogden.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/ny-lag-tandlos-mot-bilmalvak...

Jo så den finns men funkar inte så bra än men kommer säkert funka om dom trimmar ihop sina system lite med alla parkeringsvakter.

Bara hoppas det kommer igång då

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Som många säger så kommer inte AI bilar att göra fel, skulle dom mot förmodan till exempel parkera fel, så kommer man inte göra en böter, utan polisen kommer förmodligen ringa företaget som producerat bilen och be dom flytta på den. eller att dom själva har en override "Leta_ny_parkering.apk"

Skulle det vara ett tekniskt fel som gör att den krockar så kommer du garanterat ha ett försäkringsbolag som tar största smällen och visar det sig vara fabriksfel så tar tillverkaren ansvar, men om det beror på att du inte har hanterat service när du ska, inte kollat däck osv så får du betala för problemen som uppstår.

Hursom så kommer böter att vara helt onödigt i framtiden.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Om jag tar beslutet att ta ut min bil i trafiken skall jag dömmas för brottet. Jag hade kunnat trycka på nödbromsen, jag hade kunnat gå eller ta bussen. Lathet från min sida gjorde så personen i fråga dog. Du hade alltså kunnat påverka det.

Anta att man som (väldigt många) kört 3000+mil per år i 20+år utan att ha en enda olycka och utan en enda böteslapp/parkeringsbot.
Varför ska man då köpa en betydligt dyrare självkörande bil?

En anledningn kan vara att man kanske kan jobba med en dator/etc heller sova under färden.
Men det kan man ju inte göra om man måste sitta och vara exakt lika uppmärksamm som om man körde en gammal 140 så det är ingen anledning att handla en sån bil för.
En annan kan vara att det är "säkrare" trots att man ej haft nån olycka/böter/etc på 20+år (och i det läget är nog detta argumentet väldigt lågt ner i listan).
En tredje och enligt mig betydligt viktigare än "säkrare" är att man skulle spara in på drivmedel (bensin/diesel/etanol/väte/el/etc) och bromsar/andra slitage delar då bilen troligen kommer köras mjukare kanske även se hål/etc och undvika dom, och då samtidigt miljön (där bilar spelar en väldigt liten roll i alla fall) men frågan är HUR mycket det skulle handla om (överväger det bilens inköpspris/underhåll? min gissning troligen inte).

Några fler anledningar kan jag ej komma på.
Och fel kan dom göra det kan handla om buggar men även hackande!

Utöver allt som har diskuterats i tråden redan så finns det två aspketer till en har ni nästan varit inne på redan den andra har ni inte tänkt på alls.
1, Om en självkörande bil väljer att skada sig själv och den/dom i den istället för att köra över/in i nåt (tex en hund som den tolkade som en liggand människa heller en människa som kanske redan var död) vems är då felet?
Samma sak men om den väljer det som är minst evil dvs kör över en person till vänster istället för tre till höger vems är felet kan den som blev överkörd stämma/få betalt för räkningar/etc?

2, Hackande! (och tyvärr denna fråga gäller ju redan idag för vanliga bilar med)
Som tex http://jalopnik.com/chryslers-uconnect-vulnerable-to-remote-h...

Citat:

The hack uses the Uconnect system as a gateway into the car, and then gains access to the Jeep’s infotainment system headunit. Once there, the firmware of the headunit is re-written, which allows access to the entire CAN bus of the car — essentially, the car’s nervous system — and that access is what allows for the really scary stuff, like control of the wipers, brakes, throttle and even some limited control (in reverse only, for now) of the steering.

OBS detta är vad dom kan göra med en internetuppkoppling och tex se/hacka bilar på andra sidan av usa.
Vems är felet, vem ska betala för skador/etc?

Två olika scenarion.
1, En hackare stänger av bromsarna och bilen dödar nån/några personer.
2, En hackare ändrar hastighetsgivaren lite så bilen tror att den håller rätt fart när den i själva verket kör 15km/h för fort.
Sen anta att om hackaren även lyckas sopa undan alla spår att bilen blivit hackad (vilket beroende på system/etc kan vara omöjligt men även extremt enkelt).
Vem är det som ska stå för dessa skador/böter/domar/etc?

Själv skulle jag inte sätta mig i en självkörande bil om jag inte skulle få sova/jobba/xxx(om det fanns insyns skydd så det ej kan leda till föragreleseväckande beteende/etc)/etc och att det inte finns den minsta chans att jag själv skulle åka på något som helst ansvar över vad fan bilen har för sig (inklusive parkering/etc).

Hittade inte denna först men lägger till den nu.
http://www.wired.com/2015/07/hackers-remotely-kill-jeep-highw...

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

skulle dom mot förmodan till exempel parkera fel, så kommer man inte göra en böter, utan polisen kommer förmodligen ringa företaget som producerat bilen och be dom flytta på den. eller att dom själva har en override "Leta_ny_parkering.apk"

Hursom så kommer böter att vara helt onödigt i framtiden.

Parkeringsböter är en väldigt luckrativ inkomstkälla för komuner och framförallt utsugar bolagen!
Samma sak med övriga böter som är en inkomstkalla för polis/etc.

Så jag tror inte ett skit på att dom skulle ringa använda nån app och be företaget flytta bilen möjligen att dom skulle ta ut en hög avgift för det som troligen skulle vara nästan lika hög som böterna.
Sen OM det fanns en app som sa till bilen att flytta på sig så är risken att andra får tag i den rätt stor och även att det skulel gå att hacka.
Tex få bilen att hitta ny parkerings plats var 5min under hela natten kanske kan gå att hacka den så den söker efter platser åt ett visst håll som till slut leder den till/nära skurkens chopshop.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vinylens:

Den 1 juli i fjol ändrades lagen för att komma åt bilmålvakternas fordon. De nya reglerna skulle göra det möjligt för Kronofogden och parkeringsbolag att ta hand om bilarna. Men lagen har inte fungerat som det var tänkt.

– Än så länge har vi inte tagit så många bilar i anspråk, säger Johan Krantz, verksamhetscontroller på Kronofogden.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/ny-lag-tandlos-mot-bilmalvak...

Jo så den finns men funkar inte så bra än men kommer säkert funka om dom trimmar ihop sina system lite med alla parkeringsvakter.

En nackdel med hur lagen är tänkt att fungera är att det finns många som inte bryr sig liksom. Köper man en bil för femtusen och parkerar hej vilt, kör för fort genom fartkameror, skiter i skatt och liknande i typ ett år eller hur lång tid det nu tar för kronofogden att fatta beslut och genomföra det så har man ju tjänat en del liksom. Tar de bilen så köper man en annan. För en del personer är det värt mer att exempelvis kunna parkera vart som helst utan att bry sig än vad det är att ha en hyfsat fin bil liksom och kostnaden för bilen blir då inte så stor i sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrefreak:

Ingen betalar böter för en AI gör inte fel, människor gör fel.
Det kommer inte behöva finnas lapplisor.
Bilen kommer inte göra fel, om en sensor är paj så att den skulle kunna köra för fort eller något så kommer bilen inte rulla 1 cm.

Det är ju människor som har programmerat programvaran i bilen. När var sist du hittade ett program/spel som inte hade buggar?
Det hade enligt mig varit konstigt att ägaren till bilen ska betala för att tillverkarens programvara plötsligt tog fel på gasa och bromsa för att den åkte förbi en lyktstolpe samtidigt som en gul bil stod parkerad och solen står i ett visst läge.

v.1.00457 changelog

  • Fixed very rare issue when the car would accelerate instead of slowing down.

Skrivet av cheben:

Ämnet finns inte idag, men inom en VÄLDIGT snar framtid kommer vi som samhälle få ta ställning till detta. Förarlösa bilar är bara en tidsfråga, om inte som privatbilar så kommer saker som buss och lastbilar att ersättas, frågan är bara när.

Jag hade gärna sett att bussarna ersattes då dom flesta busschaufförer kör som jävla idioter. Iallafall här i Jönköping.

Skrivet av cheben:

Drones har (eller hade iaf för bara något år sedan) alltid en pilot som trycker på knappen. Dem kan styra sig själva, hitta och märka mål men man har valt att ha en människa emellan som tar det sista beslutet om ett märkt mål skall beskjutas. Sen att missilen i sig själv är en autonom robot (och har varit i närmare 30 år) är något man inte har brytt sig om så mycket. Det ses som typ "tekniskt fel" eller "pilotfel" och sen går man vidare. Man pratar inte så mycket om ansvar för civila förluster, men dem gånger man gör så hamnar det på militären som organisation. Tror aldrig jag hört ett fall där tex lookheed martin fått ta skit för felaktig beskjutning

Låter kanske som lösningen för detta problemet också. Sätt in en nödbroms i bilen så kan man sedan skylla på ägaren för att han inte var tillräckligt uppmärksam.

Visa signatur

Laptop Workstation PC Specialist || Intel 10875H - 250mv & Liquid Metal || Nvidia RTX 2070 883mv @ 1935MHz & Liquid Metal ||64GB Ram || Samsung 970 EVO 2TB + 512GB OEM || 1TB & 512GB External SSD + 2.5TB NAS
Lyssna gärna på mitt band The Mulak Mind
Citera gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Alla kommer väl i håg strulet Toyota hade på en serie av sina bilar som kunde skena och föraren kunde inte bromsa, efter en tid kom några på vad som kunde utlösa felet en lätt kortslutning i en typ lampa fick elektroniken att balla ur sen när felet försvann funka allt som de skulle
enda teknikerna kunde se var att loggen i systemet hade rensats den var på start som bilen var ny levererad. Tur att de var Toyota som fick de felet för dom gick på en gång ut och varnade om felet sen när dom visste hur den kunde hända visade sig att de var en kuse där en bugg.
Sånt kommer nog att hända hela tiden inom programmeringen

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jo men detta har du i den självkörande bilen också.. Någon anger ju destinationen, och trycker på start. Dessa bilar har ju ingen "äkta" AI heller, utan de måste ju guidas till vart de ska köra.

Ägaren till fordonet har ju ansvaret att se till att bilen är i körbart-godkänt skick, med skatt, försäkring mm. Sen är föraren alltid ansvarig för fordonets framfart, och ev hastighetsböter mm ska förare (som är den ansvariga till att trycka "start" imho) se till att detta fordon framförs säkert. Vi har idag massa hjälpmedel, ABS, Automatlådor, Automatiska bromsar, skydd mot att somna osv. Men hur mycket "extra hjälpmedel" du än sätter i så är dessa fordon aldrig helt "automatiska" med en självtänkande, äkta AI. Så det finns alltid en förare.

Sen OM nu TS, syftade på att vi skulle ha dessa äkta AI, då är ju fråga, varför fan skulle den tycka det är kul att köra dig överallt? Om den "lever" så vill den nog göra vad den vill. Vi har dock inga lagar för detta, för denna situation finns inte än. Utan vi ligger mellan mänskligt fel i programmeraren av AIn, eller mänskligt fel av Operatören.

Du kan ju titta på de buss olyckorna som skedde i Norge, där bromsarna slutade fungera.
Firman (ägaren) fick ansvaret för att fordonen inte hade servats rätt, och föraren hade ju gjort allt han kunnat för att stanna. Bromsarna hade fungerat vid avfärd, så inget han kunde märka.

Om du märker det vid testet och då kan stanna, men väljer att köra vidare, då är det ju föraren som är "blåst".
Men om det sker pga verkstaden gjort detta fel och olycka sker när du testar det på parkeringen när du hämtar den så är det ju verkstaden. Om dock du som ägare inte sköter fordonet och därför slutar bromsarna att fungera är du som ägare ansvarig, då alla fordon som ska köras på allmän väg måste vara i körbart skick, och det ansvarar ägaren alltid för.
Om vi dock lägger en tvist på det hela och säger att verkstaden har orsakat ett fel som 2 månader senare fick fordonet att haverera så är det initialt ägaren, tills han kan bevisa att fordonets skada har orsakats av verkstaden, och om så är fallet är verkstaden ansvarig.

Jo överdrev lite, men många i tråden verkar inte förstå varför man inte ska ansvara för bilen kör rätt.

Han i detta inlägg #15556881 är precis det jag menar.

Inte så man är perfekt förare, men skulle aldrig köpa självkörande bil om man ändå ska få ta samma ansvar som man hade kört själv. Enligt mig så tänker jag mig en självstyrande bil som taxi, jag kan sova på vägen till jobbet/läsa bok eller göra något annat på vägen.

Annars kommer som sagt få skaffa självstyrande bilar, om man ändå ska ta samma ansvar som man hade kört själv. Är helt omöjligt att påverka vad bilan gör. Inte så det kommer sitta ratt och pedaler i bilen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Jo överdrev lite, men många i tråden verkar inte förstå varför man inte ska ansvara för bilen kör rätt.

Han i detta inlägg #15556881 är precis det jag menar.

Inte så man är perfekt förare, men skulle aldrig köpa självkörande bil om man ändå ska få ta samma ansvar som man hade kört själv. Enligt mig så tänker jag mig en självstyrande bil som taxi, jag kan sova på vägen till jobbet/läsa bok eller göra något annat på vägen.

Annars kommer som sagt få skaffa självstyrande bilar, om man ändå ska ta samma ansvar som man hade kört själv. Är helt omöjligt att påverka vad bilan gör. Inte så det kommer sitta ratt och pedaler i bilen.

Men det kan ju inte bli så. Du kan inte påverka hur bilen agerar och därför kan du inte vara ansvarig för hur den agerar eller om den agerar felaktigt. Sen beror det förstås på i vilken utsträckning du som förare kan påverka bilen men jag har väldigt svårt att tänka mig att man exempelvis skulle kunna säga åt den att köra fortare för att man har bråttom eller så. Däremot kanske man kan säga åt den var den ska parkera exempelvis och då är man ju ansvarig för eventuella felparkeringsavgifter. Eller om du eller bilen väljer att parkera någonstans där det exempelvis är gatsopning vid en viss tidpunkt och sen inte använder bilen innan dess så att den blir felparkerad efter ett tag.

Sen har det ju spekulerats en del i om man skulle bygga vissa vägar eller filer som är till för AI-bilar och att de bara kör själva på sådana vägar. Typ mellan de större städerna och intensiva vägar runt dem. Men vad jag förstår har man i princip släppt de tankarna nu när datorerna faktiskt är såpass bra att de kan hantera vanlig trafik och så. Det fanns exempelvis sådana testbanor redan på nittiotalet har jag för mig, men användningsområdet blev ju för begränsat för att det skulle vara värt kostnaden att bygga ut alla dessa vägar och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo överdrev lite, men många i tråden verkar inte förstå varför man inte ska ansvara för bilen kör rätt.

Han i detta inlägg #15556881 är precis det jag menar.

Inte så man är perfekt förare, men skulle aldrig köpa självkörande bil om man ändå ska få ta samma ansvar som man hade kört själv. Enligt mig så tänker jag mig en självstyrande bil som taxi, jag kan sova på vägen till jobbet/läsa bok eller göra något annat på vägen.

Annars kommer som sagt få skaffa självstyrande bilar, om man ändå ska ta samma ansvar som man hade kört själv. Är helt omöjligt att påverka vad bilan gör. Inte så det kommer sitta ratt och pedaler i bilen.

Han har en mycket bra poäng i sin post, förstår vad du syftar på nu.

Med tanke på hur många kylskåp och torktumlare som de redan NU hittar som medlemmar i Bot nät som är med i DDOS attacker, så skulle jag aldrig skaffa en bil som är självstyrande. Redan nu går de ju att hacka (som grizzly666 visar i sina länkar, och jag har läst liknande förr).

Skulle nästan vara dags att någon hackar en Google bil, och skickar den i 100km/h+ mot Googles eget högkvarter, så de kanske förstår att det de gör inte är säkert, och detta oavsett vem som har ansvaret. Hoppas bara de väljer att göra detta en dag när ingen är i verken bilen eller kontoret dock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av r80x:

Jag hade gärna sett att bussarna ersattes då dom flesta busschaufförer kör som jävla idioter. Iallafall här i Jönköping.

Busschaufförer över hela landet kör som idioter!
Detta gör dom för att dom har en tidtabell som är satt av idioter.
Dvs tidtabelen är möjlig att hålla om det är 20° molningt (så ingen sol bländar) absolut inga andra bilar/bussar/lastbilar/personer/djur på vägarna grönt ljus i alla korsningar samt inga passagerare som vill av/på och även helst en medvind hela tiden.
OM nåt annat än detta idealiska förfarande händer (vilket det gör 100% av tiden) så kommer dom att bli försenade och få skit av chefen blir dom sena för många gånger så är det sparken därav kör dom som idioter (dvs för att ej få sparken).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jag tror det är väldigt långt bort innan man har helt självkörande bilar.
Det kommer en väldigt lång tid framöver fortfarande finnas ratt, broms och allt annat så förare KAN kontrollera och styra fordonet. Därav så har man fortfarande 100% ansvar och kan inte "ligga och sova" som tidigare skrivits. Då ska de i stort sett gå på räls..

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Busschaufförer över hela landet kör som idioter!
Detta gör dom för att dom har en tidtabell som är satt av idioter.
Dvs tidtabelen är möjlig att hålla om det är 20° molningt (så ingen sol bländar) absolut inga andra bilar/bussar/lastbilar/personer/djur på vägarna grönt ljus i alla korsningar samt inga passagerare som vill av/på och även helst en medvind hela tiden.
OM nåt annat än detta idealiska förfarande händer (vilket det gör 100% av tiden) så kommer dom att bli försenade och få skit av chefen blir dom sena för många gånger så är det sparken därav kör dom som idioter (dvs för att ej få sparken).

Glöm inte att bussarna ska orka köra i 40km/h också... vissa av gasbussarna som kör i Malmö är i så illa skick att de saktar ner med full gas från 30km/h i en uppförsbacke!

Annars har jag en granne som nog håller med dig till punkt o pricka, då hon alltid blir stressad för att hinna med omöjliga tidtabeller.

Roliga var när de byggde om visa vägar och så för att gynna bussarna, så de sparade 1-2 min. Sen sänkte de från 50km/h till 40km/h... vilket gjorde att de förlorade 1-2 min på samma sträcka, så nu är de tillbaka till vart de började.