Samsung "Smart-tv" spelar upp reklam/trailers?

Permalänk

Samsung "Smart-tv" spelar upp reklam/trailers?

Ja notera frågetecknet i rubriken eftersom jag riskerar att göra bort mig nu men något konstigt händer med min tv.
Igår när jag var i färd med att koppla in datorn till en av HDMI-ingångarna så började helt plötsligt en trailer för nån John Cusack rulle spelas upp på tv:n.

Först trodde jag att det var en helt vanlig trailer på någon av Viasats filmkanaler då det var den som stod igång på HDMI1 men när jag greppade fjärrkontrollen för att ändra källa så hände inget, utan trailern fortsatte spela.
Efter ett tag hoppade den över på källan som heter TV, med andra ord där man sticker i en helt vanlig antennkontakt men här är inget inkopplat överhuvudtaget. Slog över på HDMI1 (Viasat) och där pågick en film på en av de reklamfria kanalerna så där kom inte trailern ifrån.

Idag hände samma sak, samma trailer, samma beteende men det verkar inte som att jag kan framkalla fenomenet på begäran.
På min Viasatbox gick en animerad film på den kanalen som stod på och utöver denna och PC har jag även en Xbox One inkopplad men denna stod avstängd.
Där är alltså ingen enhet igång som visar nämnda trailer utan det verkar vara tv:n själv som spelar upp den men detta låter ju helt vansinnigt så jag vet inte vad jag ska tro :D.

Permalänk
Inaktiv

Kanske kan vara något likt detta de kör igen:
http://www.cnet.com/news/samsung-smart-tvs-forcing-ads-into-v...

Med denna googlesökning får du en uppsjö av intressant info:
https://www.google.se/search?q=samsung+smart+tv+built+in+ads&...

Permalänk
Medlem

Var inte alltför länge sedan det uppdagades av redaktionen http://www.sweclockers.com/nyhet/20045-samsungs-smarta-tv-app...
Riktigt jävla uselt faktiskt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av MclarenII:

Ja notera frågetecknet i rubriken eftersom jag riskerar att göra bort mig nu men något konstigt händer med min tv.
Igår när jag var i färd med att koppla in datorn till en av HDMI-ingångarna så började helt plötsligt en trailer för nån John Cusack rulle spelas upp på tv:n.

Först trodde jag att det var en helt vanlig trailer på någon av Viasats filmkanaler då det var den som stod igång på HDMI1 men när jag greppade fjärrkontrollen för att ändra källa så hände inget, utan trailern fortsatte spela.
Efter ett tag hoppade den över på källan som heter TV, med andra ord där man sticker i en helt vanlig antennkontakt men här är inget inkopplat överhuvudtaget. Slog över på HDMI1 (Viasat) och där pågick en film på en av de reklamfria kanalerna så där kom inte trailern ifrån.

Idag hände samma sak, samma trailer, samma beteende men det verkar inte som att jag kan framkalla fenomenet på begäran.
På min Viasatbox gick en animerad film på den kanalen som stod på och utöver denna och PC har jag även en Xbox One inkopplad men denna stod avstängd.
Där är alltså ingen enhet igång som visar nämnda trailer utan det verkar vara tv:n själv som spelar upp den men detta låter ju helt vansinnigt så jag vet inte vad jag ska tro :D.

http://www.cnet.com/videos/block-ads-from-appearing-in-apps-o...

Visa signatur

Dator: Bitfenix Prodigy / i5 3570k / H100 / ASRock Z77 / GTX 780 / Samsung 830 128Gb / 8Gb CL8 / 630W
Skärm: Samsung SyncMaster SA950 27" 120hz FullHD 3D LED
Ljud: harman/kardon - HK675 / Cerwin-Vega V-12F
Tv: Samsung 40" LED - UE40D7005LUXXE

Permalänk

Jo, jag googlade faktiskt och hittade även jag dessa sidor som tar upp något liknande men detta verkar inte vara riktigt samma sak.

Där pratar de om någon Pepsi pop-up som täcker en del av bilden men fenomenet jag fick var ju helskärm med ljud och allt och inget som skvallrade om att det var någon reklam från själva tv:n.

Det är klart om det nu är Samsung som styr så kan de klart visa den hur de vill :).

Börjar ju smått tro att man håller på att bli galen men jag förstår inte varför mitt huvud skulle vilja spela upp en John Cusack trailer om förståndet håller på att svika :).

Edit: Denna filmen var det nog då även Elisabeth Banks syntes i trailern http://www.imdb.com/title/tt0903657/?ref_=nm_flmg_act_7

Permalänk

Måste du ha skärmen Internet ansluten för att få reklamen eller ligger det i SmartTV programvaran ?

Citat: "navigera till Smart Hub > Terms & Policy > Yahoo Privacy Policy och kryptiskt nog tacka nej till Yahoos integritetsavtal"

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Måste du ha skärmen Internet ansluten för att få reklamen eller ligger det i SmartTV programvaran ?

Har haft den urkopplad ett tag fram till igår då jag hade lite omdragningar av nätverket att utföra men så igår kopplade jag faktiskt in den på mitt nätverk och det var efter detta det började. Skrämmande ärligt talat.

Edit: Hittar ingen Yahoo Privacy Policy på min tv. Kollar man på bilderna där de visar hur man stänger av detta så visas gränssnittet från en äldre version av smarthub. De policies jag hittar verkar mestadels röra röststyrning etc.

Permalänk

Jo, de har försökt gömma undan sidan där du ska kunna tacka NEJ till deras fina erbjudande om reklam och röststyrning/överföring till 3-part reklam...

Har du någon förvald App som startas med SmartTv och att denna då kan avinstalleras ?

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Alltså, jag har EXAKT samma problem och jag blir så sjukt förbryllad av detta. Upplever att dessa random trailers börjar spela när man startar upp TV:n och sen går det några sekunder och sen fryser hela bilden.

Känns som ett spöke i tv-apparaten...

Permalänk

Ringde precis till Samsung teknisk support och de var medvetna om "problemet".
Jag ifrågasatte givetvis att de kallade det för ett problem som om tv:n bestämt sig för att göra detta på eget bevåg, det måste ju på något vis vara riktat menade jag, men killen visste inte mycket mer än att de jobbar på det.

Den tillfälliga lösningen är helt enkelt att dra ut nätverkskabeln igen, vilket för mig inte är några problem då jag ändå använder Chromecast, så att de så kallade smartfunktionerna kan jag vara utan.

Jag kan se framför mig OS-final, avgörande straff och tv:n får för sig av att jag förmodligen är i stort behov av tandkräm eller dambindor och visar genast en informationsvideo om vilken sort jag bör välja. Då får vi se hur långt en 46-tummare kan flyga från tredje våningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MclarenII:

Ringde precis till Samsung teknisk support och de var medvetna om "problemet".
Jag ifrågasatte givetvis att de kallade det för ett problem som om tv:n bestämt sig för att göra detta på eget bevåg, det måste ju på något vis vara riktat menade jag, men killen visste inte mycket mer än att de jobbar på det.

Den tillfälliga lösningen är helt enkelt att dra ut nätverkskabeln igen, vilket för mig inte är några problem då jag ändå använder Chromecast, så att de så kallade smartfunktionerna kan jag vara utan.

Jag kan se framför mig OS-final, avgörande straff och tv:n får för sig av att jag förmodligen är i stort behov av tandkräm eller dambindor och visar genast en informationsvideo om vilken sort jag bör välja. Då får vi se hur långt en 46-tummare kan flyga från tredje våningen.

hahahahha Kan du tala om det sen, hur långt den flög

Samsung enligt mig har satt sig själva i skiten att göra just detta och vad jag vet spelar priset på TV:n ingen roll utan finns på alla nya apparater. Enligt Samsung ska man inte acceptera avtalet för att se på deras apputbud, för då ingår reklam tydligen (om jag inte missuppfattat artikeln om just Samsungs uttalande).

Känns ju inte minsta premium att köpa en TV för 10/20Kkkr och få massa reklam på den.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

hahaha vad är det för skit.

Permalänk
Medlem

"Forumdelen sponsras av SAMSUNG"

Asgarv

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Hände idag på morgonen igen.
Det är riktigt olustigt att det sker. Dessutom tycker jag att röststyrningen slås på alldeles för ofta, trots att jag stänger av den konstant.