Mobiltelefon ansluten till WiFi äter upp allt nät.

Permalänk

Mobiltelefon ansluten till WiFi äter upp allt nät.

Tjenare.

Har i några dagar haft problem med att min sambos mobiltelefon inte kan vara ansluten till wifi.
Så fort hennes telefon ansluter så far pingen upp till +4000 ping, och mina 24mbt/ner 2mbt/upp går ner till 10 ner och 04-0.8 ner.
Min telefon är inga problem och inga andra wifi prylar verkar det som, det är bara hennes telefon som gör detta?
Vi har tidigare haft 3-5 wifi enheter anslutna utan minsta bekymmer.

Har gjort en factory reset på ADSL modemet utan resultat.

Vad kan vara tokigt?

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter som om ni kör trådlöst till alla enheter och sambons mobiltelefon ansluter med gammal standard (802.11b) som tvingar ner hastigheten för alla enheter.

Som alltid vid felsökningar, ange exakt vilka prylar det gäller.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Svårt att säga, har sambo en iPhone så har de tidigare skapat mycket problem, särskilt med IOS 8. Förutom det så kan olika typer av molntjänster i telefonen påverka, som periodiskt ansluter och synkar t.ex bilder som finns på telefonen.

Det låter iaf som problemet är specifikt för den telefonen så ni får kolla upp vad som orsakar det.

Permalänk

Halloj.

*Vi båda har Sony Xperia z3 compact
*Bredbandsbolaget ADSL 24mbts med Zyxel p2601hn-F1 router.

Min Stationära dator är ansluten till routern med kabel.
Det är bara våra "2" telefoner som är anslutna till Wifi.

Det har som sagt funkat i ca: 1år tidigare, detta dök upp för några dagar sedan.
Och jag har provat lite allt möjligt, det ända som återstår egentligen är att återställa hennes telefon till fabriksinställningar

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lazerbeam:

Halloj.

*Vi båda har Sony Xperia z3 compact
*Bredbandsbolaget ADSL 24mbts med Zyxel p2601hn-F1 router.

Min Stationära dator är ansluten till routern med kabel.
Det är bara våra "2" telefoner som är anslutna till Wifi.

Det har som sagt funkat i ca: 1år tidigare, detta dök upp för några dagar sedan.
Och jag har provat lite allt möjligt, det ända som återstår egentligen är att återställa hennes telefon till fabriksinställningar

Dåligt kodade appar som drar cpu, batteri och bandbredd är ganska vanligt. Testa att avinstallera appar - eller gör en återställning.

Permalänk
Medlem

Kanske fått in virus i telefonen?

Permalänk

Gjorde en återställning på telefonen, och de verkar funka nu.

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lazerbeam:

Gjorde en återställning på telefonen, och de verkar funka nu.

Var observant på om det börjar strula igen och vad du gjorde precis innan det började strula.

Jag har varit med om liknande problem, en telefon som både drog en massa tcp-sessioner samt tömde batteriet i rekordfart. Det visade sig vara en app för fotbollsresultat som i och med en uppdatering fick tokspel.