Asus radeon r9 290x värt?

Permalänk
Medlem

Beställde precis ett från cdon för 2499:- . Hoppas det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SCORPIUS:

Tack så mycket

Okej. Gjorde en firestrike runda nu.

Utan OC:
Score: 9155
Graphics score: 11007
Physics score: 9141
Combined score: 4052

1100/6400 OC:
Score: 10167
Graphics score: 12455
Physics score: 9041
Combined score: 4642

Rätt stor skillnad. 1012 poäng mer med en lätt OC. Står sig rätt bra om man tittar här:

Dold text
Skrivet av MrMadMax:

Någon vänlig Sweclockare som kan mäta sitt kort om det stämmer att det är 28.7 cm långt, varje m.m är viktig om man har ett m-itx chassi

Tack på förhand

Kanske kan kolla i helgen. Kom nyss hem och har ingen större lust med att öppna chassit just nu. Kaffedags!

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk

@chipw00t: Tack för informativa replies, all heder.

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy Larsson:

Vet någon vilken tillverkare det är på GDDR5-minnena som sitter på (alltså vad de ska klara av)?

Hynix är i princip dem ända som klarar överklockning. Jag får 1700MHz (6800MHz) helt stabilt på mina. Kombinera det med en massiv 512bit's minnesbuss och resultatet är sjuka 435GB/s. Jag kan gå upp till 1750MHz (7000MHz) men är inte 100% stabilt då så stannar vid 1700MHz (6800MHz). Detta utan att röra någon volt.

EDIT: Vad jag har läst så verkar som andra minnen än hynix ibland tom. har svårt att hålla stock klock.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Jag tror tvärtom att du kommer bli besviken.. köpte ett 290x DCII (nya batchen med klistermärke och allt) för 2300kr.

Brummar riktigt under skrivbordet.
Överklockar endast 100Mhz och då snittar runt 90c core och 105c memory.

Raptr känns fortfarande som en beta..

trots ett enormt klipp så lämnade jag tillbaka kortet igen då jag inte stod ut med ljudet och att det bokstavligen luktade bränt varje gång jag lirar bf4 eller mera krävande spel. Byte till Asus 970 igen med samma kylare och ny är det knäpptyst och klockar som en gud.

EDIT: ska du vattenkyla det och BIOS modda så är det en helt annan historia dok

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

Jag tror tvärtom att du kommer bli besviken.. köpte ett 290x DCII (nya batchen med klistermärke och allt) för 2300kr.

Brummar riktigt under skrivbordet.
Överklockar endast 100Mhz och då snittar runt 90c core och 105c memory.

Raptr känns fortfarande som en beta..

trots ett enormt klipp så lämnade jag tillbaka kortet igen då jag inte stod ut med ljudet och att det bokstavligen luktade bränt varje gång jag lirar bf4 eller mera krävande spel. Byte till Asus 970 igen med samma kylare och ny är det knäpptyst och klockar som en gud.

EDIT: ska du vattenkyla det och BIOS modda så är det en helt annan historia dok

Själv väljer jag hellre värme än dassig minneshantering. Vet inte riktigt vad du jämför med när du säger att DCII brummar. Mitt är riktigt tyst i alla fall. Gick iofs från ett Sapphire 7950 Dual-X till 290 DCII.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Själv väljer jag hellre värme än dassig minneshantering. Vet inte riktigt vad du jämför med när du säger att DCII brummar. Mitt är riktigt tyst i alla fall. Gick iofs från ett Sapphire 7950 Dual-X till 290 DCII.

Det är inte kylarens fel utan kortet som pissar ut värme..
Har ett Fratal Design r4 med alla hårdiskburar utrivna så luftflöde finns det i massor och trots det tvingas fläkten gå så pass högt att det störde mig och ändå passerar Vram 100c vilket i sin tur värmer upp ditt moderkort till liknande temperatur.

Fast ska man vara kritisk så bjuder ju mitt 970 kort på Coilwine vilket nästan är lika störande så pest eller kolera.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Det är inte kylarens fel utan kortet som pissar ut värme..
Har ett Fratal Design r4 med alla hårdiskburar utrivna så luftflöde finns det i massor och trots det tvingas fläkten gå så pass högt att det störde mig och ändå passerar Vram 100c vilket i sin tur värmer upp ditt moderkort till liknande temperatur.

Ehm, jo det är kylarens fel. 290/290x drar ungefär lika mycket som ett 780 ti eller titan x så att det genererar överdrivet mycket värme i jämförelse med andra kretsar stämmer inte. Hawaii har många kompetenta kylare så som tri-x och vapor-x. Om du har läst i tråden så förstår du varför fläkten var tvungen att gå upp oavsett övrigt luftflöde. DCUII kylaren är verkligen inte ett bra exempel på en bra Hawaii kylare. Det är utan tvekan kylarens fel i ditt fall.

Notera att du inte kan jämföra olika akustik tester från olika sidor då allt för många parametrar skiljer sig.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

Det är inte kylarens fel utan kortet som pissar ut värme..
Har ett Fratal Design r4 med alla hårdiskburar utrivna så luftflöde finns det i massor och trots det tvingas fläkten gå så pass högt att det störde mig och ändå passerar Vram 100c vilket i sin tur värmer upp ditt moderkort till liknande temperatur.

Fast ska man vara kritisk så bjuder ju mitt 970 kort på Coilwine vilket nästan är lika störande så pest eller kolera.

Ok. Har inga sådana problem själv. Mitt kort ligger snällt runt 75-80C och VRM1 ligger på ungefär samma vid stock.

På ljudfronten är vi kanske olika känsliga. Mitt phanteks chassi är rätt så öppet och jag uppfattar kortet som tyst. Mitt 7950 Dual-X lät betydligt mycket mer.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Ehm, jo det är kylarens fel. 290/290x drar ungefär lika mycket som ett 780 ti eller titan x så att det genererar överdrivet mycket värme i jämförelse med andra kretsar stämmer inte. Hawaii har många kompetenta kylare så som tri-x och vapor-x. Om du har läst i tråden så förstår du varför fläkten var tvungen att gå upp oavsett övrigt luftflöde. DCUII kylaren är verkligen inte ett bra exempel på en bra Hawaii kylare. Det är utan tvekan kylarens fel i ditt fall.

http://media.bestofmicro.com/6/K/462908/original/Noise.png

Notera att du inte kan jämföra olika akustik tester från olika sidor då allt för många parametrar skiljer sig.

Fast nej, det är ju samma kylare på mitt 970 som är klockat satan.. 1509 core runt 70c och det hörs inte över min cpu fläkt.
Det är arkitekturen i R9 korten som bjuder på så mycket värme att fläktkurvorna tvingas upp och tysta kylare är inte så tysta längre.

Vad jag har förstått så är Asus DCII en "toppkylare" när det kommer till ljudnivå VS kylning sen finns det självklart kylare som kyler bättre och låter mera.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Fast nej, det är ju samma kylare på mitt 970 som är klockat satan.. 1509 core runt 70c och det hörs inte över min cpu fläkt.
Det är arkitekturen i R9 korten som bjuder på så mycket värme att fläktkurvorna tvingas upp och tysta kylare är inte så tysta längre.

Vad jag har förstått så är Asus DCII en "toppkylare" när det kommer till ljudnivå VS kylning sen finns det självklart kylare som kyler bättre och låter mera.

#15425899

Problemet är just att de kör samma kylare på ett annat kort utan att ändra någonting på kylaren. Det är definitivt kylaren. Hawaii genererar ungefär lika mycket värme som ett 780ti/titan x så det är definitivt inte att den genererar för mycket värme som är problemet.

Asus DCUII är en bra kylare, men den är inte gjord för Hawaii och det är där problemet kommer in. Dem har bokstavligen bara tagit kylaren från 700 serien och lagt på den på hawaii utan att göra några modifieringar. Problemen är flertal, varav ett är att den inte ens har ordentlig kontakt med processorn.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Okej, då kommer jag med en till fråga då mitt kort redan är beställt, är det värt att ha kvar det eller ska man skicka tillbaka det? Låter som folk har många erfarenheter med kortet. En del säger att det kyler bra medan andra säger att det är skit. Ska jag vänta på att de nya korten kommer ut eller är det värt att ha detta pga priset/performance?

Visa signatur

Processor: Intel core i5 4690k @4GHz RAM: 8gb ddr3 1600mhz Grafikkort: EVGA GTX 970 SC

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite om det är ok.
Kikar själv på ett 290X när priserna sjunker ännu mer, vilket de bör göra när 3xx-serien släpps.
Då jag kommer vattenkyla mitt inom ett par månader efter inköp så saknar stock-kylaren i princip betydelse.
Asus DC2 och DC2OC brukar ligga bra till prismässigt bland 290X korten som det finns vattenblock till.
Det är alltså mest stock-kylaren som folk upplever som ett problem med dessa kort?
Hur är det med coilwhine osv?
Hur de klockar saknar nästan betydelse då jag spelar i 1080p 60hz och kommer göra det ett bra tag till.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk

Det fungerar bra, vet inte varför folk klagar. Visst kylaren är inte det bästa men den fungerar och för det priset får du ett fantastiskt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

Det fungerar bra, vet inte varför folk klagar. Visst kylaren är inte det bästa men den fungerar och för det priset får du ett fantastiskt kort.

Är kortet mycket högljutt?

Visa signatur

Processor: Intel core i5 4690k @4GHz RAM: 8gb ddr3 1600mhz Grafikkort: EVGA GTX 970 SC

Permalänk

@Znappiee:

Nej, för att vara säker så sätter du manuell fläktkurva så den är nära 50% men under 50%. Över 50% börjar det låta vid 60% är det jobbigt. Har aldrig behöft ha mina över 50%

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

@Znappiee:

Nej, för att vara säker så sätter du manuell fläktkurva så den är nära 50% men under 50%. Över 50% börjar det låta vid 60% är det jobbigt. Har aldrig behöft ha mina över 50%

Okej, tack Så du tycker det är värt att ha kvar det och inte skicka tillbaka det?

Visa signatur

Processor: Intel core i5 4690k @4GHz RAM: 8gb ddr3 1600mhz Grafikkort: EVGA GTX 970 SC

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

Det fungerar bra, vet inte varför folk klagar. Visst kylaren är inte det bästa men den fungerar och för det priset får du ett fantastiskt kort.

De flesta av klagomålen verkar gälla kylaren, detta saknar som sagt betydelse om man ändå tänker köra med vatten.
Hur är Asus vad gäller RMA? Vissa tillverkare är ok med att man byter kylare, andra inte. Om kortet skulle ha fabrikationsfel på något sätt som visar sig efter några månader eller så, då är mitt kort garanterat vattenkylt, hur skulle t ex Asus ställa sig till att man reklamerar kortet?

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk

@Jonas_75:

Asus tar bort garantin vid byta av kylaren. Tror bara det är EVGA som tillåter det. Jag har vattenkylt mitt nu men hade det luftkylt i månader utan några som helst bekymmer. Mycket bra kort för pengarna och hade definitivt behållet det. Maxar allt (visst klockat tusan nu) Ser har det kanske med återförsäljaren med att göra men nej Asus låter dig inte pilla med kortet alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

@Jonas_75:

Asus tar bort garantin vid byta av kylaren. Tror bara det är EVGA som tillåter det. Jag har vattenkylt mitt nu men hade det luftkylt i månader utan några som helst bekymmer. Mycket bra kort för pengarna och hade definitivt behållet det. Maxar allt (visst klockat tusan nu) Ser har det kanske med återförsäljaren med att göra men nej Asus låter dig inte pilla med kortet alls.

Ok..iofs så lär man väl märka fabriksfel under den/de månader det tar innan jag skaffat en till RAD och vattenblock/backplate.
Gillar verkligen EVGA, men de är som sapphire, de gör bara Nvidia (Sapphire bara AMD).

Har ett GTX 750Ti FTW nu, men vill ha lite mer GPU kraft för att köra högre settings i spel samt framtids-förbereda lite(framtidssäkra är ett rent löjligt begrepp).

Sen vill jag även ha så mkt som möjligt i burken på vatten, har redan loopen, det är tystare, det är kul osv osv

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem

Har nu bestämt mig för att skicka tillbaka kortet och vänta till nvidia kommer ut med sina nya kort, någon som vet ifall de kommer ut detta år eller ifall jag får vänta till nästa år?

Visa signatur

Processor: Intel core i5 4690k @4GHz RAM: 8gb ddr3 1600mhz Grafikkort: EVGA GTX 970 SC

Permalänk
Skrivet av Znappiee:

Har nu bestämt mig för att skicka tillbaka kortet och vänta till nvidia kommer ut med sina nya kort, någon som vet ifall de kommer ut detta år eller ifall jag får vänta till nästa år?

Dåligt val Hade i sådana fall hellre väntat med AMDs nästa kort med HBM. Men förbered dig det kommer kosta minst 3x mycket både Nvidias och AMDs nya

AMDs kommer snart kanske 2 månader Nvidias kommer i år men inget preliminärt datum.

Permalänk
Medlem

Lyssna inte för mycket på folk som är negativa i sådana här situationer, dem flesta sätter +50% power limit och försöker slå på högsta klocken och tror att kylaren ska klara av det med en normal fläktkurva. Och sedan jämför dem det med andra kort i stock-förhållanden...

Permalänk
Hjälpsam

Som sagt kylaren kunde varit bättre men för det priset är kortet ett kap.
Om du inte överklockar är det absolut ingen fara och för det priset finns det inget som kommer i närheten.
En fördel som kortet har är att det är något mindre än Saphires vilket ibland kan vara en fördel.
Jösses det är svårt att hitta R9 290 utan X för 2500kr!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Kört runt lite nu med mitt Asus R9 290X DC2 från cdon, nästan lika tyst och svalt som mitt GTX680 som har en kylare specifikt designad för sig. Förstår inte riktigt vad vissa folk är på om här.

I belastning i spel i silent mode hamnar den på 67~ C, peakar upp lite på 70 innan fläktkurvan blir mer aggressiv men inte noterbart högljudd inte. Med fläktarna manuellt inställt på 60% Fan Speed så hör jag kortet utan tvekan, dock ett väldigt dovt ljud och inte alls brummande. Med über mode är kortet nästintill lika tyst men svalare.

Helt normalt kort, helt normala temperaturer och ljudnivåer.
Sitter dock med ett ljuddämpat Lian Li V2120X chassi.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NodCommander:

Kan du definera problemet eller länka till något?

Här har du en bild på problemet #15404293
Visst det är inte optimalt, men det är bättre än stock och det är ett sjukt bra pris på kortet just nu.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Oooh nu så hittar jag ett problem! Slog på uber läget och fläkthastigheten rör sig inte från 20% om den inte känner igen spelet/har en profil för det! Det är därför folk rapporterar att den blir varm, men med tanke på att fläktarna knappt spinner alls, vart kommer allt "extremt oljud" vid 90C från? Gjorde en manuell fläktkurva och nu är den lika tyst och sval som i silent mode.

Permalänk
Medlem

Hur kan folk tala negativt om detta kort?
Ett R9 290x för 2490;-, oslagbart pris kontra prestanda!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozTin:

Hur kan folk tala negativt om detta kort?
Ett R9 290x för 2490;-, oslagbart pris kontra prestanda!

För en del verkar priset spela en mindre roll vilket får andra saker att påverka omdömet mer än bang for the buck. För mig är det den enda måttstocken just nu och jag är också grymt sugen på att slå till innan de tar slut.

Permalänk
Medlem

@chloe:
Problemen dem drar upp existerar inte på mitt exemplar dock, underligt? Eller äger dem ens ett nytt Asus R9 290X DC2?