Grönaktigt blinkande bild? (GTX 580 SLI)

Permalänk

Grönaktigt blinkande bild? (GTX 580 SLI)

Jag har nyligen börjat få problem med (vad jag tror är) mina grafikkort. Det händer inte när jag är på desktop, men när jag kör igång vissa spel, t.ex. SC2, så får bilden ett grönt genomskinligt 'lager' som blinkar ovanpå framförallt områden med många liknande färger (skuggor och dimma t.ex). Håller grafikkorten på att ge upp, eller finns det någon inställning jag kan pilla på för att fixa det? Eller kan det vara något annat?

Mina spec finns i sign.

Tack för hjälp!

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielmw2:

Jag har nyligen börjat få problem med (vad jag tror är) mina grafikkort. Det händer inte när jag är på desktop, men när jag kör igång vissa spel, t.ex. SC2, så får bilden ett grönt genomskinligt 'lager' som blinkar ovanpå framförallt områden med många liknande färger (skuggor och dimma t.ex). Håller grafikkorten på att ge upp, eller finns det någon inställning jag kan pilla på för att fixa det? Eller kan det vara något annat?

Mina spec finns i sign.

Tack för hjälp!

Om du inte har senaste drivrutiner till grafikkort - installera den.
Har du senaste? - testa installera om den.
Händer det i många spel?

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Skrivet av imjohannes5670:

Om du inte har senaste drivrutiner till grafikkort - installera den.
Har du senaste? - testa installera om den.
Händer det i många spel?

Händer i nästan alla spel, men dock inte alltid, är ungefär varannan gång som det händer. Jag har provat att stänga av SLI, och det verkar minska hur ofta det händer. Jag kör med de senaste drivrutinerna (var det första jag prövade).
Jag misstänker att det är mina grafikkort som håller på att bli gamla och slitna, har märkt att bildkvaliten har gått ner under de 2 senaste månaderna (mindre tydliga texturer, de har börjat bli lite suddiga).

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Livsnjutare 😎

Ta ut ett kort och kör test med varje kort.
Troligtvis en utav GPU'erna som sjunger på sista versen.

Dock inte båda.
Svårt att tro att båda skulle ge sig samtidigt.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Ta ut ett kort och kör test med varje kort.
Troligtvis en utav GPU'erna som sjunger på sista versen.

Dock inte båda.
Svårt att tro att båda skulle ge sig samtidigt.

Jag tror det är båda, dock så verkar ett vara närmre döden än det andra. Det ena kortet ger lite lätt suddiga texturer när jag har skärmen kopplad till den, medans det andra har en tendens att ibland hoppa över till gröna toner när skärmen är inkopplad till den (jag kör utan SLI aktiverat när jag testade såklart). Får väl bli en investering lite senare på våren, förhoppningsvis hinner AMD pumpa ut några nya modeller och skaka om prisbilden lite tills dess.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av danielmw2:

Jag tror det är båda, dock så verkar ett vara närmre döden än det andra. Det ena kortet ger lite lätt suddiga texturer när jag har skärmen kopplad till den, medans det andra har en tendens att ibland hoppa över till gröna toner när skärmen är inkopplad till den (jag kör utan SLI aktiverat när jag testade såklart). Får väl bli en investering lite senare på våren, förhoppningsvis hinner AMD pumpa ut några nya modeller och skaka om prisbilden lite tills dess.

Varför kan du inte bara ta ut korten och testa dem var för sig?
Då vet du ganska fort vad som har fel och inte.

Att köra med SLI inaktivt är inte samma sak som att köra ETT KORT.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

tycker du kan testa att klocka ned korten också till stock hastigheter. (kan kollas ganska lätt via programmet msi afterburner och jämnföra med siffrorna som står nedan.

core 772 mhz

shader speed/clock 1544 mhz

memory 1002 mhz

sänk korten till dessa om de ligger högre än stock. (finns ganska ofta på icke referens kort.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Varför kan du inte bara ta ut korten och testa dem var för sig?
Då vet du ganska fort vad som har fel och inte.

Att köra med SLI inaktivt är inte samma sak som att köra ETT KORT.

Glömde säga att jag har en av/på switch för varje PCI x16 på moderkortet, ska ge samma effekt från vad jag förstår som att ta ur korten.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

tycker du kan testa att klocka ned korten också till stock hastigheter. (kan kollas ganska lätt via programmet msi afterburner och jämnföra med siffrorna som står nedan.

core 772 mhz

shader speed/clock 1544 mhz

memory 1002 mhz

sänk korten till dessa om de ligger högre än stock. (finns ganska ofta på icke referens kort.)

Ska prövas, dock så har korten fungerat utan några större problem de senaste 3 åren på 'factory overclock'. Tack för tipset!

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielmw2:

Ska prövas, dock så har korten fungerat utan några större problem de senaste 3 åren på 'factory overclock'. Tack för tipset!

Fabriksöverklockade kort degraderas över tiden och oftast när de ligger kvar på stock spänningen så ser man detta hända tidigare än vad du fick

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb