Permalänk
Medlem

''distanserna'' i mitten av chassit kan ha varit ngt jag missat vad gör jag där?

Permalänk
Medlem

Ser inget fel på sockeln, inga böjda pins (vad det går att se på bilden, lite suddig).

Då blir det betydligt svårare att hitta orsaken, men en ska du kan göra är att koppla ur allt som går till fronten och ser till att ha inget inkopplat allt med usb som tangentbord och mus till hdd och ha bara en ram sticka i. Sen startar du i stället datorn med att kortsluta dom pinnarna som går till startknappen (med något i metall om du vågar).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

''distanserna'' i mitten av chassit kan ha varit ngt jag missat vad gör jag där?

Hur menar du med distanser i mitten?

Ska sitta nio stycken totalt och du ska kunna skruva i en skruv i varje distans annars sitter den fel. Men mitt ATX t.ex har plats för 10 stycken, så inte alltid det stämmer (viktigaste är att varje distans inte är skruvlös).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Hur menar du med distanser i mitten?

Ska sitta nio stycken totalt och du ska kunna skruva i en skruv i varje distans annars sitter den fel. Men mitt ATX t.ex har plats för 10 stycken, så inte alltid det stämmer (viktigaste är att varje distans inte är skruvlös).

http://imgur.com/M96MvsZ
är skeptiskt till dessa kan ej skruva till dem som dem är

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

http://imgur.com/M96MvsZ
är skeptiskt till dessa kan ej skruva till dem som dem är

Det där ser inte ut som distansskurvar enligt dessa bilder http://us.hardware.info/productinfo/242057/gigabyte-x99-ud4#t...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Det där ser inte ut som distansskurvar enligt dessa bilder http://us.hardware.info/productinfo/242057/gigabyte-x99-ud4#t...

den sista distansen i mitten mellan prollen o gigabyte loggan är har en skruv från chassi sidan kan jag inte säkra den med ngt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

den sista distansen i mitten mellan prollen o gigabyte loggan är har en skruv från chassi sidan kan jag inte säkra den med ngt?

Tror inte det, kolla i manualen annars brukar stå rätt tydligt om distanser.

Manual finns här t.ex http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=5123#o... men är rätt seg sida för mig nu. är under "support och downloads"

Funderar på om det har och göra med coolboot. vissa har problm med x99 gibyte kort. Testa annars att reseta bios, ta hur det runda batteriet i tio sek ca utan någon ström inkopplat till nätagget.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tror inte det, kolla i manualen annars brukar stå rätt tydligt om distanser.

Manual finns här t.ex http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=5123#o... men är rätt seg sida för mig nu. är under "support och downloads"

Funderar på om det har och göra med coolboot. vissa har problm med x99 gibyte kort. Testa annars att reseta bios, ta hur det runda batteriet i tio sek ca utan någon ström inkopplat till nätagget.

ingen lycka med batteriet samma visa, kan du förklara kortslutnings metoden? ursäkta min okunnighet men vad är coolboot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

ingen lycka med batteriet samma visa, kan du förklara kortslutnings metoden? ursäkta min okunnighet men vad är coolboot?

Man kortsluter dom pinnar som knappen på fronten ska sitta på. Är när man startar datorn när den helt enkelt varit avstängd, en stund. Ungefär som en kallstart på en bil.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Man kortsluter dom pinnar som knappen på fronten ska sitta på. Är när man startar datorn när den helt enkelt varit avstängd, en stund. Ungefär som en kallstart på en bil.

så jag stoppar ner bara en random metalbit i panelen för led/pwr kanppen och startar upp systemet?
vad ksa jag förvänta mig? eller vad för resultat letar jag efter?

Permalänk

Kollade på en bild du länkade: http://imgur.com/N22m1ao,vpcpLUb,JAqukOk,8oOz5oB#0
Du har kopplat CPU fläkten till uttaget ( CPU_OP ) , den skall sitta i CPU_FAN uttaget "det vita".

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

så jag stoppar ner bara en random metalbit i panelen för led/pwr kanppen och startar upp systemet?
vad ksa jag förvänta mig? eller vad för resultat letar jag efter?

Om knappen i fronten är trasig eller defekt på andra vis.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Om knappen i fronten är trasig eller defekt på andra vis.

gjorde en ticket på gb forum och dem föreslog samma steg och om det inte gick reklamera.
jag kommer höra av mig med resultat med ev nytt moderkort,

Permalänk
Medlem

fick tillbaka kortet, påstod att det var böjda pins, vilket är lite konstigt då jag monterade cpu pil mot pil som tydat på moderkortet.
har samma problem nu efter reparation, jag vill kolla om det är ngt fel på min 5820k men jag har igne annan prolle och känner ingen som kör x99. Så vågad fråga skulle ngn va villig i Stockholmsområdet testa den i sitt bygge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

fick tillbaka kortet, påstod att det var böjda pins, vilket är lite konstigt då jag monterade cpu pil mot pil som tydat på moderkortet.
har samma problem nu efter reparation, jag vill kolla om det är ngt fel på min 5820k men jag har igne annan prolle och känner ingen som kör x99. Så vågad fråga skulle ngn va villig i Stockholmsområdet testa den i sitt bygge?

Hart du kollat så det inte stämmer med böjda pinns?

För då är det inte konstigt om du inte får igång burken.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Hart du kollat så det inte stämmer med böjda pinns?

För då är det inte konstigt om du inte får igång burken.

enligt säljaren men inte sedeln så blev den reparerad av goodwill, men jag vet hur man installerar en cpu pilen på kortet mot själva prollens pil...så jag ser inte problemet, dessvärre har jag samma problem efter jag fick tillbaka den. så det enda jag kan göra är att kolla om min prollen är trasig men borde inte datorn boota alls om den är defekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

enligt säljaren men inte sedeln så blev den reparerad av goodwill, men jag vet hur man installerar en cpu pilen på kortet mot själva prollens pil...så jag ser inte problemet, dessvärre har jag samma problem efter jag fick tillbaka den. så det enda jag kan göra är att kolla om min prollen är trasig men borde inte datorn boota alls om den är defekt?

Kan vara lite vad som helst, men om den startar bara om kan det vara det.

Har du satt i alla strömsladdar på rätt ställe?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

om någonting har ändrats är det väl att datorn är på i 10s istället för 15s. så naturligt måate jag hiita ngn som kör x99 och testa om inte min 5820k är defekt. men jag kan inte hitta liknande scenarion någonstans utan att kortet har bytts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Kan vara lite vad som helst, men om den startar bara om kan det vara det.

Har du satt i alla strömsladdar på rätt ställe?

ganska säker cpu kopplad med markerad kabel samt main atx

Permalänk
Medlem

även prövat med annan nätdel, jag har även desarmerat min nuvarande dator och byggt ihop igen för att kolla om jag missar ngt men den flyter på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

ganska säker cpu kopplad med markerad kabel samt main atx

Okej, utan grafikkort och HDD inkopplat?

Prova också med en ramsticka.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Har du provat att starta upp mb utanför chassiet?

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Primo Psu: EVGA G2 750W Mb: Asus Sabertooth P67 Cpu: I7 2600K Cpu-kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo Gpu: GTX 660 SLI Minne: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE SSD: Crucial MX100 256gb HDD: Seagate Barracuda 3tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Okej, utan grafikkort och HDD inkopplat?

Prova också med en ramsticka.

ingen skillnad testade alla 4 ramstickor. men startar på samma vis bara med cpu

Permalänk
Medlem
Skrivet av kn0rrhane:

Har du provat att starta upp mb utanför chassiet?

nej men jag har haft det åtanke, med grounding som det kallas, men det är ht440.Jag planerar att göra plats på bordet för det ikväll om jag får slut på alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

nej men jag har haft det åtanke, med grounding som det kallas, men det är ht440.Jag planerar att göra plats på bordet för det ikväll om jag får slut på alternativ

Låter som ett bra alternativ.

För datorn ska boot behövs minst en ram sticka. Utan HDD och grafikkort bör du komma in till bios post.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

kan vara en ide, en kompis å jag hade samma problem med en server vi byggde, gick bra utanför chassiet men funkade inte alls inne, betedde sig likadant som din dator, visade sig tillslut att det var en distans som kortslöt.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Primo Psu: EVGA G2 750W Mb: Asus Sabertooth P67 Cpu: I7 2600K Cpu-kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo Gpu: GTX 660 SLI Minne: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE SSD: Crucial MX100 256gb HDD: Seagate Barracuda 3tb

Permalänk
Medlem

Pröva att köra komponenterna utanför chassit och se om det blir samma problem. Om inte, då är det nån utav distanserna som kan faktiskt kortsluta. Kan också vara värt att skruva ur distanserna en i taget för att se om det är dem som är orsaken.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Medlem

Jag skulle "gissa" på ditt moderkort då jag har läst att vissa har haft problem : http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168131287... om man läser recensionerna.

Permalänk
Medlem

ingen lycka utanför chassit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

Jag skulle "gissa" på ditt moderkort då jag har läst att vissa har haft problem : http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168131287... om man läser recensionerna.

jag har även kollat andra trådar men dem slutar i RMA utan någon uppföljning. jag har även skickat in den och då påstod dem böjda pins, vilket jag finner konstigt då jag vet hur man installerar en cpu.