Fick hem saker jag inte beställt, måste jag ta mig till posten och skicka tilbaka dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Gör som alla andra hjärndöda huliganer på samma buss. Banka ner henne, sno handväskan, och dra.
Relevans?

B!

Erik förklarar det bra åt dig

Skrivet av Erik:

Jag tror det handlade om att mindset hos många är att du ska ha betalt för allt och gör inget gratis.

Kanske inte klockren i det här fallet men ger (tyvärr) en hyffsad bild av hur många ser på saker och ting.

Erik

Skrivet av jycken:

Hade du krävt dig själv på en tia då du var tvungen att gå av bussen vid din hållplats också?

Typiskt att alla ska ha betalt för att vara vänlig. I dagens sverige så är det dom äldre som med hårt arbete och slitsamma jobb byggt upp landet till vad vi har , Utan ett tack.

OT:

Du var ärlig och påtalade felet. Fortsätt vara ärlig och skicka tillbaks sakerna utan tjafs. Det är trots allt jul. Vem vet? Du kan ju belönas med en liten julklapp om dom är så snälla.

Självklart, det gäller ju en princip!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av atnek:

Tänk lite "outside the box". Alla har inte tillgång till skrivare och bor inte ett stenkast från paketinlämning.

Jag vet.

Men uppenbarligen har han fått paketet på nåt sätt. Repetera det, även om det kan ta ett par dagar.
Man kan också ta sig till postkontoret och be dem ordna papprena.

PS. Jag bor nu i Södertälje och har aldrig själv ägt en skrivare, men det är inga problem för mig. Jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Nämen titta, kan det vara en till som handlat från CDON?

(Bara det företaget som nånsin bett mig att skriva ut returettiketter medans andra seriösa företag skickar klisterlappar)

inet har bett mig skriva ut returettikett men ja, cdon har prickat 2 / 2 beställningar till mig med att skicka ofullständig order

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

Jag vet.

Men uppenbarligen har han fått paketet på nåt sätt. Repetera det, även om det kan ta ett par dagar.
Man kan också ta sig till postkontoret och be dem ordna papprena.

PS. Jag bor nu i Södertälje och har aldrig själv ägt en skrivare, men det är inga problem för mig. Jobbet.

Du skriver som om jag bestrider att han ens fått ett paket. Läs det jag skrev en gång till. Jag vet inte hur långt TS har till sitt ombud så min kommentar var rent generellt. Vilken tur att det finns skrivare på ditt jobb!

Dom gjorde fel. TS ska inte behöva göra mer än vad som står i lagen. Punkt slut.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av atnek:

Du skriver som om jag bestrider att han ens fått ett paket. Läs det jag skrev en gång till. Jag vet inte hur långt TS har till sitt ombud så min kommentar var rent generellt. Vilken tur att det finns skrivare på ditt jobb!

Dom gjorde fel. TS ska inte behöva göra mer än vad som står i lagen. Punkt slut.

Jag har läst. Visst, nej det ska han inte göra heller.

Ja visst är det, det jag menar på är att det alltid går att lösa på nåt sätt.
Tydligen har han ju fått paketet på nåt sätt, antagligen har an själv tagit sig till ombudet och hämtat ut det. Lika bra går det att ta sig tillbaka och be dem ordna/skriva ut sedeln och skicka det tillbaka. TS får sedan begära (och ska ha) soppersättning för det alt. kommer butiken/ombudet och hämtar det.

Permalänk
Avstängd

Lämna bara tillbaka dem och sluta vara så jobbig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

När jag fick för många saker skickade till mig så hade jag inte en tanke på att behålla dem eller kräva kompensation för att skicka tillbaks överskottet. Hur kommer det sig att den allmänna uppfattningen verkar vara att krångla till att så mycket som det bara går?

Rätt säker på att företag har rätt att ta betalt för levererade varor ganska långt i efterhand och nu har du tillochmed hört av dig till dem och berättat att du fått dem. Fast just nu hittar jag inte infon hos konsumentverket.

Permalänk
Medlem

Stå på dig och klaga på deras beteende, du ska inte ha någon skit för att du hjälper dem.
Självklart ska de få tillbaka grejerna men hur det ska ske bestämms ju av hur medgörliga de själva är.

Och nej 95% av befolkningen har inte skrivare och inte mindre än 15-20 min promenad till närmsta ombud. Och råkar man vara en av de som bor på landet kan det vara bra långt till närmsta postombud.
Alla bor tyvärr inte i STHLM. Företaget ska utgå ifrån att man bor som längst bort och därför räkna med det besväret som blir.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

När jag fick för många saker skickade till mig så hade jag inte en tanke på att behålla dem eller kräva kompensation för att skicka tillbaks överskottet. Hur kommer det sig att den allmänna uppfattningen verkar vara att krångla till att så mycket som det bara går?

Rätt säker på att företag har rätt att ta betalt för levererade varor ganska långt i efterhand och nu har du tillochmed hört av dig till dem och berättat att du fått dem. Fast just nu hittar jag inte infon hos konsumentverket.

Så om jag skickar en sten på posten till dig och kräver att du ska skicka tillbaka den inslagen så gör du det ögonaböj?

PS du ska även skriva ut en returfraktsedel.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Så om jag skickar en sten på posten till dig och kräver att du ska skicka tillbaka den inslagen så gör du det ögonaböj?

PS du ska även skriva ut en returfraktsedel.

Ja, förutsatt att du står för frakten.
Men nu handlar det ju inte om en random oönskaf sten i posten utan för många varor på en order, så det är en rätt kass fråga...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av keyser:

När jag fick för många saker skickade till mig så hade jag inte en tanke på att behålla dem eller kräva kompensation för att skicka tillbaks överskottet. Hur kommer det sig att den allmänna uppfattningen verkar vara att krångla till att så mycket som det bara går?

Rätt säker på att företag har rätt att ta betalt för levererade varor ganska långt i efterhand och nu har du tillochmed hört av dig till dem och berättat att du fått dem. Fast just nu hittar jag inte infon hos konsumentverket.

Du hittar inte infon för den finns inte. Hur många blufföretag tror du hade börjat skicka ut varor till höger och vänster om kunderna hade blivit tvungna att betala dem? Skickar någon dig en vara som du inte har beställt så tar du kontakt med företaget och påtalar problemet. Sedan är det deras bekymmer att få hem dem. Varför ska du lägga ett enda öre på att se till att de ska få tillbaka sina saker? En utskrift kostar pengar. Att köra till ombudet kostar pengar. Hanteringen tar tid som du kanske vill använda till annat. Jag håller med om att har man en relation till företaget som TS har så löser man det på något smidigt sätt, men det finns inget krav på det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du hittar inte infon för den finns inte. Hur många blufföretag tror du hade börjat skicka ut varor till höger och vänster om kunderna hade blivit tvungna att betala dem? Skickar någon dig en vara som du inte har beställt så tar du kontakt med företaget och påtalar problemet. Sedan är det deras bekymmer att få hem dem. Varför ska du lägga ett enda öre på att se till att de ska få tillbaka sina saker? En utskrift kostar pengar. Att köra till ombudet kostar pengar. Hanteringen tar tid som du kanske vill använda till annat. Jag håller med om att har man en relation till företaget som TS har så löser man det på något smidigt sätt, men det finns inget krav på det.

Men det handlar ju fortfarande inte om en obefintlig beställning, utan för många varor på en beställning, och företaget försöker lösa det genom att fixa en returlapp. Jag är rätt säker på att de kan skicka en fraktlapp via post om kunden inte har en skrivare...

Varför ska jag istället vara helt omöjlig och inte offra några minuter på att försöka rätta till ett misstag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Ja, förutsatt att du står för frakten.
Men nu handlar det ju inte om en random oönskaf sten i posten utan för många varor på en order, så det är en rätt kass fråga...

Det handlar om oönskade varor som kunden inte har beställt. Det skulle likagärna kunna vara ett stycke sten.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Det handlar om oönskade varor som kunden inte har beställt. Det skulle likagärna kunna vara ett stycke sten.

Möjligtvis om kunden beställt andra stenar och fått fler än hen beställt, annars finns det ingen likhet med detta (eller mitt) fall...

Permalänk
Medlem

Ni som så ivirigt "håller på" företaget här. Varför ska den "lille mannen" i den här historien lösa den store och rikes problem och samtidigt lägga tid och pengar på det? Ni begär att han ska lägga tid och pengar på att hjälpa dem att tjäna sina miljoner. Det är så urbota löjligt.

Ersätter de honom fullt ut, vilket de enligt lagen ska, så fine. Men annars ska han inte lyfta ett finger, om inte annat för att bevara och använda sig av konsumentens rätt på marknaden.

Kräv istället att företaget i fråga ska bete sig bättre, erkänna sitt misstag (som alla kan göra) och ersätta honom för att han är snäll och lämnar tillbaka grejorna.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Hjälpsam

Personligen är jag övertygad om att;
1. Företaget har all rätt att begära få betalt för skickade varor även om de är felaktigt av dem skickade om de inte returneras.
2. Företaget skall stå för frakt och eventuell skadestånd på rimliga kostnader det medför mottagaren.

Att man i första hand mailar en fraktsedel istället för att posta en är en ganska given sak för mig och många anmdra då den dels kommer fram snabbare och att det dels är mer miljövänligt. Om man sedan inte har möjlighet att på ett rimligt sätt skriva ut det skall naturligtvis företaget skicka en förtryckt fraktsedel med posten till dig.

Om det är försvårande omständigheter för dig att ta dig till ombud får man ta hänsyn till detta i skadestånd och/eller kompensation eller hitta en alternativ lösning. Har du pratat med dem på telefon för att hitta en lösning eller bara fått ett mail med instruktioner och nu är missnöjd med dem?

Det skulle vara intressant att veta vilket företag det gäller.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Otillbörligt förfogande kan det bli om man bara väljer att behålla prylarna.
Begär att de ersätter dig för tid och övriga kostnader om de själva inte vill skicka en kurir för upphämtning.
I annat fall skicka prylarna mot postförskott till avsändaren till en sådan kostnad som täcker dina kostnader samt arbete(man jobbar inte gratis i Sverige).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Allt företaget behöver göra är att boka upphämtning via t.ex. DHL, till i princip exakt samma pris som en vanlig postfrakt. Varför tycker ni då att TS ska behöva bemöda sig att ta sig till posten, och fixa med lappar och paketering etc. när det är så lätt för affären att lösa? Upphämtning av paket i hemmet är till och med standard på många onlineaffärers gratis retur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ynkrygg:

Självklart, det gäller ju en princip!

/ Löjligaste tråden 2014

Sluta gnälla och skicka tillbaka varorna.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Din punkt Nr.4 gör att jag skulle gjort samma sak, fan om dem är otrevliga så ska dem fan inte ha ngt gratis.

"4. Får tillbaka hot om faktura på de grejerna jag fick extra som inte var beställt om jag inte postar dem."

Om du hade behållt grejerna bara och inte sagt ngt sedan att dem sett att dem skickat saker till dig som du inte skulle ha så kan dem efter kreditera eller be dig skicka tillbaka varorna inom typ 3-6 månader, samt att du gör dig skyldig till ett brott.

MEN

Nu när du mejlat företaget och sagt att du har för många varor behöver du inte göra något mer, du ska inte behöva skicka in varorna eller ta dig någonstans med varorna. Om dem vill ha tillbaka sakerna så måste dem antingen skicka ett bud som hämtar upp varorna vid din dörr eller skicka en förbetald postlapp samt ge dig ersättning för din tid att fixa deras misstag (rabattkuponger, bensin pengar etc).

Många företag vet om detta och väljer därför att bara ge de extra varorna på köpet till kunden då det inte lönar sig att skicka bud att hämta upp varorna eller att dem måste ge ersättning om kunden ska ta tiden att paketera varorna och skicka tillbaka dem.

Du har redan gjort din del här, nu är det deras problem att få tillbaka varorna.

I detta fallet vet jag inte ens varför företaget ilskas så mycket, 400:- är ingenting för dem samt att dem riskerar framtida köpare om detta kommer ut, nu har ju du dock varit väldigt snäll och inte hängt ut dem. Men om dem fortsätter att hota med faktura så skriv ut vilket företag det gäller.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Tycker att du ska göra såhär, skicka tillbaka varorna med fraktsedeln, det är ju trotts allt inte någon större grej för dig. Men du skickar ett brev (tror att det är bättre än mail om du vill att det ska komma fram till rätt person) och klagar på hur de har hanterat detta (med hot etc). Du gör allt rätt (och mer därtill) och så blir förhoppningsvis personen som mailade dig tillrättavisad och så sker det inte igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zappox:

Har du lust att citera vad dom skrev om fakturan. Vill se för mig själv ifall JAG tycker att det är ett hot eller bara att dom meddelar att dom behöver fakturerar dig för varorna som du fick extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

När jag fick för många saker skickade till mig så hade jag inte en tanke på att behålla dem eller kräva kompensation för att skicka tillbaks överskottet. Hur kommer det sig att den allmänna uppfattningen verkar vara att krångla till att så mycket som det bara går?

Rätt säker på att företag har rätt att ta betalt för levererade varor ganska långt i efterhand och nu har du tillochmed hört av dig till dem och berättat att du fått dem. Fast just nu hittar jag inte infon hos konsumentverket.

Hur många 100kr är du villig att betala för att skicka tillbaka nått när dom har gjort felet?

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citrona:

Hur många 100kr är du villig att betala för att skicka tillbaka nått när dom har gjort felet?

De skickar en fraktsedel. Därmed behöver kunden inte betala en krona. Det är ju en självklarhet.

Permalänk
Medlem

Säg till dem att du inte har möjlighet, eller lust, att lägga din tid på att rätta till deras fel. Om de vill ha tillbaka varorna så finns de att hämta hos dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sasha:

De skickar en fraktsedel. Därmed behöver kunden inte betala en krona. Det är ju en självklarhet.

För mig skulle det kosta ca 2 timmar av min tid och 50 kronor att skicka tillbaka paketet. Det tycker inte jag att det är värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

För mig skulle det kosta ca 2 timmar av min tid och 50 kronor att skicka tillbaka paketet. Det tycker inte jag att det är värt.

Har du en timme till närmaste ica!???

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Har du en timme till närmaste ica!???

Du inser att inte varenda ica, coop, kiosk etc är postombud va?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Har du en timme till närmaste ica!???

Nej. Men jag har ingen bil, och bussarna går ca en gång i timmen här. Jag kommer dit på 10-15 minuter med buss. Bussen hem går från ICA 1,5 timmar senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Nej. Men jag har ingen bil, och bussarna går ca en gång i timmen här. Jag kommer dit på 10-15 minuter med buss. Bussen hem går från ICA 1,5 timmar senare.

Du tar aldrig den bussen som går till ica för något annat någon gång under en vecka? Tror inte att företaget räknar med att du ska släppa allt du håller på med och göra det direkt.