Samsung 840 och 840 Evo SSD lider av prestandaproblem

Permalänk
Medlem
Skrivet av pathroon:

Här är mina monstersiffror, men det måste väl ändå vara en bugg i Magician eller något? Även om jag gjort om testet flera gånger och får liknande resultat.
http://i.imgur.com/NPUEYLz.png

Du har aktiverat rapid

Permalänk
Medlem
Skrivet av pathroon:

Här är mina monstersiffror, men det måste väl ändå vara en bugg i Magician eller något? Även om jag gjort om testet flera gånger och får liknande resultat.
http://i.imgur.com/NPUEYLz.png

Tydligen en ny bugg med Samsungs diskar, borde generera större nyheter än den förra.

Visa signatur

Fd. "Redbull" här på forumet.

Permalänk
Medlem

Det blev en viss ökning i prestandan när man inte hade på read-only

/Ullman

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Väntar mig inte bättre från Samsung..

Haha, så sant. Bara en massa sunk-prylar som kommer från det företaget. Dock är dom ivriga på hushållsmaskiner som dammsugare och vitvaror.
Men hemelektronik och mobiler kan dom glömma. Sedan sätter dom priser som nog motsvarar 20x tillverkarpris.
Man har ju sett deras kondingar, det är fan en skam.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Det vet jag. Dafydd undrade om defragmentering kunde ha en positiv inverkan på 840/Evo och jag bidrog till diskussionen genom att testa. Och om jag inte är värdelös på att tolka data så hade defragmenteringen faktiskt en positiv effekt.

Jag kan för övrigt inte tänka mig att defragmentering av en SSD skulle kunna ha någon som helat negativ inverkan (utöver det onödiga slitaget).

Därför ska du inte defragmentera din SSD

"Eftersom din SSD inte har några rörliga delar, spelar det ingen roll var någonstans datan ligger. Det går lika snabbt att hämta de olika delarna oavsett hur utspridda de är. Att defragmentera en SSD påverkar därför inte prestandan över huvud taget.

Faktum är att det är direkt olämpligt att defragmentera en SSD!"

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Rajat:

Därför ska du inte defragmentera din SSD

"Eftersom din SSD inte har några rörliga delar, spelar det ingen roll var någonstans datan ligger. Det går lika snabbt att hämta de olika delarna oavsett hur utspridda de är. Att defragmentera en SSD påverkar därför inte prestandan över huvud taget.

Faktum är att det är direkt olämpligt att defragmentera en SSD!"

Det citatet är nästan ordagrant vad jag brukar säga när jag ska förklara vad en SSD är och varför man ska ha en. Jag är fullt medveten om att man inte behöver och inte ska defragmentera en SSD.

Nu är dock detta ett specialfall, där vi har två SSD-modeller som lider av brutala prestandaförluster på "gammal" data och där Dafydd specifikt undrade om defragmentering därför möjligen kunde förbättra prestandan. Mitt defragmenteringstest var enbart ett svar på hans fråga.

Jag vågar också hävda att det i allmänhet inte alls är skadligt att defragmentera en SSD, bortsett från det helt onödiga slitaget.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Kommer dem inte lösa problemen med firmware eller att dem då inte erbjuder rma kommer jag bojkotta det märket för evigt.

Egentligen bara deras ssd jag vart intresserad av 830 840 pro och nu framförallt 850

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Kommer dem inte lösa problemen med firmware eller att dem då inte erbjuder rma kommer jag bojkotta det märket för evigt.

En fullt rimlig slutsats. Men jag betvivlar ändå att inte återförsäljaren skulle acceptera att ta tillbaka den defekta disken. Borde ju klassas som ursprungligt hårdvarufel i såfall. Ska bli spännande att följa detta nu, så fort Samsung släppt sin nya firmware blir det uppdatering på studs

Visa signatur

Gigabyte G1 Sniper Z87| I7 4770K @ 3,5 (Haswell)| 16GB A-Data 1600MHz CL9| MSI GeForce GTX 1080 Gaming X| Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB + Seagate 2 TB 7200Rpm| Corsair RM 750W 80+ Gold Modulär| Fractal Design Define R4|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Därför ska du inte defragmentera din SSD

"Eftersom din SSD inte har några rörliga delar, spelar det ingen roll var någonstans datan ligger. Det går lika snabbt att hämta de olika delarna oavsett hur utspridda de är. Att defragmentera en SSD påverkar därför inte prestandan över huvud taget.

Faktum är att det är direkt olämpligt att defragmentera en SSD!"

Det har definitivt en prestanda skillnad när du har en bugg som dessa diskar har. Genom att defragmenterar så flyttar du data från en cell till en annan, vilket "nollställer" denna bugg som hela tråden handlar om. Det är visat flera gånger om att om du skriver om informationen på disken så försvinner buggen ett tag, och du får betydligt bättre hastighet.

Det Alling gjorde var ett test, som jag själv också gjort, och kan intyga att det hjälper.

Detta är inte normalfallet på en SSD, men i detta fallet spelar det roll, då diskens egen GC inte fungerar optimalt.

onödiga kommentarer borttagna
Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Småotrevliga kommentarer borttagna. Bemöt argumenten istället för att börja kalla varandra namn.

Permalänk
Medlem

köpte min precis idag för mitt datorbygge, och som tur är ligger den oöppnad vid gamla burken.
Köpa en annan eller kommer det nån uppdatering?

Finns det nått bra alternativ till denna ssd?

Permalänk
Medlem

Körde en runda med DiskFresh. Så mycket kan det ju inte slita att läsa/skriva varje cell en enstaka gång. Gjorde detta i väntan på en ny firmware. Dessutom tror jag att man har köpt en ny SSD innan livslängden tar slut.

Före:

Efter:

Jag hade inte märkt att datorn blivit seg, men nu efter märkte jag däremot en markant skillnad i bland annat boot-time och loadingtider i spel.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ullman:

Det blev en viss ökning i prestandan när man inte hade på read-only

/Ullman

Hur kommer det sig att din är såpass mycket snabbare än min? Moderkortets SATA-kontroller?

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

ska jag köra på min nya 840 evo eller ska jag satsa på en annan disk? isf vilken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

Min gaming disk:
igång ca: 2år

http://i59.tinypic.com/30c4087.jpg

Spelar för det mesta D3.

SLUTA ljuga !

Disken kom på marknaden i Juli förra året, så att du haft den i 2 år ? Pfff patetiskt att ljuga om nått sånt.
EVO 840 Release

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk

SSD inköpt januari 2014, körde en DiskFresh i väntan på fix.

Före:

Efter:

Permalänk
Medlem

Ett litet test här med
http://imgur.com/a/p9ggw
Före

Efter:

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

@Gling: Har lite svårt att avgöra om den är snabbare eller inte än din då jag inte kan se dina bilder som du länkat in i forumet (är bara en symbol för att där skall vara en bild)

Mitt moderkort är ett Asus Sabertooth Z97 TUF Mark 1 http://www.asus.com/us/site/motherboards/Z97/#TUF

Edit:
Hittade en till länk till den
http://www.asus.com/us/Motherboards/SABERTOOTH_Z97_MARK_1/

/Ullman

Permalänk

Nu har min 840 börjat strula.

Har problem när jag lirar cs go då hänger sig hela datorn, ibland kan jag trycka ctrl + alt + delete men inte alltid ibland hänger sig datorn så mycket att jag måste starta om den.

Jag har svårt att tro att det skulle vara grafikkortet då jag läser denna tråden om ssdn... Hoppas på någon lösning snart. Datorn är nyformaterad

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glimbrink:

Nu har min 840 börjat strula.

Har problem när jag lirar cs go då hänger sig hela datorn, ibland kan jag trycka ctrl + alt + delete men inte alltid ibland hänger sig datorn så mycket att jag måste starta om den.

Jag har svårt att tro att det skulle vara grafikkortet då jag läser denna tråden om ssdn... Hoppas på någon lösning snart. Datorn är nyformaterad

Jag tror knappast på ssdn i detta fall antaligen cs go som buggar eller grafikkort kanske drivrutiner. Cs go har buggat för många.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glimbrink:

Nu har min 840 börjat strula.

Har problem när jag lirar cs go då hänger sig hela datorn, ibland kan jag trycka ctrl + alt + delete men inte alltid ibland hänger sig datorn så mycket att jag måste starta om den.

Jag har svårt att tro att det skulle vara grafikkortet då jag läser denna tråden om ssdn... Hoppas på någon lösning snart. Datorn är nyformaterad

Skrivet av pompa_kumla:

Jag tror knappast på ssdn i detta fall antaligen cs go som buggar eller grafikkort kanske drivrutiner. Cs go har buggat för många.

Håller med pompa_kumla här. INGEN annan har rapporterat läsfel, utan endast långsam hastighet. Dessutom så påverkar detta felet inte nyformaterade datorer, då en omformatering återställer disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Technoid:

Du har aktiverat rapid

Det hade jag tydligen. Finns det någon simpel förklaring på hur det fungerar, då skillnaden är såpass stor? Tar upp ram gjorde det iaf, sänkte min användning med drygt 1Gb när jag slog av det.

Gjorde även en ny sökning utan RAPID och fick fram ett oroande lågt värde på Random Write (IOPS), vad kan jag göra?

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 2500K 3,3GHz | Moderkort: MSI P67A-GD55 | Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1024MB | RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600MHZ | Chassi: Lancool PC-K62 | SSD: Samsung SSD 840 EVO 120GB | HDD: Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 7200rpm | PSU: Corsair CX 600W V2 80+ | DVD-brännare: Samsung SH-222AB, SATA Svart OEM | OS: Windows 8.1 professional x64

Permalänk
Medlem

Allrightty theen, det här såg inte så bra ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av pathroon:

Det hade jag tydligen. Finns det någon simpel förklaring på hur det fungerar, då skillnaden är såpass stor? Tar upp ram gjorde det iaf, sänkte min användning med drygt 1Gb när jag slog av det.

Gjorde även en ny sökning utan RAPID och fick fram ett oroande lågt värde på Random Write (IOPS), vad kan jag göra?
http://i.imgur.com/Weadeay.png

@pathroon du skulle kunna köra DiskRefresh som vi andra här i tråden har gjort för att få upp värdena till kanske mer acceptabla nivåer (glöm inte att bocka ur read-only )

/Ullman

Permalänk
Avstängd

Sådärja inga tråkiga dippar till 40mb/sekund längre.-)
http://i1303.photobucket.com/albums/ag152/alban72/hdtune_zpsf...

Det tog dock runt 2 timmar innan fixen var klar på min 1td evo:)

Jag antar att alla har sett dagens tråd:)

http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/minisite...

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk

Här är en till som lider av samma problem. Fick även felmedelande som "Refreshed with errors" efter att DiskFresh hade körts, "Bad or Inaccessible location at sector". Någon av er som också har fått det?

Visa signatur

I5 4670k Corsair H110 | 16gb Vengence LP | Maximus VI hero | EVGA GTX 760 2gb | FD Integra 500w | FD Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Vad menar du??

Ok såg nu.

Visa signatur

"Det är den djupa okunnigheten som framkallar den tvärsäkra tonen."

Permalänk
Medlem

Precis samma problem... Samsung 840 (ej EVO)

Har länge tyckt att den ibland varit småseg, nu vet jag varför...
RMA eller vad gör man?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ska försöka med RMA själv på 2st 840. Ända man kan göra är en Secure erase nån gång i halvåret annars på en 840. Men det är ju inget kul och inget man ska behöva stå ut med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Ska försöka med RMA själv på 2st 840. Ända man kan göra är en Secure erase nån gång i halvåret annars på en 840. Men det är ju inget kul och inget man ska behöva stå ut med.

Lär förkorta livslängden en del med?

Visa signatur