Telia återupptar datalagring efter uppmaning från Post- och telestyrelsen

Permalänk
Medlem

Mig kan dom spionera på hur mycket dom vill, jag har inget att dölja om det inte är olagligt att spela spel på nätet förstås

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv

Så vilka riksdagspartier är kvar, SD, MP och V? Någon av dem stödjer antagligen detta också.

Permalänk
Medlem

Antar att ComHem kommer återuppta lagringen också då, om de inte redan börjat..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det är inte Telias fel att PTS är dumma i huvudet

Det kommer inte göra någon skillnad, de är för små får att komma in i riksdagen med de frågor de har på sin agenda

Nej, men det är Telias fel att Telia är dumma i huvudet. Bahnhof har ju visat att det är fullt möjligt att ge fan i att lagra data, så vad är problemet från telias sida?

Angående Piratpartiet har de ett komplett partiprogram inom alla områden sist jag kollade, och partier är bara små så länge folk inte röstar på dem. Se hur det är med SD.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD-FX:

Mig kan dom spionera på hur mycket dom vill, jag har inget att dölja om det inte är olagligt att spela spel på nätet förstås

http://www.reddit.com/r/privacy/comments/1iqqeb/a_collection_...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Nej, men det är Telias fel att Telia är dumma i huvudet. Bahnhof har ju visat att det är fullt möjligt att ge fan i att lagra data, så vad är problemet från telias sida?

Angående Piratpartiet har de ett komplett partiprogram inom alla områden sist jag kollade, och partier är bara små så länge folk inte röstar på dem. Se hur det är med SD.

Så lät det definitivt inte i deras utfrågning på SVT inför EU-valet.

Eller ja, de kanske har det, men de följer andra i allt som inte handlar om Internet/övervakning osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Alla som är över spärren på 4% är med och med tanke på att det är så tyst om detta så är alla med och bryter mot mänskliga rättigheter.

Kanske börja ta upp det där med medhjälp till medhjälp som PB fick i sin dom att även funka här.

Det är skillnad på riksdag och regering. 4%-spärren gäller riksdag och inte regering. Ett parti som är över 4%-spärren och sitter i riksdagen kan vara helt emot något som beslutas av riksdagen.

Permalänk
Medlem

Telia är en jätte i telekom sammanhang och köper nätlicenser från PTS för hundratals miljoner kr, så tror inte de vill hamna i bråk med PTS i första taget.
Telia är även ett svenskt bolag och måste därför följa svensk lag, samt anpassa sig efter vad svenska myndigheter säger, oavsett vad EU råkar tycka om den saken.

Sen att Bahnoff vågar stå emot PTS är en annan femma, och det skall dom ha respekt för, men vi får se vart den här cirkusen slutar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej, men det är Telias fel att Telia är dumma i huvudet. Bahnhof har ju visat att det är fullt möjligt att ge fan i att lagra data, så vad är problemet från telias sida?

Angående Piratpartiet har de ett komplett partiprogram inom alla områden sist jag kollade, och partier är bara små så länge folk inte röstar på dem. Se hur det är med SD.

Det finns också ett värde i att företag följer lagarna. Jag gillar vad Bahnhof gör nu men i de allra flesta fallen så är det negativa saker som sker när företagen försöker undkomma lagen. Annars har vi ju också fängelser fulla med folk som anser att man kan stå upp mot lagarna om man inte känner för att följa dem.

Jag tycker det känns lite barnsligt att ondgöra sig över företag som följer lagen, trots att jag hoppas att Bahnhofs självanmälan leder till något positivt (vilket i längden blir EU's domslut som leder till positiv ändring i Sverige). Det är lagen det är fel på i det här fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Så vilka riksdagspartier är kvar, SD, MP och V? Någon av dem stödjer antagligen detta också.

MP och V gör lite populistiska ljud om det varje gång något kring FRA/Ipred/DLD dykter upp i media, annars är de rätt tyst.

När skiten skulle igenom röstade SD emot med motiveringen att lagringstiden var för kort och datan bara borde få sparas inom Sverige.

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Så lät det definitivt inte i deras utfrågning på SVT inför EU-valet.

Sedan när är poängen med utfrågningar att rapa upp sitt partiprogram? Alla partier har väl kärnfrågor (SD, invandring, vänsterpartiet, bidrag, Folkpartiet, skolan, osv osv..) men det behöver ju inte betyda att det är det enda man har på agendan heller.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigantrix:

Hvilke partier er det som i dag sitter i Regjeringen? Så vidt jeg vet så er det i het fall ikke sossene av noe slagg.

Om jag inte missminner mig så var det alla partier utom MP och V(rätta mig om jag har fel) som röstade för Datalagringsdirektivet. Då, såväl som idag sitter "Alliansen" i minoritetsregering och behöver därför alltid stöd från ett annat parti. Det hela har varit en jävla cirkus och en himla massa fram och tillbaka. Att många politiker envisas så med att genomföra detta, trots att varken företag eller befolkningen verkar särskilt positiv till detta är bedrövligt.

Skrivet av El_Raspberry:

Så lät det definitivt inte i deras utfrågning på SVT inför EU-valet.

Eller ja, de kanske har det, men de följer andra i allt som inte handlar om Internet/övervakning osv.

Till skillnad från alla andra partier som har väldigt vitt skillda åsikter?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RainesX:

Dom fega krakarna. Dom borde säga att dom inte lagrar något förrens EUs domstol säger att det är ok.
För om datalagringsdirektivet är emot mänskliga rättigheterna så är nog LEK det också om den kräver samma sak när det kommer till datalagringen.

Antar att principen som sådan är det som EU slog ner på.

Aja får väl se vad framtiden har att komma med ^^

Fast problemet är att detta inte är en EUfråga längre. Det är ju svensk lag som gäller.
Tidigare beslutades det att vi skulle ha datalagring för EU tvingade på oss detta. Så vi skaffade en svensk lag för det. Därefter har kravet om datalagring dragits tillbaka från EUs håll. Kravet finns alltså inte kvar från EU men det finns ingen EUlag som förhindrar nationer inom EU att lagra uppgifter. Det EU gjort är att dra sig tillbaka i frågan. Varken bu eller bä helt enkelt. Då gäller svensk lag. Och den svenska lagen känner vi ju till att den fortfarande är i kraft.
Det svensk lag däremot kan bryta mot är mänskliga rättigheter (iaf enligt hur man resonerar på EUnivå) vilket inte heller är så snyggt. Men det är inte riktigt samma sak.
Så vi behöver nog inte vänta på vad EU säger i den här frågan mer. Det vi snarare bör göra är väl att ifrågasätta lämpligheten i lagen direkt mot våra svenska politiker.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

För att det gynnar Sveriges företag och även oss när vi ska köpa varor från andra EU-länder eller om man vill jobba eller studera i de länderna.

Finns något som heter frihandelsavtal, hört talas om Norge/Schweiz? Samma sak gäller även andra områden som t.ex. utbildning, så please..

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Mig kan dom spionera på hur mycket dom vill, jag har inget att dölja om det inte är olagligt att spela spel på nätet förstås

Glöm inte att du kan ju vara en terrorist om du spelar cod eller wow och i vissa fall bf också då du kan planera attentat där.
Så vem vet. Du kanske är nästa terrorkung.

Jag kan ju säga att även om jag har 100% rent mjöl i påsen så är jag mycket obekväm med att någon utomstående kollar igenom hur jag rör mig på nätet.
Tror att så gott som ingen vill att någon okänd går igenom deras historik i datorn vare sig dom vart inne på suspekta sidor eller inte.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Fast problemet är att detta inte är en EUfråga längre. Det är ju svensk lag som gäller.
Tidigare beslutades det att vi skulle ha datalagring för EU tvingade på oss detta. Så vi skaffade en svensk lag för det. Därefter har kravet om datalagring dragits tillbaka från EUs håll. Kravet finns alltså inte kvar från EU men det finns ingen EUlag som förhindrar nationer inom EU att lagra uppgifter. Det EU gjort är att dra sig tillbaka i frågan. Varken bu eller bä helt enkelt. Då gäller svensk lag. Och den svenska lagen känner vi ju till att den fortfarande är i kraft.
Det svensk lag däremot kan bryta mot är mänskliga rättigheter (iaf enligt hur man resonerar på EUnivå) vilket inte heller är så snyggt. Men det är inte riktigt samma sak.
Så vi behöver nog inte vänta på vad EU säger i den här frågan mer. Det vi snarare bör göra är väl att ifrågasätta lämpligheten i lagen direkt mot våra svenska politiker.

Ok.
Fick för mig att EU sa att man skulle upphöra med lagrandet och inte att dom bara drog sig tillbaks från ett tidigare ställningstagande.

Fel från min sida där, tack för korrigerandet.
Fortfarande irriterad dock då jag tycker det är fel. Lagrande av information skall ske på individnivå och på begäran av polis vid skälig misstanke om brott. Så jag ser på det i alla fall.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Har Tele2 också återupptagit lagrandet? Eller ägs Tele2 av telenor? Kommer inte ihåg hur det ligger till.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det finns också ett värde i att företag följer lagarna. Jag gillar vad Bahnhof gör nu men i de allra flesta fallen så är det negativa saker som sker när företagen försöker undkomma lagen. Annars har vi ju också fängelser fulla med folk som anser att man kan stå upp mot lagarna om man inte känner för att följa dem.

Jag tycker det känns lite barnsligt att ondgöra sig över företag som följer lagen, trots att jag hoppas att Bahnhofs självanmälan leder till något positivt (vilket i längden blir EU's domslut som leder till positiv ändring i Sverige). Det är lagen det är fel på i det här fallet.

Fast det där har vi redan rett ut förra gången det kom upp.

Sveriges grundlag står över andra Svenska lagar
I Sveriges grundlag står att vi följer konventionen om mänskliga rättigheter och EU-rätten.
EU-rätten säger att Datalagring är ett brott mot mänskliga rättigheter.

Summan av detta blir att det enligt Svensk grundlag är olagligt med datalagring, så det är snarare Telia som bryter mot lagen i det här fallet, och PTS jurister som är dåligt pålästa.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RainesX:

Ok.
Fick för mig att EU sa att man skulle upphöra med lagrandet och inte att dom bara drog sig tillbaks från ett tidigare ställningstagande.

Fel från min sida där, tack för korrigerandet.
Fortfarande irriterad dock då jag tycker det är fel. Lagrande av information skall ske på individnivå och på begäran av polis vid skälig misstanke om brott. Så jag ser på det i alla fall.

Agreed! Verkligen!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Generellt ser jag inget problem med att en operatör sparar vem som har haft vilken IP adress, vem som skickat SMS till vem och när, vem som ringer till vem och när. Målet med direktivet som jag läser det är att underlätta vid brottsbekämpning och kan ge brottspreventiva effekter. Det är väldigt små datamängder som direktivet anger som ska sparas och i mina ögon mindre integritetskränkande än facebook/google t.ex.

Visa signatur

Mobile Work - MacBook Pro 16 M1 Max 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Finns något som heter frihandelsavtal, hört talas om Norge/Schweiz? Samma sak gäller även andra områden som t.ex. utbildning, så please..

Det betyder absolut inte att det blir samma förutsättningar. Det finns flera områden där det är klart mer problematiskt att exportera till Norge än EU-länder.

Permalänk
Medlem

Skulle Bahnhof kunna dra detta vidare upp till EU-domstolen och där krossa PTS och Datalagringsdirektivet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Alla som är över spärren på 4% är med och med tanke på att det är så tyst om detta så är alla med och bryter mot mänskliga rättigheter.

Kanske börja ta upp det där med medhjälp till medhjälp som PB fick i sin dom att även funka här.

Är med ja, men sossarna har ingen styrande position, de kan rösta och lägga in motioner och proposition men det är allt, de har inga ministerposter.

Skrivet av Ozzed:

Nej, men det är Telias fel att Telia är dumma i huvudet. Bahnhof har ju visat att det är fullt möjligt att ge fan i att lagra data, så vad är problemet från telias sida?

Angående Piratpartiet har de ett komplett partiprogram inom alla områden sist jag kollade, och partier är bara små så länge folk inte röstar på dem. Se hur det är med SD.

SD tar upp en fråga som är mycket större som de andra partierna tabubelagt, det är skillnaden

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast det där har vi redan rett ut förra gången det kom upp.

Sveriges grundlag står över andra Svenska lagar
I Sveriges grundlag står att vi följer konventionen om mänskliga rättigheter och EU-rätten.
EU-rätten säger att Datalagring är ett brott mot mänskliga rättigheter.

Summan av detta blir att det enligt Svensk grundlag är olagligt med datalagring, så det är snarare Telia som bryter mot lagen i det här fallet, och PTS jurister som är dåligt pålästa.

Men det är ju inte fastställt om det verkligen är så ännu. EU har inte tvingat Sverige att backa av, de har bara backat från att ha tvingat oss att ha datalagring. Det är därför det hela måste prövas i svensk rätt. Om det inte vore så skulle Bahnhofs aktion vara totalt meningslös.

Detta är ett fall där man bör hylla Bahnhof för att de gör något bra, snarare än attackera de som följer rådande lagstiftning.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av AMD-FX:

Mig kan dom spionera på hur mycket dom vill, jag har inget att dölja om det inte är olagligt att spela spel på nätet förstås

Som Brasiliens premiärminister så fint uttryckte det.
"In the absence of the right to privacy, there can be no true freedom of expression and opinion, and therefore no effective democracy. In the absence of the respect for sovereignty, there is no basis for the relationship among nations."
http://www.theguardian.com/world/2013/sep/24/brazil-president...

Spelar ingen roll om du har rent mjöl i påsen eller inte, grundstenarna till demokrati är frågan.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej, men det är Telias fel att Telia är dumma i huvudet. Bahnhof har ju visat att det är fullt möjligt att ge fan i att lagra data, så vad är problemet från telias sida?

Angående Piratpartiet har de ett komplett partiprogram inom alla områden sist jag kollade, och partier är bara små så länge folk inte röstar på dem. Se hur det är med SD.

Piratpartiet tillför inte så mycket förutom deras kärnfrågor. Deras övriga frågor är lite lagom luddiga för att passa de flesta. Det är i alla fall uppfattningen jag får när jag läser. Det slutar med att det är kärnfrågan som lockar väljare och PP är inte lika aktuellt idag som för 5-6 år sedan. Netflix, HBO, Spotify m.m. har gjort att illegal nerladdning inte längre är ett samhällsproblem på samma sätt. Så då faller vi tillbaka på övervakningen men där finns det riksdagspartiet som också vill förändra.

SD:s kärnfrågor ökar däremot glöden på. Vi tar in fler invandrare, försvaret rustas ner och brottsligheten ökar. Samtidigt är de få partier som delar SD:s kärnfrågor. Så det är en ganska stor väsentlig skillnad.

En röst på PP är förmodligen en röst i sjön. Den kommer inte påverka något inflytande för fem öre. Det är det man måste vara medveten om när man lägger sin röst där. Tycker man däremot att PP är det enda alternativet så ska man ju förmodligen lägga sin röst där.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Så lät det definitivt inte i deras utfrågning på SVT inför EU-valet.

Eller ja, de kanske har det, men de följer andra i allt som inte handlar om Internet/övervakning osv.

Det tycker jag inte. http://www.piratpartiet.se/politik/piratpartiet-i-korthet/

Läs om PP lite grann så ser du snart att de inte bara följer andra partiers åsikter.

Visa signatur

Intel I5 7600k, 16GB 2400mhz , 2x Sapphire Nitro 390, 1,25 tb HDD, 250gb SanDisk Ultra SSD, 950w nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Piratpartiet tillför inte så mycket förutom deras kärnfrågor. Deras övriga frågor är lite lagom luddiga för att passa de flesta. Det är i alla fall uppfattningen jag får när jag läser. Det slutar med att det är kärnfrågan som lockar väljare och PP är inte lika aktuellt idag som för 5-6 år sedan. Netflix, HBO, Spotify m.m. har gjort att illegal nerladdning inte längre är ett samhällsproblem på samma sätt. Så då faller vi tillbaka på övervakningen men där finns det riksdagspartiet som också vill förändra.

SD:s kärnfrågor ökar däremot glöden på. Vi tar in fler invandrare, försvaret rustas ner och brottsligheten ökar. Samtidigt är de få partier som delar SD:s kärnfrågor. Så det är en ganska stor väsentlig skillnad.

En röst på PP är förmodligen en röst i sjön. Den kommer inte påverka något inflytande för fem öre. Det är det man måste vara medveten om när man lägger sin röst där. Tycker man däremot att PP är det enda alternativet så ska man ju förmodligen lägga sin röst där.

En enda röst på vilket parti som helst är väl i så fall i sjön? Hur tänker du egentligen? det handlar väl om hur pass engagerad man är i frågan som tas upp? Även partier som på pappret var emot datalagringen röstade ju för den, så de andra riksdagspartierna som är "emot" ger jag inte mycket för.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Mig kan dom spionera på hur mycket dom vill, jag har inget att dölja om det inte är olagligt att spela spel på nätet förstås

Folk som tror sig att de inte har något att dölja har inte tänkt på detta tillräckligt länge, om du verkligen inte har något att dölja så kan du troligtvis inte hålla hemligheter heller. Folk verkar vara mer lojala till Googles sökmotor än vad de är till sina föräldrar.

Visa signatur

Liten och knottrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Mig kan dom spionera på hur mycket dom vill, jag har inget att dölja om det inte är olagligt att spela spel på nätet förstås

Så du tänker att det är lugnt om du ger upp dina rättigheter vid just det här tillfället? Jobbigt om du någon gång i framtiden kommer behöva dom.

Skickades från m.sweclockers.com