Windowsinstallation dör efter windowsloggan

Permalänk
Medlem

Windowsinstallation dör efter windowsloggan

Hej, mitt OS på in gamla burk har blivit korrupt av någon anledning och jag kan inte komma in ens i safe mode. Har då försökt blåsa om datorn med bootbara USB minnen. Har provat både windows 7 x64 samt windows 8.1 x86 samt x64 installationer. Följande händer:

När jag bootar från windows 7-sticka: "Windows is loading files" och den vanliga progressbaren. När den är klar så blir det bara svart.
Windows 8: Den blåa windows-loggan samt prickarna som snurrar i någon minut, sen bara svart skärm.

USB-stickorna fungerar jättebra på andra PC så det lär inte vara något fel på dem. Läste i någon tråd att den kan gå över till en annan videoutgång, men har provat alla utgångar, med och utan grafikkort. Jag har redan investerat i en ny hårddisk men det löste inte problemet. Några tips?

Mina komponenter:
Nätagg: Chieftec ATX 400W
Processor: AMD AM2 Athlon 64 X2 7750 Black Edition, AMD AM2 2700 MHz Socket AM2+
Moderkort: Asus M2N68-CM
Grafikkort: Något gammalt geforce (har även provat utan grafikkort)
RAM: Crucial DDR2 PC5300 2048MB CL5, Kit w/two matched DDR2 PC5300 1024MB CL5
Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB + Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA, 7200RPM, 16MB Cache +
Optisk enhet: Sony NEC Optiarc DVD/RW burner AD-5200A, DVD+R/+RW/DVD-R/-RW, OEM, IDE, Black

Visa signatur

Säljer duschdraperier och testar produkter för det mesta...

Permalänk
Moderator
Forumledare

Långsökt kanske men det är inte så att skärmen tappar signal under installationen?

Jag hade det på en installation för något år sedan, bild på ena skärmen (en tv) men den riktiga skärmen är svart. Efter ett tag kom bilden tillbaka på skärmen.

Tv:n var kopplad med hdmi medans skärmen körde dvi

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Under installationen av win7 om det kommer svart skärm no signal kan det bero på grafikkortet dvi kontakt.
Prova VGA kabel se om det hjälper. Detta har hänt för många andra löstes med VGA.

Permalänk
Skrivet av intel2000:

Under installationen av win7 om det kommer svart skärm no signal kan det bero på grafikkortet dvi kontakt.
Prova VGA kabel se om det hjälper. Detta har hänt för många andra löstes med VGA.

De andra har rätt. Jag hade samma problem. Kunde inte klura ut va som va fel tills jag kom på att tvn var också ikopplad med hdmi kabeln. Satte på tvn å där va installationen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Långsökt kanske men det är inte så att skärmen tappar signal under installationen?

Jag hade det på en installation för något år sedan, bild på ena skärmen (en tv) men den riktiga skärmen är svart. Efter ett tag kom bilden tillbaka på skärmen.

Tv:n var kopplad med hdmi medans skärmen körde dvi

Skrivet av intel2000:

Under installationen av win7 om det kommer svart skärm no signal kan det bero på grafikkortet dvi kontakt.
Prova VGA kabel se om det hjälper. Detta har hänt för många andra löstes med VGA.

Mitt moderkort har endast DVI och AVI utgångar, en av varje, och jag har nu testat med två skärmar och de bara duplicerar varandra, alltså kan det inte vara något som gömmer sig, utan datorn verkar helt enkelt skicka en svart videosignal, för jag får ingen "no signal" på skärmarna... Ingen som har en aning vad detta kan bero på? :/

Visa signatur

Säljer duschdraperier och testar produkter för det mesta...

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av a1992h:

Mitt moderkort har endast DVI och AVI utgångar, en av varje, och jag har nu testat med två skärmar och de bara duplicerar varandra, alltså kan det inte vara något som gömmer sig, utan datorn verkar helt enkelt skicka en svart videosignal, för jag får ingen "no signal" på skärmarna... Ingen som har en aning vad detta kan bero på? :/

Jag hade kört igång installationen och låtit den köra. Kan ta en stund
Min skärm blev också svart utan "no signal" meddelande.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av a1992h:

Mitt moderkort har endast DVI och AVI utgångar, en av varje, och jag har nu testat med två skärmar och de bara duplicerar varandra, alltså kan det inte vara något som gömmer sig, utan datorn verkar helt enkelt skicka en svart videosignal, för jag får ingen "no signal" på skärmarna... Ingen som har en aning vad detta kan bero på? :/

Det moderkortet har visst vga kontakt. Men om du kör med det gamla geforcekortet så ska ju kabeln in i det!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag hade kört igång installationen och låtit den köra. Kan ta en stund
Min skärm blev också svart utan "no signal" meddelande.

Har låtit den vara igång i två timmar nu, händer ingenting
När jag provade med min laptop så gick det bara på några sekunder..

Visa signatur

Säljer duschdraperier och testar produkter för det mesta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Det moderkortet har visst vga kontakt. Men om du kör med det gamla geforcekortet så ska ju kabeln in i det!

Javisst, råkade skriva AVI istället för VGA. Provat med båda dessa samt med grafikkort. Men nu har jag plockat ur grafikkortet helt så detta måste bero på något annat! Vad är nästa steg? Köpa nytt moderkort?

Visa signatur

Säljer duschdraperier och testar produkter för det mesta...

Permalänk
Medlem

Din moderkort har inbyggd VGA kontakt. Om det inte funkar kan bero på att du har inte tagit ut din pci-e grafikkort. Du kan inte köra båda. Bara en måste vara aktiv och det blir konflikt om pci-e grafiken sitter i samtidigt. Det finns en inställning i bios på auto som tar hand om vilken grafik man kan starta ifrån. Som sagt ta ut din pci-e grafikkort så kommer det funka om du använder VGA kabel. Om det inte funkade då kan det bero på din processor det måste stödja inbyggd grafik via VGA. Eller kan vara din bildskärm.

Asså du behöver inte köpa nytt moderkort du kan istället prova en DVI till VGA adapter anslut till din pci-e grafik: prisjakt.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av intel2000:

Din moderkort har inbyggd VGA kontakt. Om det inte funkar kan bero på att du har inte tagit ut din pci-e grafikkort. Du kan inte köra båda. Bara en måste vara aktiv och det blir konflikt om pci-e grafiken sitter i samtidigt. Det finns en inställning i bios på auto som tar hand om vilken grafik man kan starta ifrån. Som sagt ta ut din pci-e grafikkort så kommer det funka om du använder VGA kabel. Om det inte funkade då kan det bero på din processor det måste stödja inbyggd grafik via VGA. Eller kan vara din bildskärm.

Asså du behöver inte köpa nytt moderkort du kan istället prova en DVI till VGA adapter anslut till din pci-e grafik: prisjakt.nu

Jag har provat med vga både på pci-e kortet och i moderkortet med pci-e uttaget, samma resultat oavsett. Så här ser det ut i min BIOS under PCIE (när jag har grafikkortet i): http://bayimg.com/haokOaAfK

Ser detta rätt ut?
Ang. om min processor stödjer inbyggd grafik är jag osäker.. någon som vet?

Visa signatur

Säljer duschdraperier och testar produkter för det mesta...

Permalänk
Medlem

Din bios är gammal från 2008 det är inte säkert att du har samma inställning som jag.
Jag har nyare bios från 2014 Jag tog bild av min bios bara genom F12 så sparades den på usb minne. Primary display ligger under Advanced>Graphics Configuration
Se bilden här:
http://imgur.com/zkeUi24

Permalänk
Medlem
Skrivet av intel2000:

Din bios är gammal från 2008 det är inte säkert att du har samma inställning som jag.
Jag har nyare bios från 2014 Jag tog bild av min bios bara genom F12 så sparades den på usb minne. Primary display ligger under Advanced>Graphics Configuration
Se bilden här:
http://imgur.com/zkeUi24

Okej, får försöka uppdatera min BIOS då... Kommer nog bli att jag köper ett nytt moderkort i slutändan

Visa signatur

Säljer duschdraperier och testar produkter för det mesta...