Permalänk
Medlem

Problem med grafikkortet? (nybyggt)

Hej,
Jag byggde ihop en dator för 2 veckor sedan som fram tills i helgen har fungerat bra.
Men när jag äntligen kunde dra igång lite tyngre spel så börjar den krångla.

Efter ca. 1 minuts spelande (COD) fryser bilden med massa röda små fyrkanter överallt.
Ljudet fortsätter som om spelet fortfarande är igång. Ser ut så här:

Film (~100mb) på vad som händer när jag kör 3DMark Ice Storm Demo:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/18494770/Dator/MVI_1476.MOV

Min dator:
EVGA Geforce GTX760 2GB SC ACX
XFX Core Edition 550W 80+ Bronze
MSI Z87-G43
Intel Core i5-4670
Corsair Vengeance 8GB
Cooler Master Hyper 212 Evo
Samsung 840 EVO Basic 250GB
Windows 7 Home Premium

Jag har provat en rad olika versioner av drivrutiner och av/om-installerat Nvidia's olika hjälpprogram utan framgång. Alla temperaturer ser ok ut och alla fläktar snurrar.

Någon som har några idéer på vad som kan vara fel? Eller hur jag kan gå vidare med felsökning?

Permalänk

Skulle gissa på för varm gpu...

Permalänk
Medlem

Antingen överhettad GPU eller ostabil frekvens alt. för lågt voltage.

Vad är det för temperatur för att vara exakt?

Permalänk
Medlem

Jag ska kolla alla mätningar ikväll igen, men jag tror att temperaturen ligger på runt 40 grader när den lägger av. Jag har inte kollat spänningen än, får kolla det också.

Vad kan jag göra åt ostabil frekvens?

Permalänk

Prova att sätta grafikortets fläktar på max, om det hjälper är det för hög temp.

Av filmen att dömma så tycker jag att det låser sig alldeles för fort för att vara temp relaterat dock, det borde börja med små artefakter som blir fler och fler för att sedan krascha.

Men testa att maxa fläktarna och se.

Permalänk
Avstängd

Är det fabriksöverklockat grafikkort ?
Hade liknande problem med ett sånt, löste sig genom att sänka klocken lite.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Har du ett annat spel som kräver näst intill lika mycket i grafiken som du kan testa och kolla ifall något liknande händer? Vissa har problem med vissa spel att det inte funkar av en anledning så då kanske du kan söka vidare på ett lite mer specifikt område.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Prova att sätta grafikortets fläktar på max, om det hjälper är det för hög temp.

Av filmen att dömma så tycker jag att det låser sig alldeles för fort för att vara temp relaterat dock, det borde börja med små artefakter som blir fler och fler för att sedan krascha.

Men testa att maxa fläktarna och se.

Jag har kört fläktarna på max, med samma resultat tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Är det fabriksöverklockat grafikkort ?
Hade liknande problem med ett sånt, löste sig genom att sänka klocken lite.

Jag provade och klocka ner kortet. Det kan ha gått lite bättre, men med det slutar på samma sätt. Bara lite senare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_:

Har du ett annat spel som kräver näst intill lika mycket i grafiken som du kan testa och kolla ifall något liknande händer? Vissa har problem med vissa spel att det inte funkar av en anledning så då kanske du kan söka vidare på ett lite mer specifikt område.

Har kört COD, Skyrim (och 3DMark) - alla kraschar inom ett par minuter. CS 1.6 funkar utan problem.

Permalänk

Kör tex kombustor och håll koll på tempen. Och se om den skenar iväg.

Permalänk
Medlem

Kolla att kortet sitter på plats ordentligt först. Ta ur och sätt i det igen.
Annars RMA:a kortet. Det är troligen hårdvarufel.

Permalänk
Medlem

Om det här uppstår vid låga temperaturer så är det solklart GPUn som gått och dött tyvärr, det är inte omöjligt att det är PSUn heller men det finner jag föga troligt om det är såpass nytt och det har god effekt.

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk
Medlem

Ja då det inte verkar vara temperaturen så verkar det då kanske vara hårdvara fel som flera säger. Har du ett hyfsat grafikkort liggandes någonstans som kanske klarar något ut av spelen på lägsta grafikinställningar som vanliga fall hade kraschat med det andra nya kortet i? Så kan du ju testa om det verkligen är grafikkortet, låter troligt så. Handlar det om överhettning så kan man ju nästan säga att det är samma sak som ifall det var dåligt, alltså att du måste skaffa något annat om du vill kunna spela spelen. Men om datorn är så ny så måste du väl kunna få byta det om det är så att det är fel på det

För grafikkortet bör ju klara de spelen rätt lätt antar jag. Har ett GeForce GTX 560 Ti och de klarar de spelen på max utan problem så, men lämna tillbaks det på garanti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_:

Ja då det inte verkar vara temperaturen så verkar det då kanske vara hårdvara fel som flera säger. Har du ett hyfsat grafikkort liggandes någonstans som kanske klarar något ut av spelen på lägsta grafikinställningar som vanliga fall hade kraschat med det andra nya kortet i? Så kan du ju testa om det verkligen är grafikkortet, låter troligt så. Handlar det om överhettning så kan man ju nästan säga att det är samma sak som ifall det var dåligt, alltså att du måste skaffa något annat om du vill kunna spela spelen. Men om datorn är så ny så måste du väl kunna få byta det om det är så att det är fel på det

För grafikkortet bör ju klara de spelen rätt lätt antar jag. Har ett GeForce GTX 560 Ti och de klarar de spelen på max utan problem så, men lämna tillbaks det på garanti

Jag har tyvärr inget annat kort att prova med. Jag ska tillbaka med kortet till butiken och hoppas att kan få ut ett nytt.
Hoppas att det är det som är felet bara, så att det inte är något annat...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av johodev:

Jag har tyvärr inget annat kort att prova med. Jag ska tillbaka med kortet till butiken och hoppas att kan få ut ett nytt.
Hoppas att det är det som är felet bara, så att det inte är något annat...

Skickades från m.sweclockers.com

Värt att prova i alla fall. Du löser det nog snart!

Permalänk
Medlem

Kortet är bytt nu och allt fungerar perfekt
(mycket bra kundservice på Netonnet faktiskt)

Tack alla som har hjälp till med tips och råd! Jag hade inte grejat det utan er.