Mitt hemnätverk - Behöver lite hjälp.

Permalänk
Medlem

Mitt hemnätverk - Behöver lite hjälp.

Hej Alla!

Jag flyttar snart till en större lägenhet och behöver lite hjälp hur jag skall sätta upp nätverket.
Träffat tjej som inte uppskattar mil av kablar på golvet(var lite så innan).

Behov:

Behöver trådlöst kunna täcka en 3:a på 73kvm, med lättbetongväggar och en jävla massa andra nätverk i samma område på 2.4ghz. Jag skulle vilja om möjligt få ut nära 100Mbit trådlöst, då jag har 100Mbit fiber i lägenheten.

Jag kommer behöva köra trådat i barnens rum för att koppla in tv,konsoll osv (antar att en trådlös brygga bör passa här?). Sen kommer jag ha min stationära dator i andra sovrummet som har en lättbetongvägg mellan rummet och vardagsrummet där routern kommer stå.

Min utrustning:

Router(s): Asus RT-AC56U med AsusWRT Merlin FW, Netgear WNDR3700(DD-WRT)

Hur kan man få det trådlösa att täcka en så stor yta, med bra signal och hastighet?
Behöver eran hjälp. mvh // Linus

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i7 920 @ 4Ghz | Grafikkort: XFX Radeon 6970 2048Mb (Crossfire]| CPU-kylare: Corsair H50 | Ram-minne: Corsair Dominator™ DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Nätaggregat: Corsair AX 850W | Chassi: Fractal Design Arc | Moderkort: Asus P6T Deluxe V2 | SSD-Hårddisk: Corsair F60 (Raid-0] |

Permalänk
Medlem

Med risk för att vara en tråkmåns; jag skulle köra 5GHz från routern (placerad centralt och högt), sen enskilda accesspunkter satta i Station-läge som sedan kopplas till switchar där mer än en klientutrustning ska vara (med undantag för datorer, där skulle jag investera i goda WiFi-adaptrar istället). Detta blir alltså en trådlös brygga.

Det som är viktigt att tänka på när det gäller WiFi kontra kabel, är att du får alltid enbart ut halv duplex på WiFi. Oavsett vilken hastighet du lyckas uppnå så kommer du inte ifrån detta faktum.

Om ni inte flyttat ännu så skulle jag definitivt överväga att dra kablar, om inte till alla rum så till vissa specifika.

My 4 cents.

/Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Med risk för att vara en tråkmåns; jag skulle köra 5GHz från routern (placerad centralt och högt), sen enskilda accesspunkter satta i Station-läge som sedan kopplas till switchar där mer än en klientutrustning ska vara (med undantag för datorer, där skulle jag investera i goda WiFi-adaptrar istället). Detta blir alltså en trådlös brygga.

Det som är viktigt att tänka på när det gäller WiFi kontra kabel, är att du får alltid enbart ut halv duplex på WiFi. Oavsett vilken hastighet du lyckas uppnå så kommer du inte ifrån detta faktum.

Om ni inte flyttat ännu så skulle jag definitivt överväga att dra kablar, om inte till alla rum så till vissa specifika.

My 4 cents.

/Gorian

Har inte flyttat riktigt ännu. Köpte in asus-routern då min tidigare router, Netgear wndr3700 var så förbannat dålig täckning på. Har börjat mecka med trådlöst här i min 2a och kommit fram till att BETONG ÄR SKIT!

Går jag 7-10m bort till köket, så är nästan täckningen på det trådlösa obefintligt. Och då är nya lägenheten ca 20kvm större, så täckningen lär inte bli bättre. Kanske blir att dra kabel lite snyggt ist :/

Hört om folk som kör denna med ok resultat: http://www.ubnt.com/unifi#appro
Kostar dock en del

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i7 920 @ 4Ghz | Grafikkort: XFX Radeon 6970 2048Mb (Crossfire]| CPU-kylare: Corsair H50 | Ram-minne: Corsair Dominator™ DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Nätaggregat: Corsair AX 850W | Chassi: Fractal Design Arc | Moderkort: Asus P6T Deluxe V2 | SSD-Hårddisk: Corsair F60 (Raid-0] |

Permalänk
Medlem

Unifi funkar, men förvänta dig inga ~100Mbit direkt.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Kan du inte använda kabelkanaler eller ihåliga lister för att dölja nätverkskablarna? Förhandla med tigern

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?