Styrketräning – tips på övningar, scheman med mera

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_doe:

Började för två veckor sedan på detta program, känns som ett bra upplägg med stor varitation: http://www.scivationbooks.com/books/TriPhaseVol2.pdf

4.5-11 kg i ren muskellmassa på 12 veckor kan du fetglömma.

Om det är ett bra program eller ej uttalar jag mig inte om, utan det är fysiskt omöjligt att uppnå resultaten de lovar.

Hur kommer det sig att alla "magiska" tränningsprogram lovar fantastiska resultat på just 12 veckor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

4.5-11 kg i ren muskellmassa på 12 veckor kan du fetglömma.

Om det är ett bra program eller ej uttalar jag mig inte om, utan det är fysiskt omöjligt att uppnå resultaten de lovar.

Hur kommer det sig att alla "magiska" tränningsprogram lovar fantastiska resultat på just 12 veckor?

Nej någon större massa på 12veckor ska man inte ens förvänta sig, jag tittar på resultatet med hur mkt mer jag orkar när jag kört igenom programmet har nu kört 3veckor och kan inte uttala mig om slutresultatet det tar kanske 6mån innan man kan uttala sig. Tror själva upplägget är bra, det är alltför många som kör samma övningar eller plöjer massor med tid på isoleringsövningar och står still i utvecklingen. Jag tror mer på grunden att köra basövningar med fria vikter/kroppsvikten och komplettera med isoleringsövningar om det behövs. Kör med strikt form och inte kör för tunga vikter (det är lite av en utmaning för det är många som är biffiga/vältränade som tränar så fel med stora vikter så man ryser) tror det är en vana som är lätt att falla in i sedan är det viktigt med variation i antal set/vila/reps/vikt sedan variera split/halv/helkroppspass. Sen nästan det viktigaste mat och vila.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

4.5-11 kg i ren muskellmassa på 12 veckor kan du fetglömma.

Om det är ett bra program eller ej uttalar jag mig inte om, utan det är fysiskt omöjligt att uppnå resultaten de lovar.

Hur kommer det sig att alla "magiska" tränningsprogram lovar fantastiska resultat på just 12 veckor?

på samma sätt som tex. "bli av med 9kg på 2 veckor och ät gott" låter mkt mer lockande än att säga "bli av med 9kg fett på 10 veckor genom att ligga på strikt diet samtidigt som styrketräning ska utföras för att behålla muskelmassa"^^

ta inte dom exmpelen allt för bokstavligt men saken är väl den i varje fall att den hårda sanningen många gånger inte säljer så bra, vi vill komma i form men det ska gå fort och så lite ansträngning som möjligt ska behövas

om frågan mer var riktad till varför 12 och inte tex. 10 eller 15 veckor så kan jag inte svara dock :/

Permalänk

Någon som kan hjälpa mej att komma upp i 3400kcal/dag?
Skulle vilja ha hjälp med kaloririk mat som inte är för dyr (bor hemma) och inte tar allt för lång tid att laga. Ingen jävla burkmat o skit heller. Äter lunch i skolan och mamma o pappa fixar middag och då försöker jag trycka i mej så mycket som möjligt men behöver mycket kalorier till frukost, mellanmål och sista kvällsmålet.
Hjälp uppskattas!

Visa signatur

OKEJ, JA KANSKE ÄR ARG? VEM FAN BRYR SEJ??!!

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackeek_the_bull:

Någon som kan hjälpa mej att komma upp i 3400kcal/dag?
Skulle vilja ha hjälp med kaloririk mat som inte är för dyr (bor hemma) och inte tar allt för lång tid att laga. Ingen jävla burkmat o skit heller. Äter lunch i skolan och mamma o pappa fixar middag och då försöker jag trycka i mej så mycket som möjligt men behöver mycket kalorier till frukost, mellanmål och sista kvällsmålet.
Hjälp uppskattas!

Fett är väldigt energirikt... Släng på lite majonäs till maten, såser till det mesta, fetare mjölk (3%), drick mjölk istället för vatten (Boom! Energi 900 kcal i 1,5 liter 3% mjölk).

Permalänk
Skrivet av Simcon:

Fett är väldigt energirikt... Släng på lite majonäs till maten, såser till det mesta, fetare mjölk (3%), drick mjölk istället för vatten (Boom! Energi 900 kcal i 1,5 liter 3% mjölk).

Försöker trycka i mej lite mer fett, men ska försöka höjja kolhydraterna lite till. Men tänkte om det finns något som man kan käka som mellanmål som innehåller mer än 500kcal? Vill helst inte äta massa jävla mackor då det bara blir degigt efter ett tag. Just nu dricker jag kanske 3 liter mjölk om dagen och då får ja i mej mer än 3400kcal men ja hörde att det ger ökad risk för prostata cancer+ att ja måste gå på dass med 30 minuters mellanrum vilket är ganska jobbigt :/

Visa signatur

OKEJ, JA KANSKE ÄR ARG? VEM FAN BRYR SEJ??!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackeek_the_bull:

Försöker trycka i mej lite mer fett, men ska försöka höjja kolhydraterna lite till. Men tänkte om det finns något som man kan käka som mellanmål som innehåller mer än 500kcal? Vill helst inte äta massa jävla mackor då det bara blir degigt efter ett tag. Just nu dricker jag kanske 3 liter mjölk om dagen och då får ja i mej mer än 3400kcal men ja hörde att det ger ökad risk för prostata cancer+ att ja måste gå på dass med 30 minuters mellanrum vilket är ganska jobbigt :/

Kanske inte är rätt person att rekommendera någon kost men vet hur man går upp i vikt, har legat på över 150kg när det var som värst det räcker att lukta på en pizza så sitter ett par kg på plats nere i runt 110 nu (gick upp nästan 20kg sedan jag började träna för 2år sedan, jag var i princip ben och fett och inga muskler kvar efter den massiva viktnedgången) Verkar ha "bra" anlag att bygga/lägga på iaf. Att äta 3400kcal som är nyttiga så då får man kämpa lite men lite allmänna råd:

Avocado till maten (riktigt gott till det mesta och innehåller bra fett), en näve nötter, keso och frukt, casein proteindrink, kokt ägg med majonäs eller kaviar funkar som mellanmål. Ha i solrosfrön, linfrön i gröten på morgonen. Ta en knäckemacka till huvudmåltiderna.

Använd vanligt smör, riktig ost, riktig mjölk, grädde, creme fraische istället för lätt/light varianter att bara komma ifrån light/lättcrap är guld värt.

Skulle rekommendera att inte kanske stirra dig blind på dag för dag utan kanske ha en riktpunkt på 3400kcal i genomsnitt och grisa loss på helgerna lite mer. Om du styrketränar så kan du skippa nåt konditionspass så du får ner förbrukningen av kcal istället.

Jag har ingen riktig koll på hur mkt jag får i mig men det rör sig i runda slängar 2500-3000kcal men jag äter enl följande:
frukost fiberhavregryn med linfrön och solrosfrön, standardmjölk och en proteindrink (det är för klen frukost men jag är för morgontrött)
mellanmål: casein proteindrink
lunch: husmanskost, med mkt babyspenat, tomat, avocado
mellanmål: macka och mjölk, nötter, eller en casein proteindrink
middag: husmanskost mkt grönt
kvällsmål: en macka med ost/skinka, mjölk och kanske en casein proteindrink innan jag lägger mig.

På träningsdagar lägger jag till en whey proteindrink direkt efter träning.

På Helgerna grisar jag lite med potatisgratäng, klyftpotatis, älgkött med beasås eller liknande. Ibland Pizza eller kebab.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Skrivet av john_doe:

Kanske inte är rätt person att rekommendera någon kost men vet hur man går upp i vikt, har legat på över 150kg när det var som värst det räcker att lukta på en pizza så sitter ett par kg på plats nere i runt 110 nu (gick upp nästan 20kg sedan jag började träna för 2år sedan, jag var i princip ben och fett och inga muskler kvar efter den massiva viktnedgången) Verkar ha "bra" anlag att bygga/lägga på iaf. Att äta 3400kcal som är nyttiga så då får man kämpa lite men lite allmänna råd:

Avocado till maten (riktigt gott till det mesta och innehåller bra fett), en näve nötter, keso och frukt, casein proteindrink, kokt ägg med majonäs eller kaviar funkar som mellanmål. Ha i solrosfrön, linfrön i gröten på morgonen. Ta en knäckemacka till huvudmåltiderna.

Använd vanligt smör, riktig ost, riktig mjölk, grädde, creme fraische istället för lätt/light varianter att bara komma ifrån light/lättcrap är guld värt.

Skulle rekommendera att inte kanske stirra dig blind på dag för dag utan kanske ha en riktpunkt på 3400kcal i genomsnitt och grisa loss på helgerna lite mer. Om du styrketränar så kan du skippa nåt konditionspass så du får ner förbrukningen av kcal istället.

Jag har ingen riktig koll på hur mkt jag får i mig men det rör sig i runda slängar 2500-3000kcal men jag äter enl följande:
frukost fiberhavregryn med linfrön och solrosfrön, standardmjölk och en proteindrink (det är för klen frukost men jag är för morgontrött)
mellanmål: casein proteindrink
lunch: husmanskost, med mkt babyspenat, tomat, avocado
mellanmål: macka och mjölk, nötter, eller en casein proteindrink
middag: husmanskost mkt grönt
kvällsmål: en macka med ost/skinka, mjölk och kanske en casein proteindrink innan jag lägger mig.

På träningsdagar lägger jag till en whey proteindrink direkt efter träning.

På Helgerna grisar jag lite med potatisgratäng, klyftpotatis, älgkött med beasås eller liknande. Ibland Pizza eller kebab.

Tack så mycket! Fick många bra tips där som jag ska testa
Riktigt bra viktnedgång med, kämpa på!

Visa signatur

OKEJ, JA KANSKE ÄR ARG? VEM FAN BRYR SEJ??!!

Permalänk
Medlem

kl är 6 på morgonen och jag har redan varit på gymmet, känns ju skönt :). Helt tomt gym så tidigt på morgonen, rätt trevligt vill jag säga (särskilt att eftersom i början på året tenderar gymmet att fyllas lite extra, inte något fel med det).

Eftersom jag absolut inte klarar av att dricka proteinpulver (testat ett par olika sorter, tycker inte om någon jag hittills testat, någon har gått ner... men likväl). Så istället blir det ägg + mjölk eller grädde/vatten (beroende på vad jag har hemma).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

kl är 6 på morgonen och jag har redan varit på gymmet, känns ju skönt :). Helt tomt gym så tidigt på morgonen, rätt trevligt vill jag säga (särskilt att eftersom i början på året tenderar gymmet att fyllas lite extra, inte något fel med det).

Eftersom jag absolut inte klarar av att dricka proteinpulver (testat ett par olika sorter, tycker inte om någon jag hittills testat, någon har gått ner... men likväl). Så istället blir det ägg + mjölk eller grädde/vatten (beroende på vad jag har hemma).

Var länge sen jag drack pulver men antar du testat blanda med mjölk istället för vatten ? För det göt en stor skillnad. Man kan blanda i nått för smaken också typ Oboy. Chokladsmakande protein brukar inte vara lika gott som Oboy direkt så godare med riktig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Var länge sen jag drack pulver men antar du testat blanda med mjölk istället för vatten ? För det göt en stor skillnad. Man kan blanda i nått för smaken också typ Oboy. Chokladsmakande protein brukar inte vara lika gott som Oboy direkt så godare med riktig.

Tyckte nog samtliga kombinationer var rätt vidriga eller på sin höjd OK, men visst, sedan körde jag med det absolut billigaste tillgängliga pulvret...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Tyckte nog samtliga kombinationer var rätt vidriga eller på sin höjd OK, men visst, sedan körde jag med det absolut billigaste tillgängliga pulvret...

Vissa märken smakar värre än andra. Har glömt vilken sort jag drack men den smaka nästan milkshake om man blanda med mjölk så kan vara värt att prova nått annat. Med vatten var det urk dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Vissa märken smakar värre än andra. Har glömt vilken sort jag drack men den smaka nästan milkshake om man blanda med mjölk så kan vara värt att prova nått annat. Med vatten var det urk dock

Fast frågan är om det skulle bli bättre än ägg + mjölk eller ägg + grädde och vatten, personligen tror jag att proteinpulverna fortfarande kommer smaka något syntetiskt, något jag inte är så sugen på. Tror jag kanske har en förpackning neutral smak av ett märke liggande, något jag kanske skulle testa, men annars så föredrar jag nog köra med min egna variant där jag har koll på vad jag dricker och som smakar naturligt, och bättre.

Eventuellt skulle jag kanske se om det finns testförpackningar tillgängliga av olika smaker från tillverkare, men får se, just nu är jag (som nog märks från texten ovan) inte jättesugen på att testa runt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

kl är 6 på morgonen och jag har redan varit på gymmet, känns ju skönt :). Helt tomt gym så tidigt på morgonen, rätt trevligt vill jag säga (särskilt att eftersom i början på året tenderar gymmet att fyllas lite extra, inte något fel med det).

Eftersom jag absolut inte klarar av att dricka proteinpulver (testat ett par olika sorter, tycker inte om någon jag hittills testat, någon har gått ner... men likväl). Så istället blir det ägg + mjölk eller grädde/vatten (beroende på vad jag har hemma).

Du tillagar äggen väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Du tillagar äggen väl?

Ibland. Nu har jag inte uppdaterat mig i ämnet på bra länge, men nackdelen med att inta råa ägg är att endast 50% av proteininnehållet ska utnyttjas, något negativt om kväveinnehåll (där är jag något osäker), och en minimal risk att drabbas av salmonella eller skadliga bakterier (Använder råa ägg i mycket annat utan att oroa sig, så oroar mig inte här heller).

Till vilken utsträckning det behövs hettas upp har jag faktiskt inte koll på angående proteinet, är det bakterier och salmonella man vill döda ska man upp till 70°C, men hettar inte ens upp allt mitt kött till 70°C då jag vill ha mitt kött rött (godare). Ibland hettar jag iaf. upp blandningen något, ibland inte. Ibland kan jag koka äggen, göra en omelett eller något annat. Iaf. ägg är trevliga och om det skulle finnas någon annan anledning än listat här så får du gärna upplysa och informera mig.

Permalänk
Skrivet av Simcon:

Tyckte nog samtliga kombinationer var rätt vidriga eller på sin höjd OK, men visst, sedan körde jag med det absolut billigaste tillgängliga pulvret...

Self gör gått protein.
Sen har även fitnessguru börjat med ett protein som smakar exakt vad som står (dock bara smakat white chocolade strawberry )
Och som sagt, blanda med mjölk, då smakar det riktigt bra ofta
Rek. Self päronvanilj/ vanilj/ banan

Visa signatur

OKEJ, JA KANSKE ÄR ARG? VEM FAN BRYR SEJ??!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_doe:

Kanske inte är rätt person att rekommendera någon kost men vet hur man går upp i vikt, har legat på över 150kg när det var som värst det räcker att lukta på en pizza så sitter ett par kg på plats nere i runt 110 nu (gick upp nästan 20kg sedan jag började träna för 2år sedan, jag var i princip ben och fett och inga muskler kvar efter den massiva viktnedgången) Verkar ha "bra" anlag att bygga/lägga på iaf. Att äta 3400kcal som är nyttiga så då får man kämpa lite men lite allmänna råd:

Avocado till maten (riktigt gott till det mesta och innehåller bra fett), en näve nötter, keso och frukt, casein proteindrink, kokt ägg med majonäs eller kaviar funkar som mellanmål. Ha i solrosfrön, linfrön i gröten på morgonen. Ta en knäckemacka till huvudmåltiderna.

Använd vanligt smör, riktig ost, riktig mjölk, grädde, creme fraische istället för lätt/light varianter att bara komma ifrån light/lättcrap är guld värt.

Skulle rekommendera att inte kanske stirra dig blind på dag för dag utan kanske ha en riktpunkt på 3400kcal i genomsnitt och grisa loss på helgerna lite mer. Om du styrketränar så kan du skippa nåt konditionspass så du får ner förbrukningen av kcal istället.

Jag har ingen riktig koll på hur mkt jag får i mig men det rör sig i runda slängar 2500-3000kcal men jag äter enl följande:
frukost fiberhavregryn med linfrön och solrosfrön, standardmjölk och en proteindrink (det är för klen frukost men jag är för morgontrött)
mellanmål: casein proteindrink
lunch: husmanskost, med mkt babyspenat, tomat, avocado
mellanmål: macka och mjölk, nötter, eller en casein proteindrink
middag: husmanskost mkt grönt
kvällsmål: en macka med ost/skinka, mjölk och kanske en casein proteindrink innan jag lägger mig.

På träningsdagar lägger jag till en whey proteindrink direkt efter träning.

På Helgerna grisar jag lite med potatisgratäng, klyftpotatis, älgkött med beasås eller liknande. Ibland Pizza eller kebab.

Varför tar du uteslutande casein? har du fått några problem med vassle?

De flesta som är insatta i ämnet och inte bara kvacksalvare rekomenderar nämnligen att man antingen supplementerar med bägge eller enbart whey. (man får i sig ganska mycket casein om man tex gillar ost ). Nu tror jag visserligen skillnaden är minimal men vassle är ju oftast billigare också.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Tjena grabbar! Hoppas det går bra för er med träningen! För mig går det bra, känner redan nu hur skinnet börjar tightas åt! Men men...

Har börjat med högproteinbaserad deff nu (som jag alltid kört). Typ 60/70, 20, 20/10 kostdelning (Kanske lite att ta i men). Lägger mig kring ~2000 kcal/dag, vilket är kring 1000kcal underskott för mig. För vissa kanske de låter mycket men jag tänkte inte köra mer än 3 månader är tanken.

Är 190cm lång. Väger 113kg just nu, nog mindre och har nog vätska kvar i kroppen. Har gått upp under hösten (låg kring 106/107kg) pga dålig kost och jobbat 3-skift. Så konstiga matvanor. Men man kan ju hoppas att det var muskler också.. Var starkare än vanligt då och har ökat en hel del i vikter på gymmet, speciellt incline dumbbell press tog 30kg x 9reps här om dagen

Men det jag undrar är, skulle vara kul att veta hur mycket kcal man bränner på olika träningsmoment? Och då vill jag inte veta typ ungefär vad en tjej på 50 kilo förbränner. Utan där jag kan ungefär räkna på min vikt/längd/ålder mm.

Tipsa på!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Brukar tänka att ett gympass bränner en proteinshake ungefär, så brukar inte ta med proteinshaken i kaloriräkningen

Permalänk
Medlem

Någon som tränar 6 dagar i veckan? Älskar göra det för att då får jag min dagliga dos avkoppling, är vanligtvis väldigt spänd utav mig.
Har läst på nätet om bra scheman, men alla säger olika och det är svårt och bilda sig en uppfattning...

Någon här som kör 6-7 dar i veckan? Hur ser ert upplägg ut?

Permalänk
Skrivet av Naxos:

Någon som tränar 6 dagar i veckan? Älskar göra det för att då får jag min dagliga dos avkoppling, är vanligtvis väldigt spänd utav mig.
Har läst på nätet om bra scheman, men alla säger olika och det är svårt och bilda sig en uppfattning...

Någon här som kör 6-7 dar i veckan? Hur ser ert upplägg ut?

Jag har tidigare kört 5-6 gånger per veckan även 10pass per vecka. Tråkigt nog så använde jag mig inte av ett genom tänkt schema. Men i dagsläget så skulle jag nog kört något 2-splits program om jag skulle träna så mycket som 6 gånger per vecka.

Naxros vad är målet med din träning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av furste_filip:

Jag har tidigare kört 5-6 gånger per veckan även 10pass per vecka. Tråkigt nog så använde jag mig inte av ett genom tänkt schema. Men i dagsläget så skulle jag nog kört något 2-splits program om jag skulle träna så mycket som 6 gånger per vecka.

Naxros vad är målet med din träning?

Jag pressar tänder om nätterna, träning ger mig avkoppling i muskler och sinne. Dock så är jag givetvis ute efter att få lite kött på benen. Har tränat i 1 år och 2 månader, hände inte så mycket första halvåret(nybörjare, surprise). Men har efter det lagt på mig 7-8kg+ muskler.

Brukar normalt köra en muskelgrupp per dag och lite mage på det. Kör 3-4 övningar med 6-8 sets på varje övning. Brukar planera in så att jag inte kör samma muskel inom 72 timmar.

Dock så när man kör tex bröst, jobbar triceps lite. Om jag då tränar triceps 48 timmar senare, är det inte bra? Eller nojjar jag mig bara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Jag pressar tänder om nätterna, träning ger mig avkoppling i muskler och sinne. Dock så är jag givetvis ute efter att få lite kött på benen. Har tränat i 1 år och 2 månader, hände inte så mycket första halvåret(nybörjare, surprise). Men har efter det lagt på mig 7-8kg+ muskler.

Brukar normalt köra en muskelgrupp per dag och lite mage på det. Kör 3-4 övningar med 6-8 sets på varje övning. Brukar planera in så att jag inte kör samma muskel inom 72 timmar.

Dock så när man kör tex bröst, jobbar triceps lite. Om jag då tränar triceps 48 timmar senare, är det inte bra? Eller nojjar jag mig bara?

Att köra 6pass i veckan är nästan helt garanterat suboptimalt för dig (genetiska monster och roidare undantaget). Att köra en muskelgrupp per dag är en ren omöjlighet om man vill få in de bra basövningarna (marklyft, knäböj, bänk, axelpress,chins,dips osv) som alla borde köra (om man inte lider av skador eller andra förhinder).

De första 6månaderna är då du gör allra snabbast sytyrke- och muskelökningar normalt sett. Att du fick motsatt resultat tyder på att du gör något felw.

Förstår vad du menar när du säger att du tycker om att vara på gymmet men som sagt, dina resultat kommer lida av det. Om du vill vara där 6dagar i veckan rekommenderar jag att köra kondition 2-3 av de dagarna.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Att köra 6pass i veckan är nästan helt garanterat suboptimalt för dig (genetiska monster och roidare undantaget). Att köra en muskelgrupp per dag är en ren omöjlighet om man vill få in de bra basövningarna (marklyft, knäböj, bänk, axelpress,chins,dips osv) som alla borde köra (om man inte lider av skador eller andra förhinder).

De första 6månaderna är då du gör allra snabbast sytyrke- och muskelökningar normalt sett. Att du fick motsatt resultat tyder på att du gör något felw.

Förstår vad du menar när du säger att du tycker om att vara på gymmet men som sagt, dina resultat kommer lida av det. Om du vill vara där 6dagar i veckan rekommenderar jag att köra kondition 2-3 av de dagarna.

Ja det var det jag misstänkte, jag kör alltid basövningarna. Och känner som sagt att jag tränar vissa muskler lite för frekvent.. kör nytt upplägg framöver och ser hur det utvecklas.

EDIT: Vad tros om detta upplägg? (Utöver, kör jag alltid 2-3 sets mage efter varje pass.)

1. Bröst/triceps
2. Rygg
3. Spring
4. Mage
5. Axlar/biceps
6. Ben
7. Vila

Permalänk
Skrivet av Naxos:

Ja det var det jag misstänkte, jag kör alltid basövningarna. Och känner som sagt att jag tränar vissa muskler lite för frekvent.. kör nytt upplägg framöver och ser hur det utvecklas.

EDIT: Vad tros om detta upplägg? (Utöver, kör jag alltid 2-3 sets mage efter varje pass.)

1. Bröst/triceps
2. Rygg
3. Spring
4. Mage
5. Axlar/biceps
6. Ben
7. Vila

Det där ser bra ut.
Sen tycker jag det är onödigt att köra mage så mycket som du gör, du tränar faktiskt mage i de flesta övningar mer eller mindre. 1/2 gånger vecka räcker absolut om du kör mark och böj vanligtvis. Det är många som inte ens tränar någon direkt mage men kör mycket mark och böj och det får man bra bålträning av
Sen skulle jag om ja var du försöka trycka in mage på nått annat pass t.ex ben. Då har du en extra dag som du kan ha som vilodag eller ett extra pass, för det är nästan lite onödigt att gå till gymmet och köra mage eftersom man kör igenom det så snabbt (iaf jag).
Lycka till

Visa signatur

OKEJ, JA KANSKE ÄR ARG? VEM FAN BRYR SEJ??!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackeek_the_bull:

Det där ser bra ut.
Sen tycker jag det är onödigt att köra mage så mycket som du gör, du tränar faktiskt mage i de flesta övningar mer eller mindre. 1/2 gånger vecka räcker absolut om du kör mark och böj vanligtvis. Det är många som inte ens tränar någon direkt mage men kör mycket mark och böj och det får man bra bålträning av
Sen skulle jag om ja var du försöka trycka in mage på nått annat pass t.ex ben. Då har du en extra dag som du kan ha som vilodag eller ett extra pass, för det är nästan lite onödigt att gå till gymmet och köra mage eftersom man kör igenom det så snabbt (iaf jag).
Lycka till

Alright! Tack

Permalänk
Skrivet av Naxos:

Ja det var det jag misstänkte, jag kör alltid basövningarna. Och känner som sagt att jag tränar vissa muskler lite för frekvent.. kör nytt upplägg framöver och ser hur det utvecklas.

EDIT: Vad tros om detta upplägg? (Utöver, kör jag alltid 2-3 sets mage efter varje pass.)

1. Bröst/triceps
2. Rygg
3. Spring
4. Mage
5. Axlar/biceps
6. Ben
7. Vila

Det är inga problem att träna muskel grupper frekvent, själv så kör jag marklyft och knäböj 2 gånger i veckan. Om du bulkar så borde kunna köra marklyft och knäböj 3 gånger per vecka och fylla ut mer andra övningar för att få en balanserad kropp.

Jag tycker att du ska undvika en 6-split om du inte är på stora mängder steroider(vilket jag hoppas att du inte är), om du inte är det så är det inga fördelar med den typen av upplägg. Så jag rekommendera att du kör basövningarna iaf 2 gånger per vecka, 3 gånger om du bukar. Detta kommer att fungera utmärkt om du har ett vettigt schema.

Permalänk
Avstängd

Det kan ju också sägas att det faktiskt finns annan träning än styrketräning. 3 dagar styrka, 2 dagar på crosstrainern och dra till simhallen en dag under en vecka är ju inga konstigheter.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Hej jag vet inte om det går bra att fråga er eller inte men iaf så tog jag och körde biceps och underarmar för flera veckor sen och har haft ont i höger underarm sen den dagen.

Men det är inte en sån smärta så jag inte orkar röra den utan kan träna men gör fortfarande ont,

det är som en punkt som gör ont å trycka på för tränade inte på 2 veckor efter för va sjuk och sånt men nu när jag började igen så gör det fortfarande ont.

Vad kan ha hänt?? kan jag fortfarande träna?