Köpa nytt Grafikkort eller vänta?

Permalänk
Medlem

Köpa nytt Grafikkort eller vänta?

Tänkte köpa detta grafikkort i slutet av november plus en ny processor FX-8320

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...

Värt att köpa det nu eller vänta tills i Oktober på AMD.s nya grafikkort?

Sen är det ett bra val av grafikkort eller inte? för den prisklassen kan jag tänka mig kanske runt 2300kr funkar oxå

Permalänk
Medlem

Alltid bäst att vänta om du inte behöver ett nytt grafikkort just nu.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Alltid bäst att vänta om du inte behöver ett nytt grafikkort just nu.

Behöver ett nytt nu så jag kan spela lite och inte behöva tänka på att mitt ska brinna upp då det når 95 grader när jag spelar hela tiden

Permalänk
Skrivet av Bazisten:

Behöver ett nytt nu så jag kan spela lite och inte behöva tänka på att mitt ska brinna upp då det når 95 grader när jag spelar hela tiden

Vänta, det är bättre!

Visa signatur

Gaming: i7-8700K | GTX 1080Ti | 16GB | 650w | 512GB| Win10
Laptop: MacBook Pro 13,3" | 8GB | 240GB | OSX

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Vänta, till BF4 släppet kommer AMD släppa en ny serie grafikkort som kommer ersätta den snart två år gamla 7000-serien. Kan även tänka mig att det kommer komma någon form av paketerbjudanden med CPU, GPU och BF4 också.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWetell:

Vänta, det är bättre!

Kommer dom nya Grafikkorten ligger på den prisklassen då?

Och kommer dom fungera i en PCI Express 2,0?

Permalänk
Medlem

Montera om kylaren med ny kylpasta så ska ditt grafikkort nog gå svalare förutsatt att fläkten fungerar. 6970 är fortfarande inget dåligt grafikkort. Sen blir det inte så stor uppgradering att gå på ett grafikkort i 2000-2300 kr klassen då ditt nuvarande kort kostade betydligt mer nytt. Det är långt till slutet av november och nya kort kan komma tills dess och priserna på nuvarande kort kan sjunka. Kommer fungera bra med PCI-E 2.0.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Kommer dom nya Grafikkorten ligger på den prisklassen då?

Och kommer dom fungera i en PCI Express 2,0?

Vet ej men det är dumt att chansa när det är så nära, minns jag rätt kostade 6950 2300kr när 7870 kom, även om 7870 kostade ett par hundra kronor mer så var det mer prisvärt att köpa 7870 och nu har de haft längre tid på sig att utveckla de nya korten.
Jag skulle inte köpa ett kort förrens åtminstone ett kort har släppts för då blir ett mycket lättare att gissa vilken prestanda vi har att förvänta oss i 2500kr klassen.

2.0 kommer inte bli ett problem de närmaste 3-5 åren för kort i den här prisklassen.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Montera om kylaren med ny kylpasta så ska ditt grafikkort nog gå svalare förutsatt att fläkten fungerar. 6970 är fortfarande inget dåligt grafikkort. Sen blir det inte så stor uppgradering att gå på ett grafikkort i 2000-2300 kr klassen då ditt nuvarande kort kostade betydligt mer nytt. Det är långt till slutet av november och nya kort kan komma tills dess och priserna på nuvarande kort kan sjunka. Kommer fungera bra med PCI-E 2.0.

Jag har skruvat bort plåten många gånger och gjort rent med tryckluft på burk.

Tagit bort kylaren helt har jag ej gjort.

Är det svårt? Och kan man förstöra det på nått sätt?

För jag vill ju få tillbaka allt igen

Har en ny Tub Artic Silver 5 hemma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Jag har skruvat bort plåten många gånger och gjort rent med tryckluft på burk.

Tagit bort kylaren helt har jag ej gjort.

Är det svårt? Och kan man förstöra det på nått sätt?

För jag vill ju få tillbaka allt igen

Har en ny Tub Artic Silver 5 hemma

Det är länge sen jag monterade om en kylare på ett grafikkort men vad jag minns var det inte alls svårt, bara att skruva loss några små skruvar och koppla ur fläktkontakten. Behövs dock en rätt liten skruvmejsel.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Det är länge sen jag monterade om en kylare på ett grafikkort men vad jag minns var det inte alls svårt, bara att skruva loss några små skruvar och koppla ur fläktkontakten. Behövs dock en rätt liten skruvmejsel.

Ok!

Det är inga små lösa delar som bara ramlar isär då?

Som man inte vet sedan vart dom ska sitta o.s.v?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Ok!

Det är inga små lösa delar som bara ramlar isär då?

Som man inte vet sedan vart dom ska sitta o.s.v?

Du kan ta bilder med din kamera/mobil som du kan går tillbaka och kollar på när du blir osäker. Du kan börja med att ta loss grafikkortet och försöka får rent den och kollar hur temp blir innan du försöker byta kylpasta.

Permalänk

Jag skulle också ha väntat tills bf4 kommer och amd släpper nya grafikkort. Då borde äldre grafikkort kunna bli billigare också

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750
Moderkort: Asus Maximus X Code Processor: i7-8700K Kylare: Corsair H100 RAM: G.Skill TridentZ RGB 3000Mhz
Grafikkort: GTX 1080 SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Du kan ta bilder med din kamera/mobil som du kan går tillbaka och kollar på när du blir osäker. Du kan börja med att ta loss grafikkortet och försöka får rent den och kollar hur temp blir innan du försöker byta kylpasta.

Har redan gjort det 3-4 gånger blåst rent med tryckluft och då tog jag av kåpan på grafikkortet. Ingen skillnad på tempraturen

Ska strax testa och byta kylarpasta

Ska bara vara en knappnål med nya Kylarapasta väll?

Permalänk

Finns det någon källa på att amd släpper nya kort eller är det bara spekulationer?

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4,4GHz Moderkort: Gigabyte Z97MX-GAMING 5 GPU ASUS GTX 780 OC
HDD WD Blue 500GB PSU Fractal Design integra 750W Chassi NODE 804
PSU Fractal Design integra 750W CPU Kylning Coolermaster Sedion 120M
RAM 16GB Corsair LP 1600MHz SSD KINGSTON V300/OCZ agility 3 (120GB/60GB)

Permalänk
Medlem

Jag har bytt Kylarpasta nu och såhär såg det ut på det gamla

Var utsmetat och riktigt riktigt torkat

Permalänk
Medlem

Drog igång Far Cry 3 på High och lite V Sync o.s.v

Grafikkortet laddade ca 98% Och Tempraturerna låg på

DispIO 77Grader

MemIO 80Grader

Shader 68grader

Det är mycket bättre än tidigare

Då låg MemIO på 96 Grader så tror det blev en bra förbättring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Filip1727:

Finns det någon källa på att amd släpper nya kort eller är det bara spekulationer?

http://www.sweclockers.com/nyhet/17449-amd-inleder-leveranser...

Permalänk
Medlem

Det är nog mer än ett löst rykte som säger att AMD släpper nya kort i oktober.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Det är nog mer än ett löst rykte som säger att AMD släpper nya kort i oktober.

Verkar som dom släpper nya i Oktober iaf

Många väntar på att köpa nya grafikkort tills oktober