DELL U2713HM vill inte köra i 2560*1440p

Permalänk
Medlem

DELL U2713HM vill inte köra i 2560*1440p

Hej, har precis fått hem min nya skärm, men jag lyckas inte få den att köra i 2560x1440 utan den vill bara köra i 1080p. Till datorn är skärmen kopplad med en DVI-D sladd så där torde det ju inte vara några problem. Har provat att installera om drivrutinerna till mitt 6790.

Drivrutinens förpackningsversion 12.104-130328a-159787C-ATI Catalyst-version 13.4 Leverantör Advanced Micro Devices, Inc. 2D-drivrutinsversion 8.01.01.1295 Sökväg för 2D-drivrutin /REGISTRY/MACHINE/SYSTEM/ControlSet001/Control/Class/{4d36e968-e325-11ce-bfc1-08002be10318}/0000 Direct3D-version 9.14.10.0969 OpenGL-version 6.14.10.12217 Catalyst Control Center-version 2013.0328.2218.38225

Dold text

Har även installerat drivrutinerna man fick med till skärmen men det hjälpte inte det heller. är det helt enkelt grafikkortet som är för slött för 1440p?

Permalänk
Medlem

Troligen så sitter kabeln i fel port, antingen på grafikkortet eller i skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrimpey:

Hej, har precis fått hem min nya skärm, men jag lyckas inte få den att köra i 2560x1440 utan den vill bara köra i 1080p. Till datorn är skärmen kopplad med en DVI-D sladd så där torde det ju inte vara några problem. Har provat att installera om drivrutinerna till mitt 6790.

Drivrutinens förpackningsversion 12.104-130328a-159787C-ATI Catalyst-version 13.4 Leverantör Advanced Micro Devices, Inc. 2D-drivrutinsversion 8.01.01.1295 Sökväg för 2D-drivrutin /REGISTRY/MACHINE/SYSTEM/ControlSet001/Control/Class/{4d36e968-e325-11ce-bfc1-08002be10318}/0000 Direct3D-version 9.14.10.0969 OpenGL-version 6.14.10.12217 Catalyst Control Center-version 2013.0328.2218.38225

Dold text

Har även installerat drivrutinerna man fick med till skärmen men det hjälpte inte det heller. är det helt enkelt grafikkortet som är för slött för 1440p?

Som första posten skriver. Testa byt uttag i datorn åtminstone. Jag har svårt att tro att det finns "fel" uttag i skärmen?

Ibland är det så att det finns en Single link DVI samt en Dual link DVI. Jag vet inte hur det fungerar, men det kanske inte fungerar i single link.

Permalänk

Kolla även ifall du har en liten knapp på grafikkortet för att stänga av den ena utgången för att kunna köra i 2560x1440

Permalänk
Medlem

Har en(tre) likadan skärm och vet att 1920x1080 är det högsta som går med HDMI bland annat. Att det inte fungerar via DVI låter lustigt, men som tidigare nämnt, testa att byta uttag.

Det är inte så att du har några adapters på vägen mellan skärmen och grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Bara en av utgångarna är DVI-DL. Den andra är bara DVI-SL, single link.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Som första posten skriver. Testa byt uttag i datorn åtminstone. Jag har svårt att tro att det finns "fel" uttag i skärmen?

Ibland är det så att det finns en Single link DVI samt en Dual link DVI. Jag vet inte hur det fungerar, men det kanske inte fungerar i single link.

Som du säger så finns det bara ett DVI-uttag i skärmen så där är det inte så svårt. Provade att byta till single link uttaget i datorn men då ville det inte till att fungera alls.

Skrivet av maltenizer:

Kolla även ifall du har en liten knapp på grafikkortet för att stänga av den ena utgången för att kunna köra i 2560x1440

Nu förstår jag inte riktigt, menar du fysiskt på grafikkortet eller i några inställningar? o.O

Skrivet av Ninjaflipp:

Har en(tre) likadan skärm och vet att 1920x1080 är det högsta som går med HDMI bland annat. Att det inte fungerar via DVI låter lustigt, men som tidigare nämnt, testa att byta uttag.

Det är inte så att du har några adapters på vägen mellan skärmen och grafikkortet?

Ja, att det inte går med högre via HDMI ibland har jag förstått men kör ju via DVI-D nu.
Och nej ingen adapter mellan dator och skärm, enbart den medföljande DVI-D sladden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrimpey:

fick du inte med en displayport - > mini displayport-kabel? testa den isåfall

Visa signatur

[PC] I7 3770K @ 4.6GHz| Asus R9 290 DirectCU II| Asus P8Z77-V Pro| Corsair Vengeance 2x8GB CL9| Corsair 750D| Fractal Design Tesla 650W| Samsung 840 Basic 250GB| Seagate Barracuda 1TB| Customloop| Creative Soundblaster Z

Permalänk
Skrivet av Shrimpey:

Som du säger så finns det bara ett DVI-uttag i skärmen så där är det inte så svårt. Provade att byta till single link uttaget i datorn men då ville det inte till att fungera alls.

Nu förstår jag inte riktigt, menar du fysiskt på grafikkortet eller i några inställningar? o.O

Ja, att det inte går med högre via HDMI ibland har jag förstått men kör ju via DVI-D nu.
Och nej ingen adapter mellan dator och skärm, enbart den medföljande DVI-D sladden.

Jag har en fysisk knapp på mitt ASUS 7970.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zackord:

fick du inte med en displayport - > mini displayport-kabel? testa den isåfall

Nej, men får väl kanske åka och köpa mig en kabel. Förstår inte vad problemet är... Grafikkortet ska klara 2560x1440 via DVI

Skrivet av maltenizer:

Jag har en fysisk knapp på mitt ASUS 7970.

Ska kika!

Permalänk

Eller knapp, är en liten switch egentligen:)

Permalänk
Medlem

Svårt att säga exakt när du inte skriver vilket grafikkort du har, vissa har två DVI-I varav ena är DVI-DL, andra en. Vissa kort har en switch som sagt. Andra ska fungera med rätt port och kabel.

Permalänk
Medlem

Får tacka för eran hjälp. Det var DVI-D uttaget i graffikkortet som var sönder. Har lyckats hitta ett annat grafikkort här hemma nu och det fungerar superb!

Permalänk
Medlem

Bra att det löst sig, en annan sak som ofta ställer till det är DVI-D SL kablar, dvs. kablar som saknar pinnar i mitten:

Saxat från The Full Range of LCD Monitor Video Input Interfaces :

At left is a DVI-I single-link (23-pin) connector; at right is a DVI-I dual-link (29-pin) connector.

Permalänk
Medlem

I detta fall hade väl grafikkortet hur som helst även DP som skärmen helst tar. Så är kortet som du ersatte det med sämre är det värt att helt enkelt köpa en kabel för 100kr.