Permalänk

Lödningen släppte Xfx radeon HD 6870

hej alla data nördar! sitter nästan här förtvivlad jag skulle lossa fläkten på mitt grafikkort då hela kontakten släppte! en svart liten sak med 2 pinnar och jag har ingen aning om hur den ska sitta kollar man på kortet där den suttit är det 6 små hål måste lödas dit igen?

är det någon som vet hur man lagar en lossnad fan connecter alls här och hur dom ska sitta på detta kort eller kan någon kanske titta hur deras kontakt sitter

Permalänk
Medlem

En bild säger mer än tusen ord

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

det har du rätt i ska visa om jag kan alltså denna biten som är i röd ring har lossnat. dock verkar det som jag på bilden kan se faktist vart den suttit.

men inte helt hundra det är som sakt 6 små hål som den kan sitta i. men går itne sätta dit då lödningen lossnat

Permalänk
Medlem
Skrivet av FERMIAFUL:

det har du rätt i ska visa om jag kan alltså denna biten som är i röd ring har lossnat. dock verkar det som jag på bilden kan se faktist vart den suttit.

men inte helt hundra det är som sakt 6 små hål som den kan sitta i. men går itne sätta dit då lödningen lossnat

Den bilden säger inte mycket, för kass upplösning.

1, Fram med kameran och ta bild på DITT grafikkort.
2, Ladda upp bilden på imgur.com
3, Posta inlägget här så får du hjälp.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Skrivet av Tancoll:

Den bilden säger inte mycket, för kass upplösning.

1, Fram med kameran och ta bild på DITT grafikkort.
2, Ladda upp bilden på imgur.com
3, Posta inlägget här så får du hjälp.

men jag har ingen kamera men hur svårt kan det vara att beskriva.

alltså det sitter en kontakt på alla grafikkort där fläktarna som kyler grafikkortet är kopplad till..alltså den kontakten på detta kortet har lossnat då lödningen släppt. så frågan är alltså går det löda tillbaka den eller på annat sätt laga den. själva kontakten sitter alltså nu fast i sladden som går till fläktarna och är inte trasig utan den har enbart släppt från lödningen.

så om någon har ett likadant kort borde dom kunna se hur kontakten (ström) sitter på deras kort

har ju web cam doh

http://imgur.com/RxgNNG7 är den delen som lossnat. men kan inte ta bild på själva kortet

Permalänk
Medlem

Utan att kunna se hur stor skada som skett så kommer du inte kunna få något bra tips.

Det kommer troligen krävas en känslig manöver för att reparera och då kan vi inte sitta här och gissa.

Har du ingen mobilkamera?

"Bara släppt" kan vara väldigt illa eftersom det ibland drar med sig en bit av ledarbanorna som sitter i kretskortet och förstör möjligheten att få kontakt med dem igen. Det måste finnas metall kvar i utgångarna på kortet för att det ska gå att rädda.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Skrivet av shaglord:

Utan att kunna se hur stor skada som skett så kommer du inte kunna få något bra tips.

Det kommer troligen krävas en känslig manöver för att reparera och då kan vi inte sitta här och gissa.

Har du ingen mobilkamera?

"Bara släppt" kan vara väldigt illa eftersom det ibland drar med sig en bit av ledarbanorna som sitter i kretskortet och förstör möjligheten att få kontakt med dem igen. Det måste finnas metall kvar i utgångarna på kortet för att det ska gå att rädda.

/s

jag återkommer med detaljerade bilder ska bara slå ner polaren och sno hans hd kamera.

Permalänk

extra fråga säg nu at det inte går att låda dit 2 pins fan connector grejen. hur kan man då lösa kylningen nu har jag mest mostat in 2 feta 120 mm fläktar som kyler men det låter en del..ar det eftermarknas kylare och fläktkontroller som gåller typ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FERMIAFUL:

extra fråga säg nu at det inte går att låda dit 2 pins fan connector grejen. hur kan man då lösa kylningen nu har jag mest mostat in 2 feta 120 mm fläktar som kyler men det låter en del..ar det eftermarknas kylare och fläktkontroller som gåller typ?

Ledsen, men jag begriper inte ens allt du skriver.
Börja med att skriva korrekt svenska, så blir det lättare för oss...

Permalänk
Skrivet av Cybertsen:

Ledsen, men jag begriper inte ens allt du skriver.
Börja med att skriva korrekt svenska, så blir det lättare för oss...

men för helvete hur svårt kan det vara att läsa....okej

då min 2 pins micro anslutning på mitt grafikkort lossnat efter som lödningen släppt, och vet ni inte vad det är får ni titta på era grafikkort.
Kan jag på något annat sätt kyla grafikkortet med en eftermarknas kylare. I nu lägget har jag monterat in 2 stycken fläktar som blåser på grafikkortet. Eftersom fläktarna som sitter på grafikkortet inte får ström då anslutningen lossnat-

Permalänk
Medlem

Jo det bör gå att bara koppla in fläkten med en fläktkontroller till en övrig 12v-utgång i datorn.

Eftersom kortet alstrar olika mycket värme i olika lägen blir det dock lite jobbigt att justera fläkthastigheten manuellt hela tiden. Det kan vara värt att antingen skaffa en större kylare eller övervaka temperaturen.

Optimalt hade varit att bara rädda fläktutgången. Det finns chansen att du har tur och kan rädda men om du inte har lött något tidigare är det stor chans att misslyckas eller sabba kortet.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Skrivet av shaglord:

Jo det bör gå att bara koppla in fläkten med en fläktkontroller till en övrig 12v-utgång i datorn.

Eftersom kortet alstrar olika mycket värme i olika lägen blir det dock lite jobbigt att justera fläkthastigheten manuellt hela tiden. Det kan vara värt att antingen skaffa en större kylare eller övervaka temperaturen.

Optimalt hade varit att bara rädda fläktutgången. Det finns chansen att du har tur och kan rädda men om du inte har lött något tidigare är det stor chans att misslyckas eller sabba kortet.

/s

äntligen någon som förstår mig tack. ddet skuma dock på detta kort är att det är ju 2 pinnar i denna kontakt men där den suttit finns det 6 hål så att säga. jag tror att jag testade sätta dit den men i ev fel hål. så 4 av hålen har inget ten i sig dom andra har klassisa cirkelformade tenn droppar typ. så jag antar att om jag kommer på hur den suttit får dit tenn så kan det ev funka.
jag kan alltså inte på något sätt få kortet att atomatisk ställa in fläkthastigheten utan att jag kopplar fläkten direkt till det nu trasiga utaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FERMIAFUL:

men för helvete hur svårt kan det vara att läsa....okej

Lycka till med att få hjälp med den attityden - och ja, citerat stycke var svårt att begripa...

Permalänk
Inaktiv

Garanti...?

Permalänk

Har bytt gpu kyl pastan så Garanti är inte att tänka på tyvärr..xfx ska aldrig mera köpa av deras skit säger jag bara

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FERMIAFUL:

men för helvete hur svårt kan det vara att läsa....okej

Skrivet av FERMIAFUL:

Har bytt gpu kyl pastan så Garanti är inte att tänka på tyvärr..xfx ska aldrig mera köpa av deras skit säger jag bara

Vilka andra tillverkare gör grafikkort med brytsäkra kontakter menar du?

Jag råder dig att minska på svordomarna och skriva bättre och begripligare svenska istället. Även jag hade svårt att förstå vad du menade. Läs gärna §1 i reglerna för riktlinjer angående trivsel i forumet.

Bättre formulerade inlägg ger fler och bättre svar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FERMIAFUL:

Har bytt gpu kyl pastan så Garanti är inte att tänka på tyvärr..xfx ska aldrig mera köpa av deras skit säger jag bara

Jaha. Handhavandefel alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FERMIAFUL:

men jag har ingen kamera men hur svårt kan det vara att beskriva.

alltså det sitter en kontakt på alla grafikkort där fläktarna som kyler grafikkortet är kopplad till..alltså den kontakten på detta kortet har lossnat då lödningen släppt. så frågan är alltså går det löda tillbaka den eller på annat sätt laga den. själva kontakten sitter alltså nu fast i sladden som går till fläktarna och är inte trasig utan den har enbart släppt från lödningen.

så om någon har ett likadant kort borde dom kunna se hur kontakten (ström) sitter på deras kort

har ju web cam doh

http://imgur.com/RxgNNG7 är den delen som lossnat. men kan inte ta bild på själva kortet

Aha.

Det jag skulle försöka göra är att antingen byta kylare eller köpa en sådanhär och plugga in grafikkortet till.
http://www.inet.se/produkt/8906279/adapter-1x-cpu-2x-flaktar-...

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Sålänge inte någon ledningsbana / padd skadats i samband med att kontakten drogs av från kortet så bör det gå att löda dit den på nytt.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk

jag tror inte dom har det. det enda det ser ut som är att det fattas ten i dom där hålen. jag testar att löda dom och tackar för tipsen. Annars eftermarknads kylare kopplad till fläktkontroller