Permalänk
Medlem

Budgetklockning med 280kr Sempron

När jag såg att man kunde köpa en Sempron 145 för 280kr, och att det ibland går att låsa upp den till en Athlon x2, och att den faktiskt är relativt klockvänlig fick jag bara lov att slå till. Detta blev ett budgetbygge som säkert lämnar mycket att önska för många, men det har visat sig vara en perfekt rigg att leka och överklocka med. Och för en sammanlagd kostnad på 2100kr går det väl inte att klaga?

En av anledningarna till att jag skaffade denna riggen var för att jag ville lära mig mer om AMD-riggar, ty jag defekterade till Intel efter Athlon XP-tiden.

Komponenter:
Asrock 960GM-GS3 FX mATX
AMD Sempron 145 @ 3864mhz (2.8ghz stock)
Team Elite 2x2gb @ 1840mhz (1600mhz stock)
Radeon 3000 GPU/IGP @ 700mhz (350mhz stock)
Seagate Barracuda 1tb
FSP 400w PSU
Zalman ZM-T1 Minitower

Kylning:
Stock AMD-kylare på cpun
Scythe Slip Stream 120mm 800rpm (insug 20cfm)
Arctic Cooling F9 Pro PWM (utblås ca 20cfm, 1000rpm via PWM)

Jag lyckades inte få kärna nummer två att köras stabilt, så jag gav upp det och började klocka istället. I skrivande stund har den klarat många rundor Orthos och jag har en 24/4-klock på 3864mhz. Den gör entrådat Superpi 1M på 20 sekunder, precis som en 2.4ghz C2D P8600. Clock-by-clock har den rätt usel prestanda, men för 280kr är det en riktigt bra affär, särskilt om man får ett exemplar med stabil andra kärna.

Budgetklockning med 280kr Sempron

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk

Shyst att du fick upp den så mycket med den kylaren
Va nådde du för temperaturer ? Du lär ju nosat på 90c sträcket.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem
Skrivet av ManBearPig:

Shyst att du fick upp den så mycket med den kylaren
Va nådde du för temperaturer ? Du lär ju nosat på 90c sträcket.

Du gissar på 90-strecket du... Men i själva verket nådde den bara 47 grader efter 9 timmar i Orthos, och då med cpu-fläkten nedställd från 3000 till 1600rpm

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Avstängd

byggde med en rigg med en likadan cpu åt svärmor riktigt prisvärd faktist skall nog klocka den lite med nu då och se va det blir tack för tipset

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Medlem

du kanske har nån annan kylare över?
skulle vara riktigt,riktigt kul att se den proppen i 4+ ghz.....
kanske om du är riktigt hardcore och gör sån där ghetto ln2 klockning med ett pringlesrör....
såg det nån stans här på forumet

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hytin:

byggde med en rigg med en likadan cpu åt svärmor riktigt prisvärd faktist skall nog klocka den lite med nu då och se va det blir tack för tipset

Lycka till!

Skrivet av abbebandy:

du kanske har nån annan kylare över?
skulle vara riktigt,riktigt kul att se den proppen i 4+ ghz.....
kanske om du är riktigt hardcore och gör sån där ghetto ln2 klockning med ett pringlesrör....
såg det nån stans här på forumet

Det sägs att dessa propparna älskar kyla, så jag borde prova en värre kylare, men det verkar för mig som att cpun tvärvägrar gå snabbare än såhär, oavsett vad jag gör. Vid nuvarande klockfrekvens är den rock solid, 100% stabil, men ett snäpp högre så POSTar den inte ens (trots höjd vcore, sänkt nb/ht/ram-frekvenser osv). Jag är inget överklockarproffs, men jag tolkar detta som att jag nått antingen moderkortets eller processorns gräns, oavsett temp.

Det skulle vara riktigt kul att nå 4ghz, så någon AMD-guru får gärna hojta till om de tror sig veta vart jag kan hämta de extra megaherzen som behövs!

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Du får bonuspoäng g för Windows XP!
Vad tyckte du om chassiet? Funderar på ett sådant (dock t2) till LAN-datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Du får bonuspoäng g för Windows XP!
Vad tyckte du om chassiet? Funderar på ett sådant (dock t2) till LAN-datorn.

Det glädjer att höra, XP duger än!
Chassit är i väldigt tunn plåt, men fronten är faktiskt gjord i ovanligt bra plast för prisklassen och hela den inre chassidesignen är top notch, väldigt rymligt och lättskruvat för att vara så himla litet utanpå. T2 verkar vara exakt samma stomme med en annan front, så det kommer du säkert vara väldigt nöjd med. Den tunna plåten är faktiskt inget problem utan snarare en fördel för en LAN-dator då vikten gör det enkelt att bara ta burken under armen utan ansträngning

Hade chassit haft riktiga fläktfilter istället för finmaskigt nät, stadigare plåt och löstagbar sidopanel bakom moderkortsplåten hade jag lätt betalt uppåt 1000kr, så nöjd är jag.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekner:

Det glädjer att höra, XP duger än!
Chassit är i väldigt tunn plåt, men fronten är faktiskt gjord i ovanligt bra plast för prisklassen och hela den inre chassidesignen är top notch, väldigt rymligt och lättskruvat för att vara så himla litet utanpå. T2 verkar vara exakt samma stomme med en annan front, så det kommer du säkert vara väldigt nöjd med. Den tunna plåten är faktiskt inget problem utan snarare en fördel för en LAN-dator då vikten gör det enkelt att bara ta burken under armen utan ansträngning

Hade chassit haft riktiga fläktfilter istället för finmaskigt nät, stadigare plåt och löstagbar sidopanel bakom moderkortsplåten hade jag lätt betalt uppåt 1000kr, så nöjd är jag.

Det som känns så attraktivt är att chassiet bygger på höjden istället för framför moderkortets placering. Det verkar så härligt slimmat, inte brett och djupt om alla andra. Detta resulterar såklart i att där inte är något utrymme bakom moderkortsplåten att gömma kablar, men det går ju att få snyggt med buntband!

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Det som känns så attraktivt är att chassiet bygger på höjden istället för framför moderkortets placering. Det verkar så härligt slimmat, inte brett och djupt om alla andra. Detta resulterar såklart i att där inte är något utrymme bakom moderkortsplåten att gömma kablar, men det går ju att få snyggt med buntband!

Yes, helt riktigt. Som sagt, det är väldigt rymligt trots de slimmade yttermåtten

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Skrivet av Ekner:

Du gissar på 90-strecket du... Men i själva verket nådde den bara 47 grader efter 9 timmar i Orthos, och då med cpu-fläkten nedställd från 3000 till 1600rpm

Där ser man! Guld ju

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Den här väckte tanken att köra en sån här eller någon Sempronmodell i min server iaf, tillsammans med ECC+minne. Billigt och verkar duga fint!

Permalänk
Avstängd

jäklar du Ekner..du kan du fortfarande...fast säger som en gång jag sa till dig. VA FAN EKNER!

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekner:

Du gissar på 90-strecket du... Men i själva verket nådde den bara 47 grader efter 9 timmar i Orthos, och då med cpu-fläkten nedställd från 3000 till 1600rpm

Är det en pålitlig temp-prob som säger det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Är det en pålitlig temp-prob som säger det?

Jag tycker att jag kan lita på det när både processorns kärntempsensor och moderkortets cpu-sensor ger mig temps med bara en grads skillnad.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekner:

Jag tycker att jag kan lita på det när både processorns kärntempsensor och moderkortets cpu-sensor ger mig temps med bara en grads skillnad.

OK. Enligt min erfarenhet borde det diffa lite mer än så. Men det verkar onekligen som att du fått ett svalt exemplar oavsett.

Permalänk
Medlem

Brukar inte amd ha en låg högsta-temp, typ 65 grader eller så? Med tanke på att ni pratar om 90 grader och skit.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Kanske skulle skaffa ett nytt agg till Sempron burken 1,8Ghz 1core vettni! Om man skulle skrämma upp den till en 3 xD

Skickades från m.sweclockers.com