Tips/råd vid införskaffning av 3st skärmar + fäste

Permalänk
Medlem

Tips/råd vid införskaffning av 3st skärmar + fäste

Hej alla ni med multiskärm riggar!

Jag har länge varit sugen på att pröva på att spela med 3st skärmar och nu är det nära.
Jag har (efter att äntligen fått lov av regeringen) lagt skärmar & fäste i kundvagnen men vill göra en sista koll så att jag inte missar något.

Skärmarna jag kollat på är då 3st Dell U2312HM, verkar vara en hyffsat prisvärd skärm till rätt peng & inte allt för breda "bezels".
Denna modell har även utgångar för displayport, vilket är vad jag förstått ett stort plus om/då jag går över till det röda laget.
Idag kör jag 2st GTX580 1.5GB i Sli, jag förstår att detta inte är optimalt då jag kommer få det väldigt tungt i vissa titlar främst pga. mängden videominne, men tänkte försöka härda ut och hoppa på nästa generations grafikkort.
Har även kollat runt lite efter refreshrate overclocks på denna skärm men det verkar vara no-go såvitt jag kan se, vilket är synd. (~75hz hade inte varit dumt)

Fästet jag kollat på är ett https://www.inet.se/produkt/2205096/desktopmount-triple-arm , här har jag dålig koll på utbut av fästen men detta ser väl helt ok ut. Måste säga att jag inte hittat allra värst mycket bilder på detta fäste och det jag är rädd för är om det blir ett allt för stort mellanrum mellan skärmarna?

Så, visst tänker jag rätt/framtidssäkert då jag köper skärmar med displayport för att kunna på ett smidigt sätt byta till AMD kort i framtiden?
Är det alls lönt att försöka köra surround på 2st 580 1.5GB eller ska man gå på ett par 7970 direkt istället?
Finns det några andra skärmar som kan vara värt att lägga en titt på? (det hade verkligen varit guld att få tag i 3st ~75hz ips paneler)

Tipsa mig/tillrättavisa mig gärna & ursäkta ett något grötigt inlägg.

Permalänk
Medlem

Lite dyrare men väldigt tunn bezel (åtminstone synlig): http://www.dustinhome.se/product/5010675174/lg-27ea73lm-p-27-...

//Lasse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Lite dyrare men väldigt tunn bezel (åtminstone synlig): http://www.dustinhome.se/product/5010675174/lg-27ea73lm-p-27-...

//Lasse

Den såg iofs inte dum ut, men jag glömde skriva i mitt första inlägg att 24" är nog smärtgränsen dels för vad jag rymmer vid mitt bord & dels vad "regeringen" accepterar.

Tack för tipset dock Lasse

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Mögel:

Hej alla ni med multiskärm riggar!

Hej själv! Välkommen till multiskärmsspelandet!

Självklart är det alltid ok att skicka ett pm och fråga om jag kan kika in i en tråd (intern kommunikation). Det finns inga regler som förbjuder dig att skicka pm och fråga, absolut inte. Vi brukar alltid hänvisa till att vi inte svarar på tekniska frågor i pm eftersom våra svar gagnar forumet bätte om det görs direkt i en tråd.

Skrivet av Mögel:

Så, visst tänker jag rätt/framtidssäkert då jag köper skärmar med displayport för att kunna på ett smidigt sätt byta till AMD kort i framtiden?

Japp! Displayport är dessutom en senare standard än DVI och kommer på allt fler skärmar.

Skrivet av Mögel:

Är det alls lönt att försöka köra surround på 2st 580 1.5GB eller ska man gå på ett par 7970 direkt istället?

Håll dig till 560 SLI du och vänta in nästa serie, det känns inte riktigt värt det att ta 7970 nu.

Vid lansering så var 7970 CF och 580 SLI såhär:

Nu vid senaste testomgången på 7990 så hittar vi 7970 CF igen:

Dock är det ju på en skärm, så vi kan ju slänga ett öga på multiskärm också från senaste testet med 7990 och kika på 7970 CF som referens:

Så visserligen kanske du inte kan vräka på i BF3 ultra med allt maxat och få 60 FPS på 5760x1080. Men du kan nog få rätt bra FPS med höga inställningar med 580 SLI ändå. Ja, du har inte lika mycket minne på korten men så länge du inte krämar på max med allt så går det rätt ok. Minnet går åt mest när man kör texturtungt. AA och dylikt om jag minns rätt. Du bör absolut prova först innan du köper nytt.

Skrivet av Mögel:

Finns det några andra skärmar som kan vara värt att lägga en titt på? (det hade verkligen varit guld att få tag i 3st ~75hz ips paneler)

Tipsa mig/tillrättavisa mig gärna & ursäkta ett något grötigt inlägg.

Andra skärmar? Mjah, då får du gärna ge en budget också. Annars blir det rätt allmänna villkor: Prisjakt med villkor IPS, Minst 22", Max 24, minst 60hz

Lycka till!

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Hej själv! Välkommen till multiskärmsspelandet!

Tackar! Jag ser verkligen fram emot att bli en i gänget med 3 skärmar.
(Har lurkat omkring i denna forumdel ett längre tag)

Citat:

Japp! Displayport är dessutom en senare standard än DVI och kommer på allt fler skärmar.

Check! Då verkar det som att jag inte misslyckats totalt med min research.

Citat:

Håll dig till 580 SLI du och vänta in nästa serie, det känns inte riktigt värt det att ta 7970 nu.

Vid lansering så var 7970 CF och 580 SLI såhär:

Citat:

Så visserligen kanske du inte kan vräka på i BF3 ultra med allt maxat och få 60 FPS på 5760x1080. Men du kan nog få rätt bra FPS med höga inställningar med 580 SLI ändå. Ja, du har inte lika mycket minne på korten men så länge du inte krämar på max med allt så går det rätt ok. Minnet går åt mest när man kör texturtungt. AA och dylikt om jag minns rätt. Du bör absolut prova först innan du köper nytt.

Jo det är nog som du säger, jag testar innan jag köper mig något nytt.
Planen är att "genomlida" lägre inställningar i intensivare spel som BF3 (medium, ingen AA osv) för att senare uppgradera vid nästa generation.

Citat:

Andra skärmar? Mjah, då får du gärna ge en budget också. Annars blir det rätt allmänna villkor: Prisjakt med villkor IPS, Minst 22", Max 24, minst 60hz

Oj vad klantigt av mig att missa budget! Jag hade tänkt mig att totalkostnaden inklusive ett stadigt stativ till 3 skärmar helst inte får överskrida.. säg 12k, vilket blir ~3000 per skärm.

Kanske är U2312HM ett hyggligt val?
+ hyfsat tunna bezels (Jag har inte testat eyefinity, men jag kan tänka mig att jag kan störa mig på allt för groteska kanter runt skärmen)
+ billig
+ ips panel (kan tänka mig att dåliga färger/betraktningsvinklar kan vara en dealbreaker för mig om jag ska köra med 3 skärmar)
- hittar ingen information om någon som lyckats med en lättare refreshrate-clock, dock så är det väl inte hela världen men vore skönt med 70+ då jag hör till den skaran som är lite känslig. (tror det har med min dåliga syn att göra)
- Är det inte denna skärm många fått lämna igen pga bristande kontroll från fabrik? (mkt BLB bland annat)

Men kanske går det att få en bättre skärm för pengarna?

Tack så mycket för snabbt svar

Redigerat lite

Permalänk
Moderator
Moderator

U2313HM är inte dåligt alls, den är prisvärd och har det mesta. Vad det gäller kvalitet, heh, jag tror inte du hittar en skärm som inte någon klagar på. Tror inte du kommer att ångra dig med denna.

Själv skulle jag kanske fundera på U2412M, dock har den några år på nacken sedan lanseringen men det är 1920x1200 vilket jag saknar lite med min nuvarande setup. Visst, det är bara 120 pix men det är ändå lite saknat.

Edit: Såg nu att Eizo skärmar finns i lägre prisklasser i den länken jag skapade på prisjakt. Du bör nog ta och kika lite på de, har ingen åsikt annat än att Eizo är kända för riktigt bra skärmar generellt.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

U2313HM är inte dåligt alls, den är prisvärd och har det mesta. Vad det gäller kvalitet, heh, jag tror inte du hittar en skärm som inte någon klagar på. Tror inte du kommer att ångra dig med denna.

Själv skulle jag kanske fundera på U2412M, dock har den några år på nacken sedan lanseringen men det är 1920x1200 vilket jag saknar lite med min nuvarande setup. Visst, det är bara 120 pix men det är ändå lite saknat.

Edit: Såg nu att Eizo skärmar finns i lägre prisklasser i den länken jag skapade på prisjakt. Du bör nog ta och kika lite på de, har ingen åsikt annat än att Eizo är kända för riktigt bra skärmar generellt.

Jo jag har också kollat på u2412m just pga dom extra 120 pix, men samtidigt tänker jag att det blir ännu mer tungrott för mina stackars 580's.
Dock så borde jag inte låta det hindra mig då jag även går i uppgraderingsplaner till nästa generation grafikkort.

Ooh! tack för tipset, ska spana in Eizo skärmarna också. Har aldrig testat en men jag har precis som du hört mycket gott om dom.

Känner mig som ett barn på julafton, blir att göra mycket research nu då jag är ledig tom. måndag. Planen är att beställa under helgen, spännande!

Edit: En annan variant hade ju varit att komplettera med 2st https://www.inet.se/produkt/2303531/benq-24-xl2411t-144hz
Dock så är det inte exakt samma modell som min nuvarande skärm XL2410T, men jag gissar att dom går att köra i 120hz också?
Då faller iofs idéen med att säkra med displayport + att dessa skärmers bezel är kanske i det tjockaste laget.