Zalman FX100 Cube – passiv processorkylare för 3770K

Permalänk
Medlem

Så skillnaden mellan en zalman fx100 och intel stock kylare är bara ljudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Vad ska man med passiv cpu kylare till om inte resten av burken är passivt kyld?! Då kan man lika gärna slänga på en fläkt av samma modell som chasifläktarna och köra den i samma rpm.
Meningslöst med andra ord.

Så sant! Inriktar man sig på en passiv cpu kylare så har man redan sett till att allt annat är passivt med.

Men många verkar ju tror att man kör passiv cpu kylare när man överklockar som värst, eller till värsta speldatorn. Hur tänker dom där?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Så skillnaden mellan en zalman fx100 och intel stock kylare är bara ljudet.

Förstår inte varför det skulle vara det? Den både kyler bättre och är tystare.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag kör min I7 3770k i 1.36volt 4.8ghz, med Corsair h80 på runt 90 grader i load max 98 grader under 1 timme prime95 test! Np ,, tuta och kör !

Visa signatur

i9-10900ks 5.2 Ghz @ 1.4Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 4100Mhz CL15

Permalänk
Medlem

Spännande med nya tester

Kan efter att läst detta konstatera att Zalman alltså behöver få in några nya "fästanordningsarkitekter" (dagens ord!). Även Zalman CNPS 9900 MAX var ett äventyr att få dit innan, speciellt som en vanlig dödlig hemmapillare som mig. Tålamod är precis som artikeln säger en bra egenskap, and lots of it

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Intressant recension! Tack för att ni även gjorde ett helpassivt test utan chassifläktar. Uppenbarligen fungerade det inte så bra (inte med en 3770k iaf). Men var ändå intressant att se resultatet.
Om ni i framtiden testar fler passiva kyllösningar så får ni gärna ha med helpassivt som ett testmoment.
Klarar den inte av det i en öppen testrigg så spelar det ingen roll om man har ett chassi som är lika perforerat som hönsnät.

Permalänk
Medlem

Synd att den sög. För den var stilrent snygg.

Visa signatur

Jag har en Dator, och den är snabb!

Permalänk
Inaktiv

Hardware Secrets är på samma spår!
Oavsett resultat, denna kylare väcker nog ögonen för nya innovatörer att skapa deras egna variant för markanden!
Jag har länge sneglat på Nofan CR-95C.. men vi får se vad som kommer! Passiva lösningar är det jag drömmer om för nästa bygge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det låter väldigt mycket.

Vi har väldigt snarlika system och jag kommer aldrig över 60 grader i spel. Har dock monterat fläktar överallt där det finns plats och kör Fractals egna kontroller där jag satt allt på lägsta förutom sidofläkten till grafikkorten. Även om jag hade klockat upp min till 4.5 så hade jag inte hamnat på 90 grader

Boven skulle kunna vara dina Windfoce som vispar runt varm luft i chassit? Hur många fläktar har du installerat?

Jag testade precis att byta kylpasta och bytte också fläkt till en med högre RPM, nu går den bara upp till 69C i spel (har bara testat i cirka 10minuter i Crysis 3 så kan komma att stiga)

Jag tror att problemet för mig är att jag inte kan sätta en push fläkt på kylaren då mina minnen är för höga så jag kan bara ha en pull. Jag tror också att det kan vara grafikkorten då dessa inte direkt är så bra i SLI då de inte har något utblås (tänkte inte på detta då jag egentligen hade tänkt köra ett kort)

Jag har inte direkt fullt med fläktar, jag har de som redan satt i sedan en utblås i botten (för att minska dammet som fastnar i filtret (funkar faktiskt bra)) och sedan en till fläkt där fram, sedan har jag tagit bort den övre HDD buren eller vad de nu heter. Jag har dock inte satt dit en sidofläkt eftersom att det faktiskt inte drog ner temperaturen på någonting =/ och att ha en fläkt där höjde ljudnivån rejält.

Jag är dock nöjd om den håller sig till 69C men måste nog testa några fler spel innan jag kan se ett korrekt resultat (bryr mig inte direkt om benchmark program då dessa inte direkt ger en realistisk situation)

Permalänk
Medlem

Synd att den inte riktigt höll måttet, den är definitivt den snyggaste kylaren.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Vilket skit!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk

Mycket MYCKET fin test!!

själv prioriterar jag att det ska vara tyst men att kyla det helt passivt går det inte. Det måste finnas ett luftflöde...även det minsta i lådan.
Att sen om fläkten den är fast vid kylaren, runt kylaren eller på ett annat sätt bredvid ränkas det som aktiv kylning enligt mig.

Dock kommer jag inte att skaffa såna... byter/leker med processorer allt för ofta

Permalänk
Medlem

Innovativt och nytt med en "passiv" CPU-kylare? Haha nä knappast.

Har ägt passivt kylda datorer vid många tillfällen, speciellt äldre burkar. P1, P2, P3, etc.

Men i modernare tid så har ju till exempel Scythe sålta sånna. Vill minnas att Silverstone har en sådan med.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Med min gamla i7 970 så kunde jag använda min Prolimatech Mega Shadow utan fläkt (men med chassifläktar) dock så gick det snabbt upp när man överklockade. =P

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorMuppen:

Vilket skit!

Det är ju inte skit, om man vet hur och till vilket syfte den ska användas till!

Även dom allra bästa/dyraste sakerna kan omvandlas till skit i fel syfte!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Innovativt och nytt med en "passiv" CPU-kylare? Haha nä knappast.

Har ägt passivt kylda datorer vid många tillfällen, speciellt äldre burkar. P1, P2, P3, etc.

Men i modernare tid så har ju till exempel Scythe sålta sånna. Vill minnas att Silverstone har en sådan med.

När du skriver "passivt kylda datorer" Har du haft all hårdvara passivt då? (även nättagget) på dina äldre datorer( P1, P2, P3, etc.)
En passivt kyld dator, är i min värld 100% helt passiv.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

ischh vilket fult åbäke.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Skrivet av skog1s:

När du skriver "passivt kylda datorer" Har du haft all hårdvara passivt då? (även nättagget) på dina äldre datorer( P1, P2, P3, etc.)
En passivt kyld dator, är i min värld 100% helt passiv.

Helt korrekt. Det ska vara 0db och inga rörliga delar.

Gamla burkar kunde ha passiva processorkylare (min pentium75 hade det) men datorerna lät ju för jävligt på den tiden. Speciellt HDD var mycket bullriga och då fäste man inte så mycket uppmärksamhet på vad som var passivt kylt.

Permalänk
Entusiast

Den stora frågan är väl när det börjar dyka upp fler helt passiva chassin. Det var ju längesedan det fanns ett "vettigt" utbud av sådana och nu har vi ju all möjlighet i världen när TDP börjar krypa neråt i rask takt. Minns de där chassina där själva chassit var kylfläns och man kopplade heatpipes direkt från CPU till chassit. Det borde ju inte vara några problem att bygga ett mITX-chassi och kyla en Haswell i3 på det sättet. Släng in en SSD och man har en dator där de enda rörliga delarna är strömbrytare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Kyler inga komponenter på kortet... inte bra. Dock om det finns bra genomblås i lådan så kanske det kan duga för vissa.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Den stora frågan är väl när det börjar dyka upp fler helt passiva chassin. Det var ju längesedan det fanns ett "vettigt" utbud av sådana och nu har vi ju all möjlighet i världen när TDP börjar krypa neråt i rask takt. Minns de där chassina där själva chassit var kylfläns och man kopplade heatpipes direkt från CPU till chassit. Det borde ju inte vara några problem att bygga ett mITX-chassi och kyla en Haswell i3 på det sättet. Släng in en SSD och man har en dator där de enda rörliga delarna är strömbrytare.

Streacom har en hel bunt sådana chassin, omän de är designade för htpc-bruk och pico/nano-psu i första hand förstås.

Min senaste htpc huserar i ett Streacomchassi, med ssd och noll rörliga delar. Inget monster dock, bara en A10 5700 med 65W TDP. Total tystnad och noll (eller nära nog) dammansamling, det är mumma det!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Coolaste CPU kylaren 2013

Visa signatur

Moderkort:Asus Sabertooth Z77 Processor:i5 3570K 4.1 Ghz RAM:Corsair 8GB Vengeance 1600Mhz Processor kylare:Corsair Hydro H100i Nätaggregat:Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär Grafikkort:Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB Super Overclock Ljudkort:Asus Xonar D2X/XDT SSD:Samsung SSD Basic 840-Series 250GB Hårddisk:1TB Seagate Barracuda 7200rpmSkärm:Acer 24'' GD245HQAbid 120Hz Chassi:NZXT Tempest 410 Elite Svart

Permalänk
Medlem

Bra test

Skönt att läsa något som inte är marknadsföring. Sweclokers är bara så bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Jag testade precis att byta kylpasta och bytte också fläkt till en med högre RPM, nu går den bara upp till 69C i spel (har bara testat i cirka 10minuter i Crysis 3 så kan komma att stiga)

Jag tror att problemet för mig är att jag inte kan sätta en push fläkt på kylaren då mina minnen är för höga så jag kan bara ha en pull. Jag tror också att det kan vara grafikkorten då dessa inte direkt är så bra i SLI då de inte har något utblås (tänkte inte på detta då jag egentligen hade tänkt köra ett kort)

Jag har inte direkt fullt med fläktar, jag har de som redan satt i sedan en utblås i botten (för att minska dammet som fastnar i filtret (funkar faktiskt bra)) och sedan en till fläkt där fram, sedan har jag tagit bort den övre HDD buren eller vad de nu heter. Jag har dock inte satt dit en sidofläkt eftersom att det faktiskt inte drog ner temperaturen på någonting =/ och att ha en fläkt där höjde ljudnivån rejält.

Jag är dock nöjd om den håller sig till 69C men måste nog testa några fler spel innan jag kan se ett korrekt resultat (bryr mig inte direkt om benchmark program då dessa inte direkt ger en realistisk situation)

Att använda bottenfläkten som utblås är nog en rätt bidragande effekt till högre temperaturer, den kommer föra ut en del av den svala luften du tar in genom fronten, istället för att trycka den upp över moderkort/grafikkort

Brukar bara luta chassit å slurpa av lite snabbt därunder med dammsugaren emellanåt.

Jag har en i7 920 klockad till 3.6Ghz med NH-D14 2x120mm, ligger på 34c vid slösurf(flik freak)/spotify. Bf3 landar på 54.5c Fläktkontroller på alla fläktar, 6-700rpm, 2 utblås 3 intag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niwa:

Att använda bottenfläkten som utblås är nog en rätt bidragande effekt till högre temperaturer, den kommer föra ut en del av den svala luften du tar in genom fronten, istället för att trycka den upp över moderkort/grafikkort

Brukar bara luta chassit å slurpa av lite snabbt därunder med dammsugaren emellanåt.

Jag har en i7 920 klockad till 3.6Ghz med NH-D14 2x120mm, ligger på 34c vid slösurf(flik freak)/spotify. Bf3 landar på 54.5c Fläktkontroller på alla fläktar, 6-700rpm, 2 utblås 3 intag

Så kanske det är, ska testa med den avstängd senare, eller ska man vända den till inblås kanske? =/ Ska nog testa båda. (kommer nog inte skriva resultat här då detta nog kommer bli ett bra tag senare =P)

Permalänk
Medlem

Kära redaktion.
Kan ni inte skruva fast kylaren på ett mini itx med grafikkort ditsatt.
Har inte hittat en enda bild på hela internet (Japp letade igenom HELA).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Kanske lite extremt att köra s2011 passivt, 1055 klarar denna kylare galant men den verkar vara för bökig då känns en vanlig towerkylare med lågvarvig 120/140mm fläkt mer värt generellt sett dom som är väldigt petiga kommer köpa denna om man nu ska köra med en eller ingen fläkt.

Skrivet av Zotamedu:

Den stora frågan är väl när det börjar dyka upp fler helt passiva chassin. Det var ju längesedan det fanns ett "vettigt" utbud av sådana och nu har vi ju all möjlighet i världen när TDP börjar krypa neråt i rask takt. Minns de där chassina där själva chassit var kylfläns och man kopplade heatpipes direkt från CPU till chassit. Det borde ju inte vara några problem att bygga ett mITX-chassi och kyla en Haswell i3 på det sättet. Släng in en SSD och man har en dator där de enda rörliga delarna är strömbrytare.

Zalman TNN-300! Sjukt att ingen gjort ett liknande chassi, läste just att max var 150w TDP för cpu och 75w för gpu vilket räcker och blir över för dagens burkar sen har det kommit bättre nätdelar så man slipper 75% max som satt i den och kan bygga in 90%.
Storebror Zalman TNN-500 var lite mer kompatibel men 35kg utan komponenter...ses på DH och man behöver inte låsa datorn ^^

Permalänk

en gång i tiden byggde jag en dator i skolan med en quad LGA775 q6600 och hade en scythe orichi utan några fläktar alls i chassit, eller på cpu kylaren, och tempsen låg på 35C i load med Prime 95, nu vet jag inte hur mycket svalare de äldre procesorena är men, det är det största CPU kylaren jag sett och den funka mycket bra då.

Permalänk
Medlem

Kul att den heter "FX" men bara finns till Intels processorer.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk

Är väl ok för att va passiv.
Men det känns som att testet säger mer om 3770k's värdelösa värmeledningsförmåga.