Skumt grafik problem med nybyggd dator (GTX 680)

Permalänk
Medlem

Skumt grafik problem med nybyggd dator (GTX 680)

Hallå! För några dagar sedan byggde jag min första dator, allting gick bra och datorn startade och installerade windows 7. Men förr igår märkte jag en liten skum sak med grafiken. De så att i t.ex spel så är de som så att när jag går förbi t.ex en stolpe eller något annat lång o smalt objekt så är de som om bilden på skärmen skärs av på mitten lite här o där. De lite svårt o förklara och jag har försökt printa de men utan bra resultat. Jag har ritat något random i paint som ska likna vad jag menar, hoppas ni förstår. länk till bilden jag gjorde i paint. De ser ut som så på bilden cirka, den typen av "avskärning". Varför gör de de? någon som har upplevt liknande sak? De börjar bli lite störande >_<

Spelen jag spelar när problemet uppstår är: Left 4 dead 2, Mafia II, Portal 2, Assassin's creed brotherhood, Call of duty 4.

Datorns spec står i min sign

Mvh

Visa signatur

Define R6 TG - i9 9900K 5GHz OC - Corsair H150i PRO RGB - ASUS Z390-F - 32GB 3200MHz Vengeance RGB PRO - RTX 4070Ti
𝓷𝓲𝓬𝓮

Permalänk

har du vsync på?

Permalänk
Medlem

Har du kollat så att du har de senaste drivrutinerna?
Hade ett liknande problem med mitt grafikkort(i windows).

Sedan uppdaterade jag drivrutinerna och allt funkade som det skulle.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | GTX 960 | MSI B250I Gaming Pro AC | Corsair 16GB 2400Mhz VENGEANCE LPX | Intel i5 7600K 3,8 Ghz

Permalänk
Medlem

aktivera vsync

Permalänk
Medlem

'Tycker det här va lite kul :P.

Problemet du har är att du har för bra dator :). Grattis.

Du har för hög fps för att din skärm ska kunna rita upp bilderna. Ditt grafikkort skickar mer än 60 bilder i sekunden till skärmen så det du ser är när din skärm ger upp och börjar på nästa bild innan första är uppritad.

Ditt första I-landsproblem :). Nu har du ett Nvidia kort så du har något otroligt häftigt som heter Adaptive Vsync i Nvidia kontrollpanelen. Aktivera det så kommer du att må gott.

Permalänk
Medlem

Kallas screen tearing, vanligt när din fps går över vad din skärm klarar av. Sätt på Vsync så låser sig din fps för din skärms uppdateringsfrekvens.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Okej tack ska prova

Visa signatur

Define R6 TG - i9 9900K 5GHz OC - Corsair H150i PRO RGB - ASUS Z390-F - 32GB 3200MHz Vengeance RGB PRO - RTX 4070Ti
𝓷𝓲𝓬𝓮