Finns det någon lista på alla Eizo CRT skärmar?

Permalänk
Medlem

Finns det någon lista på alla Eizo CRT skärmar?

Jag har nu letat en längre tid efter den ultimata CRT-skärmen och kommit fram till att det måste varit Eizo som gjorde de finaste tjockskärmarna när det begav sig (rätta mig gärna om jag har fel).

Jag har försökt googla efter en lista eller något, för att få en bättre uppfattning om vilka modeller som finns... Det är svårt att söka efter något om man inte har ett modellnamn att gå på, särskilt när det gäller så gamla grejer som inte finns listade på tillverkarens hemsida.

Jag vill t.ex. minnas att Eizo ska ha gjort en nånstans mellan 22-24" CRT skärm med 16:10-format. Kommer någon ihåg denna, eller är det bara något jag fått för mig?

Om någon har tips på var jag kan hitta mer info skulle jag uppskatta det.

Är alltså ute efter högsta möjliga upplösning och gärna hög hz.
Flertalet videoingångar (VGA + VGA eller VGA + 5pin koaxial) är också attraktivt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av s0sdaf:

Jag har nu letat en längre tid efter den ultimata CRT-skärmen och kommit fram till att det måste varit Eizo som gjorde de finaste tjockskärmarna när det begav sig (rätta mig gärna om jag har fel).

Jag har försökt googla efter en lista eller något, för att få en bättre uppfattning om vilka modeller som finns... Det är svårt att söka efter något om man inte har ett modellnamn att gå på, särskilt när det gäller så gamla grejer som inte finns listade på tillverkarens hemsida.

Jag vill t.ex. minnas att Eizo ska ha gjort en nånstans mellan 22-24" CRT skärm med 16:10-format. Kommer någon ihåg denna, eller är det bara något jag fått för mig?

Om någon har tips på var jag kan hitta mer info skulle jag uppskatta det.

Är alltså ute efter högsta möjliga upplösning och gärna hög hz.
Flertalet videoingångar (VGA + VGA eller VGA + 5pin koaxial) är också attraktivt!

var eizo skärmarna diamondtron?

har några electronblue skärmar som är diamondtron och har inte märkt något så stor skillnad

men om du vill ha det bästa hade jag nog rekommenderat fw900 eller sony g520 finns många olika sorter av g520 blandannat dell p1130

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

var eizo skärmarna diamondtron?

har några electronblue skärmar som är diamondtron och har inte märkt något så stor skillnad

men om du vill ha det bästa hade jag nog rekommenderat fw900 eller sony g520 finns många olika sorter av g520 blandannat dell p1130

Tack för svaret, ja jag har kikat på dom modellerna också. Ingen aning om de var Diamondtron, det var säkert över 10 år sedan jag såg den... är inte ens helt säker på att det var en Eizo men tycker mig minnas det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

var eizo skärmarna diamondtron?

har några electronblue skärmar som är diamondtron och har inte märkt något så stor skillnad

men om du vill ha det bästa hade jag nog rekommenderat fw900 eller sony g520 finns många olika sorter av g520 blandannat dell p1130

Var det inte Mitsubishi som hade Diamondtron serien ?

Förövrigt håller jag med Zzcool i vad han skriver, Sony fw900 är att rekommendera om du är på jakt efter en CRT monitor.

Permalänk
Inaktiv

Är på jakt efter en fw900 själv och det är väldigt svårt att få tag på en.

Permalänk
Medlem

Eizo har alltid gjort väldigt bra skärmar.
Men talar man om CRT så får man inte glömma NEC.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Har f.ö. redan en Dell P992 som är en 19" Sony Trinitron.
När jag googlar ser jag att denna ska stödja upp till UXGA, 1600x1200 men när jag matar den med QXGA, 2048x1536 så visar den bild utan problem (möjligen är den något suddig men det tror jag mer beror på ghosting från min halvdåliga VGA-förlängningskabel). Ska jag tolka detta som att den på riktigt stödjer QXGA eller skalar den ner QXGA till UXGA tro?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon185723:

Är på jakt efter en fw900 själv och det är väldigt svårt att få tag på en.

har själv 4 stycken tyvärr så dog en av dem jag vet inte vad felet är tuben visar fortfarande tecken på liv

men det låter som luft sugs ut från skärmen när man startar den har inte startat den sedan dess

så har nu 3 fungerande fw900's

tyvärr så är en annan av dem utan sitt skal misslyckad antiglare borttagning ingen aning hur jag ska få bort klistret den har stått öppen i säkert 2 år nu

Permalänk
Medlem

Barco hade referenskärmar som skulle vara bland det bästa som fanns.. men frågan hur svårt det är att få tag på.

Sony 24" GDM-FW900 har jag också bara hört bra om.. nackdelen med CRT är som sagt vikten och att dom tar upp mycket skrivbordsplats bakåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Barco hade referenskärmar som skulle vara bland det bästa som fanns.. men frågan hur svårt det är att få tag på.

Sony 24" GDM-FW900 har jag också bara hört bra om.. nackdelen med CRT är som sagt vikten och att dom tar upp mycket skrivbordsplats bakåt.

Tack för tipset, ska kolla upp dom med!

Ja, det är ju nackdelar man får leva med men det är det värt. Jag stör mig mer på att videosignalen inte är digital så att man måste pilla med alla dessa värden (height, width, bezel, keystone, moire cancelling för att bara nämna några). Kan ju ta uppåt en timme innan man får det helt perfekt och flera skärmar jag använt tycks ändra sig själva efter ett tag så man måste fixa dom igen. För att inte tala om att det måste göras en gång per upplösning, refresh rate osv. Detta stör mig absolut mest... Om nån kan ge mig något råd för att slippa dessa komplikationer skulle det uppskattas, men jag antar att det är så det är, bara att leva med.

Sen är ju flimret ganska jobbigt (eventuellt huvudvärksframkallande) om man kör dom i för låg hz. Dessutom är strömförbrukningen antagligen betydligt högre än motsvarande LCD?

Fast trots alla dessa nackdelar känner jag att jag vill ha en grym CRT
Har tänkt att använda den till en retro gaming-PC för den rätta, ultimata känslan men även till annat (KVM switch för å dela den med nån till burk)

Permalänk
Medlem

Under alla mina år som aktiv dator entusiast har jag alltid hört att FW900 ska vara den ultimata CRT skärmen. Men jag kan vara ute och cyklar.

EDIT: Trinitron, så heter bildröret, kan ju finnas flera tillverkare som använder det röret.

Visa signatur

Tofu bud