AMD döper om Radeon HD 7000 till HD 8000 för OEM

Permalänk
Medlem

Vilken jävla skit att AMD ger ut 7970 till OEM under 8970 så att Svensson ska tro att hans nya HP är bättre än alla specialbyggda gamingriggar som finns där ute.

De borde få straff för vilseledande marknadsföring när de säljer samma produkt under nytt namn som nyare.

Nu kanske inte andra tillverkare är bättre (vet att bland andra Nvidia gör samma) men även om (-1)*(-1)=+1 så blir två fel knappast ett rätt.

Permalänk
Medlem

AMD kan ju lätt släppa hela 10 nya serier under kommande året

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Det är OEM-tillverkarna som borde skämmas, inte AMD. (kanske lite - dom har trots allt sålt sig precis som den där tjejen i kort-kort jag såg stå vid motorvägen mellan Warszawa och Poznan.)

AMD ligger pyrt till ekonomiskt, detta ger dom en ekonomisk uppsving (och tyvärr en sving åt fel håll när det gäller deras rykte), men ni kan vara så säkra på att det är OEM-tillverkarna som i grund och botten ligger bakom den här konstiga generations-beteckningen.

Själv ser jag fram emot vad AMD kommer döpa sin "riktiga" generation till.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Testpilot

Kan de ens döpa sin nästa desktop generation till 8xxx något nu utan att folk kommer börja blanda ihop korten? :S

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana X | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Själv tycker jag att det är ett smart drag av dom. Och fattar ni inte varför, så ska jag skriva det om några dagar

Du tror på en riktigt imponerande lansering nästa generation och ett helvete att veta vilkert kort man köper? (Om inte namnteorierna stämmer)

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Förstår inte riktigt din poäng? Nya "riktiga" kort lär väl snart komma men om du läser exemplen jag gett ser du att både Nvida och AMD(ATI) har en historia av att "rebranda" mitt i deras "livslängd", både en och ibland två gånger. Vanligast på OEM marknaden och för grafikkort till mobila enheter men det gäller även de "vanliga" korten. 5770/6770 är ett av de senare exemplen, där 5770 "rebrandades" i mitten av sin livslängd så att säga och såldes både under 5xxx-serien och 6xxx-serien.

Radeon HD 5770 "rebrandades" inte i mitten utav sin livslängd. Radeon HD 5770 omlanserades som Radeon HD 6770 i Maj 2011, vilket är ca. ett och ett halvt år efter lanseringen Oktober 2009. Här är AMD:s roadmap för grafikkortet:

http://www.pcper.com/files/imagecache/article_max_width/news/...

Om grafikkorten någonsin såldes under samma period beror det på kvarliggande lager. Radeon HD 6770 var tänkt att ersätta Radeon HD 5770.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är trist att de gör på det här sättet, och nej, de är inte ensamma om det. Nej, det är heller inte första gången. Det betyder inte för mig att det är ok. Gör man fel är det fel både första, andra och tionde gången man gör det. Det är sant att man i alla typer av köp (i största möjliga utsträckning) bör kolla upp exakt vad det är man köper men syftet här är ju ändå att sälja mer för att folk som inte är insatta tror att det är sprillans nya kort, inte bara de senaste. Oavsett om man faller för det eller inte är det anledningen till omdöpningen (lura folk att de får nya grejer) som gör att jag tycker det är trist. Sen är det kanske OEM-marknaden som har den största skulden, men jag har svårt att tro att de specifikt ville ha omdöpningar ända upp till 8970. Eftersom det som många har skrivit i tråden inte är folk som är noggranna med modellnummer som kommer att falla för det hade det räckt att sänka sifforna lite och lämna lite utrymme till de riktiga korten, även om de skulle komma mycket senare.

Visa signatur

* Fractal Design Define R4 - Window | Corsair AX760 | Asus Maximus VI Hero | Intel Core i5-4670K | Corsair Hydro H80i | Corsair Vengeance Pro Red 1600MHz CL9 2x8GB | EVGA GeForce GTX 780 SC ACX | Creative Sound Blaster ZxR | Samsung 840 Pro 256GB | Western Digital Red 3TB
* Asus VW248TLB | Ducky Shine 3 | Mionix Naos 8200 | Sennheiser PC 350 SE

Permalänk
Medlem

Tycker det är riktigt dålig stil av tillverkarna att göra på detta viset.
Jag kan tycka det är okej men verkligen på gränsen att man t.ex. brandar om Nvidia 530 till 620 för att fylla igen kapet mellan olika versioner. Men att märka om 7970 rakt av till 8970 är fan lurendrejeri!

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk

Hoppas det säljer

Skrivet av flukke:

Tycker det är riktigt dålig stil av tillverkarna att göra på detta viset.
Jag kan tycka det är okej men verkligen på gränsen att man t.ex. brandar om Nvidia 530 till 620 för att fylla igen kapet mellan olika versioner. Men att märka om 7970 rakt av till 8970 är fan lurendrejeri!

Japp. Sådan ser världen vi lever i ut
Storföretagen makes da policy
Money money money </3

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Tycker faktiskt inte det är någon big deal..
Är man en person som inte har koll så spelar ändå namnen ingen roll, då tror man ju ändå att ett gtx620 är bättre än ett gtx480...

Och har man koll så vet man ändå vad korten presterar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arrogant:

Radeon HD 5770 "rebrandades" inte i mitten utav sin livslängd. Radeon HD 5770 omlanserades som Radeon HD 6770 i Maj 2011, vilket är ca. ett och ett halvt år efter lanseringen Oktober 2009. Här är AMD:s roadmap för grafikkortet:

http://www.pcper.com/files/imagecache/article_max_width/news/...

Om grafikkorten någonsin såldes under samma period beror det på kvarliggande lager. Radeon HD 6770 var tänkt att ersätta Radeon HD 5770.

Helt obegripligt inlägg?

Exakt vad är skillnad på "rebranda" och "omlanseras"? I den här tråden diskuterar vi fenomenet att "nya" grafikkort lanseras fastän det i själva verket är samma grafikkort som tidigare funnits där enda skillnaden är att de helt plötsligt fått ett nytt namn vilket får konsumenter att tro att det är ett nytt och BÄTTRE kort än det föregående. Vad har det faktum om grafikkorten "någonsin" såldes samtidigt med någonting att göra? Vilket de för övrigt också gjorde. Den "egentliga" ersättaren, 7770 släpptes våren 2012. 5770/6770 såldes således som "5770" under ca 18 månader och sedan ytterligare ca 12+ månader som 6770 (beroende på hur länge de fanns kvar i lager efter 7770 släpptes vilket jag inte riktigt vet).

Citat "Radeon HD 6770 var tänkt att ersätta Radeon HD 5770". Du inser att det är samma kort?

Jag vet inte hur mer tydlig man kan bli men jag gör ytterligare ett försök. ("Rebadge" syftar på samma sak som "rebranda" om det inte framgår vilket jag med tanke på kommentaren antar att det inte gör).

http://www.anandtech.com/show/4296/amds-radeon-hd-6770-radeon...

Citat:

We haven’t talked about it beyond a passing comment, but AMD still has some Radeon 6000 series cards that are OEM-only. We are of course referring to the Radeon HD 6770 and Radeon HD 6750, AMD’s Juniper-powered 5770 & 5750 rebadges for OEMs. While we’ve only recently seen the rest of the Northern Islands lineup launch in the retail space, in the OEM space the last-generation Juniper GPU has been filling out AMD’s lineup between Turks (6500/6600) and Barts (6800) based video cards.

The rationale for OEM space is rather straightforward: OEMs want/need something new to sell. More RAM, a Sandy Bridge CPU, a SSD – their 2011 computers need to look better than their 2010 computers, as they certainly don’t want to be seen as selling last year’s model for anything less than a steep discount. It was perhaps a foolish hope that these shenanigans would remain in the OEM market, as so far AMD has continued to keep the 5770 and 5750 even after the rest of Northern Islands has launched. But here we are, out with the old and in with the old: the 5770 and 5750 are getting rebadged in retail. Say hello to the Radeon HD 6770 and Radeon HD 6750.

There’s really no way to sugarcoat it, and even AMD isn’t really trying. It’s the same Juniper GPU on the same boards with the same clocks, the same power requirements, and the same performance. The only thing different between a 5700 series card and its 6700 series counterpart is the sticker on the card, the BIOS, and quite possibly the price.

Ultimately our biggest concern at this point is pricing. AMD tells us that 6700 series pricing will be consistent with 5700 series pricing, but we have our doubts. 5770 has actually been really good – it regularly goes on sale for as low as $95, so if you don’t mind a MIR and the choice of only a couple of vendors, you’ve been able to grab a 5770 for under $100. This is cheaper than the 5750 most of the time, never mind what it does to the 6670 and NVIDIA’s lineup. What is NVIDIA’s lineup? The slightly faster GTX 550 Ti at $125+, and the 5750-like GTS 450 at $90+. Compared to everything AMD and NVIDIA, the 5770 is a very good deal; and this is why we’re concerned about the pricing.

Radeon HD 5700 Series Price History
Launch Today Difference
Radeon HD 5770 $160 Approx $110 -$50
Radeon HD 5750 $130 Approx $110 -$20

We hope to be proven wrong here, but at this point in time there’s little reason for AMD and their partners to sell $100 5770s when there’s no competitive pressure to do so. A good bargain is another name for a product bringing in less profit than it should, and in the cut-throat semiconductor industry you usually need to grab what you can when you can. The concern we have is that it’s as good a time as any to realign 5770 prices with the competitive market and AMD’s product stack – it’s time for a price hike. There is no doubt in my mind that the first 6700 cards will cost more than the cheapest 5700 cards. The only question is whether prices will come back down once stores are fully stocked with 6700 cards as they are today with 5700 cards.

At the end of the day this rebadging seems to only benefit AMD and their partners, to the detriment of buyers. In a weird twist it’s a bit better than how they handled the 6800 series – at least the 6700 series isn’t slower than the 5700 series – but that’s not saying much. Besides the backported MVC/HDMI 1.4a features, the 6700 series lacks everything else that made the rest of the 6000 series an improvement over the 5000 series. There’s no DisplayPort 1.2, no MPEG-2 or MPEG-4 ASP decoding, no color correction, no improved tessellator, and no linear space color correction. With the exception of perhaps DP1.2 they’re not headlining features, but they’re glaring inconsistencies.

When NVIDIA played the rebadge game with G92 it didn’t help consumers then, and with AMD doing it today, it doesn’t help consumers now. Actually, G92 ultimately got a die shrink from 65nm to 55nm and various clockspeed bumps, so unless AMD makes a 28nm Juniper core this may end up being a worse deal.

It’s perhaps with a twinge of sadness to see this happening to Juniper. Juniper above all other AMD GPUs has been AMD’s workhorse. It was the GPUs game developers first saw in the summer of 2009 when AMD sampled their first DX11 parts, and we’re now coming up on 2 years later where it’s still selling strong. We’re glad to see it live on – it’s a great card and continues to be so at $99, but the rebadging adds a permanent tarnish to the reputation; an air of taking advantage of uninformed buyers that it will never escape. This would seem to be the fate of any GPU fortunate to live long enough to cross multiple generations: if you aren’t replaced, you’re renamed.

Orkar man inte läsa allt säger väl det här det mesta:

Citat:

There’s really no way to sugarcoat it, and even AMD isn’t really trying. It’s the same Juniper GPU on the same boards with the same clocks, the same power requirements, and the same performance. The only thing different between a 5700 series card and its 6700 series counterpart is the sticker on the card, the BIOS, and quite possibly the price.

Och när 7770 släpptes kommenterades det så här på Anandtech

http://www.anandtech.com/show/5541/amd-radeon-hd-7750-radeon-...

Citat:

Today AMD will be launching two cards based on the Cape Verde GPU: the Radeon HD 7750, and the Radeon HD 7770 GHz Edition. As the Juniper based 5700 series never got a proper Northern Islands successor, this is the first real update for the x700 series since the launch of the 5700 series in October of 2009. Given the success of the 5700 expectations are going to be high, and to fulfill those expectations AMD will be bringing to bear their new GCN architecture along with a full node jump with TSMC’s 28nm process. But will this be enough to enable the 7700 series to replicate the success of the 5700 series? Let’s find out.

Edit: Ytterligare tillägg, men snart ger jag upp.

[ironi] 5770 och 6770 är uppenbarligen två helt OLIKA kort har har aldrig "rebrandats/omlanserat" /[/ironi]

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

WTF AMD det är Nvidia 9000 serien all over again.

Var väl samma med 100-serien. Omdöpta 9000 kort för OEM om jag inte minns helt fel.

AMD tar klivet från 7000 till 9000-serien

Permalänk

Att inte spel och filmtillverkare gör exakt samma sak. Alltså ger spelet filmen en ny titel som Battlefield 4/ Ironman 3 med helt nytt fodral och allt, där filmen är en exakt kopia av den gamla spelet/filmen där absolut inte någon som helst skillnad finns. Med spel så 100% kompatibel med föregående version. På detta sätt skulle dessa branscher kunna öka sin försäljning i hårda tider.

Nå det handlar som sagt bara om att vilseleda om man döper rakt upp till nya namn, att fylla igen gapet för budgetmodellerna är dock lite skillnad.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Att inte spel och filmtillverkare gör exakt samma sak. Alltså ger spelet filmen en ny titel som Battlefield 4/ Ironman 3 med helt nytt fodral och allt, där filmen är en exakt kopia av den gamla spelet/filmen där absolut inte någon som helst skillnad finns. Med spel så 100% kompatibel med föregående version. På detta sätt skulle dessa branscher kunna öka sin försäljning i hårda tider.

Nå det handlar som sagt bara om att vilseleda om man döper rakt upp till nya namn, att fylla igen gapet för budgetmodellerna är dock lite skillnad.

Påminner lite om CoD det där.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av emahex:

Tycker faktiskt inte det är någon big deal..
Är man en person som inte har koll så spelar ändå namnen ingen roll, då tror man ju ändå att ett gtx620 är bättre än ett gtx480...

Så länge man håller sig till sitt system (och flyttar upp topp- och mellankort till mellan- och budgetsegmentet i den nya serien) är det väl inte så farligt, men att byta från 7970 till 8970 är ju missvisande även om man (tror att man) känner till systemet. Ungefär som när 6850 var sämre än 5850.

Permalänk
Medlem

Nvidia 700 serien på gång med omdöpta 600 kort...

http://www.anandtech.com/show/6579/nvidias-annual-gpu-rebadge...

Permalänk
Medlem

Samma visa varje år. Visst är det tråkigt och borde inte ens vara lagligt men att alla här blir lika förvånade/förtvivlade varje gång förvånar mig.

Omdöpt 7970 kommer givetvis inte vara nästa generations flaggskepp från AMD...såvida dom inte håller på att lägga ner hela den verksamheten vilket inte känns speciellt sannorlikt då den nuvarande generationen fungerar väldigt bra.

Kanske namnbyte på gång, fast man vet aldrig, grafikkortsbranchen gillar förvirrande namn.

Permalänk
Medlem

Det skulle vara intressant att få reda på varför tillverkarna beslutar sig för att den enda nyheten i den kommande produkten är att den har bytt namn?
(Måla om Volvo 740 och sälj den som V70...)
Särskilt intressesant för grafikkort, då konsumenter som köper dem oftast är lite insatta.

Tror de att konsumenterna överger dem om de inte släpper något "nytt" varje år?

Hoppas nu att båda lagen lägger ner extra mycket arbete i att få drivrutinerna att fungera både effektivt och stabilt!

Permalänk
Medlem

Men lägg av? De gör alltså som Nvidia gjorde med 8800GTS, 9800GTX och GTS 250?

Vad är det för tomtar på marknadsavdelningarna i datorkomponentbranchen, egentligen?

Permalänk
Medlem

7970 blev 7970 'ghz edition' blir 8970.
Väldigt dåligt.
Inte för att Nvidia är bättre.

Jag avskyr hur det är på laptopsidan, helt hopplöst att lista ut hur snabbt ett grafikkort förväntas vara utan att kika igenom en hög benchmarks.
Blir ju inte bättre av de där #¤%"#¤% suffixen, som kan betyda att det är ytterligare ett år åldre, och återförsäljarna "glömmer" att skriva ut.

Permalänk

Re-brandning är ingenting ovanligt, nVidia och AMD (ATI) har gjort det på enstaka kort, speciellt på budgetsidan. Men det här en ny nivå av svineri som aldrig har skådats på marknaden. Re-brendning av hela serien från topp till botten.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Kan folk någon gång skaffa lite koll innan de yttrar sig?

Som nu äntligen börjat nå fram så är det bara OEM. Och ni som säger att ni inte vill köpa AMD eller på annat sätt tar ställning mot dem specifikt, tänk då på att AMD inte är i närheten av nVidia som gjorde detta under flera generationers tid och dessutom inte nöjde sig med att göra det för OEM. Ska ni köra Matrox?

Jag tycker det är skit att man gör så i branschen. Och framförallt när det verkligen blir vilseledande. Men att ta ställning mot AMD specifikt för detta är efterblivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataNusse:

Re-brandning är ingenting ovanligt, nVidia och AMD (ATI) har gjort det på enstaka kort, speciellt på budgetsidan. Men det här en ny nivå av svineri som aldrig har skådats på marknaden. Re-brendning av hela serien från topp till botten.

Precis som 9000-serien, fast då såldes den till privatpersoner som kunde göra misstaget att "uppgradera" sina kort till likvärdiga. Och då gjorde man det med samma kretsar igen med större delen av 200-serien också. Tycker personligen det är långt värre än vad det är nu när det bara gäller OEM. Att få 20-25% lägre prestanda än man tror när man köper OEM är ändå inget nytt. Det är så det brukar vara med OEM-specifika kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Det skulle vara intressant att få reda på varför tillverkarna beslutar sig för att den enda nyheten i den kommande produkten är att den har bytt namn?
(Måla om Volvo 740 och sälj den som V70...)
Särskilt intressesant för grafikkort, då konsumenter som köper dem oftast är lite insatta.

Tror de att konsumenterna överger dem om de inte släpper något "nytt" varje år?

Hoppas nu att båda lagen lägger ner extra mycket arbete i att få drivrutinerna att fungera både effektivt och stabilt!

De som köper OEM är allt annat än insatta

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Det skulle vara intressant att få reda på varför tillverkarna beslutar sig för att den enda nyheten i den kommande produkten är att den har bytt namn?
(Måla om Volvo 740 och sälj den som V70...)
Särskilt intressesant för grafikkort, då konsumenter som köper dem oftast är lite insatta.

Tror de att konsumenterna överger dem om de inte släpper något "nytt" varje år?

Hoppas nu att båda lagen lägger ner extra mycket arbete i att få drivrutinerna att fungera både effektivt och stabilt!

Ironin! Hur mycket skiljer 740 från 940 eller v90? Och hur mycket skiljer 850 från första generations v70?

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Precis som 9000-serien, fast då såldes den till privatpersoner som kunde göra misstaget att "uppgradera" sina kort till likvärdiga. Och då gjorde man det med samma kretsar igen med större delen av 200-serien också. Tycker personligen det är långt värre än vad det är nu när det bara gäller OEM. Att få 20-25% lägre prestanda än man tror när man köper OEM är ändå inget nytt. Det är så det brukar vara med OEM-specifika kort.

Att det är bara OEM gör det inte mindre svinigt av AMD. En usel ursäkt.
Sedan har det aldrigt gjort en re-branding från budget till high-end av en hela serie.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Aleshi:

Precis som 9000-serien, fast då såldes den till privatpersoner som kunde göra misstaget att "uppgradera" sina kort till likvärdiga. Och då gjorde man det med samma kretsar igen med större delen av 200-serien också. Tycker personligen det är långt värre än vad det är nu när det bara gäller OEM. Att få 20-25% lägre prestanda än man tror när man köper OEM är ändå inget nytt. Det är så det brukar vara med OEM-specifika kort.

Med viss reservation för att 8000-serien var två GPU-serier (G80 och G92) och enbart G92 blev 9000-serien (och det väldigt kort efter att G92 faktiskt släpptes) så är det helt rätt.

Det gör det däremot inte mindre fel.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Avstängd

http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_AMD_graphics_proce... jag vet varför AMD Rebrandar! 9000 serien 10 års Jubileum av 9000 serien ?

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

"Med hela 6Gb internminne och otroliga 1Tb hårddisk. Nu uppgraderad med nya HD8000-serien!"

Skickades från m.sweclockers.com

Haha ååh vad jag älskar denna kommentaren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataNusse:

Att det är bara OEM gör det inte mindre svinigt av AMD. En usel ursäkt.
Sedan har det aldrigt gjort en re-branding från budget till high-end av en hela serie.

Skrivet av Zcenicx:

Med viss reservation för att 8000-serien var två GPU-serier (G80 och G92) och enbart G92 blev 9000-serien (och det väldigt kort efter att G92 faktiskt släpptes) så är det helt rätt.

Det gör det däremot inte mindre fel.

G80 och G90-serierna används i 8000-serien, 9000-serien 100-serien och halva 200-serien. Det finns inte en krets i 9000-serien som inte används i minst en annan serie. Att 8800 Ultra var snabbare än 9800 GTX gör ju inte saken bättre direkt. AMD släpper inte långsammare prestandakort med högre beteckning iaf.

Och som sagt, inte så att man kan göra en dålig uppgradering och råka köpa ett omdöpt Radeon 8000-kort i butik. Till skillnad i fallet med nVidia när många gjorde misstaget och la massa pengar på att byta en siffra och ha bibehållen prestanda. Mycket grövre i mina ögon.

Som sagt, att bara basha AMD är efterblivet med tanke på att de fortfarande är två i svineriet.

En sak till:
Med AMD brukar man få full prestanda även när man köper OEM. Med nVidia är det väldigt ofta stora prestandaskillnader mellan OEM och riktiga kort. Att AMDs OEM-serie nu har upp till 25% lägre prestanda än deras retail är ju snarare att anpassa sig.