Permalänk
Medlem

Datorskärm svart efter strömavbrott.

Tjenare!
Har fått lite problem med datorn som jag inte kan lösa utan er hjälp. Jag testade att söka på svart skärm via sökfunktionen men mycket som stog i dom trådarna hade jag redan provat själv.

Problemet: Jag hade satt datorn i sovläge för natten, på morgonen så hade det varit ett kort strömavbrott så datorn slockna. När jag väl startade den så gick den först igång men blev blåskärm direkt efter bios, ingen win-logga alltså, det stog något om en memory dump.

Men nu är det svart som natten, mus och tangentbord är svarta också så den verkar inte gå förbi bios.

Vad jag testat:

Provat varje minne för sig i olika ramplatser.
Testat andra grafikkort.
Testat med två olika skärmar, No signal på båda.
Ryckt ur och satt i kablar.
Tagit ur batteriet och satt i.
Resettat CMOS.

Mitt system:
Prolle - AMD Phenom X6 1090T
Grafik - Gainward geforce gtx 570
Mobo - Gigabyte 990 FXA UD3
Nätagg - Corsair TX750 V2
RAM - Corsair Vengance 8GB (2x4GB)

Själv tror jag det kan vara moderkortet som gett sig? Datorn startar ju och allt låter som vanligt så nätagget borde ju vara ok?

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

provat att göra en bios reset (clr cmos) ?

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumba-kung:

provat att göra en bios reset (clr cmos) ?

tror det var det han/hon menade med att "tagit ur batteriet och satt i".

Visa signatur

Damn those Greymanes to Oblivion...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumba-kung:

provat att göra en bios reset (clr cmos) ?

Skrivet av Liquid2:

tror det var det han/hon menade med att "tagit ur batteriet och satt i".

Stämmer bra det, gjort båda två

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Nu fungerar burken igen.
Ryckte batteriet ett par gånger till, sista gången med strömmen i och vips så hoppade den igång... Datorer...
Innan det så drog jag också ur strömmen och pumpade på/av knappen några gånger, tips från en kompis.

Nu när datorn är igång så fick jag ändra till dagens datum och klockslag dock, för den var inställd på 2011-01-01, 00:00.
Anledning till kaozet kanske?

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)