Ljudkvalitet iPad vs iPhone

Permalänk
Medlem

Ljudkvalitet iPad vs iPhone

Haj!

Jag har en ipad 2, en iphone 4. Jag har lyssnat extremt mycket på spotify via min iphone och tyckt att det är underbart men för några dagar sedan började jag lyssna på spotify via min ipad och insåg att det är en extrem skillnad i ljudkvalitet. Helt plötsligt känns ljudet i Iphonen väldigt platt och odetaljerat. Det är som natt och dag!

Jag har googlat runt lite men inte hittat något liknande problem och undrar nu: är det så här det är eller är min iphone ett måndagsexemplar? Någon här som har upplevt samma sak eller liknande?

Lyssnar för övrigt i 320kbit/s och använder ett par Denon AH-C360

Permalänk
Medlem

För att utesluta Spotify appen, testa att dra över exakt samma musikfil till båda enheterna och jämför ljudet där?! Förövrigt är det inte något som jag har hört talas om innan.

Visa signatur

Thinkpad - Ubuntu

Permalänk
Medlem

Jag har lyssnat på musik i standardspelaren på iphonen också men även där låter det förjävligt. Har inte testat på ipaden dock

Permalänk
Medlem

Det är bättre på iPad tycker jag med. Mycket mer detaljerat och bättre bas.

Permalänk
Medlem

Det kanske är bättre kräm i iPadens ljudchip/förstärkare/vad det nu heter?

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Avstängd

Torde ju vara mycket mer kräm ur iPaden.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Ja det kanske helt enkelt är så. Bara konstigt att det är så stor skillnad då jag har fått uppfattningen att många tycker iPhone ger bra ljudkvalitet.

Vad tycker folk här på sweclockers? Har iPhone bra ljudkvalitet i jämförelse med andra "portabla musikspelare"?

Permalänk
Rekordmedlem

Problemet är väl snarast att de flesta telefoner är usla på att driva hörlurar, avkodningen av musiken gör de ungefär lika bra, så ansluter du telefonen till en hörlursförstärkare så låter de flesta bättre och även rätt lika, samma sak blir det om du strömmar ut musiken på nått sätt, det är bristen på drivförmåga som ger störst ljudskillnad och telefoner lär alltid vara dåliga på att driva saker pga att de inte får dra mycket effekt, en bra hörlursförstärkare skulle tömma batteriet på en timme i en telefon, så det går inte att bygga in en sån utan man måste kompromissa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag bytte ifrån iPhone på grund av att resistansen i förstärkaren är så hög att ljudet förlorar impact helt. Jag tycker iofs att ljudet är dåligt i iPad också så jag vet inte vad du har för standard. iPhonen låter inte ens bra genom en extern förstärkare, den bara saknar kraft helt tyvärr. Stannar nu vid Android av andra anledningar. Tänkte att jag skulle dela med mig iaf.
Och nej, iPhone/iPod är sämre än konkurrenterna på att driva hörlurar, det är jättestor skillnad även med hörlursförstärkare.
Zune lyckades bra med att bygga in en bra förstärkare utan att kompromissa batteritiden alltför mycket, den är dock dålig på mycket annat, ljudet är dock superbt. Till skillnad från en iPod i vilken ljudet är värdelöst och allt annat är rätt trevligt.

Edit: Jag har fått 25 timmars musik ur min Zune på en laddning.

Permalänk
Medlem

Haj!

Jag tänkte bara berätta att jag hade köpt telefonen jailbreakad men när jag sen uppdaterade till iOS 6 och den inte va jailbreakad längre så blev ljudkvaliteten genast mycket bättre.

Ett tips till de som har haft samma problem som jag

Permalänk
Skrivet av fiskmat:

Haj!

Jag tänkte bara berätta att jag hade köpt telefonen jailbreakad men när jag sen uppdaterade till iOS 6 och den inte va jailbreakad längre så blev ljudkvaliteten genast mycket bättre.

Ett tips till de som har haft samma problem som jag

Jailbreaken har nog inget med kvaliteten att göra. Kanske iOS6 eller några konstiga inställningar gjorda på telefonen.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem

EQ?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.