Permalänk

Är ubuntu gratis?

Hej jag har läst lite men hittar inte svar på vad jag söker... det är så jag har själv en Windows 7 dator och sen en dator som bara ligger här hemma. Då min mamma inte har en egen dator så tänkte vi fixa upp den gamla. Allt funkar utom windows XP operativsystemet, Står nått i liknelse med det här när man klickar på en användare ''denna windows xp versionen måste identifieras online'' då vi köpte denna begagnad för ett ganska långt tag sen så har vi inte någon aning om vi identifierar den så vi tänker köpa något operativsystem som inte kräver mycket och som är så avancerat som t.ex. Ubuntu eller linux.

Datorn ska framförallt bara användas till webbrowsing och skriva och kunna öppna dokument tex office osv.

Läser lite och vad jag fattar så är ubuntu gratis att ladda ner, skiva och allt har vi och brännare men är det så att men måste ha tidigare operativsystem osv?
hur funkar det uppnår den kraven vi har på vad vi ska göra på datorn?

:EDIT:

http://xubuntu.org/getxubuntu/
http://www.ubuntu.com/download/desktop
http://www.kubuntu.org/getkubuntu

Länkar, är det någon trial och så?
Ge gärna tips osv!

Permalänk
Medlem

Ubuntu är en Linuxdistrubition och den är helt gratis att använda. Du behöver inte ha något operativsystem sen tidigare. Det är bara stoppa i skivan och installera. Ubuntu klarar dom krav du har..

Du får välja distrubition efter hur pass kraftfull datorn är. Ubuntu och Kubuntu torde vara dom som kräver mest hårdvara medan xubuntu kräver mindre.

Permalänk
Medlem

Ubuntu och de andra operativsystemen du nämnde är alla gratis, Ubuntu är standardutgåvan medan Xubuntu och Kubuntu har andra fönsterhanterare. Xubuntu är mindre resurskrävande och kan vara bra om det är en äldre dator men förmodligen ska Ubuntu fungera bra. Officepaket följer med operativssystemet och likaså webbläsare. Det är bara att bränna ut live-cdn och installera operativssystemet via den.

Lycka till!

Permalänk

Och tack så mycket. Lutar sig mot att köra på det men om jag redan har windows utgåvan på datorn hur får jag bort allt på den utan någon skiva och så?

Permalänk
Medlem

Ubuntuskivan sköter all form av borttagning och partitionering åt dig.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

jag skulle rekomendera Xubuntu då det är enklare och smidigare än maindisten som är knepigare att använda om man kommer ifrån XP världen.

installationen är enkel - bränn ner en skiva och boota på den - sen är det bara att klicka 20 gånger och installationen är klar....

Permalänk

Okej då förstår jag. EN liten dum fråga, nu när ajg bränner den till skivan är det någon risk att jag ''råkar'' sätta in x*ubuntu på denna win7 datorn, för det får verkligen inte hända, ahah!

Permalänk
Medlem

Nä, du måste starta om datorn med skivan i för att den ska kunna installeras.

Permalänk
Skrivet av Ovard:

Ubuntuskivan sköter all form av borttagning och partitionering åt dig.

Skrivet av bengt-re:

jag skulle rekomendera Xubuntu då det är enklare och smidigare än maindisten som är knepigare att använda om man kommer ifrån XP världen.

installationen är enkel - bränn ner en skiva och boota på den - sen är det bara att klicka 20 gånger och installationen är klar....

Skrivet av Cecar:

Nä, du måste starta om datorn med skivan i för att den ska kunna installeras.

Okej tack. Vet ni hur man går till väga med att bränna skivan osv? så jag inte gör fel... (xubuntu) :)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevvination:

Okej då förstår jag. EN liten dum fråga, nu när ajg bränner den till skivan är det någon risk att jag ''råkar'' sätta in x*ubuntu på denna win7 datorn, för det får verkligen inte hända, ahah!

Tanka ISO.
Bränn till skiva.
Ta ut skivan och stoppa den i datorn som skall ha Linux.
Följ instruktionerna.

Om du gör något annat än beskrivet ovan så finns det väl kanske en liten chans att du lyckas installera Ubuntu på datorn du bränner ifrån, men då lär du nog ha en särdeles begåvad bäbis(eller kanske nåt slags tomte) i hushållet som kan klicka sig igenom en OSinstallation när du tittar bort, chansen är alltså obefintlig.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk

använd imgburn för att bränna!

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Skrivet av Ovard:

Tanka ISO.
Bränn till skiva.
Ta ut skivan och stoppa den i datorn som skall ha Linux.
Följ instruktionerna.

Om du gör något annat än beskrivet ovan så finns det väl kanske en liten chans att du lyckas installera Ubuntu på datorn du bränner ifrån, men då lär du nog ha en särdeles begåvad bäbis(eller kanske nåt slags tomte) i hushållet som kan klicka sig igenom en OSinstallation när du tittar bort, chansen är alltså obefintlig.

Okej är ISO ett program eller är det själva ubuntu't?
Haha och då ska det nog gå bra

Permalänk
Skrivet av RedSparowes:

använd imgburn för att bränna!

Vad är det för något? jag har ju en cd brännare i datorn redan funkar ej den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevvination:

Okej är ISO ett program eller är det själva ubuntu't?
Haha och då ska det nog gå bra

ISO är en avbildning, kopia alltså på alla filerna i en skiva. Blir som när man zippar, men utan att man packar ihop till mindre storlek, man bara samlar filerna till en stor.

ImgBurn är bara ett brännarprogram, har du redan något annat som du använder till din brännare så fungerar det med, som t.ex. Nero.

ImgBurn är gratis och väldigt enkelt att bränna skivor i dock, jag kör det både hemma och på jobbet.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevvination:

Och tack så mycket. Lutar sig mot att köra på det men om jag redan har windows utgåvan på datorn hur får jag bort allt på den utan någon skiva och så?

Alla Linux distros är gratis. Ubuntu är väldigt bra för nybörjare. Du får med allt du behöver: LibreOffice paketet (typ som MS Office fast gratis dock har den de mesta funktionerna som MS Office har) Firefox webbläsaren osv. Klarar datorn XP bra så klarar den Ubuntu ännu bättre.
Fixade en polares gamla Asus Eee PC som körde XP, den var slö och jobbig men när väl Ubuntu var igång så gick det snabbare och det såg fräschare ut med.
Grafikmessigt är ju XP långt tillbaka.

Du kan ta ut hårddisken för den gamla datorn och stoppa in i din Win7 dator och formatera den då försvinner varenda byte.
Sen är det bara att stoppa tillbaka den i den andra datorn och stoppa in Ubuntu skivan.

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

ISO är en avbildning, kopia alltså på alla filerna i en skiva. Blir som när man zippar, men utan att man packar ihop till mindre storlek, man bara samlar filerna till en stor.

ImgBurn är bara ett brännarprogram, har du redan något annat som du använder till din brännare så fungerar det med, som t.ex. Nero.

ImgBurn är gratis och väldigt enkelt att bränna skivor i dock, jag kör det både hemma och på jobbet.

Okej om jag har förstått det rätt Tanka xubuntu torrenten > bränna ISO fil (med vad och hur bränner jag iso?) > Ta ut skiva > stoppa i skiva och köra installationen?
STämmer det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevvination:

Okej om jag har förstått det rätt Tanka xubuntu torrenten > bränna ISO fil (med vad och hur bränner jag iso?) > Ta ut skiva > stoppa i skiva och köra installationen?
STämmer det?

Ubuntu guide:
http://www.ubuntu.com/download/help/burn-a-cd-on-windows
Deras egna sida. Du kan få all info du behöver där.

Edit: Du ska inte behöva ladda hem något program för att bränna skiva på Win7. Dock kan det behövas på tidigare Windows.

Permalänk
Medlem

Kanske en dum fråga men har du testat Start->Alla program->Tillbehör->Systemverktyg->Aktivera Windows?

Handlar det om en ny XP-installation eller har den varit aktiverad förut? I det senare fallet kan det krävas en ny aktivering om du bytt hårdvara. Fungerar då inte aktivering över internet så finns det instruktioner i "Aktivera Windows" för hur man aktiverar över telefon.

Angående Ubuntu så tycker jag det fungerar förvånansvärt bra på lite äldre hårdvara (kör det på en Core 2 Duo U7600 1.2GHz med 2GB RAM och integrerad grafik via Intels 945 chipset).

Ubuntu, precis som de flesta andra Linuxdistributioner, är gratis att använda. Ofta (det finns naturligtvis undantag som betalprogram etc) är det man betalar för i Linuxvärlden supportavtal. Ubuntu är dock en distribution med en stor användarbas, så det finns otroligt mycket hjälp att få på nätet utan kostnad, varför det är ett bra val för nya Linuxanvändare.

Om din hårdvara räcker till så tycker jag du skall satsa på standardversionen av ubuntu (inte kubuntu eller xubuntu).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevvination:

Okej om jag har förstått det rätt Tanka xubuntu torrenten > bränna ISO fil (med vad och hur bränner jag iso?) > Ta ut skiva > stoppa i skiva och köra installationen?
STämmer det?

Vanliga ubuntu är lättare att använda för nybörjare. http://www.ubuntu.com/download/desktop
Xubuntu kräver mindre hårdvara men kräver enligt mig att du anpassar det lite. http://xubuntu.org/getxubuntu/

Det är upp till dig att välja. Hade jag installerat åt min morsa hade jag valt vanliga ubuntu, men jag vet ju inte hur gammal din dator är.

1. Tanka ubuntu enligt nån av länkarna ovan. Välj 32bit. (du kommer få hem en stor fil som heter nånting med .iso)
2. Tanka isoburn: http://isoburn.org/download/ISOburn_Installer.exe och installera.
3. Sätt i en tom dvd-skiva i cdbrännaren, tryck bort alla windows autostartgrejjer som kanske dyker upp.
4. Starta Isoburn, se till att din dvd-brännare är vald under [drives], och under "Select iso image file to burn" väljer du ubuntu isofilen du laddade hem. Tryck bränn.
5. Medan den bränner skivan startar du din andra dator och gör backup på alla filer du har liggandes på hårddisken som du vill spara. Allt kommer försvinna från den hårddisken. Har du inget av värde kan du hoppa över detta steg.
6. När skivan är klar sätter du skivan i datorn den ska installeras på och startar den datorn. Förhoppningsvis får du upp en ubuntumeny och därefter är installationsprogrammet rätt självklart. Frågar den om den ska använda hela disken så säger du ja.
7. Om den datorn försöker boota till windows ändå måste du starta om den och PRECIS när den startar trycker du delete eller F2 (eller vad det står) för att komma till BIOS. Nu är det svårt att ge specifika instruktioner eftersom BIOS kan se olika ut, men leta lite i menyerna och försök hitta "boot disk priority" eller nånting liknande med boot-ordning. Tryck enter där och se till att CD-Drive hamnar överst i bootordningslistan. Därefter är det bara att spara och lämna BIOS, starta om datorn så ska du komma in i ubuntu installern igen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@TS: Om du skapar Ubuntuskivan på din Win7-dator så bry dig inte om att ladda ner ngt brännarprogram.
1. Ladda ner ISO-filen
2. Sätt i en tom skiva
3. Högerklicka på ISO-filen och välj "Bränn skivavbildning"

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av Kevvination:

Okej om jag har förstått det rätt Tanka xubuntu torrenten > bränna ISO fil (med vad och hur bränner jag iso?) > Ta ut skiva > stoppa i skiva och köra installationen?
STämmer det?

.iso är alltså formatet som skivavbildningen som du kommer ladda ner har. Som att program har .exe och viss musik .mp3

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Vanliga ubuntu är lättare att använda för nybörjare. http://www.ubuntu.com/download/desktop
Xubuntu kräver mindre hårdvara men kräver enligt mig att du anpassar det lite. http://xubuntu.org/getxubuntu/

Det är upp till dig att välja. Hade jag installerat åt min morsa hade jag valt vanliga ubuntu, men jag vet ju inte hur gammal din dator är.

1. Tanka ubuntu enligt nån av länkarna ovan. Välj 32bit. (du kommer få hem en stor fil som heter nånting med .iso)
2. Tanka isoburn: http://isoburn.org/download/ISOburn_Installer.exe och installera.
3. Sätt i en tom dvd-skiva i cdbrännaren, tryck bort alla windows autostartgrejjer som kanske dyker upp.
4. Starta Isoburn, se till att din dvd-brännare är vald under [drives], och under "Select iso image file to burn" väljer du ubuntu isofilen du laddade hem. Tryck bränn.
5. Medan den bränner skivan startar du din andra dator och gör backup på alla filer du har liggandes på hårddisken som du vill spara. Allt kommer försvinna från den hårddisken. Har du inget av värde kan du hoppa över detta steg.
6. När skivan är klar sätter du skivan i datorn den ska installeras på och startar den datorn. Förhoppningsvis får du upp en ubuntumeny och därefter är installationsprogrammet rätt självklart. Frågar den om den ska använda hela disken så säger du ja.
7. Om den datorn försöker boota till windows ändå måste du starta om den och PRECIS när den startar trycker du delete eller F2 (eller vad det står) för att komma till BIOS. Nu är det svårt att ge specifika instruktioner eftersom BIOS kan se olika ut, men leta lite i menyerna och försök hitta "boot disk priority" eller nånting liknande med boot-ordning. Tryck enter där och se till att CD-Drive hamnar överst i bootordningslistan. Därefter är det bara att spara och lämna BIOS, starta om datorn så ska du komma in i ubuntu installern igen.

Eller så laddar du inte hem något utan du bränner den med hjälp av ett program som redan finns i Windows

Permalänk

Har du en tom USB sticka kan du lägga in Ubuntu på den också.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Okej jag har bränt skivan och stoppat in den i den gamla datorn. Först efter 5-10 försök med omstart så kom jag till menyn där man väljer tid datum osv. Jag ändra i prinip inget och klickade på ''Save'' efter det står det ungefär så här
''

_

''

Föreställ er svart skärm:
sedan kommer det hära:

''

Loading bootlogo...
_

''

Sen händer det inte mer.

Vad är fel ?

Permalänk
Skrivet av Kevvination:

Okej jag har bränt skivan och stoppat in den i den gamla datorn. Först efter 5-10 försök med omstart så kom jag till menyn där man väljer tid datum osv. Jag ändra i prinip inget och klickade på ''Save'' efter det står det ungefär så här
''

_

''

Föreställ er svart skärm:
sedan kommer det hära:

''

Loading bootlogo...
_

''

Sen händer det inte mer.

Vad är fel ?

Startade du från CD skivan alltså? Hur länge har du väntat på datorn när den laddar?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

En öppen, gratis och magisk värld! Linux

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Startade du från CD skivan alltså? Hur länge har du väntat på datorn när den laddar?

Jag stoppa i skivan och startade datorn stått en stund testar och starta om den nu !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevvination:

Jag stoppa i skivan och startade datorn stått en stund testar och starta om den nu !

Brände du ISO till skiva, så inte det bara blev en stor ISO-fil liggandes på CDn, alltså kan du se massa olika filer på den om du sätter den i andra datorn?

Annars kanske du måste in i BIOS och se till att den bootar CD före hårddisk, ifall det inte funkar som det ska?

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Brände du ISO till skiva, så inte det bara blev en stor ISO-fil liggandes på CDn, alltså kan du se massa olika filer på den om du sätter den i andra datorn?

Annars kanske du måste in i BIOS och se till att den bootar CD före hårddisk, ifall det inte funkar som det ska?

Såhär ser det ut. Vad menar du med BIOS och det dära?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevvination:

http://www.ladda-upp.se/image.php?id=24050&size=full

Såhär ser det ut. Vad menar du med BIOS och det dära?

För att infoga bilden behöver du direktlänken till bilden:
http://www.ladda-upp.se/files/2012/b24050.png

Dold text

...och som svar på frågan, precis när datorn startar, tryck F12, delete eller någon annan knapp du ser blinkar på skärmen, så kommer BIOS upp. Där i kan du navigera till boot-prioriteter och välja att datorn skall prioritera optisk media framför diskarna.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!