OCZ Vertex 4 el Samsung 830?? (256gb)

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Samsung 830 256GB, ska installera efter F1-loppet.

Valde den mycket för att den kändes som en bra kompromiss när det gäller pris/prestanda/kvalite. Finns förstås andra alternativ, men till slut valde jag en Samsung i alla fall. Av en slump så har jag sen tidigare två Samsung HDD också (Spinpoint F3 från tiden då de gjorde HDD), de har fungerat perfekt för min del, men det var absolut inget som bestämde köpet av SSD.

Permalänk
Medlem

Vore mycket intressant att se hur en 830 presterar före och efter full disk encryption med Truecrypt. Det har jag inte sett. Någon som har en att prova på får gärna göra det. Jag kan bjuda på en kall öl som tack. Intressant att få veta.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Du har ju inte gjort några tester alls? Du pratar ju bara?

Säger han som rekommenderar Vertex 4 i varje tråd och påstår att den är "bäst" fast han själv aldrig haft någon...

Skrivet av Pappy:

Den jag sett är att Vertex4 har betydligt bättre prestanda krypterad än i520.
Om du sedan säger "det tror jag inte" så får du väl prova själv och visa att så inte är fallet?
Du kan ju inte bara prata. Mer verkstad (tycker jag).

Av alternativen

1) Intel 520 har bara 5% av prestandan av en Force GT med samma kontroller och samma typ av flash-minnen på grund av någon konstig bugg i Intels firmware som bara en användare på forumet Sweclockers har stött på, fast disken har testats i otaliga användningsfall i ett helt år. Detta trots att 520 är lite snabbare än GT på annan krypterad data som inte råkar vara TrueCrypt FDE.

2) Det är skit bakom spakarna och t.ex. avstängd skriv-cache gör att användare X får 5% av den riktiga prestandan med Intel 520.

så är 2) det troligaste. Jag tänker inte göra några tester.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Jag har kollat runt en heldel på nätet nu och samtliga säger att hittills så är RMA obefintligt på Vertex 4.
Detta stämmer med vad webhallen själva uppgivit om man dessutom kopplar till att dom nu har ökat till 5års garanti isamband med Vertex 4 lanseringen tyder ju på att dom tror på produkten.
Det är väll bara Intel och OCZ som har 5års garanti?
Vill bara påpeka att i princip alla ssd med sf var ostabila förut.
Nu har Samsung och ocz /indilinx utveklat egna kretsar baserat på tidigare erfarenheter...

Jag tror ialf på Vertex4 och även om jag har fel så är det ändå 5års garantis så jag känner mig trygg.

Med vänlig hälsning, Danne

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z390 CPU: i7 9700K H2O Kylning: Custom H2O Minne: Corsair Vengeance 3000Mhz 16Gb Grafik: EVGA GTX1080 FTW Diskar: Kingston A2000 M.2 NVMe 500Gb, Samsung 860 EVO 1Tb PSU: Cooler Master Silent Pro M2 1000w Chassie: NZXT 610 Phantom white Skärm: Acer Predator XB241YU 1440P

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Säger han som rekommenderar Vertex 4 i varje tråd och påstår att den är "bäst" fast han själv aldrig haft någon...

Jag baserar det på tester gjorda. Inte bara spekulationer.

Skrivet av mfm:

Av alternativen

1) Intel 520 har bara 5% av prestandan av en Force GT med samma kontroller och samma typ av flash-minnen på grund av någon konstig bugg i Intels firmware som bara en användare på forumet Sweclockers har stött på, fast disken har testats i otaliga användningsfall i ett helt år. Detta trots att 520 är lite snabbare än GT på annan krypterad data som inte råkar vara TrueCrypt FDE.

2) Det är skit bakom spakarna och t.ex. avstängd skriv-cache gör att användare X får 5% av den riktiga prestandan med Intel 520.

så är 2) det troligaste. Jag tänker inte göra några tester.

Har du sett någon som testat just detta och inte stött på det? Nej (eller har du?). Du har heller inte testat själv för att konstatera att det stämmer/inte stämmer (du har några egna "teorier" men har inget som backar upp dessa). Man skulle kunna tro att det är vad som helst inte har betydelse för något... MEN... så länge det bara finns något som visar det ena - är det mer troligt. Om du har vissa teorier - visa dessa med tester. Annars är de just teorier - som är betydligt mindre trovärdiga än test.

Gör inga tester om du inte vill. Sitt i din egen villfarelse och hitta på teorier (verkar mest som inköpsbefästning, aka fanboism). Du skulle enkelt kunna se om det stämmer eller inte, med att göra eget test för att visa din teori. Innan dess är det inte trovärdigt alls. Då tar jag det riktiga testet som mer trovärdigt.

Finns det någon annan som kan prova och se om det stämmer eller inte stämmer? Någon som vill veta (inte bara hitta på teorier) är ni så välkomna att posta det.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Om du har vissa teorier - visa dessa med tester. Annars är de just teorier - som är betydligt mindre trovärdiga än test.

Gör inga tester om du inte vill. Sitt i din egen villfarelse och hitta på teorier (verkar mest som inköpsbefästning, aka fanboism). Du skulle enkelt kunna se om det stämmer eller inte, med att göra eget test för att visa din teori. Innan dess är det inte trovärdigt alls. Då tar jag det riktiga testet som mer trovärdigt.

Det var inte ett test, det var en random användare på sweclockers som hade problem. Att en användare hade ett problem där det är osannolikt att det är hårdvaruproblem gör det inte till en befäst sanning som måste motbevisas. Det var han som hittade på teorin, inte jag. Antagande 1 är det som behöver bevisas eftersom det inte är troligt, antagande 2 är mycket mer sannolikt.

Det duger inte att skriva "månen är en ost" och sen få det till att jag måste bevisa att det inte är så.

Gissa vidare om "inköpsbefästningen" du, jag har Samsung 470, Samsung 830, Intel X25-M G1, Intel X25-M G2, Intel 320, Intel 520, Corsair Force 3, etc. Intel 520 har jag inte ens köpt för egna pengar. Jag stör mig bara på att det upprepas stup i kvarten i massvis med trådar som någon sorts bevisad sanning när det troligtvis var ett annat problem.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det var inte ett test, det var en random användare på sweclockers som hade problem. Att en användare hade ett problem där det är osannolikt att det är hårdvaruproblem gör det inte till en befäst sanning som måste motbevisas. Det var han som hittade på teorin, inte jag. Antagande 1 är det som behöver bevisas eftersom det inte är troligt, antagande 2 är mycket mer sannolikt.

Det duger inte att skriva "månen är en ost" och sen få det till att jag måste bevisa att det inte är så.

Gissa vidare om "inköpsbefästningen" du, jag har Samsung 470, Samsung 830, Intel X25-M G1, Intel X25-M G2, Intel 320, Intel 520, Corsair Force 3, etc. Intel 520 har jag inte ens köpt för egna pengar. Jag stör mig bara på att det upprepas stup i kvarten i massvis med trådar som någon sorts bevisad sanning när det troligtvis var ett annat problem.

Det är inte problemet. Det är du som säger att det beror något helt annat, utan att visa att det är så.
Om någon hittar ett problem med en SSD och inte med andra och du kommer med teorin att det är fel på X enligt din teori, så vore väl bra om du testade detta, om det är din teori? Om man först testar SSD:erna utan FDE och allt verkar helt ok (alla funkar som de ska), sedan testar dessa med FDE och en av dessa tappar betydligt mer prestanda - och du kommer med teorin att det är X istället för olikheter på SSD:erna, så borde du väl iaf visa att så är fallet? Fram med din lika SSD och prova. Blir detta annorlunda blir teorin intressant, annars är det bara det - en teori.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Varför ens köra truecrypt, går det inte att köra kryptering på hårdvaunivå på vissa ssds? Eller kör du bara en mindre mountad enhet med truecrypt?

Iaf, när jag kollade på detta för knappt 2år sedan så var hårdvarukryptering på diskar betydligt snabbare.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

1) Intel 520 har bara 5% av prestandan av en Force GT med samma kontroller och samma typ av flash-minnen på grund av någon konstig bugg i Intels firmware som bara en användare på forumet Sweclockers har stött på, fast disken har testats i otaliga användningsfall i ett helt år. Detta trots att 520 är lite snabbare än GT på annan krypterad data som inte råkar vara TrueCrypt FDE.

Nu var det ju just Truecrypt som jag pratat om. Andra system kanske inte fungerar på samma sätt. Jag bryr mig inte alls.
Det var inget fel på intel-disken, ej trasig eller fel installerad. Utmärkt disk okrypterad, enbart efter kryptering hastigheten går i botten.

Citat:

2) Det är skit bakom spakarna och t.ex. avstängd skriv-cache gör att användare X får 5% av den riktiga prestandan med Intel 520.

Nope. Skrivcachen på...både före och efter kryptering. Var den av skulle även okrypterad disk ge kass prestanda.
Även trim enabled på alla diskarna.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Varför ens köra truecrypt, går det inte att köra kryptering på hårdvaunivå på vissa ssds? Eller kör du bara en mindre mountad enhet med truecrypt?

Iaf, när jag kollade på detta för knappt 2år sedan så var hårdvarukryptering på diskar betydligt snabbare.

Blir det nåt strul med lösenordet, är inte bara informationen borta. Hela disken är brickad.
Sen är helt proprietär stängd variant i krypteringssystem inget vidare.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Samsungs 256GB variant fixar minst 3PiB. däremot verkar Vertex4 dö snabbare vid stresstest, även om den är lite snabbare.

Så är det en långsiktig inverstering så kör på Samsung 830, annars funkar säkert Vertex4 också.

Dö snabbare vid stresstest?
Den verkar klara hårda tester rätt bra om du frågar mig.
http://www.sweclockers.com/recension/15259-ocz-vertex-4-mot-i...

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Dö snabbare vid stresstest?
Den verkar klara hårda tester rätt bra om du frågar mig.
http://www.sweclockers.com/recension/15259-ocz-vertex-4-mot-i...

Tror han menar den här testen http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?271063-SSD-Write-Endurance-25nm-Vs-34nm. De kan ju iofs fått tag i världens bästa ex av 830 men skillnaden var nästan faktor 10.

Permalänk

Sitter också o klurar på vilken av dessa två man bör göra en beställning på, det mesta pekar på 830:n just för att så många rekommenderar den. Samtidigt vill man inte utesluta Vertex-disken då det verkar som om den fortfarande är ganska oprövad men trots det levererar goda resultat.

Kommer nog vänta någon vecka till i hopp om ännu en prissäkning på 830:n.

Visa signatur

EVGA 980 GTX SC | AMD Ryzen 2600 | ASUS B450-F | 16Gb Corsair 3000Mhz CL16 | Corsair 850w | Corsair 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Dö snabbare vid stresstest?
Den verkar klara hårda tester rätt bra om du frågar mig.
http://www.sweclockers.com/recension/15259-ocz-vertex-4-mot-i...

Fast det är ändå viss skillnad på konstanta skrivningar i några timmar jämfört med konstanta skrivningar månader i streck. Det test jag reffererar till går ut på att skriva till SSD'n tills NAND-minnena dör, vilket Vertexens minne alltså gör långt före 830'n som förövrigt traskar på och närmar sig 3.5 PIB.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lon Höppö:

Samtidigt vill man inte utesluta Vertex-disken då det verkar som om den fortfarande är ganska oprövad men trots det levererar goda resultat

Vertex4 levererar bara bra resultat så länge man inte fyller mer än 50% på disken (t.ex. när man gör ett SSD-test...), efter det så går den ur "performance mode" och då får de gamla lägre hastigheterna. Medan den byter från "performance mode" går det lika långsamt som på en gammal 5400 RPM HD för övrigt...

Köp en SSD som inte använder fultricks...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

http://www.anandtech.com/show/6074/ocz-vertex-4-review-128gb
http://www.tomshardware.com/reviews/vertex-4-firmware-benchma...

Citat:

And now, with firmware 1.5, the efficiency in switching from storage mode to performance mode is improved. OCZ has even made mention of a firmware 1.6 in the works, suggesting further improvements are planned. // Tom's

Döm inte ut Vertex 4 förän du testat den med ny firmware.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K w/ Scythe Shuriken | 8GB Corsair Vengeance LP PC3-12800 CL9 | ASUS Radeon HD7770 DirectCu 1GB V2 | ASUS Maximus V Gene Z77 | OCZ Vertex 4 128GB | Silverstone GD04B USB 3.0 M-ATX | Corsair CX 430W V2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Minnesota:

Tror han menar den här testen http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?271063-SSD-Write-Endurance-25nm-Vs-34nm. De kan ju iofs fått tag i världens bästa ex av 830 men skillnaden var nästan faktor 10.

Skrivet av Ozzed:

Fast det är ändå viss skillnad på konstanta skrivningar i några timmar jämfört med konstanta skrivningar månader i streck. Det test jag reffererar till går ut på att skriva till SSD'n tills NAND-minnena dör, vilket Vertexens minne alltså gör långt före 830'n som förövrigt traskar på och närmar sig 3.5 PIB.

Hur skulle ni kommentera resultaten för Intel 520 och 330 i det länkade testet på Xtremesystems? Jag är inte så insatt.

Motsvarar det förväntningarna för stabilitet hos Intel-diskar?

Ber om ursäkt om det är off-topic.

Permalänk
Medlem

Det är fortfarande samma fake-prestanda med "performance mode". Vanliga användare kommer sitta i "storage mode" och där är den långsammare än Samsung 830. Sen när den byter mellan lägena är den långsammare än en 5400 RPM HD, skandalöst...

Behövs inte diskuteras mer än så.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det är fortfarande samma fake-prestanda med "performance mode". Vanliga användare kommer sitta i "storage mode" och där är den långsammare än Samsung 830. Sen när den byter mellan lägena är den långsammare än en 5400 RPM HD, skandalöst...

Behövs inte diskuteras mer än så.

Googlade snabbt upp en review av Samsung 830 128gb och jämförde en helt tom Samsung 830 mot en 93GB full OCZ Vertex 4:

Samsung 830 128GB, 0GB data (CDRLabs.com)

Min egna Vertex 4 128GB, 93GB data (eget test på egen maskin, firmware v1.5)

Min nästan fulla Vertex 4 går i alla fall snabbare än en 128GB Samsung 830 vad jag kan se...(?)

Visa signatur

Intel Core i5 3570K w/ Scythe Shuriken | 8GB Corsair Vengeance LP PC3-12800 CL9 | ASUS Radeon HD7770 DirectCu 1GB V2 | ASUS Maximus V Gene Z77 | OCZ Vertex 4 128GB | Silverstone GD04B USB 3.0 M-ATX | Corsair CX 430W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Hur skulle ni kommentera resultaten för Intel 520 och 330 i det länkade testet på Xtremesystems? Jag är inte så insatt.

Motsvarar det förväntningarna för stabilitet hos Intel-diskar?

Ber om ursäkt om det är off-topic.

Båda dog innan de hunnit till 1PB om jag minns rätt, vilket är riktigt uselt för 128GB-SSD's. De klarar sig bättre än andra Sandforce SSD's, men efter att ha sett vad 830-serien pallar med så är det det jag har som norm. Samsung har visat att det går bygga pålitliga stryktåliga SSD's, och då är det inte OK att vara sämre, särskillt inte om man är dyrare, tycker jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Båda dog innan de hunnit till 1PB om jag minns rätt, vilket är riktigt uselt för 128GB-SSD's. De klarar sig bättre än andra Sandforce SSD's, men efter att ha sett vad 830-serien pallar med så är det det jag har som norm. Samsung har visat att det går bygga pålitliga stryktåliga SSD's, och då är det inte OK att vara sämre, särskillt inte om man är dyrare, tycker jag.

Kommer bli en sådan så fort priserna går ner lite

Runt 1600kr tycker jag är rimligt.

Visa signatur

EVGA 980 GTX SC | AMD Ryzen 2600 | ASUS B450-F | 16Gb Corsair 3000Mhz CL16 | Corsair 850w | Corsair 600T

Permalänk
Skrivet av The_Edge:

Googlade snabbt upp en review av Samsung 830 128gb och jämförde en helt tom Samsung 830 mot en 93GB full OCZ Vertex 4:

http://www.cdrlabs.com/images/stories/reviews/samsung_ssd_830...

Samsung 830 128GB, 0GB data (CDRLabs.com)

http://tmp.wendestam.com/crystalmark_vertex4_v1-5_test2.png

Min egna Vertex 4 128GB, 93GB data (eget test på egen maskin, firmware v1.5)

Min nästan fulla Vertex 4 går i alla fall snabbare än en 128GB Samsung 830 vad jag kan se...(?)

Har betydligt bättre hastigheter än det där på min 830.

Visa signatur

i5 3570K | Corsair Vengeance 8GB | ASRock Z77 EXTREME4 | Gigabyte GeForce GTX 670 | Asus Xonar D1 | Samsung 830 128GB | Corsair HX 650W | FD R3

Permalänk

Vertex 4an!

Samsung 830 är en sjysst disk, Vertex 4an är bättre med nya FWn

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av roykio:

Vertex 4an!

Samsung 830 är en sjysst disk, Vertex 4an är bättre med nya FWn

Jag kan hålla med, OM det är en snabbare SSD som också dör snabbare man vill ha.

Anledningen till att folk idokt rekomenderar 830-series är inte hastigheten utan det faktum att Samsung ligger långt före alla andra vad gäller hållbarheten, och eftersom SSD's är dyra som de är så ser nog de flesta en SSD som en långsiktig investering, och då vill man att den håller så länge som möjligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roykio:

Vertex 4an!

Samsung 830 är en sjysst disk, Vertex 4an är bättre med nya FWn

Nej, Samsung 830 (och Plextor M3 Pro) är snabbare i faktisk användning (även jämfört med fusk-läget "performance mode", för vanligt folk kommer det gå ännu långsammare).

http://www.anandtech.com/show/6058/corsair-neutron-gtx-ssd-25...
http://www.anandtech.com/show/6058/corsair-neutron-gtx-ssd-25...

Att ha en disk som flyttar om all data på disken när man kommer upp i 50% (och då går det riktigt långsamt ett tag), skulle jag tycka vara helt oacceptabelt. Bojkotta!

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag kan hålla med, OM det är en snabbare SSD som också dör snabbare man vill ha.

Anledningen till att folk idokt rekomenderar 830-series är inte hastigheten utan det faktum att Samsung ligger långt före alla andra vad gäller hållbarheten, och eftersom SSD's är dyra som de är så ser nog de flesta en SSD som en långsiktig investering, och då vill man att den håller så länge som möjligt.

Klart som tusan en SSD skall hålla länge, Vertex 4an hade lång garanti vilket är ett stort plus i min mening

Själv håller jag ju på med musik. När man blir av med projekt man pysslar länge med, blir man rätt ledsen. OCZ är ju inte kända för att ha SSDer som håller så Samsung ligger bättre till där

Sedan så är tre år garanti länge i dator världen!

Skrivet av mfm:

Nej, Samsung 830 (och Plextor M3 Pro) är snabbare i faktisk användning (även jämfört med fusk-läget "performance mode", för vanligt folk kommer det gå ännu långsammare).

http://www.anandtech.com/show/6058/corsair-neutron-gtx-ssd-25...
http://www.anandtech.com/show/6058/corsair-neutron-gtx-ssd-25...

Att ha en disk som flyttar om all data på disken när man kommer upp i 50% (och då går det riktigt långsamt ett tag), skulle jag tycka vara helt oacceptabelt. Bojkotta!

Herregud-.-'

Läste du änns vad jag skrev?

Gör som så att du: 1. går tillbaka(du vet att man kan använda den nya funktionen scroll hjul. Kom på 90 talet) 2. letar upp min post(du verkar kunna citera så det lär inte vara några probelm) 3. kom tillbaka när du läst mitt inlägg!

-----------------------------

Min fråga till TS!

Vilket väger mest? Att ha den snabbaste disken eller en disk som kanske håller lite längre?

Om snabbast gäller finns: OCZ Vertex 4! Om stabilast men fortfarande snabb väger: Samsung 830!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av roykio:

Herregud-.-'

Läste du änns vad jag skrev?

Gör som så att du: 1. går tillbaka(du vet att man kan använda den nya funktionen scroll hjul. Kom på 90 talet) 2. letar upp min post(du verkar kunna citera så det lär inte vara några probelm) 3. kom tillbaka när du läst mitt inlägg!

Vi tar det igen: Vertex 4 med firmware 1.6 är långsammare än Samsung 830, Plextor M3 Pro, Plextor M5S, Intel 520 osv när man simulerar både tyngre och lättare användning av disken.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W