Telenor gav mig 3000kr när skulle fylla på mitt kontantkort för 150kr

Permalänk
Medlem

Telenor gav mig 3000kr när skulle fylla på mitt kontantkort för 150kr

Tjean blev helt shoockad i går kväll när jag skulle ladda mitt kontant kort. Det va skit mycket strul med servern och sen efter 6 försök så får jag 3k på kontantkortet. vad ska jag göra? vad säger reglerna? kan jag bli återbetalnings skyldig?
hur lång tid måste det gå innan dom inte kan ta tillbaka pengarna.

Mvh Zibiton

Permalänk
Medlem
Skrivet av zibiton:

Tjean blev helt shoockad i går kväll när jag skulle ladda mitt kontant kort. Det va skit mycket strul med servern och sen efter 6 försök så får jag 3k på kontantkortet. vad ska jag göra? vad säger reglerna? kan jag bli återbetalnings skyldig?
hur lång tid måste det gå innan dom inte kan ta tillbaka pengarna.

Mvh Zibiton

Något fel någonstans har det ju blivit. Du borde ringa och tala om det

Permalänk
Medlem
Skrivet av zibiton:

Tjean blev helt shoockad i går kväll när jag skulle ladda mitt kontant kort. Det va skit mycket strul med servern och sen efter 6 försök så får jag 3k på kontantkortet. vad ska jag göra? vad säger reglerna? kan jag bli återbetalnings skyldig?
hur lång tid måste det gå innan dom inte kan ta tillbaka pengarna.

Mvh Zibiton

Tycker du ska kontakta och fråga dom, för förr eller senare kommer dom ju ändå märka det. Men det är ju deras eget fel att det blev som det blev, fungerar inte deras system som det ska så är det deras problem. Dom har nog inte rätt att bara ta tillbaka det, så du kan säkert få behålla pengarna om du strider mot det.

Det är ju samma sak som när man gör en penga överföring på internet, skriver man in fel kontonummer och skickar till någon annan så har du ingen rätt att få tillbaka det. (Om inte mottagaren är schysst är går med på det.)

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Skrivet av vikham:

Tycker du ska kontakta och fråga dom, för förr eller senare kommer dom ju ändå märka det. Men det är ju deras eget fel att det blev som det blev, fungerar inte deras system som det ska så är det deras problem. Dom har nog inte rätt att bara ta tillbaka det, så du kan säkert få behålla pengarna om du strider mot det.

Det är ju samma sak som när man gör en penga överföring på internet, skriver man in fel kontonummer och skickar till någon annan så har du ingen rätt att få tillbaka det. (Om inte mottagaren är schysst är går med på det.)

Vad jag vet så har man visst rätt att få tillbaka pengarna om man sätter in på fel konto. Minns med säkerhet att jag har hört att om man får in pengar på kontot som man inte vet vart de kommer ifrån så kan man bli återbetalningsskylldig eller till och med åtalad om man spenderar dem med vetskapen att man inte borde fått dem på kontot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Det är ju samma sak som när man gör en penga överföring på internet, skriver man in fel kontonummer och skickar till någon annan så har du ingen rätt att få tillbaka det. (Om inte mottagaren är schysst är går med på det.)

Nu är du lite fel ute, visserligen är det inte reglerat i lag men det är en rättsprincip som kallas condictio indebiti går att läsa mer om det på nätet

Permalänk
Medlem

Det är väl ingen som orkar sitta och kontrollera sådant eller? Då ska de ju ha någon som gör det och det kostar pengar.
Bara att tacka och ta emot helt enkelt, skulle jag ha gjort. Se hur länge det håller liksom.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

Lättast är väl att ringa till Telenor och fråga hur du skall gå tillväga?

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

Låtsas som det regnar.. om dom ringer och frågor så säger du "OJ! var det därför aldrig pengarna tog slut haha!"

Permalänk
Medlem

Dem har gjort om prisplanerna hos telenor vilket gör att det visar fel, du har 3k fria minuter och 3k fria sms samt 500mb data trafik utöver det du har laddat misstänker jag vilket räknas in som kr när du kontroller saldo.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaston85:

Dem har gjort om prisplanerna hos telenor vilket gör att det visar fel, du har 3k fria minuter och 3k fria sms samt 500mb data trafik utöver det du har laddat misstänker jag vilket räknas in som kr när du kontroller saldo.

är ju sant det du säger låter rimligt faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiskerer:

Vad jag vet så har man visst rätt att få tillbaka pengarna om man sätter in på fel konto. Minns med säkerhet att jag har hört att om man får in pengar på kontot som man inte vet vart de kommer ifrån så kan man bli återbetalningsskylldig eller till och med åtalad om man spenderar dem med vetskapen att man inte borde fått dem på kontot.

Skrivet av Shrimpey:

Nu är du lite fel ute, visserligen är det inte reglerat i lag men det är en rättsprincip som kallas condictio indebiti går att läsa mer om det på nätet

Jaså, det är så alltså? Trodde jag verkligen inte. Jag menar, det är ju ungefär samma sak som om någon hade gett bort 3000kr till en främling ute på gatan. Då kan väll inte samma person komma tillbaka efter ett par dagar och ha rätt att få tillbaka pengarna? Så tänker jag.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Jaså, det är så alltså? Trodde jag verkligen inte. Jag menar, det är ju ungefär samma sak som om någon hade gett bort 3000kr till en främling ute på gatan. Då kan väll inte samma person komma tillbaka efter ett par dagar och ha rätt att få tillbaka pengarna? Så tänker jag.

Men om du råkar ge bort pengarna till någon okänd person? Det är ju inte som att du ger bort pengarna med vilja och vetskap om vem som får dom.

Permalänk
Medlem

Är det inte så att operatören har lika stort ansvar som kunden att den insatta summan är korrekt. Man har ju hört om slarviga banker som har satt över miljoner på fel konto.

Permalänk
Avstängd

Eftersom dom ändrat till fria minuter istället för minutpriser så har inte mina sidor hängt med och det är en bugg som gör att det ser ut som 3000kr

Permalänk
Medlem

Hur hade du tänkt om det kom en faktura på 3000kr ist för 150kr? Hade du känt dig nöjd?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Jaså, det är så alltså? Trodde jag verkligen inte. Jag menar, det är ju ungefär samma sak som om någon hade gett bort 3000kr till en främling ute på gatan. Då kan väll inte samma person komma tillbaka efter ett par dagar och ha rätt att få tillbaka pengarna? Så tänker jag.

O den jämförelsen var seriös så borde du kanske träna lite extrapå att göra jämförelser.

Det vore snarare som att du gick till en glömsk person som var skyldig dig 150:- och fick pengarna gång på gång genom att utnyttja personens handikapp.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar