JME Data lägger ned verksamheten

Permalänk
Skrivet av soderkvist:

Alla Inet är i södra Sverige

Nä inte för oss här nere på slätten

Permalänk
Inaktiv

tråkigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhalla:

Vi får trösta oss med att de förhoppningsvis kommer ha en fet utförsäljning precis som dom hade när Datorbutiken.se la ner.

Håller med!

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av biorrith:

Hur kan andra företag sälja till under inköpspris? Gör man det så förlorar man ju på det :/

Det går att sälja vissa saker under inköpspris och räkna med att tjäna in det på andra prylar. Den som köper en processorn köper ju vanligtvis något mer, exempelvis moderkort, minne eller kanske en kylare. Men eftersom processorn är den dyraste prylen kikar de flesta säkert på det priset allra främst och väljer butik utefter vilken som är billigast just där.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Alla ni som fått reklammail från dom, avregga er nu annars följer det med om nån köper upp konkursboet...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Tråkigt! Var flera år sen man handlade där men man kunde alltid gå in och få vettiga råd om saker o ting. Synd!

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem

Kolla hur Media market gör här i Sverige. Dom går back som fan... men och andra sidan går det bra för dom som fan i Tyskland ex. Gäller att få bort konkurrensen...

Visa signatur

Fractal Design Arc | ASUS P8P67 PRO REV B3 | i5 2500k | GB GF 570 GTX | Vengeance 8GB DDR3 | Spinpoint F3 1TB
Toshiba L500D | AMD Turion X2 Dual-Core (2200 MHz) | HD4570 | 4GB RAM | 400GB | 1TB extern.

Permalänk

Tråkigt och kanske tur i oturen att man avbokade sitt Seasonic agg som de inte klarade av att lev och att man istället handlade av Dustin. Gör säkert ingen skillnad men känns lättare att ha en butik att vända sig till då det gäller garanti och ev reperationer.

Visa signatur

Chassi: Define XL, PSU: Seasonic X-460FL, MB: Asus P8Z77-V, CPU Intel Core i7-3770, CPU Kylare: Silver Arrow SB-E, RAM: 16GB CL9 1600Mhz Corsair Vengeance LP, GPU Sapphire HD 7850, GPU Kylare Arctic Accelero S1, SSD 256GB Samsung 830, HDD 2TB Seagate Barracuda Green,

Permalänk
Medlem

Vad händer med garantin på mitt moderkort och grafikkort!?

Visa signatur

Speldator: i5-6600K | 16GB RAM | Nvidia GTX 1070 | Fractal Design Define R5 | 512GB SSD + 256GB SSD
Laptop: Huawei Matebook X Pro | i7-10510U | 16GB RAM | 1TB SSD

Permalänk
Medlem

Jag har alltid viljat och försökt stödja de butiker som haft ett underläge. Det gäller även JME.

Det som gjorde att jag beslutade mig för att aldrig mer handla där personligen, samt att förklara varför mina kunder och vänner inte ska handla där var enkelt. JME skickade ut reklam till mig och vänner vilket jag avsagt mig mycket bestämt till samtliga jag väljer att handla av. Skickar ni reklam eller annat tjafs jag inte bett om, slutar jag handla av er. Precis det ignorerade JME efter många år och började skicka reklam.

Synd att det minskar med konkuransen. Företag som JME behövs verkligen, men jag ser inte att det är en förlust då folk i allmänhet inte uppskattar och vill betala för kunskapen de och många andra besitter. Istället väljer många att handla av dustin, komplett och andra giganter, som har i princip ingen kompetens eller möjlighet alls på det vis som de små har.

RIP och hoppas någon fyller den plats JME har lämnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brusarn:

Tråkigt

Kanske får hoppas på utförsljning iaf då, något possitivt för oss konsumenter iaf

Att det är mindre aktörer på marknaden är aldrig bra för konsumenter......

Jag vet mycket väl själv som jobbar på ett företag på ynka 2 personer hur svårt det är att vara prisvärd.
Men folk nu för tiden ser mycket mer på prislappen än service, support och ärende hantering.

Vilket är fruktansvärt tråkigt.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem

Handlade där ganska nyligen, en riktigt bra butik IMO.

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Robzzi:

Kolla hur Media market gör här i Sverige. Dom går back som fan... men och andra sidan går det bra för dom som fan i Tyskland ex. Gäller att få bort konkurrensen...

Japp så är det. Allt för att tvinga dom andra kedjorna i KK. Den som har mest pengar i plånboken vinner tyvär. Så små företagen sållas ut snabbt och effektivt.

Permalänk

Ja, man har ju sett JMEData på Prisjakt med många stjärnor och "Asus Recommended Reseller" och dylikt. Handlade aldrig där, men det var en butik jag skulle kunna tänkt mig köpa ifrån.

Saxat från sidan:

Citat:

Konkursinformation:

Frågor och svar
Fråga: Jag har gjort en webbeställning på jmedata.se - kommer jag att få den levererad?
Svar: Ja, alla varor som vi har haft i lager till orders som vi kunna leverera är gjorda. I vissa fall kan vi ha restnoterat varor. Hämta ut ditt paket.

Fråga: Jag har betalt min order med kort, hur får jag tillbaka mina pengar?
Svar: De flesta kort skall vara återbetalda eller reservationerna släppta. Om inte, kontakta din bank. Vi har gjort allt som står i vår makt för att våra kunder inte ska bli drabbade. Har vi skickat din order så hämta ut ditt paket, går det i retur riskerar ni att bli utan pengar/varor.

Fråga: Jag har en defekt vara som ska returneras, hur gör jag med den?
Svar: Kontakta tillverkaren i första hand, många tillverkare har egen serviceorganisation.

Fråga: Jag har ett inneliggande returärende, vad händer med detta?
Svar: De flesta liggande returer har vi skickat tillbaka till dig som kund. Antingen de är klara eller ej.
Är produkten inte åtgärdad vänligen kontakta tillverkaren.
För varor som är inlämnade i butik - Vänligen kom och hämta dem snarast.

Fråga: Jag har ett presentkort eller ett tillgodokvitto.
Svar: Tyvärr gäller dessa inte.

http://www.jmedata.se/info.aspx?q=sk:229

Visa signatur

Intel Core i7-3930K | Asus P9X79WS | 8GB DDR3 | GeForce GTX460 | Lian Li PC-A71FB
/se mitt (framtida) galleri: http://
PSU OEM's | DDR3 IC's | Windows 8 ÄR sämre än färdigskivat bröd!

Permalänk
Medlem

Undrar hur det blir med garantierna på det man köpt där?
Byggde datorn i sign, med delar från JMEData. Man får hoppas att tillverkaren/Generalagenten av mina produkter kliver in som garant för eventuella fel som kan uppkomma under "Garantitiden"

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

Det här var en schysst sänkning:
http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:10509995;c:100360

Ord. pris 14.990:-
Nu 99:-

Permalänk
Medlem

"trevligt" att höra att de inte bara är jag som har varit med om en konkurs idag /

Permalänk
Medlem

Tråkigt.. Brukade handla i deras butik i Malmö när man fortfarande bodde i Skåne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sambal:

Vad händer med garantin på mitt moderkort och grafikkort!?

Garanti har du hos tillverkaren.

Permalänk
Medlem

Oj då. Och jag var SÅ nära att köpa ett 7970 från dom...!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

tråkigt men kanske inte så oväntat

RIP JME

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Skulle lägga en order imorgon (!) hos dom med lite delar för runt 4 papp. Synd, alltid gillat JME!

Permalänk
Medlem

Funkar inte att handla?

Är det bara jag som inte kan köpa något av dem?

Jag får bara "Sorry, payment options are not available" när jag kommer till betalningssteget i kassan..

Visa signatur

Ryzen 7 2700X@3,7GHz || Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB || MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X || Samsung 970 EVO 500GB NVME M.2 + 2xSamsung 860 EVO 1TB SSD || EK Quantum power kit + Vector XC3 || FD R6 Black || Asus ROG Strix X470-F Gaming || Gigabyte G34WQC 34" + ASUS VG248QE 24"

Permalänk
Medlem

JME har jag handlat hos till och från i 10-15 år, de har alltid varit schysta och gett bra service.

Dessvärre tycker jag det är bekvämare att handla på nätet, är det billigare dessutom och det skadar inte heller.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Skrivet av Neomike:

Alltså jag har redan betalat och fått varorna.....Menar mest OM oturen skulle va framme att något går sönder på garanti tid......

aha, med tanke på att dom lägger in en konkurs anmälan så rycker din garanti från dom oturligt nog

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk

Synd för de som tror att en bra butik bara består av billiga priser, JME Data har de gånger jag handlat av de alltid haft service och support i toppklass, jag har aldrig tvekat att beställa från de även om de varit några kronor dyrare än de övriga.

Ni som skriver skitbutik osv vill jag gärna ha en förklaring av varför ni tycker så och bäst för er att ni inte baserar omdömmet bara på priserna !

Permalänk
Medlem
Skrivet av dachloo:

Är det bara jag som inte kan köpa något av dem?

Jag får bara "Sorry, payment options are not available" när jag kommer till betalningssteget i kassan..

De får inte sälja något i nuläget....

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra att allt fler mindre datorbutiker lägger ner. Har inte handlat från JME Data men varit nära flera gånger. Jag gillar Inet, Misco m.fl. men det är inte bra om vi får ett oligopol.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

JME data har ju inte hängt med alls de senaste åren. Konstigt att de överlevt så länge.
Förr i tiden så var de ju en av favoriterna. Sedan byte de ledning som körde företaget i botten.
Så visst är det tråkigt för de anställda samt folk som kan få problem med garantier men detta gynnar nog alla konsumenter om ett bättre företag öppnar i Malmö istället.

Permalänk
Medlem

Trist när sånt här händer, sist jag handlade på JME var i butiken vid Mobilia, det var mitt 5870

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB