Har testat hörlurar i 500-600 Kr klassen...

Permalänk
Medlem

Har testat hörlurar i 500-600 Kr klassen...

... Men jag är inte nöjd med dem. Det är av USB kontakt och kostade ungefär 550 Kr.

Köpte dom mest på prov, och tänkte lämna tillbaka dom om jag inte gillade ljudet, vilket jag inte gör då jag tycker att ett par Koss-hörlurar låter precis lika, fast är bekvämare.

Nu till frågan: Känner mig en aningen avskräckt från headsets nu. Är det med "rätthet" jag är det? Eller skulle jag _defenitivt_ märka skilldnad om jag köpte ett par till exempel Sennheiser PC 360? Med/utan ljudkort? Äger inget ljudkort i dagsläget, men kan köpa om det blir märkbart bättre ljud.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

USB gör att man inte använder ett extern ljudkort om du nu har ett sånt. Så ljudet blir genast sämre. Jag har samma moderkort som du och det inbyggda ljudkortet är kasst. Man ska inte säga att headsets är dåliga på att leverera ljud då ec. vis Logitech g35 och sennheiser pc360 är riktigt bra men du får MYCKET bättre ljud om du istället lägger pengarna på ex.vis ett Sennheiser HD 555 och en lös mick. Ofta är headsets en kompromiss mellan dugligt ljud , mikrofon och ett lågt pris.

Så tycker jag iallafall och jag har haft en drös headets och hörlurar i olika prisklasser. Jag kör Sennheiser HD595 nu. Leta begagnat. Såg ett HD 598 för 1000:- på blocket häromdagen.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

USB gör att man inte använder ett extern ljudkort om du nu har ett sånt. Så ljudet blir genast sämre. Jag har samma moderkort som du och det inbyggda ljudkortet är kasst. Man ska inte säga att headsets är dåliga på att leverera ljud då ec. vis Logitech g35 och sennheiser pc360 är riktigt bra men du får MYCKET bättre ljud om du istället lägger pengarna på ex.vis ett Sennheiser HD 555 och en lös mick. Ofta är headsets en kompromiss mellan dugligt ljud , mikrofon och ett lågt pris.

Så tycker jag iallafall och jag har haft en drös headets och hörlurar i olika prisklasser. Jag kör Sennheiser HD595 nu. Leta begagnat. Såg ett HD 598 för 1000:- på blocket häromdagen.

Headsettet är prövat på den dator i signaturen som jag kallar "Släpbar", me jo jag är medveten om att USB-headsets använder en egen ljudkrets som är inbyggd i den. Dock är jag ingen ljud-galning och har klarat mig bra so-far med https://www.inet.se/produkt/6606123/logitech-z506-5-1 Billiga, jag vet, men har varit bättre än något annat jag tidigare haft.

Hursom-helst, som frågan var, skulle det vara värt att skaffa ett icke-USB headset och sedan ett internt Asus ljudkort?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Svar ja. Med ett Xonar eller ett Creative X-FI samt ett bra headset/hörlurar så skulle du märka en ganska rejäl skillnad. Du kan ju annars köpa ett Logitech G-35/930 som faktiskt har ett dugligt ljudkort inbyggt och ändå kör med USB. Jag är inte så förtjust i det ljudet(min polare kör detta) men det är billigare och enklare.

Jag har hållt på länge för att få bra ljud i min dator och tycker att jag kommit väldigt långt nu. jag kör med ett moddat creative X-FI extrememusic med andra op-ampar och kondningar, en hörlursförstärkare som en hifi-nörd byggt och sennheiser lurarna och ett Logitech Z-5500 för högtalarljud. Ljudet är underbart. Jag provade med ett Asus Xonar men tyckte ljudet i detta var alldeles för platt och tråkigt. Men detta ljudsystem kostar i runda slängar 7000:- nytt och alla kanske inte tycker att det är värt det.
Mina polare tycker att det är onödigt att ha de prylar jag har och är nöjda med sina G-930 och Creative fataliy med X-FI extrememusic men jag skulle inte vilja gå tillbaka.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Förstår inte frågan riktigt, du har testat hörlurar i 600 kronorsklassen och är inte nöjd och vill således gå upp i pris?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Svar ja. Med ett Xonar eller ett Creative X-FI samt ett bra headset/hörlurar så skulle du märka en ganska rejäl skillnad. Du kan ju annars köpa ett Logitech G-35/930 som faktiskt har ett dugligt ljudkort inbyggt och ändå kör med USB. Jag är inte så förtjust i det ljudet(min polare kör detta) men det är billigare och enklare.

Jag har hållt på länge för att få bra ljud i min dator och tycker att jag kommit väldigt långt nu. jag kör med ett moddat creative X-FI extrememusic med andra op-ampar och kondningar, en hörlursförstärkare som en hifi-nörd byggt och sennheiser lurarna och ett Logitech Z-5500 för högtalarljud. Ljudet är underbart. Jag provade med ett Asus Xonar men tyckte ljudet i detta var alldeles för platt och tråkigt. Men detta ljudsystem kostar i runda slängar 7000:- nytt och alla kanske inte tycker att det är värt det.
Mina polare tycker att det är onödigt att ha de prylar jag har och är nöjda med sina G-930 och Creative fataliy med X-FI extrememusic men jag skulle inte vilja gå tillbaka.

Så extrem är jag då inte, fast onödiga är vi väll alla här på SweClockers med grafikkort och CPUer för flera tusen? Hursom, är inte i behov av att köra USB, var mer eller mindre på prov för att höra om det vart bättre ljud än onboard-chippet på moderkortet.

Skrivet av ziim0n:

Förstår inte frågan riktigt, du har testat hörlurar i 600 kronorsklassen och är inte nöjd och vill således gå upp i pris?

Ungefär så, ja.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Ungefär så, ja.

Föreslår att lämna allt som stavas Logitech, Creative och liknande. Rekommenderar AKG AKG K-701. Alternativt lite billigare AKG K-272 HD. Eller någon av de dyrare Sennheiser-lurarna.

Vilken budget vill du sikta på?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk

Köper man skit så får man skit.

Nummer ett om du ska ha hörlurar är ett bra ljudkort. Asus Xonar Essence ST/STX är ett bra val.
Nummer två är bra hörlurar. PC360 från Sennheiser om du ska ha ett headset i lagom prisnivå. Behöver du inte ha ett headset är möjligheterna mycket större.

Permalänk
Avstängd

Ett USB Headset har ett eget ljudkort satt på kabeln.
Det använder inte ditt inbyggda eller ett diskret ljudkort som Asus eller Creative.

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk

Uuh, måste ju vara jobbigt att ha bra hörlurar och ljudkort.
Då måste man helt plötsligt ha all musik i FLAC format...
xD

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Uuh, måste ju vara jobbigt att ha bra hörlurar och ljudkort.
Då måste man helt plötsligt ha all musik i FLAC format...
xD

Nejdå, en mp3 med typ 320 i bitrate fungerar utmärkt, tycker jag. Och då sitter jag ändå på mycket kompetenta grejor för sin prisklass. Lyssnar mest på trance och metal.

Som hörlurar använder jag G35:or, vilka faktiskt låter helt okej för att vara USB-lurar. Kan också vara så att jag inte är helt galet kräsen, även om jag gärna inbillar mig att jag är det.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizor:

Köper man skit så får man skit.

Nummer ett om du ska ha hörlurar är ett bra ljudkort. Asus Xonar Essence ST/STX är ett bra val.
Nummer två är bra hörlurar. PC360 från Sennheiser om du ska ha ett headset i lagom prisnivå. Behöver du inte ha ett headset är möjligheterna mycket större.

Så sant så, men bara för att det inte är topnotch behövde det ju inte vara skräp heller. Frågan är bara, köpa ljudkort och headset samtidigt då? Eller ett i taget, och i sådana fall vilket? Känns lite omotiverat att lägga ut 2500ish kr på ljud som jag inte alls vet hur bra det blir då jag är student och inte har har pengar i överflöd direkt.

Skrivet av schitzo:

Ett USB Headset har ett eget ljudkort satt på kabeln.
Det använder inte ditt inbyggda eller ett diskret ljudkort som Asus eller Creative.

Det är jag medveten om.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Hedersmedlem

Om du vill slippa billigt undan kan jag rekommendera detta paket:
http://www.thomann.de/se/superlux_hd668_b.htm
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=347274&cks=ASS&assoc=B99...

Lurarna spelar betydligt bättre än priset antyder och Xonar DX funkar betydligt bättre än ett integrerad ljudkort.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Om du vill slippa billigt undan kan jag rekommendera detta paket:
http://www.thomann.de/se/superlux_hd668_b.htm
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=347274&cks=ASS&assoc=B99...

Lurarna spelar betydligt bättre än priset antyder och Xonar DX funkar betydligt bättre än ett integrerad ljudkort.

Det där ljudkortet var ju helt klart intressant i pris. Frågan är vad skilljer det sig på gämnfört med Asus XONAR D2Xn?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Det där ljudkortet var ju helt klart intressant i pris. Frågan är vad skilljer det sig på gämnfört med Asus XONAR D2Xn?

Här jämförs DX och D2X: http://techreport.com/articles.x/14500

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Oj det var inte lite, och det mesta av det där betydde inte mycket för mig. Men kanske får bli ett sådant då!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Själv använder jag ett par Dennon-hörlurar som kostade strax under 2k, jag har dock inget annat än ett integrerat ljudkort i moderkortet men jag märker ändå skillnad mot billigare hörlurar. Till det använder jag i stället en mikrofon som står på bordet.

Jag köpte dock dessa för att använda med min mp3-spelare som ger otroligt mycket bättre ljud än det integrerade ljudkortet i datorn. för att svara på din fråga så ja du kommer höra skillnad på ett par finare hörlurar men skillnaden blir väll inte gigantisk sålänge du inte köper ett riktigt ljudkort.

Och för den delen lär du även hör skillnad på ett bättre ljudkort även om du har ett par hörlurar för 600 spänn.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Oj det var inte lite, och det mesta av det där betydde inte mycket för mig. Men kanske får bli ett sådant då!

Jag fick hem ett Xonar DX igår men jag har inte riktigt hunnit testa det än. Det är dock mycket kraftigare än det integrerade och låter självklart bättre. Hade ett http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=61395 innan men har inte jämfört dom än. Anledningen till att jag köpte ett DX är att det gamla spärrar helt för grafikkortsfläkten.
Kan återkomma med "betyg".

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Xonar dg kan du köpa billigare och har inbyggd hörlursförstärkare som vad jag vet dx saknar? Har även hyllats av faktiskt.se

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| FD ARC - med FD Noise absorber kit | Corsair 850w TX | Asus P8P67 PRO | i5 2500k @5,006ghz | Corsair H100 | Corsair Vengeance 16gb 1600mhz | Asus Nvidia GTX580 DCII | Asus Xonar Essence STX + AKG Q701 | Corsair Force GT 120 gb | Kingston SSDNow v300 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Jag fick hem ett Xonar DX igår men jag har inte riktigt hunnit testa det än. Det är dock mycket kraftigare än det integrerade och låter självklart bättre. Hade ett http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=61395 innan men har inte jämfört dom än. Anledningen till att jag köpte ett DX är att det gamla spärrar helt för grafikkortsfläkten.
Kan återkomma med "betyg".

Berätta gärna!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neroth:

Nejdå, en mp3 med typ 320 i bitrate fungerar utmärkt, tycker jag. Och då sitter jag ändå på mycket kompetenta grejor för sin prisklass. Lyssnar mest på trance och metal.

Som hörlurar använder jag G35:or, vilka faktiskt låter helt okej för att vara USB-lurar. Kan också vara så att jag inte är helt galet kräsen, även om jag gärna inbillar mig att jag är det.

kan metal låta bra i några lurar öht??

Permalänk
Medlem
Skrivet av maber201:

kan metal låta bra i några lurar öht??

Jadu... Det beror väl helt enkelt på vad man har att jämföra med. Hade tidigare bara ett par sunkiga no-name för typ 199 spänn eller något, så jag har ju bara haft de jag har nu som ens är någorlunda påkostade.

Sen är jag inte sådär jättehaj på lurar, föredrar högtalare.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever