Hur skadligt är det att surfa utan router?

Permalänk
Medlem

Hur skadligt är det att surfa utan router?

Hej. Har nu efter många försök till att öppna portar på min Zyxel 320w ett upp och kör helt enkelt utan router. Jag har dock en känsla av att det kan vara mycket skadligt då jag går miste om brandväggar osv. Frågan är densamma som rubriken. Dessutom undrar jag om det finns något pålitligt program för att öppna portar då jag ej lyckas manuellt hur jag en försöker? Har öppnat portar förut på samma router och det har fungerat utmärkt men i samband med att portar nu på senaste tiden har börjat stängas, så har jag inte heller lyckats öppna dem.

Visa signatur

gg

Permalänk
Rekordmedlem

Ha en mjukvarubrandvägg, det finns många att installera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ha en mjukvarubrandvägg, det finns många att installera.

.

Visa signatur

Intel Core i9-9900k ASUS ROG STRIX Z390-FGAMING
hyperx DDR4 2666MHz 32GB
ASUS GeForce RTX 2080 Ti Dual OC
Cooler master hax
Predator XB271HUA. LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ha en mjukvarubrandvägg, det finns många att installera.

Tips på en bra sådan som dessutom är gratis? Har ju självklart windows firewall... Vet dock inte hur effektiv den är?

Visa signatur

gg

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har haft en zyxel 660 (ej trippel) och när portar skulle öppnas i den så fick man öppna i NAT-brandväggen och själva firewall. I NAT angav man även vilken IP som skulle ha porten och då behöver den utvalda PC:n ha samma IP varje gång också (statisk IP i LAN).
Fördelen med router är brandväggen, ligger den i mjukvaran (typ windows) så är dom redan inne i PC:n när den stoppas och är svårare att få stopp på.

Permalänk
Medlem

inte ett dugg farligare eller ofarligare

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

inte ett dugg farligare eller ofarligare

Kan vara om du får in en trojan som har möjligheten att avaktivera mjukvarubrandväggen!

Visa signatur

|| MSI GE60 0ND, Core i5 3230m, 8GB RAM, GTX 660m ||
|| Samsung Galaxy Tab 7.7 ||
|| Läst: CCNA 1,2,3,4 CCNP Routing, Switching ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkadde:

Kan vara om du får in en trojan som har möjligheten att avaktivera mjukvarubrandväggen!

Och en brandvägg med normal konf stoppar en trojan hurdå (förutsatt att den tar sig förbi eventuell tillåtelse man måste ge i brandväggen för olika pgraom)?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Hedersmedlem

En stor skillnad är väl att din dator får ta emot massa trafik som en router normalt blockerar.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+