Carmack skyller Rage-problem på dåliga drivrutiner

Permalänk
Medlem

vrf bryr sig folk ens om vad han säger längre? han har ju inte gjort något bra sen quake.
mer än hälften av alla spel han varit med och gjort är inte spec bra för den delen heller.
guru kan jag hålla med om att han var på 90talet, nu vet jag inte riktigt var man ska placera honom.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Fps på till konsol? Hah vilket skämt. PC är den överlägsna plattformen på alla sätt.
Konsol slås endast på om man har besök och lira något fanns med i planen.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Tycker även att Rage senaste patch säger en hel del med tanke på hur många "If you have an AMD graphics card" det är där. Kommer helt klart köpa Nvidia nästa gång med på problemen jag haft med ATI nu ... vilket är jättesynd

Permalänk
Entusiast
Skrivet av landahl:

Jag brukar aldrig köpa ett spel på en gång när det kommer ut till pc. Jag brukar oftast vänta ett par månader tills det har kommit uppdateringar och nya drivrutiner.

Det tråkiga är att det känns som att fler och fler överger pc plattformen. Jag undrar verkligen hur det blir i framtiden. Nvidia och Amd tillverkar ju avancerade grafikkort men dem kanske kommer att användas mestadels för företag i framtiden. Jag undrar om pc spel kommer att dö till slut, allt verkar ju tyda på det. Jag ska köpa en helt ny värstingdator i april nästa år och jag funderar på om det kanske är sista gången jag köper en speldator. Det känns ju ganska idiotiskt att köpa en dator för 20.000 om man bara får konsolgrafik.

PC är inte ens i närheten en död plattform, spel som STALKER och total war frodas, samtidigt som ett av världens största spel "varumärken" Battlefield, nu satsar stenhårt på PC.
Att säga att den är död för att flera utvecklare går över till konsol är bara dumt, själv tror jag tvärtom att PC'n är påväg tillbaka som huvud-plattform för spel, men det återstår att se.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

PC är inte ens i närheten en död plattform, spel som STALKER och total war frodas, samtidigt som ett av världens största spel "varumärken" Battlefield, nu satsar stenhårt på PC.
Att säga att den är död för att flera utvecklare går över till konsol är bara dumt, själv tror jag tvärtom att PC'n är påväg tillbaka som huvud-plattform för spel, men det återstår att se.

Hur skulle pc kunna gå tillbaka som huvudplattform för spel när företagen tjänar mest pengar på konsol?

Permalänk

C är död som spel plattform ? Till alla som säger det har jag ett ord:

BLIZZARD !

Sug på ordet en stund och tänk på allt de har gett ut. Och planerar att ge ut!

SK "spel utvecklings analytiker" började sjunga om PCs undergång redan när HALO hade premier i första X-BOX. Det har gått nästan 10 år sedan och PC-Spelandet lever i allra högstagrad. Och för den som tvivlar så säger jag Ailienware, Komplett och Inet speldatorer. Det finnes gott om mäniskor som är beredda att betala 30-40K för en extrem speldator. Samtidigt så klagar andra när spelkonsolen kostar över 4K ???

Nej orsakerna till gnället över PC är helt andra.
1 Kolla priset. Ett konsol spel är som regel 50-100:- dyrare. När spelet är nytt. Spel som är 2-4 år gamla brukar kosta från 200:- och neråt för PC. På konsolerna är ofta ett pris på 300-500 lika gamla spel. Och skulle priset gått ner under 100:- så kan du räkna med att spelet är så dåligt du vill spy efter en halvtimme. Mao mer vinst åt speltillverkaren !
2. Distributörerna vill säga sitt. Dessa bolag (ex EA) är börsnoterade och har ett gäng wallstreet nissar i styrelserna. Deras intresse är enkelt. Största möjliga vinst på minsta investerade kapital. Att ge support efter spelet har dalat i försäljnings listan = 0. Att hålla någon form av kvalitets kontroll = 0. Ett spel som är bra spelar man länge. Ett dåligt spel tröttnar man på fort och köper ett nytt istället. När hörde ni om att konsolspel har getts ut gratis demo/beta varianter ? Ett sålt spel är ett sålt spel oavsett om det var bra eller skräp!
3. Flera av de stora speltillverkarna får support av konsoltillverkarna och distributörerna (pengar och utrustning). Det minskar riskerna för ekonomisk ruin om spelet blir en flopp. Men då tvingas de att gå med på att spelet anpassas i första hand till konsolerna.

Men PC kommer att leva kvar som spel plattform länge till! Det fixar Starcraft, WoW, Diablo, Civ, Total war, BF med många andra. Konsoler passar utmärkt till karaoke, dansmattor, och töntiga plast gitarrer. Men seriöst gaming kräver PC!

Sedan finnes det även tekniska orsaker att börja med konsolen och sedan porta till PC. Det är alltid enklare att gå från det ett lägre system till ett högre.

Och på tal om det: Hur i he(piiiip)e ska DICE lyckas med att göra BF3 i X-Box och PS3 version ? Jag tvivlar inte på att det lyckas MEN med tanke på hur det käkar resurser i PC så.... Och efter att folk har sett Pc-versionen så har de förmodligen krav på samma grafik i konsolen. Lycka Till Dice. Ni behöver det!

Jag kollade på videon tidigare har i tråden och spelet ser riktigt intressant ut, när man har fixat buggarna. Sedan vems felet är bryr jag mig inte om. Bara fixa dem!

Slutligen: Carmack har fallit för den mörka sidan. En gång var han en jedi men nu är han mörkrets hantlangare. Tyvärr

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk

På en större privat tracker:
Rage-SKIDROW
Added in Games :: PC on 2011-10-04 22:05:25 18.05 GB
Downloaded 9339 times
Seeders 3338
Leechers 323

Totala summan för antaler nedladdade till xbox360 och PS3 hamnar på ca 2000 ex.

Kan förstå att utvecklare väljer bort PC som huvudplattform när det finns en mer tacksam skara kunder.
Därav inte sagt att de (utvecklarna i stort, inte bara Id) inte har grävt sin egen grav på flera sätt.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte ens hur de tänker varför inte utveckla spelet till PC först och sedan porta till konsoll då det bara finns 2 versioner?...................................

Helt otroligt, sen att knappt några företag vågar satsa på nåt som inte är "safe" är skrattretande, de undrar sedan varför de säljer sämre.

Nej tack till skit konsollporter gjorde med 6 år gammal hårdvara i åtanke...

Permalänk
Skrivet av SvalaSnubben:

På en större privat tracker:
Rage-SKIDROW
Added in Games :: PC on 2011-10-04 22:05:25 18.05 GB
Downloaded 9339 times
Seeders 3338
Leechers 323

Totala summan för antaler nedladdade till xbox360 och PS3 hamnar på ca 2000 ex.

Kan förstå att utvecklare väljer bort PC som huvudplattform när det finns en mer tacksam skara kunder.
Därav inte sagt att de (utvecklarna i stort, inte bara Id) inte har grävt sin egen grav på flera sätt.

Vi borde snacka mer om piratkopiering och vad det innebär. Kommer ihåg för X antal år sen när folk som var emot piratkopiering sa "det kommer skada utvecklingen" - well woop de doo! Precis vad som har hänt. Företag gör spel i första hand till konsoler och vi inbitna PC-spelare klagar. Frågan är om alla på SweC har rent mjöl i påsen. Jag vet för jag laddar faktiskt hem en del spel själv (till xbox 360 främst). Och jag tänker inte ha ett moraliskt försvarstal. Jag gör det, tänker inte diskutera utöver det.

Samtidigt klagar Starcraft 2-spelare på att det inte finns LAN-stöd. KANSKE för att annars skulle spelet piratspelas som fan.
Vi behöver bättre skydd mot piratkopiering och framförallt något sätt att possitivt motivera folk att KÖPA spel.
Lägre pris, visst. Men den regeln imploderar när fler och fler laddar ner = högre pris pga lägre försäljning.

Permalänk
Avstängd

Jag är mäkta imponerad av grafiken till 360 versionen och kan knappt förstå att spelet körs på 6 år gammal hårdvara. Mycket bra jobbat av Id Software! Och sedan att spelet flyter på i konstant 60 fps gör inte saken sämre.

Jag är mycket positiv till att de har konsolerna i fokus, det är självklarhet då marknaden är större där.

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinboson:

Vi borde snacka mer om piratkopiering och vad det innebär. Kommer ihåg för X antal år sen när folk som var emot piratkopiering sa "det kommer skada utvecklingen" - well woop de doo! Precis vad som har hänt. Företag gör spel i första hand till konsoler och vi inbitna PC-spelare klagar. Frågan är om alla på SweC har rent mjöl i påsen. Jag vet för jag laddar faktiskt hem en del spel själv (till xbox 360 främst). Och jag tänker inte ha ett moraliskt försvarstal. Jag gör det, tänker inte diskutera utöver det.

Samtidigt klagar Starcraft 2-spelare på att det inte finns LAN-stöd. KANSKE för att annars skulle spelet piratspelas som fan.
Vi behöver bättre skydd mot piratkopiering och framförallt något sätt att possitivt motivera folk att KÖPA spel.
Lägre pris, visst. Men den regeln imploderar när fler och fler laddar ner = högre pris pga lägre försäljning.

då kanske någon speltillverkare skulle gå mot strömmen o testa att sänka priset på spel (bra spel o inte bara skitspel) så kanske folk hade börjat köpa.
För räknar man att ett spel kostar 300-500 kr o du har 2 barn i familjen som vill spela onlline så blir det för dyrt för dom flesta familjer

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvalaSnubben:

På en större privat tracker:
Rage-SKIDROW
Added in Games :: PC on 2011-10-04 22:05:25 18.05 GB
Downloaded 9339 times
Seeders 3338
Leechers 323

Totala summan för antaler nedladdade till xbox360 och PS3 hamnar på ca 2000 ex.

Kan förstå att utvecklare väljer bort PC som huvudplattform när det finns en mer tacksam skara kunder.
Därav inte sagt att de (utvecklarna i stort, inte bara Id) inte har grävt sin egen grav på flera sätt.

Tacksam skara kunder, snarare en dummare skara kunder! Anledningen till att hellre sitter vid konsol är ju för att det är smidigt/saknar kunskap.
Har inte laddat hem ett spel sen jag började jobba för några år sen, om jag har varit osäker har jag visserligen "testat" spelet!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Skrivet av jlindian:

då kanske någon speltillverkare skulle gå mot strömmen o testa att sänka priset på spel (bra spel o inte bara skitspel) så kanske folk hade börjat köpa.
För räknar man att ett spel kostar 300-500 kr o du har 2 barn i familjen som vill spela onlline så blir det för dyrt för dom flesta familjer

Priserna är ju först och främst ett problem för konsollmarknaden och inte för PC. De flesta spelen kan du köpa för runt 300kr och det anser inte jag är för mycket (även om mindre absolut inte skulle skada min plånbok), kolla tex BF3 som du kan förboka för 260kr till PC medan billigaste till PS3 och Xbox360 ligger lite över 400kr.
Jag kan dock köpa argumentet att man testar det som ett demo genom piratkopia för att sen köpa det om det är bra, men har personligen aldrig kännt eller handlat på det viset.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tommy_h:

Tacksam skara kunder, snarare en dummare skara kunder! Anledningen till att hellre sitter vid konsol är ju för att det är smidigt/saknar kunskap.
Har inte laddat hem ett spel sen jag började jobba för några år sen, om jag har varit osäker har jag visserligen "testat" spelet!

Håller inte alls med där att de flesta som spelar på konsol saknar kunskaper då jag själv en gång i tiden har varit en inbiten datornörd som i tid och otid uppgraderade datorn och har byggt en del datorer i mina dagar. Har många kompisar som har spelat på PC förut men har tröttnat på det ständiga uppgraderandet och föredrar enkelheten och bekvämligheten som konsolerna erbjuder.

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.

Permalänk
Skrivet av Jyhan:

Håller inte alls med där att de flesta som spelar på konsol saknar kunskaper då jag själv en gång i tiden har varit en inbiten datornörd som i tid och otid uppgraderade datorn och har byggt en del datorer i mina dagar. Har många kompisar som har spelat på PC förut men har tröttnat på det ständiga uppgraderandet och föredrar enkelheten och bekvämligheten som konsolerna erbjuder.

Håller helt med och känner igen mig i det du skriver, dessutom är det mindre trevligt att sitta runt datorn och spela FIFA12 med polarna.
Olika plattformar, olika syften.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av landahl:

Hur skulle pc kunna gå tillbaka som huvudplattform för spel när företagen tjänar mest pengar på konsol?

Mja, indiespel och moddar gör datorn till en ganska stor plattform.
Sen är ju spel som total war, the witcher, WoW, Starcraft 2 och STALKER spel som tydligen klarar sig på den "lilla" skaran PC-spelare.
Sen kan man ju undra varför DICE/EA satsar stenhårt på PC isåfall.... Eller kan det ha o göra med att PC sålde lika bra som konsolversionerna i BFBC2 ?
Visst är konsolerna störst egentligen om man tittar på cod's försäljningsiffror, men PC är fortfarande en plattform att räkna med, man har länge sagt att den kommer dö, men det tvivlar jag starkt på.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinboson:

Vi borde snacka mer om piratkopiering och vad det innebär. Kommer ihåg för X antal år sen när folk som var emot piratkopiering sa "det kommer skada utvecklingen" - well woop de doo! Precis vad som har hänt. Företag gör spel i första hand till konsoler och vi inbitna PC-spelare klagar. Frågan är om alla på SweC har rent mjöl i påsen. Jag vet för jag laddar faktiskt hem en del spel själv (till xbox 360 främst). Och jag tänker inte ha ett moraliskt försvarstal. Jag gör det, tänker inte diskutera utöver det.

Samtidigt klagar Starcraft 2-spelare på att det inte finns LAN-stöd. KANSKE för att annars skulle spelet piratspelas som fan.
Vi behöver bättre skydd mot piratkopiering och framförallt något sätt att possitivt motivera folk att KÖPA spel.
Lägre pris, visst. Men den regeln imploderar när fler och fler laddar ner = högre pris pga lägre försäljning.

Piratkopieringen behöver inte hindra marknaden. Se bara på Valve och en gång i tiden även Blizzard. Erbjuder man en produkt som fortsätter leverera material genom utgivaren som ger mervärde (således inte betal-DLC) eller ger communityn friare tyglar så har man en produkt som överlever länge, drar in pengar länge, så är piratandet svårmotiverat. Även om Rage i detta fallet laddats ner X antal gånger så vet vi inte hur många av dessa nedladdningar som resulterat i ett köp eller uteblivet köp, så siffrorna är utan värde.

Värt att nämna är även att Rage saknar ett officiellt demo till min kännedom. Vilket gör att medvetna konsumenter blir tvungna till att ladda ner spelet för att få ett hum av vad det är de köper.

Vi behöver absolut inte mer DRM. Konsumenterna ska inte behöva lida för att de köper en produkt. Som Ubisofts alltid-online-verifiering som gör att spelet blir oåtkomligt när nätet står nere, när utgivarens servrar inte funkar och ger utgivaren möjlighet att helt stänga ute konsumenterna från materialet de köpt om de skulle passa. Bort med SecuRom, bort med online-verifiering och all den där skiten - det uppmuntrar piratalternativen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av landahl:

Hur skulle pc kunna gå tillbaka som huvudplattform för spel när företagen tjänar mest pengar på konsol?

Skrivet av Jyhan:

Håller inte alls med där att de flesta som spelar på konsol saknar kunskaper då jag själv en gång i tiden har varit en inbiten datornörd som i tid och otid uppgraderade datorn och har byggt en del datorer i mina dagar. Har många kompisar som har spelat på PC förut men har tröttnat på det ständiga uppgraderandet och föredrar enkelheten och bekvämligheten som konsolerna erbjuder.

Faktiskt håller jag inte med dig där, du må kalla dig smart eller whatever, men om man sitter o spelar på Xbox live är det mest skrikiga 10-åringar man hör, och varför dummas då spel som Oblivion och Skyrim ner som fan för att passa småungar som inte ens kan läsa engelska, och så lägger man till en markör som visar exakt vart du ska gå, smart va ?

Sen vet vi alla här på Sweclockers hur ofantligt korkat du tycker det är att vi spelar på dator osv, men sanningen är att det är en smaksak, och vadå ständigt uppgraderande ?
Man uppgraderar för att man vill, inte för att man behöver, jag har ett GTX 470, maxxar nästan alla spel, men jag lär ändå köpa GTX 600/HD7000 när de kommer ut, för jag vill.
Förövrigt tycker jag handkontroller är vidriga, älskar mus och tangentbord, ändå var jag en inbiten konsol-gamer innan jag köpte min första riktigt dator, fyfan vad glad jag är att jag slutade med skiten.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

PC är inte ens i närheten en död plattform, spel som STALKER och total war frodas, samtidigt som ett av världens största spel "varumärken" Battlefield, nu satsar stenhårt på PC.
Att säga att den är död för att flera utvecklare går över till konsol är bara dumt, själv tror jag tvärtom att PC'n är påväg tillbaka som huvud-plattform för spel, men det återstår att se.

Håller med.

Egentligen förlorar dom inget på att porta till konsol (förutom att dom blir sura på kassa kontroller och det förtjänar dom, nja inte riktigt, men det förtjänar inte vi häller).

Jo, Pc har många fördelar. Tycker Wii är kanon med (för familjer) och gamers kör ju mest på PC (vad jag sett), dreamhack kör väll alla på PC?

Men min burk har hållit ihop i 3 år utan några uppgraderingar (grafikkort bytt, för det gamla gick sönder).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jyhan:

Håller inte alls med där att de flesta som spelar på konsol saknar kunskaper då jag själv en gång i tiden har varit en inbiten datornörd som i tid och otid uppgraderade datorn och har byggt en del datorer i mina dagar. Har många kompisar som har spelat på PC förut men har tröttnat på det ständiga uppgraderandet och föredrar enkelheten och bekvämligheten som konsolerna erbjuder.

Skrivet av SvalaSnubben:

Håller helt med och känner igen mig i det du skriver, dessutom är det mindre trevligt att sitta runt datorn och spela FIFA12 med polarna.
Olika plattformar, olika syften.

Lägg märke till ordet "smidigt" också, läs "bekväm" om det låter bättre i era öron. Och när ska vi skippa snacket om att det är skönare att sitta framför tv, i soffan, i sängen.. koppla in datorn där ni vill spela? Simpelt, handkontroller? Ja visst, koppla in bara!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Det är inte första gången ett spel släpps med buggar som fixas med nyare drivrutiner. Förstår inte vad allt ståhej handlar om men jag kan tänka mig att folk förväntade sig mer utav RAGE och nu "ragear" (höhö) på Carmack och Id för ett spel som kunde varit så mycket mer.
Eller så diggar vi att inte tycka om dom bara?

Den nya drivrutinen till Radeon 6xxx serien fixade alla grafiska buggar jag hade med RAGE.. det behövdes inte mer än så.

Sen så bör Carmack inte gå ut och skylla precis allting på dåliga drivrutiner, det är lite dålig stil.

För att hänga på PC vs Konsoll grejen:
FPS spel ska spelas på PC med mus och tangentbord, den som menar att det är bättre på konsoll har ingen hjärna.
Äventyrs spel som A new beginning och gamla hederliga the Dig ska också spelas på PC.

Bilspel, Hack n' slash a'la Devil May Cry och sportspel a'la FIFA, ska definitivt spelas på konsoll.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Här säger Carmack att han ångrar att de utvecklade PC parallellt med konsollversionen.

http://www.gamepur.com/news/5668-carmack-developing-rage-consoles-was-big-mistake.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gratzner:

Sen så bör Carmack inte gå ut och skylla precis allting på dåliga drivrutiner, det är lite dålig stil.

Hmm.. har jag missat något? Jag kan tyvärr inte hitta var han skyller precis allting på dåliga drivrutiner. Däremot hittar jag när han informerar om AMD's miss med OpenGL.
Lite synd att AMD skulle göra den missen då de redan har dåligt ryckte när det kommer till OpenGL. Hade jag varit Carmack hade jag varit ganska pissed på AMD. Det är nog väldigt mycket undertryckt ilska i honom just nu

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem

Sjukt konstigt att de inte supportar PC som huvudplattform då deras FPS endast blivit stora p.g.a att PC-världen annamat och älskat FPS-genren och de många välgjorda spel som ID släppt. Dessutom kan väl inte Carmack på allvar mena att deras FPS helst ska spelas med en handkontroll på i många fall halvtaskig hårdvara...? Men det är klart, de har inte mycket att sätta emot Valve längre när det kommer till FPS...

Och det här BS om att pirat-/privatkopieringen skulle innebära att de måste hålla höga priser. Se t.ex. på mediabolagen Viasplat och CAnal Digital, de hävdade att när piratkopierade kanalkort var som störst så var de stackars fattiga bolagen tvingade att ta ut höga priser. Se nu vad som har hänt, det existerar i princip ingen "pirat-TV", men priserna är högre än någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Vad är det med er?
Haha? Han har ju helt rätt. Nämn en sak som är fel av det han säger.

Öh? Allt han säger där verkar helt fel.

Drivrutiner,, tydligen så verkar dom ha någon slags tidsmaskin som ger dom tillgång till framtidens drivrutiner som inte finns ännu. Inga gamla drivare fixar problemen, både AMD's och Nvidia's special anpassande Rage drivare, funkar inget vidare heller. Vettefan hur det funkar med Intels hejhå.

Han avslutar med big "FUCK YOU" till alla PC ägare som köpt spelet.
ÄVEN om han har rätt i att det är på konsollerna pengarna finns, så är det helt fel tillfälle att säga en sådan sak.

Så vitt jag kan se , så är spelet en ren fallout3 ripp-off. Har inget med artikeln att göra, men knappast det man förväntar sig av en av de stora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Öh? Allt han säger där verkar helt fel.

Drivrutiner,, tydligen så verkar dom ha någon slags tidsmaskin som ger dom tillgång till framtidens drivrutiner som inte finns ännu. Inga gamla drivare fixar problemen, både AMD's och Nvidia's special anpassande Rage drivare, funkar inget vidare heller. Vettefan hur det funkar med Intels hejhå.

Han avslutar med big "FUCK YOU" till alla PC ägare som köpt spelet.
ÄVEN om han har rätt i att det är på konsollerna pengarna finns, så är det helt fel tillfälle att säga en sådan sak.

Så vitt jag kan se , så är spelet en ren fallout3 ripp-off. Har inget med artikeln att göra, men knappast det man förväntar sig av en av de stora.

ffs du är inte den första som påstår det läs tråden och sluta trolla.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Se nu vad som har hänt, det existerar i princip ingen "pirat-TV", men priserna är högre än någonsin.

Njae.. Dreambox är ganska... tja, "vanligt". Men visst, om du jämför med tidigare pirat-kort så är Dreambox användandet förmodligen obefintligt.

Skrivet av Lordsqueak:

Så vitt jag kan se , så är spelet en ren fallout3 ripp-off. Har inget med artikeln att göra, men knappast det man förväntar sig av en av de stora.

Spela du spelet. Det är inte en Fallout 3 rip-off även om det definitivt finns liknelser.

Buggar etc. till trots, RAGE är ett bra spel, som tyvärr, kunde varit så mycket mer.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk

Här säger Carmack tvärtemot Sweclockers artikeln, han talar om att de i fortsättningen kommer porta från PC till konsol. Han erkänner misstaget med att utveckla Rage live på alla plattformar vilket suddat ut linjen mellan dem samt det som skiljer dem. Det har resulterat i att PC versionen har fått lida. Om det stämmer kommer nog framtida spel först att utvecklas till PC och sedan portas över till konsol. Ta en titt här:

http://www.gamepur.com/news/5668-carmack-developing-rage-cons...

http://www.firingsquad.com/news/newsarticle.asp?searchid=2376...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adamq10:

Är det så vettigt att förlita sig på drivrutiner som inte finns ännu när man släpper ett spel? Även om AMD/Nvidia lovat att släppa nya drivrutiner lagom tills släppet av Rage kanske ID borde ta lite eget ansvar och se till att spelet fungerar med nuvarande drivrutiner?

För om spelet fungerar dugligt på PS3 och 360 har jag svårt att tänka mig att det behövs ej ännu släppta drivrutiner för att det ska fungera på PC.

Men jag fattar inte, det är flera som kläckt ur sig liknande kommentarer.

Vad säljer Nvidia? Grafikkort. Vad ska man med grafikkort till? Spela. Vad är då viktigt att Nvidia ser till? Jo, att kortet fungerar med alla spel. Herregud vilka tomtar som hänger här.

Och jag förstår inte hur man kan sitta och försvara att en produkt man lagt ner flera tusen på inte fungerar med spelet man spelar. Släpp drivrutiner som fungerar, that's it.

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Till alla er som skriker sellout till konsoll etc...

Detta hade inte varit ett problem om pc-spelare överlag hade kunnat öppna plånboken.
Problemet är ju att piratandet är så extremt utbrett, alternativt att den stora massan väljer att spela på konsol istället.

Grundproblemet är väl att folk inte har mer pengar. Det spelar ingen roll om det piratkopieras mindre, tveksamt om det säljs så mycket mer spel ändå. Ger vi alla en politikerlön à la Reinfeldt, eller låter folk dra av sina kostnader på diverse märkliga sätt som Julholt så är det väl inga problem att betala för spelen. ; )
Politiker får ju göra avdrag för lite allt möjligt. Om dom inte hade haft dessa förmåner så hade skatterna kunnat va lägre och då hade vi kunnat betala för fler PC spel.

Sen har vi en till kattegori, dom spelen som man kan tänka sig att spela men aldrig skulle betala 600kr för. Möjligtvis 40-50kr, antingen så piratar man eller så spelar man dom inte alls. Själv har jag köpt ungefär 300 orginalspel genom åren men säkert införskaffat en del på andra sätt med. = )
Svårt att påstå att piratkopierare skulle va orsaken till att det går dåligt för dom. Nej, görs det ett riktigt bra spel eller om spelet är till rätt pris så köper man de. Jo förresten, ibland köper man spel med fast dom är dåliga.

Paradox Interactive lurade mig att köpa Supreme Ruler:Cold war, det är helt sönderbuggat med en AI som inte fungerar på långa vägar och dom verkar aldrig vilja släppa en ny patch; hela spelet är otroligt obalanserat. Dessutom var det en exakt kopia på Supreme Ruler och borde ha sålt som expension pack i stället för uppföljare. Det här är bara ett exempel, men man har blivit blåst ganska många gånger när man köpt spel med.

Nej, är det något som spelbranschen behöver och speciellt i Sverige så är det sänkt moms och kanske koncentrera sig lite mer på att göra bra spel i stället för att sura över piratkopiering. Man hade kunnat ta bort momsen helt för spel tillvärkare i stället för att halvera restaurangmomsen. Man kan ju dessutom undra om vi lider brist och behöver främja fler pizzerior i Sverige.

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.