Den stora hackintoshtråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av _oZZar_:

Installerade iAtkos 10.6.3 på #1 i sign. Detta medelande kom upp. Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key. Har hårddisken krachat? Någon som vet om det går att fixa?

Det där är vanliga errors som man får upp. Testa olika flags och massa sådant, google is your friend!

Någon som fått igång Lion på ett AMDsystem än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Det där är vanliga errors som man får upp. Testa olika flags och massa sådant, google is your friend!

Någon som fått igång Lion på ett AMDsystem än?

Blir nervös då man inte slipper in och boota med Win7 skivan, men slipper och installera Mac.
Kan det vara nåt med windows bootloadern? Tänkte om macs bootloader "ersatt" windows?

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk

Om du installerade på nummer 1 i signaturen så kan du glömma det om du bara tröck nästa nästa och nästa utan att välja specifika chipsets drivers eftersom du har amd.
Ja kan hjälpa men folk verkar ha svårt att fatta va man skriver.
Bara för att det står install success på slutet så betyder inte det att det kommer att funka men det är stor chans att det kommer funka om du väljer rätt drivers i customize menyn.

Permalänk

Customize menyn e ju den viktigaste i hela processen och sen att man har formaterat hårddisken i guid och inte i mbr. Och även självklart mac os x extended journalied.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millen1981:

Om du installerade på nummer 1 i signaturen så kan du glömma det om du bara tröck nästa nästa och nästa utan att välja specifika chipsets drivers eftersom du har amd.
Ja kan hjälpa men folk verkar ha svårt att fatta va man skriver.
Bara för att det står install success på slutet så betyder inte det att det kommer att funka men det är stor chans att det kommer funka om du väljer rätt drivers i customize menyn.

Valde specifika drivers, amd patch osv. Tror att problemet ligger i att enligt vad jag läst och hört att Chameleon bootloader inte funkar med AMD processorer.
När jag väljer Windows partitionen så kommer ett felmeddelande upp, BOOTMGR saknas Tryck ned ctrl+alt+ del för omstart.

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk

A skit i din windows partition den har du säkert redan lyckats sabba om du har otur.
Vad valde du exakt för chipsets drivers för du ska nog ha jmicron eftersom ditt moderkort verkar ha det.
Börja om gör rätt blås hela disken ren eller sätt i en annan skrot disk o prova med.
Det kommer ta några installationer innan du hittar rätt grejjer att välja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millen1981:

A skit i din windows partition den har du säkert redan lyckats sabba om du har otur.
Vad valde du exakt för chipsets drivers för du ska nog ha jmicron eftersom ditt moderkort verkar ha det.
Börja om gör rätt blås hela disken ren eller sätt i en annan skrot disk o prova med.
Det kommer ta några installationer innan du hittar rätt grejjer att välja.

Tar inte filerna jag har på disken så allvarligt, skulle vara rätt kul att slippa in på datorn :S Saknar redan MW2
Valde ingen bootloader, är typ färdigt på iAtkos, amd patch, atheros fix wlan fix, NVenabler tror de var de jag valde.
Blir väl att formatera datorn och börja om från början.

EDIT: Funderar ännu en sak, hur ska jag F'N lyckas omformatera datorn utan att ha tillgång till att slipa in och installera ngt?
Kan ju inte formatera disken till Windows partition med Mac? Finns det ngt program som man ska bränna till en skiva och få fixa prroblemet?

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk

Ok om du lyssnar o gör som ja säger så kommer det att funka till slut.
Skit i alla extra drivers till grafikkort mm o sånt det viktiga är att du får systemet att lira sen kan man installera drivers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millen1981:

Ok om du lyssnar o gör som ja säger så kommer det att funka till slut.
Skit i alla extra drivers till grafikkort mm o sånt det viktiga är att du får systemet att lira sen kan man installera drivers.

Okey, lyssnar, men skulle gärna ha igång Windows 7

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk

Börja om från början och välj endast det du behöver och inga drivers för lan eller wifi eller grafik eller ljud,skit i sånt nu.
Välj bara det du behöver och speciellt dom där sb och jmicron chipset drivers. Dom ligger väl under sata ide om ja inte minns fel och glöm inte din amd patch och kolla även om du ska byta bootloader till en som funkar med amd.Ja har nog aldrig bytt bootloader även om ja byggt hackintosh av en amd.
Prova igen. Du fick ju install success så d e ju synd att falla på mållinjen liksom. Ja kan säga att bara idag har ja installerat osx 7 gånger på min burk o det var endast för att testa vissa grejjer med mitt grafikkort.
Så ge inte upp bara för att det inte funkar en eller 2 gånger på det igen bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millen1981:

Börja om från början och välj endast det du behöver och inga drivers för lan eller wifi eller grafik eller ljud,skit i sånt nu.
Välj bara det du behöver och speciellt dom där sb och jmicron chipset drivers. Dom ligger väl under sata ide om ja inte minns fel och glöm inte din amd patch och kolla även om du ska byta bootloader till en som funkar med amd.Ja har nog aldrig bytt bootloader även om ja byggt hackintosh av en amd.
Prova igen. Du fick ju install success så d e ju synd att falla på mållinjen liksom. Ja kan säga att bara idag har ja installerat osx 7 gånger på min burk o det var endast för att testa vissa grejjer med mitt grafikkort.
Så ge inte upp bara för att det inte funkar en eller 2 gånger på det igen bara.

Jepps, har installerat på en annan dator tidigare, men där gick det med hazard skivan. Inte på min nuvarande #1. Kan också säga att allting inne i mac installationen gick väldigt slött. Gick 10 gånger snabbare att installera en gammal HP med 2.2 Ghz CPU än min hembyggda #1. Tänkte också säga att jag inte är säker på att installationen slutfördes helt. Tror att installationen "hoppade av" utan det gröna tecknet och installation succeeded succesfullt restart.
Är alltså inte säker om den blev färdig heller.

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk

Ok men d e bara köra o köra tills du hittar rätt men som sagt dom viktigaste är väl amd patchen om den nu behövs ja vet inte vad den gör men d står ju under sen som sagt chipsets drivers du kan ju ta alla sata/ide förrutom intels o prova med.
Har du inte rätt sånna drivers så får du ingen kontakt med hårddisken och du kommer inte kunna boota mac osx.
Prova o prova och åter prova.Men som sagt skippa alla drivers för grafik o ljud o sånt trams.

Permalänk
Skrivet av _oZZar_:

Okey, lyssnar, men skulle gärna ha igång Windows 7

Om du vill flagga om partitionerna så använder du GParted. Genom att flagga om partitionerna så kan du få Windows 7 att starta igen utan att behöva krångla med något annat. Starta GParted med en skiva eller genom en USB-sticka och högerklicka på den partition som du vill flagga. I ditt fall Windows 7 partitionen.

http://gparted.sourceforge.net/

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollebacken:

Om du vill flagga om partitionerna så använder du GParted. Genom att flagga om partitionerna så kan du få Windows 7 att starta igen utan att behöva krångla med något annat. Starta GParted med en skiva eller genom en USB-sticka och högerklicka på den partition som du vill flagga. I ditt fall Windows 7 partitionen.

http://gparted.sourceforge.net/

Laddade ner Gparted, installerade programmet på usb minnet och när jag startar om datorn med minnet i, väljer att boota från USB, kommer ett felmeddelande upp som jag fått upp tidigare. BOOT MGR saknas ctrl+alt+ del för att starta om. Går inte så bra just nu.

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

Nu kom jag in i Windows genom att lägga i iAtkos skivan, starta med IDE, inte ACHI. Kom till iAtkos bootloadern och startade från windows partitionen, Reserverad av systemet. Har jag fått upp datorn i felsäkert läge? Finns det nåt sätt nu att få fixat problemet?

EDIT: Tänkte ta och radera hela partitionen som jag installerat mac på. Säkerhetskopiera all viktig data. Formatera hårdskivan samt installera om windows 7.
Tror ni det går att endast ta och återställa datorn till en punkt före jag installerade mac, och BOOTMGR skulle "komma tilbaka"?

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk

Installera bara om hela skiten med din windows 7 skiva. Ja förstår inte riktigt vad problemet är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millen1981:

Installera bara om hela skiten med din windows 7 skiva. Ja förstår inte riktigt vad problemet är.

Problemet är att om jag lägger i windows 7 skivan och startar om, kommer samma skit upp, Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

Man kan ju installera när man är inne i windows med! Testade det och då kommer det fram ett till felmeddelande, ett oväntat fel uppstod. Starta om installationsprogrammet. Så jag funderade om det kan vara fel på min windows 7 skiva? När man har i skivan och kollar vad det finns på skivan så finns det ju bootmgr.efi och bootmgr borde väl vara nån av dem det är fel på? Nån som kan svara på de?

Startade easy bcd, men den ville inte starta eftersom, Please note that EasyBCD requires the windows 7 bootloader, and will not work in xp-only environments. vilket bara kan betyda att min windows bootlader är borta. Kan man Formatera Windows partitionen?

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

ooops...Problemet var inte på datorn, utan på den otroligt dåligt kopierade skivan i nero!! Lol har igång windows nu. Problemet var alltså skivan.

TackarMillen1981 och ollebacken för hjälpen!

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

Så, nu är Hackintosh fixad även på datorn i signaturen. Gick lätt och smidigt, fast fick ta hjälp av en Macbook Pro och installera från den via USB till en extern SSD som jag sen kopplade in i min egen dator.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Har nu fixat ihop en Hackintosh! Gick rätt smidigt och jag är helnöjd. Nu ska jag klocka upp den en aning -se signatur om ni vill bygga en problemfri Hackintosh.

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Medlem

SL + AMD = yes/no?

Kan installera om jag kör busratio=19
Men vid omstart får jag bara "There is no bootable media present" eller liknande.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Har kört Hackintosh ett tag nu, men tänkte nu uppgradera till OSX Lion 10.7.1. Samtidigt tänkte jag uppgradera min burk lite genom att stoppa in ett till 9800GT grafikkort. Stödjer OSX86 SLI med 9800GT korten? Sen undrar jag också om nån sitter på ett kext för 9800korten som stödjer dubbla skärmar.

Mvh

Permalänk
Medlem

Funderat länge på att transformera en dator till en hackintosh, då upptäckte jag att datorn som står i förådet är en Dell Optiplex Gx620, som ska fungera med hackintosh. Frågan är dock, kommer den klara final cut? Det är trots allt viktigtaste anledningen för mig.

Permalänk
Medlem

Jag var lite aktiv i den här tråden i dess begynnelse. Då försökte jag själv sätta upp en Hackintosh, men lyckades bara till viss del. Flera skärmar och 3D-grafik (tillex det inbyggda spelet Chess) fick den att hänga sig. Har hacken utvecklats ngt? Vilken är den bästa guiden just nu? Finns det bättre stöd för HD4850 eller HD4350?

Permalänk
Medlem

Det formligen kryllar av guider på tonymacx86 och ja, det finns rätt bra stöd för grafikkort överlag.

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Medlem

Funderade först på att köpa en iMac(nästa gen i såfall) men i alla fall så kom jag på det nu att man kanske skulle bygga i hop ett micro-atx Intel system? Får man ut hela OSX även om man kör Hackintosh eller? Vill inte hålla på och ful haxa med allt man ska göra, vill helst att det ska flyta på lika bra som med ett original OSX.

Permalänk
Medlem

Lindgren92: Det finns ju "guider" över vilka komponenter du ska köpa för att få ihop en kompatibel OSX-maskin.
Följer du dessa så ska det nog inte vara några större problem.
Dock ska du vara medveten om att uppdateringar från Apple kan ha sönder ditt fullt fungerande system.

http://tonymacx86.blogspot.com/2011/09/building-sandy-bridge-...

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Jag kikade på vilka rekommenderade konfigurationer tonymacx86 hade och som passade mig eftersom jag ändå skulle skaffa en ny pc. Det blev en "high-end-hackintosh" som jag följde nära specifikationerna (se sig). Det var inga som helst problem att installera OSX och få till Dual-boot med Windows 7 -till och med bluetooth fungerade direkt när jag valde rätt sorts bluetooth-adapter (Belkin).

Det är när man försöker använda oprövade komponenter och sådant Apple inte använder i sina system (AMD) man får jobba och "ful-haxa". Men många har redan testat detta och du kan läsa dig till vad som fungerar och vad som inte gör det.

Det gäller att inte uppdatera systemet direkt när uppdateringarna kommer ut, utan avvakta och se att det fungerar eller får stöd av programvarorna som man använder för att få sakerna att fungera på ett smidigt sätt (så att man slipper "ful-haxa").

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Lindgren92: Det finns ju "guider" över vilka komponenter du ska köpa för att få ihop en kompatibel OSX-maskin.
Följer du dessa så ska det nog inte vara några större problem.
Dock ska du vara medveten om att uppdateringar från Apple kan ha sönder ditt fullt fungerande system.

http://tonymacx86.blogspot.com/2011/09/building-sandy-bridge-...

Ok tack för svaret. Så det är inte lönt att bygga detta, http://www.inet.se/kundvagn/visa/651953/custommac-1-lindgren eller? Jag hade nämligen tänkt och sälja min dator i min signatur(utom HHD och SSDn) för att istället bygga en Intel dator som jag kör OSX och Windows på.

Dessutom fungerar Nvidia kort till OSX? Hade planerat ett GTX 570.(för att de har Displayport vilket jag måste ha till min skärm för att få ut 120hz)

Sen är det skrämmande att uppdateringarna kan förstöra allt =/ Känns lite risky att göra allt detta för OSX sen kommer det skita sig ändå.

EDIT: Men om man köper Operativ systemet? Kostar ju bara 300 kr. Är det safe då? Eller är det Hårdvaran OSX reagerar på?